Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulunvietto: suvussa niitä, joita haluaa luokseen ja niitä, joita ei -miten ratkaistaan?

Vierailija
05.12.2018 |

Eli: kyse että sukulaisista moni on mieluusti tulossa meille, kun muuta paikkaa ei ole. Minä haluaisin vain osan, ne, joiden kanssa olen tekemisissä ja jotka osallistuvat jollain lailla. Edes tuomalla hyvää mieltä. En jaksa katsella ankeuttajia ja niitä, jotka tulevat vain nauttimaan valmiista antimista, sotkevat, eivät vahdi lapsiaan ja lopuksi häipyvät kun ovat saaneet mitä ovat halunneet jättäen lahjapapereita ja astioita pitkin taloa... Osa ei ole kiinnostuneita meidän perheestä pätkääkään. Tulevat vaan nauttimaan muiden seurasta. Kyse on kuitenkin lähisuvusta, eli tuntuu töykeältä jättää esim. joku sisaruksista tai vanhempi pois. Miten blokata osa pois suoraan mutta tyylikkäästi? Ikävintä on, jos samaan perheeseen kuuluu molempaan kategoriaan kuuluvia. Sitten täytyy vaan sietää kaikki kerralla.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos kertoisit teidän talon säännöt ongelmatapauksille?

Kyräily on pepusta.

Vierailija
2/18 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyräily on pepusta.

Arvaapa kuinka monta kertaa olen kertonut...

Ja "talon säännöt"? Mun mielestä kyse on normaaleista käytöstavoista.

Sitä luulis, et aikuiset oppis viimeistään huomauttaessa asioista, mut ei se kaikille mene näköjään perille. Olen järkyttynyt itsekin. Oon tullut siihen tulokseen, et varsinkin sisarukset aikuisinakin kohtelevat toisiaan sillä tavalla, ettei tarvi välittää... Vähän liiankin kotoisasti? En usko, et nämä kavereillaan perseilevät tällä tavalla.

Täälläkin on monia ketjuja aiheesta, et sellanen normaali kunnioitus toisen rajoja kohtaan puuttuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko olet kutsumatta tai sitten kutsut ja pidät puolesi. Roskat roskikseen, astiat keittiöön yms. Lahjojen avauksen aikana voit vaikka avata jätesäkin ja sanot, että jokainen laittaa roskat säkkiin. Huomautat lasten käytöksestä vaikka tyylillä ”meillä ei juosta/meillä ei huudeta”. Jos ei osata käyttäytyä niin tervemenoa ulos. Laitat lapun, jossa lukee, että likaiset astiat keittiöön kiitos!

Otat myös avuksi heidät, jotka tulisi vaan nauttimaan valmiista. Jos nyrpistyvät siitä, niin jättävät ensi vuonna suosiolla tulematta.

Vierailija
4/18 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noin hankalaksi menee, en kutsuisi ketään. 

Vierailija
5/18 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyräily on pepusta.

Sitä luulis, et aikuiset oppis viimeistään huomauttaessa asioista, mut ei se kaikille mene näköjään perille. Olen järkyttynyt itsekin. Oon tullut siihen tulokseen, et varsinkin sisarukset aikuisinakin kohtelevat toisiaan sillä tavalla, ettei tarvi välittää... Vähän liiankin kotoisasti? En usko, et nämä kavereillaan perseilevät tällä tavalla.

Täälläkin on monia ketjuja aiheesta, et sellanen normaali kunnioitus toisen rajoja kohtaan puuttuu.

Tämä siis ap:lta, vaikka tuskin jäi epäselväksi :)

Tiedän siis kaveripiiristäkin, et sisko (yleensä etenkin pikkusisko) saattaa tulla omilla avaimillaan käymään tai sisko tai veli lainailee tavaroita ilman lupaa tai sopii jotain vanhempien kanssa selän takana... Tässä on varmaan vähän sama ilmiö kyseessä.

Vierailija
6/18 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyräily on pepusta.

Kyse on kuitenkin lähisuvusta, eli tuntuu töykeältä jättää esim. joku sisaruksista tai vanhempi pois.

Eikö heille voisi sitten olla töykeä vastavuoroisesti?

Vierailija
7/18 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtekää oman perheen kanssa joulumatkalle ja kutsukaa vaan ne mukavat mukaan (tietty omakustannushintaan).

Vierailija
8/18 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos jokainen viettäis joulun vain omassa perhepiirissään. Pakkoko  sinne koko sukua on kutsua.

Vierailija
9/18 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko olet kutsumatta tai sitten kutsut ja pidät puolesi. Roskat roskikseen, astiat keittiöön yms. Lahjojen avauksen aikana voit vaikka avata jätesäkin ja sanot, että jokainen laittaa roskat säkkiin. Huomautat lasten käytöksestä vaikka tyylillä ”meillä ei juosta/meillä ei huudeta”. Jos ei osata käyttäytyä niin tervemenoa ulos. Laitat lapun, jossa lukee, että likaiset astiat keittiöön kiitos!

Otat myös avuksi heidät, jotka tulisi vaan nauttimaan valmiista. Jos nyrpistyvät siitä, niin jättävät ensi vuonna suosiolla tulematta.

Niin... Kaipa tämä on ainoa vaihtoehto siinä tapauksessa, JOS päädytään siihen, että kaikki tulisivat. Mutta tämäkään poliisin rooli ei houkuttele. Elättelen vielä toivoa siitä, että voisi kutsua vain pari perhettä. Jos tämä ei sopuisasti onnistu, niin sitten varmaan ollaan vaan omalla porukalla.

Miten muut isoperheiset/isosukuiset ratkaisevat asian?

Vierailija
10/18 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos jokainen viettäis joulun vain omassa perhepiirissään. Pakkoko  sinne koko sukua on kutsua.

Ei varmaan ole pakko, mutta miten suljet "samasta sarjasta" osan pois? Olisi kuitenkin kiva, että joku ihana läheinen olisi mukana juhlimassa. Mutta kaikkea ei tietysti voi saada... Niinhän se on.

Ap

Vierailija
11/18 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus yksi hyvä.

Sanot, että tällä kertaa asiat tehdään hieman eri tavalla, joulun säännöt astuvat peliin.

Voit laittaa etukäteen jo kaikille osallistujille - niin osaavat ehkä tuoda jotain -> voisit vaikka jakaa tuotavat kaikille tulijoille: sisar x tuo sitä ja tätä, vanhemmat tuota jne.

Joulutoiveet: tänä jouluna ollaan siivosti, ei aiheuteta pahaa mieltä, siivotaan omat jäljet, ei tapella, pidetään lapsista huolta ja lasten tehtävä on olla siivosti jne..

Ymmärrän, ettei sisaruksista voi jättää jotain pois, eikä vanhemmista toista puolisoa esim. pois. Joten hankalaa, ellei "nosta kissaa pöydälle".

Vierailija
12/18 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus yksi hyvä.

Sanot, että tällä kertaa asiat tehdään hieman eri tavalla, joulun säännöt astuvat peliin.

Voit laittaa etukäteen jo kaikille osallistujille - niin osaavat ehkä tuoda jotain -> voisit vaikka jakaa tuotavat kaikille tulijoille: sisar x tuo sitä ja tätä, vanhemmat tuota jne.

Joulutoiveet: tänä jouluna ollaan siivosti, ei aiheuteta pahaa mieltä, siivotaan omat jäljet, ei tapella, pidetään lapsista huolta ja lasten tehtävä on olla siivosti jne..

Ymmärrän, ettei sisaruksista voi jättää jotain pois, eikä vanhemmista toista puolisoa esim. pois. Joten hankalaa, ellei "nosta kissaa pöydälle".

No mä jättäisin menemättä, jos kutsussa/kutsuessa olisi mainittu joulutoiveet tuolla lailla. Liian omituista, vaikka toiveet olisi ihan kohtuullisia. Tajuan nuo asiat kyllä itsekin, mutta se joka ei tajua, ei ole myöskään hyvillään kirjallisista säännöistä.

Vierailija
13/18 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus yksi hyvä.

Olet oikeassa, pakko se on rajat asettaa jälleen kerran. Elättelen toiveita siitä, että meillä voisi vielä olla porukalla kivaa yhdessä, mutta en suostu mihinkään ilmaisen palvelijan rooliin. Moni tekee vielä sitä, etteivät ilmoita mitään menoistaan ja tuloistaan ja tähänkin olen monta kertaa puuttunut ilmoittamalla, ettei tämä ole mikään 24/7 majatalo, jossa palvelu pelaa. Kai se on pakko hyväksyä, ettei tämä tästä paremmaksi muutu.

Kiitos kaikille kommentoijille!

Ap

Vierailija
14/18 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaus yksi hyvä.

No mä jättäisin menemättä, jos kutsussa/kutsuessa olisi mainittu joulutoiveet tuolla lailla. Liian omituista, vaikka toiveet olisi ihan kohtuullisia. Tajuan nuo asiat kyllä itsekin, mutta se joka ei tajua, ei ole myöskään hyvillään kirjallisista säännöistä.

Samoin. Kettuiluna ottaisin ja jättäisin menemättä.

Vierailija
15/18 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaus yksi hyvä.

No musta olis itsetutkiskelu paikallaan, jos joku joutuis tuollaisesta muistuttamaan. Sen sijaan näköjään joillekin ok syyteellä muita, vaikka omassa käytöksessä on noin paljon pielessä.

Alan olemaan entistä vakuuttuneempi, et näin tämä asia pitää hoitaa. Ei se loppujen lopuksi ole minun tappio, jos tällä tavalla ajattelevat jäävät pois -päinvastoin.

Ap

Vierailija
16/18 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaus yksi hyvä.

No musta olis itsetutkiskelu paikallaan, jos joku joutuis tuollaisesta muistuttamaan. Sen sijaan näköjään joillekin ok syyteellä muita, vaikka omassa käytöksessä on noin paljon pielessä.

Alan olemaan entistä vakuuttuneempi, et näin tämä asia pitää hoitaa. Ei se loppujen lopuksi ole minun tappio, jos tällä tavalla ajattelevat jäävät pois -päinvastoin.

Ap

Just näin!

Ne, jotka loukkaantuu, eivätkä tule - niin eipä tarvitse olla kutsumatta. Ja ensi vuonna ei sitten tarvitse kutsua.

Ja voithan laittaa niille hyvin käyttäytyville erikseen vaikka WhatsApp viestin tai soittaa, että se viesti ei koske sinua/teitä, kun olette olleet aina jouluna ihania. :-)

Mutta jos osa tulee ilman tuomisia, niin ne olisi hyvä jakaa kaikkien osallistujien kesken.

Vierailija
17/18 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla sellainen kiltti, jota on helppo käyttää hyväksi? Muiden käytös viestii, että he eivät kunnioita sinua, tapojanne eikä kotiasi. Ajattele itsekkäämmin, luovu turhasta syyllisyydesta, niin se joulu muotoutuu omalta kannaltasi paremmaksi. Ei sinun velvollisuutesi ole huolehtia kuin omasta perheestäsi ja niistä, joita oikeasti tahdot kutsua. Ainakin omassa suvussani on ihan normaalia, että jouluna ollaan eri paikoissa ja eri kokoonpanoillakin joulua viettämässä. Jos se aiheuttaa kränää, on varmaan suuremmat asiat taustalla kuin se joulu.  

Vierailija
18/18 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaus yksi hyvä.

Kiva. Silloinhan ohjeet ja toiveet toimii niinkuin pitääkin ja kejut jättää tulematta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan