Te joilla on vain yksi maisterin tutkinto
Koetteko itsenne fakkiutuneeksi? Opiskeletteko vapaa-ajallanne alaanne liittymättömiä asioita?
Itselläni on kaksi tutkintoa - toinen ns. kovista tieteistä ja toinen hieman pehmeämmältä puolelta ja mielestäni tutkinnot tukevat toisiaan aika hyvin. Koen ymmärrykseni ja sivistystasoni laajemmaksi kuin yhden tutkinnon kanssa. Samaa ovat sanoneet lähipiirissäni olevat tupla- ja triplamaisterit
Kommentit (26)
Kun ei riitä kyvyt tohtoriuteen niin pitää kasata maisterintutkintoja...
mulla on kaks tutkintoo. Oon putkimies ja puistokemian maisteri. Menee hyvin yhessä espalla hengaillessa.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan väikkärin vääntäminen oikea valinta, jos fakkiutuminen huolettaa?
Vierailija kirjoitti:
Tohtori ja maisteri on kaksi eri asiaa, vaikka toinen onkin toista vaativampi. Ehdottomasti jos haluaa kerryttää laaja-alaisesti taitoja, mitä käyttää työelämässä niin valitsee sen tuplamaisterin.
Jos haluaa kapealta alalta kerryttää tietotaitoa ja käydä sen "kulttuurisen myllyn" (se on niin omankaltaisensa prosessi se tohtoriopiskelu, ihan ihme byrokraattinen kuperkeikka) saadakseen tohtoriarvon, niin sitten. Sekin on vasta tutkijuuden opinnäyte, varsinaiset ansiot alkaa siitä.
En koe, että uusi maisterin tutkinto olisi millään tavalla tavoittelemisen arvoinen. Oppia voi ilman tutkintojakin. Itse tein FM:n jälkeen kolme vuotta jatko-opintoja, kirjoitin muutaman tieteellisen julkaisun ja totesin, että oman alani tohtorin papereilla voi pyyhkiä takapuolensa. Niillä on tarjolla pelkkää pätkää, työttömyyttä ja ikuista taistelua apurahoista. Jätin homman kesken ja opiskelin sen sijaan yliopiston tarjoamana täydennyskoulutuksena asioita, jotka pystyin suoraan hyödyntämään työelämässä. Sain vakituisen työn heti ensimmäisestä paikasta, johon hakupaperit laitoin. Kouluttauduin myös harrastuksen pohjalta ammattiin, jota teen osa-aikaisesti yrittäjänä tämän vakityön ohessa. Nyt omaksi iloksi opiskelen erään uuden alan perusopintoja avoimessa ja suunnittelen taas uranvaihtoa. Jatkuva opiskelu on ihan parasta, mutta tutkinnot ei.
Miksi et vain sanonut ettet työllistynyt ensimmäisellä.