Ei taaskaan kutsua työhaastatteluun
Pitäisikö miettiä uudelleenkouluttautumista?
T. 26v KTM joka tekee edelleen töitä perus aspana.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ihan oikeasti lähteä ulkomaille muutamaksi vuodeksi jos Suomesta ei löydy paikkaa. Minä lähdin miehen kanssa. Saatiin molemmat ensimmäiset työpaikat joita haettiin, ollaan insinöörejä. Yrityksessä työskentelee paljon muitakin ulkomaalaisia.
Nyt on paluumuutto Suomeen edessä ja saatiin tosi helposti sieltäkin hommia kun oli kokemusta ulkomailta. Saksassa siis kyseessä.
Parasta oli kun ei edes tarvinnut osata saksaa, koska työ on englanniksi. Oli helppo lähteä. Toki tässä vuosien varrella on saksankin kieli tullut tutuksi.
Minkä alan insinööri? Rakennusinssinä houkuttelisi kovasti myös lähtö...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ihan oikeasti lähteä ulkomaille muutamaksi vuodeksi jos Suomesta ei löydy paikkaa. Minä lähdin miehen kanssa. Saatiin molemmat ensimmäiset työpaikat joita haettiin, ollaan insinöörejä. Yrityksessä työskentelee paljon muitakin ulkomaalaisia.
Nyt on paluumuutto Suomeen edessä ja saatiin tosi helposti sieltäkin hommia kun oli kokemusta ulkomailta. Saksassa siis kyseessä.
Parasta oli kun ei edes tarvinnut osata saksaa, koska työ on englanniksi. Oli helppo lähteä. Toki tässä vuosien varrella on saksankin kieli tullut tutuksi.
Saanko kysyä miksi muutatte takaisin? Ainakin elintaso laskenee roimasti kun vaihdatte saksalaiset korkeammat palkat ja matalammat hinnat suomalaisiin.
T. Se toinen maata vaihtanut
Perhettä on kova ikävä. Odotan esikoistani ja haluan, että molemmat isovanhemmat pääsevät osallistumaan hänen elämänsä, minun äitini ja anoppini odottavat vauvaa melkein enemmän kuin minä itse, äiti jopa ehdotti että jäisi pikkuhiljaa eläkkeelle jotta hän voisi auttaa mahdollisimman paljon :D
Ikävöin myös Suomea itsessään. Kunnon vuodenaikoja, ruokaa ja etenkin sitä että ympärillä ihmiset puhuvat suomea. Ja Suomen luontoa, järviä ja metsiä.
Ei meidän elintasomme tästä juuri laske. Palkka on ihan hiukan pienempi mutta toisaalta Saksassa sähkö maksaa moninkertaisesti Suomeen verrattuna.
Saksassa on hienoa mutta koska olemme pohjimmiltamme suomalaisia, Suomi on aina semmoinen tuttu ja turvallinen koti. Haaveilen omasta talosta järven rannalta, josta pääsisi helposti veneilemään kesäisin.
Pääseehän sitä sitten muuttamaan takaisin jos joskus haluaa.
Ja vielä edellinen kyselee tyhmiä. Itse rakastan saksan ilmastoa. Esim nyt on Dusseldorfissa ollut +10 lämmintä. Lunta, jäätä, pakkasta ja talvea vihaan yli kaiken. Linkedistä olen ahkerasti haeskellut Saksassa asuvia suomalaisia insinöörejä, ihan vain rohkaisuna itselleni.
Surullista että ulkomaille muutto on ainoa tapa työllistyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko kysyä miksi muutatte takaisin? Ainakin elintaso laskenee roimasti kun vaihdatte saksalaiset korkeammat palkat ja matalammat hinnat suomalaisiin.
Perhettä on kova ikävä. Odotan esikoistani ja haluan, että molemmat isovanhemmat pääsevät osallistumaan hänen elämänsä, minun äitini ja anoppini odottavat vauvaa melkein enemmän kuin minä itse, äiti jopa ehdotti että jäisi pikkuhiljaa eläkkeelle jotta hän voisi auttaa mahdollisimman paljon :D
Ikävöin myös Suomea itsessään. Kunnon vuodenaikoja, ruokaa ja etenkin sitä että ympärillä ihmiset puhuvat suomea. Ja Suomen luontoa, järviä ja metsiä.
Ei meidän elintasomme tästä juuri laske. Palkka on ihan hiukan pienempi mutta toisaalta Saksassa sähkö maksaa moninkertaisesti Suomeen verrattuna.
Saksassa on hienoa mutta koska olemme pohjimmiltamme suomalaisia, Suomi on aina semmoinen tuttu ja turvallinen koti. Haaveilen omasta talosta järven rannalta, josta pääsisi helposti veneilemään kesäisin.
Ja vielä edellinen kyselee tyhmiä. Itse rakastan saksan ilmastoa. Esim nyt on Dusseldorfissa ollut +10 lämmintä. Lunta, jäätä, pakkasta ja talvea vihaan yli kaiken. Linkedistä olen ahkerasti haeskellut Saksassa asuvia suomalaisia insinöörejä, ihan vain rohkaisuna itselleni.
Tänne vaan jos yhtään houkuttaa. Kyllä täällä ihmisen kelpaa asua. Asun itse Münchenin lähellä ja minulla on isohko joukku kavereita (ympäri maailmaa) jotka eivät puhu lainkaan saksaa vaikka ovat asuneet täällä muutamia vuosia jo. Englannilla pärjää siis hyvin, mutta minusta tietysti kannattaa aina opetella maan kieli. Esimerkiksi UPM palkkaa suomalaisia insinöörejä Saksaan. En tosin tiedä minkä alan insinööri olet, mutta varmaan tiedät oman alasi isoja kansainvälisiä yrityksiä joista voisi hakea töitä. Kannattaa liityyä Suomalaiset Saksassa -Facebook-ryhmään, siellä on kaikki informaatio mitä voit tarvita jos aiot muuttaa.
Ei siinä ole järjen hiventä että työttömänä ahdistuu Suomessa ja elelee koko ajan köyhyydessä. Isoissa kaupungeissa elää paljon suomalaisia, ja mekin saatiin miehen kanssa heti paljon kavereita muista Saksassa asuvista suomalaisista, joten et varmasti jää yksin. Paikallisiin on vähän vaikea tutustua koska saksalaiset puhuvat vähän nihkeästi englantia, joten suosittelisin haeskelemaan hommia isoista kaupungeista.
Vierailija kirjoitti:
Se on hirveän väärin. Kauhistuttaa ihan ajatellakin Suomen tilannetta vaikkapa parin-kolmenkymmenen vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on hirveän väärin. Kauhistuttaa ihan ajatellakin Suomen tilannetta vaikkapa parin-kolmenkymmenen vuoden päästä.
Eräästä pohjois-suomessa olevasta kaupungista vissiin saa arvioita tulevasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP tässä. Olisiko järkevää kouluttautua lisää esimerkiksi avoimen kautta? Jos opiskelisi vaikka tuotantotaloutta tähän lisäksi..
Jos olet avoin sille maasta muutolle, niin kyllä. Mutta suomessa siitä ei juuri ole apua. Itse luin tuotantotaloudesta ihan koko di-tutkinnon aiemman toisen maisterintutkinnon päälle, eikä auttanut yhtään. Samat parisataa hakijaa joka paikkaan on silti.
Ok. No kiitos tiedosta. Alan siis katsella töitä Saksasta ja Itävallasta, siellä luulisi pärjäävän ihan tällä meidän KTM tutkinnolla?
Kannattaa katsoa koko KeskiEurooppa, niin näet tarjonnan. Etenkin jos osaat saksaa tai ranskaa, ota ehdottomasti myös Sveitsi mukaan.
Maisterintutkinto on ylipäätään Euroopassa on ihan erilailla arvossaan, koska iso osa käy pelkän kandintutkinnon.
Ok! Kiitos sinulle, voiko siis työllistyä ihan oikeasti vähän heikommallakin työkokemuksella pelkän kielitaidon ja tutkinnon avulla?! Tuntuu hullulta. T.AP
Ainakin minä ja mies saatiin töitä vastavalmistuneina eli siis täysin ilman kokemusta. Saksassa on pulaa insinööreistä ja suomalaista koulutusta pidetään arvossa.
Lainaan keskustelua. Rekrytoija lupasi olla yhteydessä alkuviikon aikana. Joko voi heittää hyvästit haaveille?
Jos haluat Suomesta vielä koettaa mahdollisuuksia, niin FEC-koulutukset voi kanssa auttaa avaamaan ovia. Vaikka noihin FECeihin suhtaudutaan aika nyrpeästikin (ja ymmärrän kyllä miksi..), niin ainakin omalla kohdallani kannatti.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat Suomesta vielä koettaa mahdollisuuksia, niin FEC-koulutukset voi kanssa auttaa avaamaan ovia. Vaikka noihin FECeihin suhtaudutaan aika nyrpeästikin (ja ymmärrän kyllä miksi..), niin ainakin omalla kohdallani kannatti.
Mitäs nää on?
^ Google kertoo paremmin, mutta tulee sanoista Further Educated with Companies. Hyvin monenlaisia on tarjolla, mutta käytännössä korkeakoulutetuille tarkoitettu työharjoittelu yrityksessä, yleensä projektitehtävässä + aiheeseen liittyvä lyhyt opetusjakso, sisällöt varmaan vaihtelee aloittain. Syy, miksi näillä on vähintäänkin negatiivinen kalskahdus on se, että nämä ovat palkattomia a.ka 9 euroa/ päivä -tuettuja ja monet mieltää suoraan samaan kastiin muiden työkkärin palkattomien harjoitteluiden kanssa, joissa kierrätetään vuodesta toiseen aina uutta harjoittelijaa - ja tutkinnon suorittaneen ihmisen kohdalla pidetään palkatonta työntekoa ihan suorana kusetuksena jne. En halua kuulostaa mainostajalta, joten kannattaa itse selvitellä koulutustaan vastaavat mahdollisuudet ja palveluntarjoajat ja muodostaa oma mielipiteensä jos kiinnostaa. Itse vertaisin näitä mieluummin USAssa ja Keski-Euroopassa yleisempiin palkattomiin tai ihan minimikorvauksisiin internshipeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänne vaan jos yhtään houkuttaa. Kyllä täällä ihmisen kelpaa asua. Asun itse Münchenin lähellä ja minulla on isohko joukku kavereita (ympäri maailmaa) jotka eivät puhu lainkaan saksaa vaikka ovat asuneet täällä muutamia vuosia jo. Englannilla pärjää siis hyvin, mutta minusta tietysti kannattaa aina opetella maan kieli. Esimerkiksi UPM palkkaa suomalaisia insinöörejä Saksaan. En tosin tiedä minkä alan insinööri olet, mutta varmaan tiedät oman alasi isoja kansainvälisiä yrityksiä joista voisi hakea töitä. Kannattaa liityyä Suomalaiset Saksassa -Facebook-ryhmään, siellä on kaikki informaatio mitä voit tarvita jos aiot muuttaa.
Ei siinä ole järjen hiventä että työttömänä ahdistuu Suomessa ja elelee koko ajan köyhyydessä. Isoissa kaupungeissa elää paljon suomalaisia, ja mekin saatiin miehen kanssa heti paljon kavereita muista Saksassa asuvista suomalaisista, joten et varmasti jää yksin. Paikallisiin on vähän vaikea tutustua koska saksalaiset puhuvat vähän nihkeästi englantia, joten suosittelisin haeskelemaan hommia isoista kaupungeista.
Itse olen rakennustekniikkaa amk:sa opiskeleva. Rakennusalalla helpottaa eurokoodit, jotka on samoja lähes kaikissa maissa. Tosin myös kansallisia menetelmiä/kertoimia löytyy. Itse kyllä osaan kohtuullisen hyvin saksaa, pysyn kärryillä youtube-videoista. Käytännössä saksan olenkin oppinut itsenäisesti täysin nollasta.
Moni sakemannihan opiskelee vain kandin, koska lipastossa on lukukausimaksut. Suomessa kandiin opiskelut jättänyttä pidetään elämässä epäonnistuneena. Tarkoituksena olisi vielä hommata maisterin tutkinto perään, ehkä saksalaisessa yliopistossa. Hölmöltähän tuo tuntuisi Suomeen jäädä, varsinkaan kun itselläni ei ole mitään siteitä tähän maahan.
t: sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen rakennustekniikkaa amk:sa opiskeleva. Rakennusalalla helpottaa eurokoodit, jotka on samoja lähes kaikissa maissa. Tosin myös kansallisia menetelmiä/kertoimia löytyy. Itse kyllä osaan kohtuullisen hyvin saksaa, pysyn kärryillä youtube-videoista. Käytännössä saksan olenkin oppinut itsenäisesti täysin nollasta.
Moni sakemannihan opiskelee vain kandin, koska lipastossa on lukukausimaksut. Suomessa kandiin opiskelut jättänyttä pidetään elämässä epäonnistuneena. Tarkoituksena olisi vielä hommata maisterin tutkinto perään, ehkä saksalaisessa yliopistossa. Hölmöltähän tuo tuntuisi Suomeen jäädä, varsinkaan kun itselläni ei ole mitään siteitä tähän maahan.
t: sama
Ja vielä jatkaa sama: Itse asuin Berliinissä vuoden 6 vuotta sitten, mutta ilman koulutusta ei oikein viitsinyt maahan jäädä. Nyt voisi olla toinen ääni kellossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä linjan KTM? Kuitenkin hyvä koulutus, ihmettelen...
Yritysjuridiikka, lisänä laskentatoimea ja johtamista.
Jos nyt saisin olla lukiolainen, niin venyttäisin lukiota vuodella ja parantaisin kirjoituksia. Sen jälkeen pyrkisin lääkikseen.
Mikset yritä päästä taloushallintoalalle? Tilitoimistot ottavat kokemattomiakin, kun kirjanpitäjistä on pulaa. Pari vuotta jossain tilitoimistossa, niin eteesi saattaa hyvinkin aueta urapolku.
Lisäksi varmasti mukavampi homma kuin asiana. Oikeasti kiinnostava ala, vaikka lähtöpalkat ihan paskat.
Olen yrittänytkin. Ei valitettavasti vielä ole paikka auennut.
Tilitoimistoon olet ylikoulutettu, tradenomeja on työttömänä pilvin pimein ja usein tilitoimistossa työskentelevät ovat merkonomeja tai tradenomeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tarkastuttanut, että sinulla on CV ja hakemus kunnossa? Esim uraohjauksesta voi saada siihen apua.
Jos hakijoita on jopa 1700, kuinka paljon luulet että cvn hiominen auttaa? Siellä kun on vähintään 1000 muuta hakijaa joilla on täydellinen cv, on ihan tuuripeliä kenen hakemus edes luetaan.
Suosittelijoilla on tärkeämpi rooli, niistä selviää onko sinulla suhteita.
Onko siitä mitään hyötyä jos suosittelijat ovat eri paikkakunnalta / alalta?
Jos suosittelijanasi on Obama niin se on merkki siitä että sinulla on hyvät verkostot.
Jos sulla on yritysjuridiikka pääaineena niin yritä oikikseen, luet mahdollisimman nopeasti valmiiksi vero-oikeutta tai työoikeutta painottaen. Gradu jostakin mahdollisimman hyödyllisestä, mutta vaikeasta aiheesta, josta moni ei jaksa. Etköhän saa sen jäljeen töitä.
Itse gradua vaille 36 ktm. Hyvä, että hanttihommia saa 3 vuoden haun jälkeen suhteilla. Ei noihin oman alan duuneihin niin vaan lampsita. Jengo on niin ylikoulutettua.
Saksassa on tällä hetkellä työttömyysaste 4%. Alkaahan tuo lähentyä täystyöllisyyttä. Myös Norjassa 4%. Miksi jäädä Suomeen kitumaan?
Toimisiko metodi myös insinöörillä? Houkuttelisi karistaa tämän maan tomut jaloista ja häipyä Saksan työmarkkinoille. Saksalaisessa yliopistossa voisi lukea myös itsensä maisteriksi enkunkielisestä ohjelmasta.