EU kieltämässä ilmaiset verkkokauppapalautukset ja ilmaisen postituksen
Toivottavasti ihmiset alkaa miettiä mikä järjetön trafiikki ja ympäristön kulutus siitä tulee kun miljoonia nyssäköitä kuskaillaan edestakaisin kun tilaillaan huvikseen kaikkea mitä sitten palautetaan.
Kommentit (60)
Ei haittaa. Mulla on kaksi kertaa vuodessa aikaa käydä ihan kaupassa kiertelemässä ja etsimässä vaatteita. En kamalasti pidä shoppailusta, joten siksi en edes jaksa selata nettikauppoja. Ennemmin menen sitten ostoskeskukseen ja vietän aikani siellä, käyden myös vähän syömässä. En muutenkaan tajua, mihin jotkut tarvitsevat niin paljon vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tuota nettikaupan epäekologisuutta. Onko se sitten ekologista, että ihminen starttaa auton ja ajaa 20/50/100 km ostaakseen jonkin vaatekappaleen? Jostainhan ne vaatteet sinne vaatekauppaankin tulevat, ja villi veikkaukseni on, että ne lennätetään valmistusmaasta. Tuttavallani on vaatekauppa, ja netistä hänkin vaatteet pääsääntöisesti tilaa. Ennen vanhaan hän lensi Eurooppaan tukkuihin niitä hankkimaan, minkä jälkeen ne lennätettiin Suomeen. Ekologistako?
Ei se lentokone tai DHL:n pakettiauto yhden paketin takia kulje. Epäekologisuudesta on ihan narista.
Ihminenhän voi ottaa bussin tai jopa kävellä kauppaan ostamaan sen vaatteen.
.
Lähimmät vaatekaupat eli marketit kymmenien kilometrien päässä, ei joukkoliikennettä. Kaikki ei asu Helsingissä.
Käyn ostoksilla ulkomailla, kun haluan vaatteita. Tai tilaan netistä. Marketeissa ei ole mieleisiä vaatteita.
En osta verkosta vaatetta huonojen kokemusten vuoksi, kun mallit ja koot on mitä sattuu. Haluan sovittaa vaatteen kaupassa. En jaksa palautusrumbaa yhtään. Se on mieletöntä kaikin tavoin, kun palautustuotteita heitetään vielä roskiin.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tuota nettikaupan epäekologisuutta. Onko se sitten ekologista, että ihminen starttaa auton ja ajaa 20/50/100 km ostaakseen jonkin vaatekappaleen? Jostainhan ne vaatteet sinne vaatekauppaankin tulevat, ja villi veikkaukseni on, että ne lennätetään valmistusmaasta. Tuttavallani on vaatekauppa, ja netistä hänkin vaatteet pääsääntöisesti tilaa. Ennen vanhaan hän lensi Eurooppaan tukkuihin niitä hankkimaan, minkä jälkeen ne lennätettiin Suomeen. Ekologistako?
Ei se lentokone tai DHL:n pakettiauto yhden paketin takia kulje. Epäekologisuudesta on ihan narista.
Tämä on totta. Perusvaatepaketti on huomattavasti kokonaista ihmistä kevyempi ja vähemmän tilaa vievä kuljeteltava. Lisäksi on huomioitava se, että myymälät ovat valaistua ja lämmitettyä tilaa. Kuluttavat paljon energiaa.
Jotain linkkiä tähän "uutiseen"? Voisi itse lukea että mitä siellä oikeasti on ehdotettu. Nimittäin ihan heti en usko otsikon väitteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Ilmaista lähetystä tai palautusta ei ole ollut tähänkään asti. Aina sen joku maksaa.
Näin se tietysti on, sisältyy tuotteiden hintoihin. Samalla kuin kivijalkamyymälöissä ne tilavuokrat ja myyjien palkat sisältyvät hintoihin, ei sen kummempaa. Monilla yrityksillä verkkokauppa on kannattavampaa kuin kivijalkakauppa, postikulut jäävät pienemmiksi kuin myymälän kulut.
Hirveä narina, kun oikeasti idea on hyvä. Pitää vain ajatella se ostos palautuskulujen verran kalliimpana. Pieni asennemuutos ja ympäristö kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Jotain linkkiä tähän "uutiseen"? Voisi itse lukea että mitä siellä oikeasti on ehdotettu. Nimittäin ihan heti en usko otsikon väitteeseen.
Miksi et usko? Juu tottakai lähde pitäisi olla, mutta ei tässä nyt mielestäni ole mitään epäuskottavaa.
Jos oikeasti haluaisimme pelastaa maailman, kieltäisimme naikkosilta shoppailun ja lentomatkailun. Jos haluaa kaukomaille, menköön meritse tai maitse jollain kestävällä tavalla joka ei luontoa rasita.
Mutta eihän tämä sovi, kun minä minä minä minä!
Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä juttu. Ehkä ihmiset sitten miettivät hieman tarkemmin mitä tilaavat ennen kuin tilaavat. Noista palautuksista tulee kauheet päästöt ja ne maksavat nettikaupoille maltaita.
Ei niitä paketteja yksitellen kuskata. Suurimmat päästöt tulevat siitä, kun ihmiset ajavat yksityisautoilla kivijalkakauppaan ostoksille yhden tavaran takia.
Hyvä muutos minusta. Juuri luin Facebookista kun joku tyttö oli tilannut 10 eri kengät häihinsä ja yhdet piti niistä valita. En muutenkaan ymmärrä yhtään nettikauppojen suosiota. Mihin ihmeeseen ihmiset tarvitsevat niin valtavaa määrää vaatteita? Asun myös itse maalla ja hankin vaatteeni matkustamalla muutaman kerran vuodessa Helsinkiin ja ostan sitten isomman satsin kerralla. Jos nyt joku hätätilanne tulee, vaikka että kaikki farkut hajoavat, Lindexistä ja muista tuommoisista kaupoista joita on kaikkialla löytyy kyllä jotakin päälle pantavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä juttu. Ehkä ihmiset sitten miettivät hieman tarkemmin mitä tilaavat ennen kuin tilaavat. Noista palautuksista tulee kauheet päästöt ja ne maksavat nettikaupoille maltaita.
Ei niitä paketteja yksitellen kuskata. Suurimmat päästöt tulevat siitä, kun ihmiset ajavat yksityisautoilla kivijalkakauppaan ostoksille yhden tavaran takia.
Ei tule. Lentokoneilla roinan lennättäminen on monta kertaa epäekologisempaa kuin lähikauppaan ostoksille meno. Sitä paitsi en koskaan aja yhtä tuotetta varten kauppaan vaan yhdistän monia asioiden hoitoa ajoreissulle. Kaikki ihmiset eivät ole uhtä tyhmiä kuin sinä.
Ihmiset vähättelee omaa osuuttaan ilmastonmuutoksessa. Kuitenkin se koostuu jokaisen ihmisen valinnoista, joista yksi on osallistuminen tähän jatkuvaan vaatteiden osteluun ja pakettiralliin.
Jos kaikki ulkonäkökeekoilu poistetaan ihmisistä ja vaatteet muuttuvat kestäviksi, montako niitä tarvitaan tyydyttämään perustarve siististä pukeutumisesta?
Siinä on ympäristön kannalta järkyttävänn suuri ero, ostetaanko vuodessa 5 vai 50 vaatekappaletta.
No eipä liikuta minua, palautan verkkokauppaostoksistani ehkä 1/20 ja vain silloin, kun tuote on ollut viallinen. Tuon määrän tilaamiseen minulta menee myös useampi vuosi, tilaan aika vähän mitään.
Palautteluralli on yksi turhimmista asioista, joilla ihminen kuluttaa ympäristöä. Siitä olisi päästävä eroon välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et usko? Juu tottakai lähde pitäisi olla, mutta ei tässä nyt mielestäni ole mitään epäuskottavaa.
En usko siksi että en ole kuullut minkäänlaista infoa koko tästä lakiehdotuksesta, eikä Googlella löytynyt yhtään mitään mikä viittaisi tuohon. Jos tuollainen laki olisi tosiaan tulossa, siitä olisi jo olemassa ainakin Komission esitys. Teen töitä EU-lainsäädännön parissa ja seuraan näitä asioita aktiivisesti. Noin iso muutos (jolla rajusti puututaan yritysten toimintaan) ei takuulla olisi mennyt huomaamatta.
No itse tilasin vuosia sitten kuvastosta kengät ja jotain muuta (en enää muista mitä muuta). Tuotteen eivät olleet hyviä, kengissäkin oli niin ohuet pohjat, joista tuntui jopa parketin saumat vasten jalkapohjaa. Palautukseen meni kaikki ja jouduin silti maksamaan palautuksesta, vaikka mitään en ostanut. En sen jälkeen tilannut enään mitään kyseisestä firmasta. Itse koen asian niin, jos en mitään tilaa, niin ei kuuluisi maksaakkaan.
Ekologisuuden nimissä verkkoshoppailua kannattaisi lisätä!
Katsokaapa isojen markettien parkkipaikkoja nyt joulukuussa. Aivan täynnä. Samat ihmiset voisivat tehdä listan kotona ja tilata ruokakassipalvelun kotiovelle. Samalla autoreissulla useampi perhe saa kotitaloustarpeet ja aikaakin jää vaikka laadukkaan ruuan laittoon kun ei tarvitse jonotella.
Pienet krääsäkaupat hyötyy tästä. Myydään halvalla "postikulujen hintaan", jolloin rahojen palautussumma on parin euron luokkaa, vaikka tuote oikeasti maksaisi pari kymppiä. Esim. nyt 20e koru ilmaisilla postareilla, palauttaessa saat 20e takaisin. Lain jälkeen sama koru 5e + postikulut 15e, jolloin palauttaessa saat 5e.
Kiinan kaupat jo käyttävät tätä porsaanreikää, "ilmainen tuote postikulujen hinnalla" on oikeasti tuote, mistä ei voi saada rahojaan takaisin reklamoimalla.