Ei taaskaan kutsua työhaastatteluun
Pitäisikö miettiä uudelleenkouluttautumista?
T. 26v KTM joka tekee edelleen töitä perus aspana.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tarkastuttanut, että sinulla on CV ja hakemus kunnossa? Esim uraohjauksesta voi saada siihen apua.
Jos hakijoita on jopa 1700, kuinka paljon luulet että cvn hiominen auttaa? Siellä kun on vähintään 1000 muuta hakijaa joilla on täydellinen cv, on ihan tuuripeliä kenen hakemus edes luetaan.
No jos johonkin paikkaan on tosiaan noin monta hakijaa, niin silloin se ei auta mitään. Miksi edes hakea noita paikkoja, kun todennäköisyys tulla valituksi on melkein sama, kuin voittaisi lotossa?
Mitä valmistuneen sitten pitäisi tehdä? Minkälaisia paikkoja tulisi sitten hakea? Jokaiseen yhtään fiksumpaan paikkaan tulee aina +100 hakemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tarkastuttanut, että sinulla on CV ja hakemus kunnossa? Esim uraohjauksesta voi saada siihen apua.
Haitko töitä viimeeksi 80-luvulla? Seuraavaksi varmaan neuvot vaan "kävelemään firmaan ja kysymään töitä". Siinäkin on se ongelma, että yhtäkkiä huomaa olevansa vartijan niputtama. Ei mihinkään enää vain kävellä töihin.
Miksi tartut minun kommenttiin, kun AP oli se joka pyysi apua omaan tilanteeseensa? Mielestäni on hyvä kuitenkin nuokin asiakirjat tarkastaa, kun nykyään yksi pilkkuvirhekin voi saada rekrytoijan viskaamaan hakemuksen roskakoriin. Taidat olla niitä elämäänsä tyytymättömiä valittajia, jotka asuvat näillä palstoilla.
AP tässä. Olisiko järkevää kouluttautua lisää esimerkiksi avoimen kautta? Jos opiskelisi vaikka tuotantotaloutta tähän lisäksi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä linjan KTM? Kuitenkin hyvä koulutus, ihmettelen...
Yritysjuridiikka, lisänä laskentatoimea ja johtamista.
Jos nyt saisin olla lukiolainen, niin venyttäisin lukiota vuodella ja parantaisin kirjoituksia. Sen jälkeen pyrkisin lääkikseen.
Mikset yritä päästä taloushallintoalalle? Tilitoimistot ottavat kokemattomiakin, kun kirjanpitäjistä on pulaa. Pari vuotta jossain tilitoimistossa, niin eteesi saattaa hyvinkin aueta urapolku.
Lisäksi varmasti mukavampi homma kuin asiana. Oikeasti kiinnostava ala, vaikka lähtöpalkat ihan paskat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt saisin olla lukiolainen, niin venyttäisin lukiota vuodella ja parantaisin kirjoituksia. Sen jälkeen pyrkisin lääkikseen.
Mikset yritä päästä taloushallintoalalle? Tilitoimistot ottavat kokemattomiakin, kun kirjanpitäjistä on pulaa. Pari vuotta jossain tilitoimistossa, niin eteesi saattaa hyvinkin aueta urapolku.
Lisäksi varmasti mukavampi homma kuin asiana. Oikeasti kiinnostava ala, vaikka lähtöpalkat ihan paskat.
Olen yrittänytkin. Ei valitettavasti vielä ole paikka auennut.
Vierailija kirjoitti:
AP tässä. Olisiko järkevää kouluttautua lisää esimerkiksi avoimen kautta? Jos opiskelisi vaikka tuotantotaloutta tähän lisäksi..
Jos olet avoin sille maasta muutolle, niin kyllä. Mutta suomessa siitä ei juuri ole apua. Itse luin tuotantotaloudesta ihan koko di-tutkinnon aiemman toisen maisterintutkinnon päälle, eikä auttanut yhtään. Samat parisataa hakijaa joka paikkaan on silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haitko töitä viimeeksi 80-luvulla? Seuraavaksi varmaan neuvot vaan "kävelemään firmaan ja kysymään töitä". Siinäkin on se ongelma, että yhtäkkiä huomaa olevansa vartijan niputtama. Ei mihinkään enää vain kävellä töihin.
Tämä on hauska kommentti siksi, että tiedän eräänkin suureen ikäluokkaan kuuluvan joka sai aikoinaan työpaikan juuri satunnaisiin paikkoihin kävelemällä. Oi niitä aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet avoin sille maasta muutolle, niin kyllä. Mutta suomessa siitä ei juuri ole apua. Itse luin tuotantotaloudesta ihan koko di-tutkinnon aiemman toisen maisterintutkinnon päälle, eikä auttanut yhtään. Samat parisataa hakijaa joka paikkaan on silti.
Ok. No kiitos tiedosta. Alan siis katsella töitä Saksasta ja Itävallasta, siellä luulisi pärjäävän ihan tällä meidän KTM tutkinnolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hakijoita on jopa 1700, kuinka paljon luulet että cvn hiominen auttaa? Siellä kun on vähintään 1000 muuta hakijaa joilla on täydellinen cv, on ihan tuuripeliä kenen hakemus edes luetaan.
Suosittelijoilla on tärkeämpi rooli, niistä selviää onko sinulla suhteita.
Onko siitä mitään hyötyä jos suosittelijat ovat eri paikkakunnalta / alalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. No kiitos tiedosta. Alan siis katsella töitä Saksasta ja Itävallasta, siellä luulisi pärjäävän ihan tällä meidän KTM tutkinnolla?
Kannattaa katsoa koko KeskiEurooppa, niin näet tarjonnan. Etenkin jos osaat saksaa tai ranskaa, ota ehdottomasti myös Sveitsi mukaan.
Maisterintutkinto on ylipäätään Euroopassa on ihan erilailla arvossaan, koska iso osa käy pelkän kandintutkinnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänytkin. Ei valitettavasti vielä ole paikka auennut.
Täällä myös yksi taloushallintoalalle yrittävä. Olen vuosien varrella kertaalleen päässyt toiselle haastattelukierrokselle ja nyt odotan yhdestä paikasta tietoa toisesta haastattelusta. Pulaa on lähinnä todella kokeneista kirjanpitäjistä ja harva paikka etsii aloittelijoita. Tuntuu, että millään muulla alalla ei ole työpaikkailmoitusten kokemusvaatimukset niin korkealla kuin taloushallinnossa! Rutiinihommiin halutaan jopa viiden vuoden kokemusta.
Kannattaa ihan oikeasti lähteä ulkomaille muutamaksi vuodeksi jos Suomesta ei löydy paikkaa. Minä lähdin miehen kanssa. Saatiin molemmat ensimmäiset työpaikat joita haettiin, ollaan insinöörejä. Yrityksessä työskentelee paljon muitakin ulkomaalaisia.
Nyt on paluumuutto Suomeen edessä ja saatiin tosi helposti sieltäkin hommia kun oli kokemusta ulkomailta. Saksassa siis kyseessä.
Parasta oli kun ei edes tarvinnut osata saksaa, koska työ on englanniksi. Oli helppo lähteä. Toki tässä vuosien varrella on saksankin kieli tullut tutuksi.
Olen ollut yli 2v työttömänä ja menen huomenna taas haastatteluun. Käynyt useissa työttämyyteni aikana. En vain tule valituksi. Pitäkää peukkuja, että saisin tuon runsaan puolen.vuoden pätkän nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen omalle lukiolaiselle yrittänyt tätä samaa ehdottaa. Ei ota kuuleviin korviin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ihan oikeasti lähteä ulkomaille muutamaksi vuodeksi jos Suomesta ei löydy paikkaa. Minä lähdin miehen kanssa. Saatiin molemmat ensimmäiset työpaikat joita haettiin, ollaan insinöörejä. Yrityksessä työskentelee paljon muitakin ulkomaalaisia.
Nyt on paluumuutto Suomeen edessä ja saatiin tosi helposti sieltäkin hommia kun oli kokemusta ulkomailta. Saksassa siis kyseessä.
Parasta oli kun ei edes tarvinnut osata saksaa, koska työ on englanniksi. Oli helppo lähteä. Toki tässä vuosien varrella on saksankin kieli tullut tutuksi.
Saanko kysyä miksi muutatte takaisin? Ainakin elintaso laskenee roimasti kun vaihdatte saksalaiset korkeammat palkat ja matalammat hinnat suomalaisiin.
T. Se toinen maata vaihtanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti mieluummin muuttoa toiseen maahan. Suomessa menee korkeakoulutus hukkaan.
Haluaisin asua täällä, mutta minulla tuskin on muuta mahdollisuutta kuin muuttaa pois kotimaastani, mikäli seuraavan 6kk aikana ei löydy koulutustani vastaavia töitä.
Tuntuu että nämä aspa-työt vievät vain kauemmas ja kauemmas niistä haluamistani työpaikoista. Minulla on katkeamaton työhistoria 16-vuotiaasta asti, mutta kokemuksellani ei ole mitään väliä. Se tuntuu olevan "väärää" kokemusta.
Ja kyllä. Olen hakenut trainee-ohjelmiin. Viimeisempään näkyi tulleen n.1700 hakemusta.
Ei kannata uhrata elämäänsä vain "koska kotimaa". Johan tuo vaikuttaa motivaatioon, itsetuntoon, ihan kaikkeen. Laita LinkedIn profiili kuntoon ja ala katsella paikkoja KeskiEuroopasta, sitten kun olet valmis hakemaan niin olet jo tietoinen tarjonnasta.
Itse muutin vuosi sitten ja ero suomeen on aivan uskomaton. Olen jo kyllästynyt recruiterien yhteydenottoihin, ja jos haen jotain paikkaa (en ole ihan tyytyväinen tähän nykyiseen), pääsen lähes aina haastatteluun. Muutes, on aika kuvaavaa että minulle tarjotaan paikkoja lähes kaikkiin Euroopan maihin.. Paitsi suomeen 😂. Se maa on ihan kuollut työmarkkinoilla.
Pääset lähes aina haastatteluun, ja sinulle tarjotaan paikkoja lähes kaikkiin Euroopan maihin, mutta olet edelleen paikassa, johon et ole tyytyväinen? Joku tuossa itsekehua pursuavassa vuodatuksessa ei nyt aivan täsmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko kysyä miksi muutatte takaisin? Ainakin elintaso laskenee roimasti kun vaihdatte saksalaiset korkeammat palkat ja matalammat hinnat suomalaisiin.
T. Se toinen maata vaihtanut
Perhettä on kova ikävä. Odotan esikoistani ja haluan, että molemmat isovanhemmat pääsevät osallistumaan hänen elämänsä, minun äitini ja anoppini odottavat vauvaa melkein enemmän kuin minä itse, äiti jopa ehdotti että jäisi pikkuhiljaa eläkkeelle jotta hän voisi auttaa mahdollisimman paljon :D
Ikävöin myös Suomea itsessään. Kunnon vuodenaikoja, ruokaa ja etenkin sitä että ympärillä ihmiset puhuvat suomea. Ja Suomen luontoa, järviä ja metsiä.
Ei meidän elintasomme tästä juuri laske. Palkka on ihan hiukan pienempi mutta toisaalta Saksassa sähkö maksaa moninkertaisesti Suomeen verrattuna.
Saksassa on hienoa mutta koska olemme pohjimmiltamme suomalaisia, Suomi on aina semmoinen tuttu ja turvallinen koti. Haaveilen omasta talosta järven rannalta, josta pääsisi helposti veneilemään kesäisin.
Pääseehän sitä sitten muuttamaan takaisin jos joskus haluaa.
Kiitos vastauksesta 39. Me ei asuta saksassa, ehkä siellä on sitten vähän pienemmät palkat / lähempänä suomen tasoa. Meillä nimittäin molemmilla on nettopalkka lähes tuplat suomeen verrattuna, ja elinkustannukset ehkä yhteensä 20% pienemmät. Pudotus elintasossa olisi tosi iso jos muutettaisiin takaisin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa katsoa koko KeskiEurooppa, niin näet tarjonnan. Etenkin jos osaat saksaa tai ranskaa, ota ehdottomasti myös Sveitsi mukaan.
Maisterintutkinto on ylipäätään Euroopassa on ihan erilailla arvossaan, koska iso osa käy pelkän kandintutkinnon.
Ok! Kiitos sinulle, voiko siis työllistyä ihan oikeasti vähän heikommallakin työkokemuksella pelkän kielitaidon ja tutkinnon avulla?! Tuntuu hullulta. T.AP
Taidat olla vähän tyhmä.