Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntouttava työ

Vierailija
04.12.2018 |

Paljon keskustelua herättänyt kuntouttava työ.
Onko joku teistä joskus ollut? Milläistä työtä teit? Oletko KIELTÄYTYNYT kuntouttavasta? Mitä siitä seurasi?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole työtä vaan työtoimintaa.

Vierailija
2/29 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten työtoiminta eroaa oikeasta työstä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kuntouttavalla orjuutuksella. Syy pitkään kestänyt työttömyys. Sehän melkein parani kuntouttavalla, heh. Vuokratyö firmassa vetivät varmaan punaisen viivan nimen päälle. Sinne kun painostettiin soittamaan ja kerroin sillä hetkellä olevani kuntouttavalla. Eipä ole tullut yhtään soittoa siitä firmasta.

Ei haittaa kun mulle on ihan sama olenko töissä vai työtön. Mitä välii kun omia rahoja ei edes saa käyttää kuten haluaa? Jos ostat jotain pajaa niin se on kuitenkin tehtävä laittomasti.

Vierailija
4/29 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 57 v. nainen, yt-neuvotteluissa irtisanottu. Työelämää takana 38vuotta media-alalla. Olen karenssin uhalla tikkurilassa, vantaalla, työpajalla, pesulassa, pesemässä pyykkejä, 9€/päivä, 3päivää viikossa. Tarvitsen kuulemma valmennusta elämänhallintaan. ( Kunnan sakkomaksujen vuoksi). Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja, pitkään työttöminä olleista. Mutta työntäessään työttömät kuntouttaviin työtoimintoihin, kunta saa 10€ jokaisesta ilmaisorjasta.

Vierailija
5/29 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokratyö firmassa vetivät varmaan punaisen viivan nimen päälle. Sinne kun painostettiin soittamaan ja kerroin sillä hetkellä olevani kuntouttavalla. Eipä ole tullut yhtään soittoa siitä firmasta.

En tiedä, millä alalla olet (ehkä jollain hyvin työllistävällä), mutta monella on outo käsitys, että vuokratyöpaikoista suorastaan revitään töihin. Minä olen ollut kohta kaksi vuotta ainakin kymmenen eri vuokrafirman listoilla, enkä saanut yhtään soittoa tai työtarjousta. Enkä edes ole missään kuntouttavassa ollut. Vuokratyöfirmat laittavat paikat avoimeen hakuun ihan niin kuin muutkin firmat (TE-toimiston sivuille), ja sitten niistä paikoista kilpaillaan ihan normaalisti hakemuksin ja ansioluetteloin. 

Vierailija
6/29 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtuu jos kieltäytyy kuntouttavasta?

Vierailija
7/29 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

6/6:  Kainet nyt tuon tiedät, ja jos et vielä tiedä, että siitä annetaan karenssia. 

Vierailija
8/29 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 57 v. nainen, yt-neuvotteluissa irtisanottu. Työelämää takana 38vuotta media-alalla. Olen karenssin uhalla tikkurilassa, vantaalla, työpajalla, pesulassa, pesemässä pyykkejä, 9€/päivä, 3päivää viikossa. Tarvitsen kuulemma valmennusta elämänhallintaan. ( Kunnan sakkomaksujen vuoksi). Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja, pitkään työttöminä olleista. Mutta työntäessään työttömät kuntouttaviin työtoimintoihin, kunta saa 10€ jokaisesta ilmaisorjasta.

Näin toimii demari-kaupunki Vantaa! Koittakaa nyt hyvät ihmiset tajuta olla äänestämättä edes eduskuntavaaleissa.

Vierailija
9/29 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätänsäkin työttömällä ei ole mitään oikeutta kieltäytyä mistään, kun astut työvoimaviranomaisen vastaanottohuoneeseen, jos meinaa, ettei siitä aiheudu työttömälle harmia ja pienen pienen työttömyysturvan menettäminen, joka nyt ei ylipäätänsäkään riitä Suomessa normaalin elämisen kuluihin.

Vierailija
10/29 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kerran käsiini työhakemuksen, jossa hakija kertoi olevansa viimeistä kuukautta kuntoutumassa työtoiminnassa.

Luulin hakijan olevan mielenterveyspotilas tai alkoholisti, jota yritetään kuntouttaa takaisin yhteiskuntaan.

Vierailija
11/29 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain kerran käsiini työhakemuksen, jossa hakija kertoi olevansa viimeistä kuukautta kuntoutumassa työtoiminnassa.

Luulin hakijan olevan mielenterveyspotilas tai alkoholisti, jota yritetään kuntouttaa takaisin yhteiskuntaan.

Mitä sitten vaikka olisi ollutkin, joko otat töihin tai maksat hyvillä mielin tuet. Kaikkea ei voi saada.

Vierailija
12/29 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkäikäisenä oikein aloitit työsi 'media-alalla'? Ikää 57, työvuosia takana 38 ja jo olet ehtinyt olemaan pitkään työttömänäkin.

Vierailija
13/29 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on lainvastaista, miksi et tee valitusta?

Vierailija
14/29 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinäkin se ei ole normityösuhde vaan työtoimintaa, ja siitä ei makseta normaalia taulukon mukaista palkkaa, vaan kuntouttavaan työtoimintaan mennään ilman palkkaa. 

Työttömyyspäivärahan päälle maksaa kela tai liitto 9 euron kulukorvauksen. Hassua kylläkin kaupunki, joka tälläisen kuntottavan työtoimintapaikan järjestää kuntouttavalle pitkäaikaistyöttömälle, saa 10 euroa per kuntoutettava per kuntouspäivä järjestelypalkkiota ja ilmeisesti tarkoittaa sitä, että kuntouttavan järjestettävälle taholle maksetaan kuntouttavan kuluttamista vessapaperiliuskoista korvaus tuossa muodossa, ja kuluuhan sitä vettäkin, kun kuntouttava käy vessassa nykäisten joka vedolla vettä 10 litraa kerralla pöntöstä alas.

Minä ainakin jos tuollaiseen joudun, niin joudun käymään usein "asialla" päivän aikana, niin taitaa mennä tappion puolelle kuntouttavan järkkääjällä. 

Vierailija
15/29 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttavassa työssä arveltiin minulla olevan elämänhallintaongelmia, puutteita sosiaalisissa taidoissa, ongelmia nyt muutenkin, pohdittiin myös sitä olenko kykenevä päättämään itse että sitoudunko kuntouttavaan, se on kuitenkin pitkä aika pari kk ja iso vastuu 2x4 tuntia viikossa tulla paikalle, eikä pari kuukautta kuulemma niin nopeasti kulu kun luulisi, kun kuntouttavaan on sit oikeasti tultava niinä päivinä ja silloin kun on sovittu, oikeaan aikaan. Haluanko keskustella esim sosiaaliyöntekijän kanssa näin isosta päätöksestä, kun ei se niin helppoa ole kun luulisi tulla kuntouttavaan työhön sovitusti. Kuitenkin 2 kertaa viikossa 4 tuntia, iso päätös ja vastuu tulla sit myös.

Työllistyin itse hakemalla ja jätin tuon kesken, vaikka ne yritti että eikö ensin kannata tehdä kuntouttava loppuun ja sit nostaa tuntimäärää jos sujuu hyvin ja sit vasta miettiä niitä oikeita töitä jos kuntouttava sujuu vaik puoli vuotta hyvin. Ei kannata rynnätä suinpäin töihin, voihan sitä kysyä jos työt voisi aloittaa myöhemmin, esim puolen vuoden-vuoden kuluttua.

(Yllättäen mulle ei sopinut tuo ehdotus)

Nyt siis töissä, josta palkkaakin maksetaan ja töissä mun vastuulla on jonkun verran ihmisiä ja kohtuullisen isoilla rahasummilla tavaraa. Tykkään työstäni.

Mut ilmeisesti tuo kuntouttava ois ollut vaativampaa, sen käsityksen sain :)

Vierailija
16/29 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipäätänsäkin työttömällä ei ole mitään oikeutta kieltäytyä mistään, kun astut työvoimaviranomaisen vastaanottohuoneeseen, jos meinaa, ettei siitä aiheudu työttömälle harmia ja pienen pienen työttömyysturvan menettäminen, joka nyt ei ylipäätänsäkään riitä Suomessa normaalin elämisen kuluihin.

Tämä ei pidä paikkaansa. Kaikki työllistämistä edistävät toimenpiteet sovitaan yhdessä, se pienin vaatimus mitä laitetaan suunnitelmaan on se että lupaat hakea sopivia työpaikkoja ja työkkärin kursseja. Se mulla on suunnitelmassa eikä juurikaan muuta. Työkkärissä tietävät että etsin töitä, eikä minulla normaalilla perheenäidillä ole mitään elämänhallintaongelmia. Olen ollut työttömänä kolmella eri vuosikymmenellä yhteensä ainakin 10 vuotta, eikä koskaan ole kuntouttavaan edes ehdotettu.

Työkkärissä, kuten muissakin virastoissa pitää tietää asioista ja käyttäytyä asiallisesti. Ei saa olla välttelevä tai vihamielinen vaan reippaasti sanoa että mitä töitä on hakenut ja aiot hakea, suunnitteletko kouluttautumista jne. Työkkärin ihmiset ovat siellä auttamassa sinua eivät sinun vihollisiasi, sinun pitää kysyä siellä että mitä te voitte tehdä minun auttamiseksi, ei niin että älkää vaan laittako mua mihinkään orjatöihin.

Jos virkailija on sitä mieltä että sinun pitäisi mennä kuntouttavaan työtoimintaan, pyydät ystävällisesti siihen perusteet ja jos ne ei pidä paikkaansa perustelet ne asiallisesti ja asianmukaisesti. Kukaan ei voi pakottaa ketään kuntouttavaan, kuntouttavassa valmennetaan ihmisiä heidän omia tavoitteitaan kohti, jokaisella on joku päämäärä, jos sitä ei ole, ei voi kukaan väkisin valmentaa ketään yhtään mihinkään.

Vierailija
17/29 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntoutus ja kuntouttava työtoiminta on kaksi ihan eri asiaa. Olet tyhmä jos et sitä tiedä.

Vierailija
18/29 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on lainvastaista, miksi et tee valitusta?

Siis mikä?

Tuommosta se on, oikeesti.

Vierailija
19/29 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei pidä paikkaansa. Kaikki työllistämistä edistävät toimenpiteet sovitaan yhdessä, se pienin vaatimus mitä laitetaan suunnitelmaan on se että lupaat hakea sopivia työpaikkoja ja työkkärin kursseja. Se mulla on suunnitelmassa eikä juurikaan muuta. Työkkärissä tietävät että etsin töitä, eikä minulla normaalilla perheenäidillä ole mitään elämänhallintaongelmia. Olen ollut työttömänä kolmella eri vuosikymmenellä yhteensä ainakin 10 vuotta, eikä koskaan ole kuntouttavaan edes ehdotettu.

Työkkärissä, kuten muissakin virastoissa pitää tietää asioista ja käyttäytyä asiallisesti. Ei saa olla välttelevä tai vihamielinen vaan reippaasti sanoa että mitä töitä on hakenut ja aiot hakea, suunnitteletko kouluttautumista jne. Työkkärin ihmiset ovat siellä auttamassa sinua eivät sinun vihollisiasi, sinun pitää kysyä siellä että mitä te voitte tehdä minun auttamiseksi, ei niin että älkää vaan laittako mua mihinkään orjatöihin.

Jos virkailija on sitä mieltä että sinun pitäisi mennä kuntouttavaan työtoimintaan, pyydät ystävällisesti siihen perusteet ja jos ne ei pidä paikkaansa perustelet ne asiallisesti ja asianmukaisesti. Kukaan ei voi pakottaa ketään kuntouttavaan, kuntouttavassa valmennetaan ihmisiä heidän omia tavoitteitaan kohti, jokaisella on joku päämäärä, jos sitä ei ole, ei voi kukaan väkisin valmentaa ketään yhtään mihinkään.

Nykyisin kunnat joutuu maksamaan sakkomaksun kaikista pitkäaikaistyöttömistä, eli 2v työttömänä.

Käyttäydy ihan miten asiallisesti vaan, ja lupaa etsiä töitä jne, mut kun se 2v tulee täyteen niin karenssin uhalla työtoimintaan tai kuntouttavaan.

Vierailija
20/29 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinäkin se ei ole normityösuhde vaan työtoimintaa, ja siitä ei makseta normaalia taulukon mukaista palkkaa, vaan kuntouttavaan työtoimintaan mennään ilman palkkaa. 

Työttömyyspäivärahan päälle maksaa kela tai liitto 9 euron kulukorvauksen. Hassua kylläkin kaupunki, joka tälläisen kuntottavan työtoimintapaikan järjestää kuntouttavalle pitkäaikaistyöttömälle, saa 10 euroa per kuntoutettava per kuntouspäivä järjestelypalkkiota ja ilmeisesti tarkoittaa sitä, että kuntouttavan järjestettävälle taholle maksetaan kuntouttavan kuluttamista vessapaperiliuskoista korvaus tuossa muodossa, ja kuluuhan sitä vettäkin, kun kuntouttava käy vessassa nykäisten joka vedolla vettä 10 litraa kerralla pöntöstä alas.

Minä ainakin jos tuollaiseen joudun, niin joudun käymään usein "asialla" päivän aikana, niin taitaa mennä tappion puolelle kuntouttavan järkkääjällä. 

Sinä et tiedä asiasta juuri mitään. Kuntouttavassa työtoiminnassa pitää olla ohjaajat/työvalmentajat ja vielä yleensä myös yksilövalmentajat jotka ovat valmentautujan käytössä. Valmentautujalla on omat tavoitteet ja siihen pyrkimykseen antaa valmentajat apuaan. Työpajan toiminta on todellakin kallista puuhaa. Kun kunta ostaa palvelun vaikka voittoa tavoittelemattomaltakin säätiöltä, on maksu monta kymppiä per päivä per valmentautuja, ja se valtion kymppi menee myös sinne missä kuntouttava järjestetään. Ei sinne kuntouttavaan työtoimintaan ole varaa laittaa sellaisia jotka ei sinne halua tai eivät sitä tarvitse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme