Naapurin lapset!
Tiedän, että naapurit eivät varsinaisesti tee mitään kiellettyä, mutta heidän toimintansa silti turhauttaa ja ärsyttää minua.
Yläkerrassa asuu perhe jossa on lapsia, ja sama meteli alkaa joka aamu viikonpäivästä huolimatta heti hiljaisuuden loputtua tai jopa ennen sitä. Lapset kiljuvat, rääkyvät, juoksevat, hyppivät ja rymistelevät asunnossa ja tuo meteli on verrattavissa siihen kun asunnossa tehtäisiin remonttia tai muuttoa. Itse yritän vielä nukkua tuohon aikaan (6-8 välillä aamulla) ja olen herkkäuninen, eli kun kerran herään tuohon meteliin, en usein saa enää nukuttua ollenkaan. Tulen usein myöhään kotiin (iltavuoro) joten en pääse "tavalliseen" aikaan nukkumaan ja tahtoisin myös nukkua hieman pidempään kuin aamu seitsemään. Olen pari kertaa joutunut siirtyä toiseen huoneeseen nukkumaan kun meteli suoraan makuuhuoneen yllä on niin kamala.
Tuntuu, että hiljaisuus kerrostaloissa on määritelty vain yhden elämäntyylin omaavien ihmisten mukaan, eli niiden joilla on lapsia ja jotka ovat aamuvuorossa eli heräävät todella aikaisin. Jos olet työtön, menet ilta- tai yövuoroon, kärsit unettomuudesta tms, et paljon hyödy tästä järjestelystä. Edelleenkin, ymmärrän että naapurit eivät tee kielletysti kun antavat lapsensa riehua tuohon aikaan aamulla, mutta kovin fiksua se ei ole. Miksi ihmiset eivät osaa ajatella muita tai tässä tapauksessa edes omia lapsiaan; sisällä juokseminenhan on vaarallista?
Korvatulppia voisin tietysti käyttää, mutta silloin en välttämättä kuule herätyskelloa. Tekisi mieli ystävällisesti ottaa asia puheeksi naapurin kanssa, mutta pelkään vain saavani vihaa niskaani. Isännöinti ei tietysti voi tehdä asialle mitään jos asiasta valitan, kun lasten melu aiheutuu hiljaisuuden ulkopuolella. Ehkä voisivat korkeintaan huomauttaa asiasta, mutta mikään ei pakota naapuria lopettamaan. Turhauttaa!
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ei saa näkyä. Lapset ei saa kuulua.
Lapset ei saa olla lapsia.On kiva tehdä lapsia tähän maailmaan ..
Kokeile viedä ne lapsesi välillä ulos "olemaan lapsia", jos se on pakko tehdä niin kovalla metelillä, että naapurissa ei pysty olemaan.
Aamu kuudelta meillä vielä nukutaan. Puoli kahdeksaksi päiväkotiin. Ja ulkoillaan lähes päivittäin töitten jälkeen. Viikonloppuisinkaan ei kotona märehditä.. ja kyllä minun lapseni pitää meteliä. Se kuuluu asiaan. En usko hetkeäkään että tän palstan aikuiset olis itse ollut pieninä mykkiä hiiren hiljaisine leikkeineen..
Eihän täällä kukaan ole vaatinut täyttä hiljaisuutta. Sisällä kerrostalossa lastenkaan ei tarvitse saada metelöidä rajattomasti.
Voisiko siltä naapurilta varovasti kysyä, että mitähän lapset aikaisin aamulla puuhaavat, kun niin jännittävät leikin äänet teille kuuluvat? Se nimittäin on aina mahdollista, että yläkerrassa ei yksinkertaisesti ole tajuttu sitä, että kaikki ryminä kantautuu suoraan teille. Oikeasti häiritsevästä älämölystä voi ja saa sanoa lapsiperheellekin, mutta sanominen kannattaa muotoilla ainakin ensimmäisellä kerralla kauniisti.
Itselläni on diili tämän hetken naapureiden kanssa. He eivät valita meidän jengin jäätävästä älämölystä (hiljaisuuden ulkopuolella) ja me emme valita heidän läpiyön bileistään.
Koira ja lapsivapaille hyvin äänieristetyille kerrostaloille olisi kyllä suuresti kysyntää.
Muuttaisin heti sellaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta yksiöön tai kaksioon ja vältyt todennäköisesti lapsiperheiltä? Hankala tilanne, kun aina niistä lapsista lähtee enemmän tai vähemmän ääntä.
Muutin juuri hiljattain tähän ja tämä on muuten minulle ja kumppanilleni täydellinen asunto, muut naapurit ok mutta tuo yläkerran meteli heti aamulla häiritsee enkä viitsisi vain sen takia etsiä uutta asuntoa varsinkin kun sopivan löytäminen oli edelliselläkin kerralla kovan työn takana. :/ Tiedän ja ymmärrän sen asian että lapsista lähtee ääntä, mutta fiksua olisi myös ottaa naapurit huomioon ja opettaa lapsille jotkut tavat, esimerkiksi rajoittaa metelöintiä aikaisin aamulla. Ap
Veikkaan, että niitten ipanoitten vanhemmat olisivat ihan yhtä tyytyväisiä, jos ei älämölö alkaisi niin aikaisin. Entä jos laitatte kattoon jotain ääntä eristävää? Tai sitten teette valituksia siihen pisteeseen, että perhe saa lähteä tai tajuaa yrittää vähentää meteliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta yksiöön tai kaksioon ja vältyt todennäköisesti lapsiperheiltä? Hankala tilanne, kun aina niistä lapsista lähtee enemmän tai vähemmän ääntä.
Muutin juuri hiljattain tähän ja tämä on muuten minulle ja kumppanilleni täydellinen asunto, muut naapurit ok mutta tuo yläkerran meteli heti aamulla häiritsee enkä viitsisi vain sen takia etsiä uutta asuntoa varsinkin kun sopivan löytäminen oli edelliselläkin kerralla kovan työn takana. :/ Tiedän ja ymmärrän sen asian että lapsista lähtee ääntä, mutta fiksua olisi myös ottaa naapurit huomioon ja opettaa lapsille jotkut tavat, esimerkiksi rajoittaa metelöintiä aikaisin aamulla. Ap
Veikkaan, että niitten ipanoitten vanhemmat olisivat ihan yhtä tyytyväisiä, jos ei älämölö alkaisi niin aikaisin. Entä jos laitatte kattoon jotain ääntä eristävää? Tai sitten teette valituksia siihen pisteeseen, että perhe saa lähteä tai tajuaa yrittää vähentää meteliä.
Miksi eivät sitten yritä estää lapsiaan pitämästä niin kamalaa meteliä?
Tätä sivuaa minun kokemukseni. En ennen koskaan huomannut rääkyviä lapsia kaupassa.tms. Palstalla.oli paljon puhetta niistä ja joskus aloin kaupassa käydessäni seuraamaan asiaa. Nyt sitten kuulen joka ininän ja kitinä. Se jotenkin jäi päälle, kun jonkun aikaa tietoisesti seurasi. Ennen tosiaan en kiinnittänyt toisten olemiseen huomiota ja luulin ettei kaupoissa ole rääkyviä lapsia. Nyt pitäisi kouluttaa itseni olemaan kuulematta.