Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psyykenlääkitys ja raskaus

kummakumma
05.12.2018 |

Minulla on ollut noin kymmenen vuoden ajan jatkuva psyykenlääkitys päällä. Kyse ei oikeastaan ole siitä, että (mielestäni) enää tarvitsisin psyykenlääkitystä, sillä vointini on ollut jo vuosia hyvin tasainen, enkä ole kokenut psykoosioireita noin seitsemään vuoteen tai masennusoireita noin neljään vuoteen.
Olen yrittänyt ottaa puheeksi lääkityksen purkamisen lääkäreideni kanssa, mutta kukaan ei tunnu haluavan ottaa asiakseen neuvoa minua siinä: ensin lääkäri 1 sanoi, että "hän ei lähde lääkkeitä purkamaan, koska lääkärini vaihtuu pian"... seuraava lääkäri 2 sanoi ensin, että "noh, katsotaan sitä sitten kun olet valmistunut toiselta asteelta ja elämäsi on tasaista", valmistumisen jälkeen samainen lääkäri vetosi siihen, että nyt on rankka pääsykoekevät tulossa... seuraavaksi vedottiin korkeakouluopintojeni alkamiseen ja siihen, ettei elämäni kuulemma ole kyllin tasaista, kun aloitan opinnot vieraassa ympäristössä. Että "katso sitä sitten yhdessä uuden lääkärisi kanssa, kun joudut kuitenkin oppilaitoksen lääkärillä käymään".
Lääkäri 3 (eli tämä oppilaitoksen kautta minua hoitava lääkäri ja samalla nykyinen lääkärini) puolestaan "ei näe mitään syytä lääkkeiden purkuun", ei, vaikka olen kertonut, että olemme aviopuolisoni kanssa suunnitelleet ehkäisyn pois jättämistä.

Lääkäri 3 on siis todellakin sitä mieltä, ettei lääkearsenaalini (Sepram 30 mg Abilify 30 mg Ketipinor 25 mg päivittäin!) ole millään tavalla vaarallinen sikiölle (!) vaikka esim. Sepramin tuoteseloste sanoo, ettei sitä pitäisi käyttää raskauden aikana. Kuulemma ainoa "hieman arveluttava" lääke listassa on Abilify, koska sen vaikutuksia sikiöön ei ole tutkittu kylliksi, mutta "tuskin siitä mitään sikiövaurioita kuitenkaan aiheutuu"...

Olen nyt hiukan ristiriitaisen tiedon vallassa, sillä jokaisen lääkkeeni tuoteselosteessa kerrotaan, ettei lääkettä saisi käyttää raskauden aikana. Viimeisin lääkäri on kuitenkin sitä mieltä, ettei niistä mitään vaaraa ole. Hän kuulemma oikein tarkisti asian jostain tietokannasta.

Ketä tässä nyt sitten pitää uskoa? Missä määrin noista lääkemääristä on haittaa sikiölle?
Ja tosiaankin painotan vielä, etten edes harkitsisi raskautta, jos en olisi ollut jo pitkään mieleltäni tasapainossa ja työ- sekä opiskelukykyinen. (Minulla on siis vielä korkeakouluopinnot hiukan kesken - tätäkin käytännön asiaa ja sen järjestelyä olemme mieheni kanssa pohtineet, emmekä koe sitä esteeksi raskaudelle.)

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh, mitä zombie puhetta, en kyllä ikänä neurolepseihin tartu!!!!

Vierailija
2/30 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajaa Tusina kirjoitti:

Kyllä olis varmaan tarvetta kun et osaa edes kirjoittaa oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeassa olet. Lääkiksessä ei opeteta sitä miten lääkkeistä päästään eroon. Siellä opetetaan vain sitä miten potilas saadaan syömään enemmän lääkkeitä.

Joskus oli uutinen lääkkeiden vieroittumiseen keskittyvästä klinikasta, ehkä Jyväskylässä, mutta en muista mikä uutinen se oli. Mikäli sellainen olisi olemassa, tuskin se pääsisi muutenkaan läpi mediassa.

Vierailija
4/30 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä vaan lääkkeet pois ennen raskautta. Jos pakkausselosteessa lukee ei raskausaikana, niin luota siihen. Miksi ottaa riski, lapselle voi tulla vaikka mitä ongelmia.

Mitä järkeä muutenkaan ryhtyä vanhemmaksi, jos rankka psyykelääkitys. Ehkä olisi hyvä opetella elämään omana itsenään, ja jos ei siihen lääkkeittä kykene niin vanhemmuuskin saattaa olla aika haastellista...

Jotenkin ihan käsittämätöntä, että ihmiset leikkivät nykyään tuollaisilla asioilla!

Vierailija
5/30 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajaa Tusina kirjoitti:

Mielummin siis olet maniassa ja teet kaikea "kivaa".

Vierailija
6/30 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Ja tosiaankin painotan vielä, etten edes harkitsisi raskautta, jos en olisi ollut jo pitkään mieleltäni tasapainossa ja työ- sekä opiskelukykyinen.”

Miten voit sanoa olevasi mieleltäsi tasapainossa jos olet syönyt psyykelääkkeitä 10 vuotta? Ethän edes tiedä, mikä om todellinen kuntosi jos et ole kokeillut jättää lääkkeitä pois.

Vierailija
7/30 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosioireet ovat vakava juttu eikä lääkitys ole leikkimistä. Missään nimessä lääkitystä ei omin päin pidä lopettaa ja hankkiutua raskaaksi.

Vierailija
8/30 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä vaan lääkkeet pois ennen raskautta. Jos pakkausselosteessa lukee ei raskausaikana, niin luota siihen. Miksi ottaa riski, lapselle voi tulla vaikka mitä ongelmia.

Mitä järkeä muutenkaan ryhtyä vanhemmaksi, jos rankka psyykelääkitys. Ehkä olisi hyvä opetella elämään omana itsenään, ja jos ei siihen lääkkeittä kykene niin vanhemmuuskin saattaa olla aika haastellista...

Jotenkin ihan käsittämätöntä, että ihmiset leikkivät nykyään tuollaisilla asioilla!

Noita lääkkeitä ei noin vaan jätetä pois. Ole hiljaa kun et ymmärrä asioista mitään.

Ap, nuo lääkkeet ei varmastikaan ole hyväksi raskaana kuten itsekin epäilit. Mun mielestä raskausaikana olisi hyvä syödä yleensäkin mahdollisimman vähän mitään lääkkeitä. Etsi lääkäri joka suostuu auttamaan sua lopetuksessa. Kuten tiedät, yhtäkkiä sitä ei voi tehdä. 

Toivottavasti mieli pysyy hallinnassa lääkkeiden jälkeenkin! Toivotan sulle onnellisuutta ja onnea tulevaisuuteen. :)

Vierailija
9/30 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hanki lapsia jos olet mieleltäsi sairas. Urpo!

Vierailija
10/30 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaisissa tutkimuksissa mm. masennuslääkkeiden käyttö on yhdistetty sikiövaurioihin, asiasta voi googlettaa. Ota huomioon, että hakutuloksissa on paljon myös lääketehtaiden tuottamia propaganda tutkimuksia.

Vierailija
11/30 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä hankkisi lasta psyykelääkkeitä syövän naisen kanssa. Synnytyksenjälkeinen masennuskin on varmaan taattu.

Eniten huolestuttaa se sikiön altistuminen kemikaaleille. Lääkkeitä, alkoholia, huumeita ja tupakkaa pitäisi ehdottomasti välttää raskaus- ja imetysaikana!

Vierailija
12/30 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä hanki lapsia jos olet mieleltäsi sairas. Urpo!

Älä tule kommentoimaan jos olet urpo. Urpo!

Vierailija
13/30 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en kyllä hankkisi lasta psyykelääkkeitä syövän naisen kanssa. Synnytyksenjälkeinen masennuskin on varmaan taattu.

Eniten huolestuttaa se sikiön altistuminen kemikaaleille. Lääkkeitä, alkoholia, huumeita ja tupakkaa pitäisi ehdottomasti välttää raskaus- ja imetysaikana!

Itse en kyllä tekisi lasta idarimiehen kanssa. Siihen ei auta lääkityskään.

Vierailija
14/30 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä apua teratologisesta palvelusta mitä lääkkeitä voi käyttää raskaana.

http://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaanhoitopalvelut/teratologinen-tieto…

Palvelu on myös raskautta suunnitteleville.

Parempi on että lääkityksesi korjataan sopivaksi tai lopetetaan, mutta se tulisi tehdä hallitusti jotta mahdollisista vieroitusoireista tulisi vähäiset ja psykoosin uusiminen tms voidaan välttää.

Vierailija
15/30 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikamoinen riski se tosiaan on. Mikäli suurin osa mt-sairauksista kulkee äidin mitokondrion kautta (kaikki lapset sen saavat äidiltään), niin silloin riski on erittäin suuri. Myös aiempi lääkkeiden käyttö on voinut vaikuttaa naisen munasoluihin, eli oikeastaan pitäisi tietää naisen koko lääkehistoria. Geenilotossa voiton mahdollisuus on 50%

Vierailija
16/30 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosi raskausaikana on kyllä pahempi juttu kuin lääkitys nyt. Sen jälkeen ei ihan pieni lääkitys riitä.

Vierailija
17/30 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en kyllä tekisi lasta idarimiehen kanssa. Siihen ei auta lääkityskään.

No yleensä just mt-ongelmaisille jää noi idarimiehet. Terveet viihtyy toistensa seurassa ja sairaat sitten keskenään.

Vierailija
18/30 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lääkkeet ovat vaarallisia sikiölle. Eihän buranaakaan saa syödä raskaana saati sitten psyykenlääkkeitä.

Vierailija
19/30 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kylmää toi lause: " ...tuskin siitä mitään sikiövaurioita aiheutuu kuitenkaan." Okei. Tolta pohjalta ei kyllä lähdetä kokeilemaankaan. 

Vierailija
20/30 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykoosi raskausaikana on kyllä pahempi juttu kuin lääkitys nyt. Sen jälkeen ei ihan pieni lääkitys riitä.

Kumpikaan ei ole hyvä. Kannattaa miettiä sitä lastakin, eikä vaan omaa oloa. Jokainen lapsi ansaitsee terveen alun, eikä millään lääkkeillä tai päihteillä kyllästettyä. Mutta jos ei lapsen mahdollinen aivovaurio haittaa niin siitä vaan lisääntymään...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi