Taas "ammattiautoilija" surmannut ihmisen Suomessa --koska vaaditaan turvalaitteita autoihin?
"Kuorma-auto peruutti jalankulkijan päälle Turussa – jalankulkija kuoli"
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005921763.html
Peruutustutka pakolliseksi raskaaseen kalustoon.
Kommentit (81)
En halua syyllistää tässä onnettomuudessa menehtynyttä. Mutta joskus jalankulkijat ovat ajattelemattomia oman turvallisuutensa kannalta. Äskettäin näin kuorma-auton peruuttavan talon vieressä seinän suuntaisesti. Hitaasti, varovasti ja peruutusääni kuuluen. Silti jotkut jalankulkijat menivät auton taakse ja auton ja seinän väliin. Tilaa olisi ollut muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ompas vauhdilla peruuttanut, kun ei kävelijä ennättänyt alta pois.
ONpas huono provo, se muuten kirjoitetaan n-kirjamella.
Mä muuten kirjoitan OMpas...eikä ollut provo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ompas vauhdilla peruuttanut, kun ei kävelijä ennättänyt alta pois.
ONpas huono provo, se muuten kirjoitetaan n-kirjamella.
Mä muuten kirjoitan OMpas...eikä ollut provo.
Ei ennättää kovin väärin ole vaikka sekin särähtää kielikorvaani.
Vierailija kirjoitti:
En halua syyllistää tässä onnettomuudessa menehtynyttä. Mutta joskus jalankulkijat ovat ajattelemattomia oman turvallisuutensa kannalta. Äskettäin näin kuorma-auton peruuttavan talon vieressä seinän suuntaisesti. Hitaasti, varovasti ja peruutusääni kuuluen. Silti jotkut jalankulkijat menivät auton taakse ja auton ja seinän väliin. Tilaa olisi ollut muuallakin.
Päätit sitten kertoa aikalaiskokemukssesi juuri tähän ketjuun. Muallakin olisi ollut tilaa.
Autoilijat on itsekkäimpiä paskoja, etenkin pk-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
"Poliisin mukaan kuljetustehtävissä ollut kuorma-auto ajoi
jalkakäytävää pitkin ja osui vastaantulevaan naiseen." Siis mitä! Uskomatonta!
Varmaan peruuttanut kaupalle. Itse kun ajoin jakelupaskaa, niin vtutti ne ahtaat välit ja muutaman paikan laitureille ei päässy kun jalkakäytävää pitkin. Oli todella nihkeetä veivaa isoa autoa pimeässä ja kun ei niitä ihmisiä näe kun yhtäkki joku on takana. Ensin katsoo, että ok ketään näy ja sit pakki päälle. Monella on se asenne, että vttu minähän en väistä tai pysähdy, kun toi urpo peruuttelee 7 metriä jalkakäytävällä. En tiedä mitä tossa on käynyt, mutta veikkaan että katsonut eka ja sit pakittanut. Siinä firmassa missä olin, niin sanoin miljoona kertaa siitä kamerasta mikä pitää jo olla kuskilla koelaudassa. Se kamera maksaa ehkä 70-100 euroa, mutta kun ei niin ei ja tulos on toi. Taas täysin turha kuolema.
Muaalla maailmassa auto jätetään ajoradalle roudauksen ajaksi. Suomessa jalankulkijat siirretään tuossa tilanteessa ajoradalle. Onhan tämä aivan käsittämätöntä; mutta niin hellyttävän kotimaista.
On mullekkin yks pelle valittanut kun meinas ajaa päälle, vaikka kävelin suojatiellä. Katoin monta kertaa oikealle ja vasemmalle, mutta tää pelle syyllisti etten muka katsonut. Itsepähän ajo ylinopeutta. Sit alko siinä pyöräilijöitä haukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Mutta valitetaan toki ajoradalla "poukkoilevista" pyöräilijöistä.
Nehän ne autoilijoita vaivaa, vaikka mitään näin dramaattista ei niiden fillaroinnista tapahdu.
Voimakas vastalause tähän. Jalankulkijana olen joutunut vakaviin vaaratilanteisiin nimenomaan ja lähes pelkästään jalkakäytävällä ajavien pyöräilijöiden takia. Minun päälleni on ajettu, koirani ja lapseni päälle on ajettu, olen todistanut, kuinka rollaattorin avulla liikkuva iäkäs nainen on ajettu kumoon. Soitin toki ambulanssin ja rauhoittelin rouvaa.
Asun Helsingin kantakaupungissa kadulla, jossa ei ole pyörätietä, mutta viereiseen isoon risteykseen tulee kahdesta suunnasta pyörätie. Tässä on valtavasti pyöräilijöitä jalkakäytävällä. Onneksi nyt on kohta talvi, riski joutua randomidiootin tappamaksi hellittää taas muutamaksi kuukaudeksi.
Kaupungin virkamies, joka vastaa näistä asioista, suhtautuu kovin ivallisesti ja vähättelevästi meidän tavallisten kaupunkilaisten toiveisiin ja pyyntöihin lisätä esteitä, liikennemerkkejä, jne. Ei tässä kiinnosta muu kuin jäädä HENKIIN ja pysyä ehjänä.
Ps. Yliajajat ovat kaikki paenneet paikalta nyrkkiä heristäen ja solvauksia huutaen.
Eli huonosta infrasta ja pyörätieverkoston epäjatkuvuudesta johtuen kevyt liikenne joutuu konflikteihin. Ole jatkossa rakentavampi, kiitos.
Tämä on aivan kamalaa, mutta koska tämä on myös toistuvaa, pitää myös jalankulkijoiden ottaa enemmän vastuuta omasta hengestään ja olla tarkkana isojen ajoneuvojen lähellä.
Niissä on valkoinen peruutusvalo, jotta näkee, kun ne lähtevät tulemaan kohti. Ajoneuvosta ei näe suoraan sivuille ja eteen alas, eikä taakse senkään vertaa. Peileistä kyllä, mutta peilien väliin jää iso katve (olen samaa mieltä kuin muut, eli peruutustutka pakolliseksi, mieluummin vielä peruutuskamera!)
Yleensä alle jääneet ovat olleet iäkkäitä naisia, eli henkilöitä, joilla ei todennäköisesti ole omaa kokemusta minkään ajoneuvon kuljettamisesta ja rajallisesta näkyvyydestä. Siksi he eivät ole edes älynneet riskiä. Yritetään me muut olla tarkkana ja tajuta se, että raskaan ajoneuvon kuljettajat eivät ole terävimmästä päästä muumeja.
Varovaisuus on viisautta.
Vierailija kirjoitti:
On mullekkin yks pelle valittanut kun meinas ajaa päälle, vaikka kävelin suojatiellä. Katoin monta kertaa oikealle ja vasemmalle, mutta tää pelle syyllisti etten muka katsonut. Itsepähän ajo ylinopeutta. Sit alko siinä pyöräilijöitä haukkumaan.
Pyöräilijöitä haukutaan tässäkin ketjussa, joka ei siis liity mitenkään pyöräliikenteeseen.
Kovin tuttua asenneympäristöä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aivan kamalaa, mutta koska tämä on myös toistuvaa, pitää myös jalankulkijoiden ottaa enemmän vastuuta omasta hengestään ja olla tarkkana isojen ajoneuvojen lähellä.
Niissä on valkoinen peruutusvalo, jotta näkee, kun ne lähtevät tulemaan kohti. Ajoneuvosta ei näe suoraan sivuille ja eteen alas, eikä taakse senkään vertaa. Peileistä kyllä, mutta peilien väliin jää iso katve (olen samaa mieltä kuin muut, eli peruutustutka pakolliseksi, mieluummin vielä peruutuskamera!)
Yleensä alle jääneet ovat olleet iäkkäitä naisia, eli henkilöitä, joilla ei todennäköisesti ole omaa kokemusta minkään ajoneuvon kuljettamisesta ja rajallisesta näkyvyydestä. Siksi he eivät ole edes älynneet riskiä. Yritetään me muut olla tarkkana ja tajuta se, että raskaan ajoneuvon kuljettajat eivät ole terävimmästä päästä muumeja.
Varovaisuus on viisautta.
Jos näkee ja kuulee. Tuo on oppikirjamainen esimerkki uhrin syyllistämisestä, vaikkakin teet sen huomaamamattasi ja tietämättömyyttäsi.
Vierailija kirjoitti:
Muaalla maailmassa auto jätetään ajoradalle roudauksen ajaksi. Suomessa jalankulkijat siirretään tuossa tilanteessa ajoradalle. Onhan tämä aivan käsittämätöntä; mutta niin hellyttävän kotimaista.
Kun olin avustajana Helsingin Sörnäisissä eräälle näkävammaiselle asiakkaalle, niin lähes joka kerta sillä kadulla oli kuorma-auto kaupan lastauslaiturilla niin, että hyvät kuskit osasivat jättää jalankulkijoille ohitusmahdollisuuden, mutta kaikki eivät sitä osanneet jättää. Kerran olin vienyt asiakkaan kotiinsa ja menin yksin tätä kävelykatua pitkin ja siinä oli taas kuorma-auto poikittain. Liikenne oli vilkasta, joten en halunnut mennä auton edestä, joten menin takakautta, hyppäsin lavan kautta toiselle puolelle autoa ja jatkoin matkaa.
Kerran olin asiakkaan kanssa siitä menossa, kun juuri ennen meitä siihen ehtii se auto poikittain. Huikkasin kuskille että kuinka kauan se meinaa siinä olla, niin hän käski vain odottaa, menee sen aikaa kun menee. No onneksi siinä oli risteys suht lähellä, niin odotettiin asiakkaan kanssa sen verran, että autoilijoille oli punaiset, niin saatiin rauhassa kulkea ajoradan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Eli huonosta infrasta ja pyörätieverkoston epäjatkuvuudesta johtuen kevyt liikenne joutuu konflikteihin. Ole jatkossa rakentavampi, kiitos.
Moikka, jos tämä oli mulle stadissa pyörien yliajamaksi joutuneelle, niin hyvinkin rakentavasti tätä asiaa on pyritty hoitamaan.
Täysin asiallisesti ja rakentavasti olemme naapuruston kanssa esittäneet kaupungin virkamiehille juurikin selkeämpiä merkintöjä pyöräilijöille, ja/tai ajoesteitä, jotka edes hidastaisivat vauhtia. Mutta nykyisetkin merkinnät aivan täysin selkeästi kertovat, että tässä varsin kapealla jalkakäytävällä EI pyörillä SAA AJAA. Pyörätieverkostoa pitkin pääsee tästä moneen suuntaan, ei ole kyse mistään "liikennesuunnittelijan erikoisesta".
Itsekin olen jalankulkija, pyöräilijä sekä autoilija. Näen eri puolet asiassa, uskoisin niin. Kyseessä ei ole sekava infra, vaan (yllättävän useiden) yksilöiden piittaamattomuus laeista ja asetuksista, eli YHDESSÄ SOVITUISTA SÄÄNNÖISTÄ.
Myönnän auliisti, että kolmevuotiaan lapsen reisiluumurtuma (paikalta paenneen kamikazefillaristin toimesta) saa minut reagoimaan vahvasti. Sori siitä, tai siis en oikeasti ole pahoillani.
Autot, pyörät, jalankulkijat, kaikkien täytyy noudattaa sääntöjä, ja nimenomaan pyöräilijät pääsevät kyllä tässä liian helpolla.
Sori meni ohi aiheen. Ymmärrän tavaraa toimittavien kuskien vaikeudet, jos ei peruutuskameraa ole. Tässä pitää työnantajien terästäytyä ja järjestää turvalaitteet JOKA autoon.
Kamikaze mainittu. Kaikki on sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nehän ne autoilijoita vaivaa, vaikka mitään näin dramaattista ei niiden fillaroinnista tapahdu.
Voimakas vastalause tähän. Jalankulkijana olen joutunut vakaviin vaaratilanteisiin nimenomaan ja lähes pelkästään jalkakäytävällä ajavien pyöräilijöiden takia. Minun päälleni on ajettu, koirani ja lapseni päälle on ajettu, olen todistanut, kuinka rollaattorin avulla liikkuva iäkäs nainen on ajettu kumoon. Soitin toki ambulanssin ja rauhoittelin rouvaa.
Asun Helsingin kantakaupungissa kadulla, jossa ei ole pyörätietä, mutta viereiseen isoon risteykseen tulee kahdesta suunnasta pyörätie. Tässä on valtavasti pyöräilijöitä jalkakäytävällä. Onneksi nyt on kohta talvi, riski joutua randomidiootin tappamaksi hellittää taas muutamaksi kuukaudeksi.
Kaupungin virkamies, joka vastaa näistä asioista, suhtautuu kovin ivallisesti ja vähättelevästi meidän tavallisten kaupunkilaisten toiveisiin ja pyyntöihin lisätä esteitä, liikennemerkkejä, jne. Ei tässä kiinnosta muu kuin jäädä HENKIIN ja pysyä ehjänä.
Ps. Yliajajat ovat kaikki paenneet paikalta nyrkkiä heristäen ja solvauksia huutaen.
Ikävä kuulla.
Varsinais-Suomessa päivittäin meinaa autolla liikkuva teilata pyöräilijän.
Juuri äskenkin suojatiellä taluttavaa yritettiin listiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kuulla.
Varsinais-Suomessa päivittäin meinaa autolla liikkuva teilata pyöräilijän.
Juuri äskenkin suojatiellä taluttavaa yritettiin listiä.
Suojatiellä kävelevä on jalankulkija riippumatta siitä mitä hänellä on mukanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijöitä haukutaan tässäkin ketjussa, joka ei siis liity mitenkään pyöräliikenteeseen.
Kovin tuttua asenneympäristöä.
Autoilijat perustelevat itselleen liikennesääntöjen räikeän rikkomisen koska "noikin rikkoo".
Autoilijana ärsyttää, kun jalankulkijat hyppivät miten sattuu auton edestä ja takaa. Ei kuorma-auton taakse näe. Ei tulisi mieleenkään jalankulkijana olettaa, että auto pysähtyisi heti ja aina väistäisi. Odotan aina, että auto menee ensin .ja vasta sitten ylitän tien kävellessäni.