Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntouttava työ

Vierailija
04.12.2018 |

Paljon keskustelua herättänyt kuntouttava työ.
Onko joku teistä joskus ollut? Milläistä työtä teit? Oletko KIELTÄYTYNYT kuntouttavasta? Mitä siitä seurasi?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/tyoton-niskuroi-kunta-haki-holhouk…

Seura uutisoi Miiasta, joka ei kahden vuoden työkokeilun jälkeen enää halunnut jatkaa palkatonta työtä. Hän jätti tarttumatta TE-keskuksessa tarjolla olleisiin töihin ja koulutukseen sekä kieltäytyi toistuvasti tapaamasta virkailijaa. Lisäksi hän pyysi Riihimäen sosiaalikeskusta lopettamaan yhteydenpidon häneen.

Riihimäen kaupungin vastaveto oli kova. Sosiaalikeskuksen työntekijä jätti maistraattiin ilmoituksen, että Miia on ilmeisesti edunvalvonnan tarpeessa. Ilmoitusta perustettiin sillä, että Miia oli toistuvasti kieltäytynyt ”palveluista, jotka edistäisivät vähintäänkin hänen taloudellista selviytymistään”.

Perusteluteksti päättyi ankaraan johtopäätökseen: ”…on katsottava, että asiakas ei ymmärrä omaa etuaan ja sosiaalihuoltolain hengen mukaisesti hänestä on tehtävä edunvalvontailmoitus”.

Vierailija
22/29 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavassa työssä arveltiin minulla olevan elämänhallintaongelmia, puutteita sosiaalisissa taidoissa, ongelmia nyt muutenkin, pohdittiin myös sitä olenko kykenevä päättämään itse että sitoudunko kuntouttavaan, se on kuitenkin pitkä aika pari kk ja iso vastuu 2x4 tuntia viikossa tulla paikalle, eikä pari kuukautta kuulemma niin nopeasti kulu kun luulisi, kun kuntouttavaan on sit oikeasti tultava niinä päivinä ja silloin kun on sovittu, oikeaan aikaan. Haluanko keskustella esim sosiaaliyöntekijän kanssa näin isosta päätöksestä, kun ei se niin helppoa ole kun luulisi tulla kuntouttavaan työhön sovitusti. Kuitenkin 2 kertaa viikossa 4 tuntia, iso päätös ja vastuu tulla sit myös.

Työllistyin itse hakemalla ja jätin tuon kesken, vaikka ne yritti että eikö ensin kannata tehdä kuntouttava loppuun ja sit nostaa tuntimäärää jos sujuu hyvin ja sit vasta miettiä niitä oikeita töitä jos kuntouttava sujuu vaik puoli vuotta hyvin. Ei kannata rynnätä suinpäin töihin, voihan sitä kysyä jos työt voisi aloittaa myöhemmin, esim puolen vuoden-vuoden kuluttua.

(Yllättäen mulle ei sopinut tuo ehdotus)

Nyt siis töissä, josta palkkaakin maksetaan ja töissä mun vastuulla on jonkun verran ihmisiä ja kohtuullisen isoilla rahasummilla tavaraa. Tykkään työstäni.

Mut ilmeisesti tuo kuntouttava ois ollut vaativampaa, sen käsityksen sain :)

Ihan nyt uteliaisuutta, miten ihmeessä annoit itsestäsi noin onnettoman kuvan niille virkailijoille? Menitkö työkkäriin likaisissa vaatteissa haisten vanhalle viinalle ja kuselle? Sönkötitkö puhuessasi kaikkea sekavaa? Muuten tuo ei ole mahdollista. Minulle ei ole koskaan puhuttu mitään tuollaista vaikka olen vuosia ollut työttömänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokratyö firmassa vetivät varmaan punaisen viivan nimen päälle. Sinne kun painostettiin soittamaan ja kerroin sillä hetkellä olevani kuntouttavalla. Eipä ole tullut yhtään soittoa siitä firmasta.

En tiedä, millä alalla olet (ehkä jollain hyvin työllistävällä), mutta monella on outo käsitys, että vuokratyöpaikoista suorastaan revitään töihin. Minä olen ollut kohta kaksi vuotta ainakin kymmenen eri vuokrafirman listoilla, enkä saanut yhtään soittoa tai työtarjousta. Enkä edes ole missään kuntouttavassa ollut. Vuokratyöfirmat laittavat paikat avoimeen hakuun ihan niin kuin muutkin firmat (TE-toimiston sivuille), ja sitten niistä paikoista kilpaillaan ihan normaalisti hakemuksin ja ansioluetteloin. 

Ai, mä oon ollut useassa vuokrafirmassa ja pisin aika mitä jouduin oottaa työn alkamista oli viikko.

Yleensä töitä on/on ollut 4-5 päivää viikossa, joskus hiljaisina aikoina 2-3 päivää viikossa.

Vierailija
24/29 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 57 v. nainen, yt-neuvotteluissa irtisanottu. Työelämää takana 38vuotta media-alalla. Olen karenssin uhalla tikkurilassa, vantaalla, työpajalla, pesulassa, pesemässä pyykkejä, 9€/päivä, 3päivää viikossa. Tarvitsen kuulemma valmennusta elämänhallintaan. ( Kunnan sakkomaksujen vuoksi). Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja, pitkään työttöminä olleista. Mutta työntäessään työttömät kuntouttaviin työtoimintoihin, kunta saa 10€ jokaisesta ilmaisorjasta.

Tuohan on lainvastaista, miksi et tee valitusta?

Siis mikä?

Tuommosta se on, oikeesti.

Kaikesta joka on lain vastaista pitää tehdä valitus, eikö se ole ihan itsestäänselvää? Ei meilläpäin ole tuollaista ollenkaan, meillä tehdään asiat oikein, ja tiedän monta muuta kaupunkia ja kuntaa missä myös tehdään asiat oikein. Jos sun paikkakunnalla tehdään väärin se pitää käräyttää valvovalle viranomaiselle, aluehallintoviranomaiselle.

Vierailija
25/29 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipäätänsäkin työttömällä ei ole mitään oikeutta kieltäytyä mistään, kun astut työvoimaviranomaisen vastaanottohuoneeseen, jos meinaa, ettei siitä aiheudu työttömälle harmia ja pienen pienen työttömyysturvan menettäminen, joka nyt ei ylipäätänsäkään riitä Suomessa normaalin elämisen kuluihin.

Tämä ei pidä paikkaansa. Kaikki työllistämistä edistävät toimenpiteet sovitaan yhdessä, se pienin vaatimus mitä laitetaan suunnitelmaan on se että lupaat hakea sopivia työpaikkoja ja työkkärin kursseja. Se mulla on suunnitelmassa eikä juurikaan muuta. Työkkärissä tietävät että etsin töitä, eikä minulla normaalilla perheenäidillä ole mitään elämänhallintaongelmia. Olen ollut työttömänä kolmella eri vuosikymmenellä yhteensä ainakin 10 vuotta, eikä koskaan ole kuntouttavaan edes ehdotettu.

Työkkärissä, kuten muissakin virastoissa pitää tietää asioista ja käyttäytyä asiallisesti. Ei saa olla välttelevä tai vihamielinen vaan reippaasti sanoa että mitä töitä on hakenut ja aiot hakea, suunnitteletko kouluttautumista jne. Työkkärin ihmiset ovat siellä auttamassa sinua eivät sinun vihollisiasi, sinun pitää kysyä siellä että mitä te voitte tehdä minun auttamiseksi, ei niin että älkää vaan laittako mua mihinkään orjatöihin.

Jos virkailija on sitä mieltä että sinun pitäisi mennä kuntouttavaan työtoimintaan, pyydät ystävällisesti siihen perusteet ja jos ne ei pidä paikkaansa perustelet ne asiallisesti ja asianmukaisesti. Kukaan ei voi pakottaa ketään kuntouttavaan, kuntouttavassa valmennetaan ihmisiä heidän omia tavoitteitaan kohti, jokaisella on joku päämäärä, jos sitä ei ole, ei voi kukaan väkisin valmentaa ketään yhtään mihinkään.

Nykyisin kunnat joutuu maksamaan sakkomaksun kaikista pitkäaikaistyöttömistä, eli 2v työttömänä.

Käyttäydy ihan miten asiallisesti vaan, ja lupaa etsiä töitä jne, mut kun se 2v tulee täyteen niin karenssin uhalla työtoimintaan tai kuntouttavaan.

Kunnat joutuu maksamaan sakkomaksuja kun tulee täyteen 300 päivää, se on noin puolitoista vuotta, vähän vajaa. Vielä isomman prosentin kun tulee täyteen 500 päivää, ja sitten 1000 päivää. Minulla on tullut 500 päivää täyteen ainakin kolme kertaa, eikä ole uhattu yhtään millään. Työtoimintaan tai kuntouttavaan? Nehän on yksi ja sama asia, kuntouttava työtoiminta. 

Vierailija
26/29 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/tyoton-niskuroi-kunta-haki-holhouk…

Seura uutisoi Miiasta, joka ei kahden vuoden työkokeilun jälkeen enää halunnut jatkaa palkatonta työtä. Hän jätti tarttumatta TE-keskuksessa tarjolla olleisiin töihin ja koulutukseen sekä kieltäytyi toistuvasti tapaamasta virkailijaa. Lisäksi hän pyysi Riihimäen sosiaalikeskusta lopettamaan yhteydenpidon häneen.

Riihimäen kaupungin vastaveto oli kova. Sosiaalikeskuksen työntekijä jätti maistraattiin ilmoituksen, että Miia on ilmeisesti edunvalvonnan tarpeessa. Ilmoitusta perustettiin sillä, että Miia oli toistuvasti kieltäytynyt ”palveluista, jotka edistäisivät vähintäänkin hänen taloudellista selviytymistään”.

Perusteluteksti päättyi ankaraan johtopäätökseen: ”…on katsottava, että asiakas ei ymmärrä omaa etuaan ja sosiaalihuoltolain hengen mukaisesti hänestä on tehtävä edunvalvontailmoitus”.

"Hän jätti tarttumatta TE-keskuksessa tarjolla olleisiin töihin ja koulutukseen sekä kieltäytyi toistuvasti tapaamasta virkailijaa" Omituista toimintaa tältä henkilöltä, miksi kieltäytyi palkkatyöstä ja hänelle sopivasta koulutuksesta? Kai hän kävi perustelemassa nämä asiat sinne virkailijalle...? Jaa ei käynyt. Eli käyttäytyi kyllä todella erikoisesti. Ei asioita näin hoideta, aikuinen ihminen. Miksi yleensä ollut kaksi vuotta putkeen työkokeilussa? Eihän siinä ole mitään järkeä muutenkaan. Luultavasti ei ole ollut perusteita päästä työkokeiluun kun kerran on jo kokeillut, vai onko neljä kertaa ollut maksimimäärän ja vaihtanut alaa? Ei sellaista kyllä keneltäkään vaadita.

Vierailija
27/29 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavassa työssä arveltiin minulla olevan elämänhallintaongelmia, puutteita sosiaalisissa taidoissa, ongelmia nyt muutenkin, pohdittiin myös sitä olenko kykenevä päättämään itse että sitoudunko kuntouttavaan, se on kuitenkin pitkä aika pari kk ja iso vastuu 2x4 tuntia viikossa tulla paikalle, eikä pari kuukautta kuulemma niin nopeasti kulu kun luulisi, kun kuntouttavaan on sit oikeasti tultava niinä päivinä ja silloin kun on sovittu, oikeaan aikaan. Haluanko keskustella esim sosiaaliyöntekijän kanssa näin isosta päätöksestä, kun ei se niin helppoa ole kun luulisi tulla kuntouttavaan työhön sovitusti. Kuitenkin 2 kertaa viikossa 4 tuntia, iso päätös ja vastuu tulla sit myös.

Työllistyin itse hakemalla ja jätin tuon kesken, vaikka ne yritti että eikö ensin kannata tehdä kuntouttava loppuun ja sit nostaa tuntimäärää jos sujuu hyvin ja sit vasta miettiä niitä oikeita töitä jos kuntouttava sujuu vaik puoli vuotta hyvin. Ei kannata rynnätä suinpäin töihin, voihan sitä kysyä jos työt voisi aloittaa myöhemmin, esim puolen vuoden-vuoden kuluttua.

Nyt siis töissä, josta palkkaakin maksetaan ja töissä mun vastuulla on jonkun verran ihmisiä ja kohtuullisen isoilla rahasummilla tavaraa. Tykkään työstäni.

Ihan nyt uteliaisuutta, miten ihmeessä annoit itsestäsi noin onnettoman kuvan niille virkailijoille? Menitkö työkkäriin likaisissa vaatteissa haisten vanhalle viinalle ja kuselle? Sönkötitkö puhuessasi kaikkea sekavaa? Muuten tuo ei ole mahdollista. Minulle ei ole koskaan puhuttu mitään tuollaista vaikka olen vuosia ollut työttömänä.

No ihan omana itsenäni menin, samoissa vaatteissa kävin työhaastattelussa.

Ja ihan normaalisti pukeuduin muinakin kuntouttava työ päivinä, ehdin sen siis aloittaa jo. Siellä siis tehtiin tuo kartoitus, ja tuollaista palautetta sain, sosiaalisissa taidoissa parannettavaa jne

Puhuin ihan normaalisti, en tietenkään kiroillut tai kailottanut kovaan ääneen, kaikin puolin asiallisesti, omasta mielestäni.

Tuolla kuntouttavassa työssä siis useampi ihminen (eri ohjaajat tms) kyseli ja keskusteli, kerroin ihan avoimesti koulutuksestani ja työkokemuksestani (15+v).

Ja siirryin siis tuolta töihin, en siinäkään välissä ole ehtinyt niin paljon muuttua. (Pari päivää siis...)

Vierailija
28/29 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta selitystä en ole keksinyt, muuta kun sen että tuolla kuntouttavassa nuo ihmiset on tottunut että isolla osalla asiakkailla (työttömillä) on ongelmia, ja ovat jotenkin kyynistyneet joten tulkitsevat sanomisia miten sattuu ja haluavat löytää ongelmia joita korjata, sieltäkin missä niitä ei ole, niitä ongelmia kun on kaikilla työttömillä, myönsi he itse tai ei. (Minullekin sanottiin ettei he voi auttaa ellen kerro heille, ja myönnä ongelmiani)

Aloin jo epäillä omaa mielenterveyttäni, että oon luullut olevani ihan fiksu ihminen, mutta tuo palaute kertoo ihan muuta, että luulenko mä vaan olevani ihan ok.

Onneksi sain tuon työn, ja pian mulle selvisi että ei mulla nyt vaan voi olla noita em ongelmia tai muutakaan.

Vierailija
29/29 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 57 v. nainen, yt-neuvotteluissa irtisanottu. Työelämää takana 38vuotta media-alalla. Olen karenssin uhalla tikkurilassa, vantaalla, työpajalla, pesulassa, pesemässä pyykkejä, 9€/päivä, 3päivää viikossa. Tarvitsen kuulemma valmennusta elämänhallintaan. ( Kunnan sakkomaksujen vuoksi). Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja, pitkään työttöminä olleista. Mutta työntäessään työttömät kuntouttaviin työtoimintoihin, kunta saa 10€ jokaisesta ilmaisorjasta.

Tuohan on lainvastaista, miksi et tee valitusta?

Siis mikä?

Tuommosta se on, oikeesti.

Kaikesta joka on lain vastaista pitää tehdä valitus, eikö se ole ihan itsestäänselvää? Ei meilläpäin ole tuollaista ollenkaan, meillä tehdään asiat oikein, ja tiedän monta muuta kaupunkia ja kuntaa missä myös tehdään asiat oikein. Jos sun paikkakunnalla tehdään väärin se pitää käräyttää valvovalle viranomaiselle, aluehallintoviranomaiselle.

Mitä lainvastaista tuossa on, toki voit alunperinkin kieltäytyä, tai nyt lopettaa, ja saada karenssin

tai sitten vaan "kuntoudut" 9€/pvä.

Ikävä kyllä noin se menee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi