~~KESÄKERTUT TORSTAITA~~
[color=red]Huomenta kaikille!!
Eilisiin:[/color]
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7225858&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (33)
Kauhea väsy, mutta miehen lähdettyä töihin ei tullut uni silmään sitten millään.. Joten päätin nousta ylös, syödä aamiaisen ja sitten mennä uusin voimin nukkumaan. Eilinen oli kyllä niin rasittava päivä. Touhusin ensin päivän, sitten oli neuvola ja lääkäri. Kauppareissu päälle ja karmaiseva närästys lopun iltaa. Onneksi mies toi sitten illalla Rennietä paketin, ettei enää tarvitse vain kärvistellä.
Lupasivat sadetta täksi päiväksi, mutta pihalla näyttää olevan taas niin kaunis ilma että. Saa nähdä sataako ollenkaan, saisi edes yhtenä yönä tulla vettä jos ei muuten..
Summersnow kyseli supistuksista: En voi sanoa että olisi kivuliaita, ovat tukalia ja pysäyttäviä, mutta ei oikeastaan kipeitä.
Niin muistinkin, kun keskusteltiin sen neuvolan tätin kanssa laitokselle lähdöstä ja supistuksista. Kun sanoin hänelle että kun on olemassa naisia jotka ei välttämättä tunne supistuksia, niin hän kysyi että onko minulla ollut (siis aikana ennen raskautta) kuukautiskipuja. Eli jos on kuukautiskipuja > tuntee myös avaavat supistukset.
Että sellaista.
Onkos joku jolla ei ole ollut kuukautiskipuja? Miten on, oletko tuntenut supistukset aiemmin? (ellei ole ensimmäinen tulossa siis)
Nyt voisin sujahtaa takaisin vällyjen väliin..
Mrs.Marple & Rääpäle, rv 35+5
[color=navy]Sinisestä viivasta: Joo meillä on ollut koulussa puhetta tuosta, varsinkin vesisynnytyksessä se on näppärä, ettei tartte nousta ammeesta pois välillä.
Mitäs muuta... Tylsää taas on. Tuntuu, että päivässä on niin kauheasti tunteja, mutta mulla loppuu tekeminen kesken. Syntyis jo vauva niin sais tekemistä.
Mulla nyt ei oo mitään uusia kuulumisia..
Tytteli-83 rv 35+1
Alkaa nuo yöt olla aika tukalia kun nukkuu niin huonosti...Viime yön särki lonkat/tosta pakaran yläpuolelta ja alaselästä niin et hyvää asentoa ei millään meinannu saada.
Luulen että johtuu siitä kun tuli eilen touhuttua turhan paljon. Siivosin ja pyykkäsin, laitoin ruokaa ja juoksin pikkuneidin perässä. Tänään saa luvan olla huilipäivä.
Synnytyksestä on paljon ollut puhetta, kiitoksia summersnowlle noista kommenteista, tuli itselle vähän rennompi mieli =) Mä pohdin nimittäin synnytystä sitä enemmän mitä lähemmäs mennään. Välillä pelottaa ja jännittää ihan liikaa ja välillä taas tuntuu että kyllä kaikki hyvin menee. Mutta jonkinlainen pelko on päällimmäisenä. Välillä ajattelen etten haluakaan synnyttää ollenkaan!!! Taitaa olla vähän myöhästä tässä vaiheessa perua,hih...Toivon jotenkin että menis lähelle LA:ta niin ehtis valmistautua. Vai oisko paremmi kun tulis jo pari viikkoa ennen niin ei niin kauheesti ehtis jännittää....Lisäks mietin miten nopea synnytys on kun esikoisesta oli alle 5h että koska pitää lähtee ettei matkalle ala syntymään (sairaalaan n.25km) ja sit pelottaa tietenkin jos vauva kuolee yms.
Tälläsiä mulla on, sekavia tunteita...Mutta lohduttavaa kuulla että myös teillä muilla on iha samanlaisa tunteita ettei ihan yksin oo näiden tunteidensa kanssa.
Oma ( . ) ihmeen hiljainen on vauveli taas ollut eilisestä lähtien. Liikuskelee siellä kyllä mutta on jotenkin vaimeita noi potkut. Oon myös huomannut että nostelut (tyttöä pakko välillä nostella) käy mahan päälle. Sattuu ja repii jotenkin tuolata mahansivuilta. Silti odotan sitä fiilistä että vois vaihtaa tän olon vaikka sitten siihen synnytykseen kun ei sellasta oo vielä tullut, jännittää vaan niin paljon....:(
Tyttö alkaa heräilemään joten pitää alkaa aamupuuron laitolle että taas saadaan päivä jotenkin käyntiin. Ja tänään tosiaan koitan ottaa lunkisti enkä välittää jokaikisestä hiekanmurusta joita tonne eteiseen tulee väkisinkin...
ILOISTA PÄIVÄÄ KAIKILLE!
QUEEN-82 RV36+6
[color=purple] kiitos paljon viestistäsi! minua ei ainakaan haitannut yhtään melankoliset mietteet, eikä varsinkaan se, että liputat pt-synnytyksen puolesta. kun itsekin noita miettii, niin on hyvä saada muidenkin näkemyksiä asoista. erityiskiitos, kun kerroit omista kokemuksistasi (pt-synnytys ja sektio).
minä olen itsekin sitä mieltä, että mahdollisimman luonnollinen synnytys olisi toivottavaa. siksi en myöskään sitä sektiota haluaisi, ja just tuon toipumisenkin takia. tietysti, jos lääkärin mielestä se on ainoa/parempi vaihtoehto, niin sitten. mutta perätilasynnytyksessä just kaikki mahdolliset riskit mietityttää. ehkä mietin niitä nyt turhaan, kun vauveli saattaa vielä ihan hyvin kääntyä oikein päinkin. mun äiti aina muistaa kertoa, kuinka minä käännyin ihan vikoilla viikoilla, ja äitistä tuntui niinkuin olis maanjäristys tullut :) ehkä tää meidän poju on samanlainen viimehetken kääntyjä, niin kuin äitinsäkin :)
gabriela rv 34+6
Harvinaista, että oon tähän aikaan lukemassa pinoa, saatika sitten et jotain ite kirjotan... Oli vaan pakko tulla hehkuttaan eilisiä ä-poli-kuulumisia.
Ensinnäkin se tärkein, että nyt kaikki oli ihan kunnossa. Tähän asti on seurattu lapsiveden määrää, kun se on ollut to-del-la vähissä, mutta nyt sitä oli tullut jostain lisää ja sitä oli täysin normaalisti, mitä näillä viikoilla yleensä on. En tiedä, mistä olen sinne " hanan" kehitellyt, mutta pääasia, et nyt sitä vettä siellä on.
Vauvan sydänäänet pyöri 160-170 tienoilla ja sillä olikin kovat jumpat ja melkoinen hikka just silloin, kun sitä käyrää otettiin. Myös muutama supistus piirtyi käyrään, mutta en niitä kyl ite mitenkään huomannu. Painoarvioo ei tällä kertaa tehty. Seuraavan kerran menen vasta kahden viikon päästä sinne ä-polille (silloin on jo viikkoja 38+6) siis jos ei vielä ole silloin syntynyt.
Ja sit uskaltauduin kysymään tulokkaan sukupuolta, kun oli niin nuori ja mukavantuntuinen lääkäri, ja se suostuikin ihan tosta vaan ilman mitään nupinoita, että jos vaan näkyy, niin kyllä hän kertoo.
MEILLE OLIS TULOSSA ULTRAN MUKAAN TYTTÖ!
Arvuuttelulistalle veikkasin silloin joskus tyttöä ja et se syntyis 10.6. Katotaan, miten lähelle lopulta osutaan...
T: Canderel rv 37+0 (hui kun ollaan jo pitkällä!)
[color=008B45] täytyy vielä mainita tuosta luonnollisesta synnytyksestä. siis että itse toivoisin saada synnyttää mahdollisimman luomusti. muille toivon, että jokainen saisi sellaisen synnytyksen, josta jää hyvä mieli, oli se sitten sektio tai ihan minkälainen vaan.
supistusG: kipeitä supistuksia on ollut rv 16 lähtien, mutta niillä ei ole ollut avaavaa vaikutusta, ainakaan ennen vko 28. ens viikolla taas näkee, oisko nyt vähän jo alkanut tapahtua jotain, kun vauvelikin painaa alaspäin. enimmäkseen kuitenkin kivuttomia harjoitussupistuksia nykyään ollut, mut välillä (kuten toissapäivänä) supistelee melko kipeästikin ja useamman tunnin putkeen. säännöllisiä ne ei ole olleet, joten siitä ehkä sit tunnistan, kun ovat niitä oikeita synnytyssuppareita. kuukautiskivuista joku kyseli... mulla on aina ollut tosi kipeet menkat, ja nyt siis ollut kipeitä suppareita, joten ehkä niillä on joku yhteys. mut siitä en osaa sanoa, jos ei olis menkkakipuja ollenkaan....
herkkyydestä ollut puhetta. täällä myös havaittavissa vastaavaa. eilenkin, kun oltiin pojanpäiväkodin kevätjuhlassa... meinasi itku päästä, kun olivat äideille askarrelleet paperiruusut ja sitten jonkun ihanan runon lausuivat. :' ) ja sitten toivat äideille ne, oli se vaan ihanaa.
(.) kuuluu samaa kuin ennenkin. vaikka vauva ei oliskaan pää alaspäin, niin aika alhaalla tuntuu kuitenkin olevan. pyllyäköhän se sit tunkee kohdusuuta vasten? vielä kuitenkin selvästi vaihtelee asentoa, välillä potkii ihan eri kohtaan, ja sit taas saattaa kylkiluihinkin välillä potkutella... ota siitä nyt sitten selvää. jospa se kuitenkin tajuais jossain vaiheessa asettua, ja vielä oikein päin. toivossa on hyvä elää (vaikka pelottaakin kaikki mahdolliset tulevat ongelmat...).
mukavaa torstaita kaikille! meillä on tänään synnäriin tutustuminen, jännää...
gabriela edelleen rv 34+6
olipas eilen (kin) jättipino! kaikki kohta jo lomalla?
Vastailen ensin Galluppeihin yms.
supparit: hiljaista sillä rintamalla, jotain tulee, mutta ei kipuisia, enemmän menkkajomotusta ja sukkapuikkovihlontaa täälläpäin.
perätilasynnytys: mulla tehtiin sektio kun esikoinen oli perätilassa. kyseessä oli ns yllätysprätila, joka huomattiin vasta synnytyssalissa, joten oli tod kauhuissani ja pyysin heti sektiota, onneksi, koska pojalla oli 3xnapanuora kaulan ympärillä, ja synnytyksestä olisi alateitse tullut vaikea (2. lapsen ponnistusvaihe kesti 1,5 h!!!!) varmaan oltaisiin tehty hätäsektio.
Kannattaa punnita vaihtoehtoja ja kuunnella useampia asiantuntijoita ja lopulta tehdä päätös vielä IHAN ITSE. eikö ne yleensä ekasynnyttäjälle pt tapauksissa suosita sektiota?
No onnea matkaan oikein roppakaupalla!
Omat olot: rauhallisin mielin, eilen keksittiin pojulle nimi! päästiin todella helposti yksimielisyyteen, ihme sinänsä. Vaavi potkii ja möyrii tavalliseen tapaansa . itse tunnen itseni energiseksi ja kivut, esim iskias ovat vähentyneet, jee! voisikohan enteillä tulevaa koitosta?
tyyntä myrskyn edellä.?
ai niin mulla oli lisäys sairaalalistaan, siis mitä tarvitsee ottaa mukaan (voi olla että tämä oli jo) pienet lapaset vauvalle, ettei raavi naamaansa tai mamman tissiä. meidän muksuilla ollu ainakin tod pitkät kynnet ja niitähän ei saa leikata kahteen viikkoon. esikoisella oli jo kauheat naarmut naamassa ennenkuin älyttiin laittaa nyrkit piiloon.
taidan lähteä pikkuhiljaa ulkoilemaan leikkipuistoon, nehän lupaili ilmojen huononevan viikonlopuksi, hauskaa päivää kaikille!
saakos teitin " warman" tytön lisäillä esittely listaan??
*tuun takas tyttöjen puurojen jälkeen*
krisse rv 34+5
Ainaki päivä jääny väliin et jaksoin vaan lukee. Hormonihirviö ollu liikenteessä todenteolla... Äitilleni meuhkasin toissapäivänä (hyvä homma näin äitienpäivän alla!) ja sekin aika pienestä, mut itkut sain aikaseks...
Sit outo juttu! Mulla on nyt parina yönä herätessä ollu se puoli päästä, siis ohta, kipee kummalla kylellä on nukkunu.....!!!! Ja oon huomannu et pari tuntia oon samalla kylellä sillon nukkunu. Muilla samanlaista?
Eilen oli neuvola ja ekaa kertaa en lapsenlikkaa saanu. No poikahan ei päästäny vessaan ku oli hyvät leikit kesken ja just ja just suostu olemaan th:n kans sen aikaa. Painoo oli tullu 1kg/vko, mikä toiv. selittyy turvotuksella, ei kiitos tämmöstä loppukiriä! Paineet 114/66, sf 32,5, sykkeet 152; kertaakaan ei oo noin korkeet sykkeet ollu. Ja th sano et mut on luotu olemaan raskaana, sanos ton miehelle ;)))))
Mies lähti aamulla sinne työmatkalle, tulee hyvällä tuurilla huomeniltana.. Voipi olla et tämä mamma on aika väsy sillon. Monena iltana on pappa hoitanu poikaa et oon saanu iltasin nukkua, öinen nukkuminen on sitä luokkaa ettei se auta mitään...
Jalat pystyssä päivät makoilen, särkee niin mahottomasti. Saas nähä miten tänään, laskeskelin et varmaan 4 koneellista vielä pyykkiä jälellä.. Poika ilahdutti aamuyöstä ku meni pissit yli vaipan ja kaikki märkänä. Tuntuu et se pissii öisin NIIIIN paljo et ei tottakaan, ihan sama kuinka rajottelis juomisia iltasella ja nyt käy iltasin pissillä pihan pihlajan juurella ;)
Mä toivon aikas luomua synnytystä vaikka aika varma oonki etten sitä kestä ;) Mut saahan sitä toivoo... Ja ihme kyllä mitään paniikkia tai pelkoja ei vielä oo. Menee niinku menee, eipä sitä paljo voi vaikuttaa... Jos noi kuukautiskivut on verrannollisia siihen nii joskus teininä makasin valkosena ku lakana kaksin kerroin tuskissani.. Mut kohta 8v pillereitä syötyäni muisto vaan...
Ja supistuksista ei oo tietookaan vaihteeks. Kolmeen otteeseen on tullu koko raskauden aikana! Mut eipä pojankaan synnytyksessä ollu tuntunu mitään ja paikat oli jo aukeillu....
Mitähän vielä... En muista kyllä millään... Ekat pyykit narulle, mars!
Suhmura ja Napura 36+0(!!!!!!!!) ja poitsu 12/03
neljäkö:
perätilasynnytys: mulla tehtiin sektio kun esikoinen oli perätilassa. kyseessä oli ns yllätysprätila, joka huomattiin vasta synnytyssalissa, joten oli tod kauhuissani ja pyysin heti sektiota, onneksi, koska pojalla oli 3xnapanuora kaulan ympärillä, ja synnytyksestä olisi alateitse tullut vaikea (2. lapsen ponnistusvaihe kesti 1,5 h!!!!) varmaan oltaisiin tehty hätäsektio.
Kannattaa punnita vaihtoehtoja ja kuunnella useampia asiantuntijoita ja lopulta tehdä päätös vielä IHAN ITSE. eikö ne yleensä ekasynnyttäjälle pt tapauksissa suosita sektiota?
No onnea matkaan oikein roppakaupalla!
kyllähän ne taitaa ensisynnyttäjälle suositella sitä sektiota. ainakin helsingissä asuessa esikoista odottaessa oli siitä puhetta. en vain tiedä miten täällä, terkkari ainakin sanoi, että nykyisin suosivat täällä KAKS:lla alatiesynnytystä perätilassakin, ellei ole jotain estettä sille. mut esikoinen syntyi ihan reippaasti (20 min. ponnistus), oli 3620g, ja olisi kuulemma mahtunut isompikin hyvin tulemaan. tämäkin kakkonen on ilmeisesti suunnilleen saman kokoinen, joten koon puolesta pitäisi ainakin mahtua tulemaan. saa nyt nähdä miten tässä käy, toivottavasti vielä kääntyy, mut jos ei, niin sit pitää jutella lääkäreiden kanssa, että mitä mieltä ovat ja sit edetä sen mukaan mikä tuntuu oikealta... kiitos kaikille, jotka ovat ottaneet kantaa tähän asiaan! ja saa vielä tietysti kertoa kokemuksia ja muutenkin kommentoida!
gabriela
Kävin sitten pötköttelemässä sängyssä, mutta uni ei tullut. Joten voi olla, että tänään illalla olenkin jo seitsemältä unten mailla. Saa nähdä.
Gabriela: Niin se kuukautiskipu - supistuskipu korreloi niitä avaavia supistuksia, ei ennakoivia. Täällä kun on puhuttu (odotus-palstalla yleensä, ei siis meidän kasoissa) että kaikki synnyttävät eivät välttämättä ole edes huomanneet erottaa ennakoivia supistuksia avaavista ja sitten onkin tullut syöksysynnytys.
Kyselin siltä terveydenhoitajalta että mistä tietää jos ei tiedä, eli selvittelin kuinka tiheästi supistusten pitää tulla että kannattaa mennä laitokselle. Kaikki kun sanovat että " kyllä sen sitten tietää" .. Eli jos on yleensä ollut kuukautiskipuja, niin sitten avaavat supistukset tuntuvat ja ne huomaa.
Sitä ajattelin tiedustella, että pitääkö synnyttäneiden kohdalla paikkansa..
Pitäisi varmaan keittää kahvia.
[color=green]Täällä on nukuttu huonosti ja herätty pahantuulisena :( Onneksi saan yksikseni täällä kiukuta, niin ei tartte muitten kärsiä.... Paitsi te joudutte kestään :)
[b]Odottavaparturi[/b] löytyi, hyvä, hyvä :) Kysyit niistä vauvan liikkeistä. Mulla sama juttu, paha olo oikein tulee kun tuo jäbä tuolla jytkyää. Ja sattuu kanssa :([/color]
[color=red]Olettekos muuten mittaillut masun ympärystä viime aikoina? Mä mittasin tänään ja sellainen hassu juttu, että... Mun masun ympärys on 97cm, edelleen vaikka mittasin viimeksi joskus rv26 tai sinne päin. Siis tuo maha kasvaa nyt pelkästään pituussuunnassa ja voitte kuvitella miten se tuonne kylkiin ottaa :/ Pitäisikö asiasta huolestua...[/color]
[color=blue]Huomenna olis neuvola ja mua hiukan tylsii mennä sinne. Me ei olla siis yhtään samoilla aalloilla sen muijan kanssa ja kun ei siellä taaskaan mitään järkevää ole. Vauvakin liikkuu mulla niin tosiaan kovasti, ettei sen perusteella tarttis ees sydänääniä kuunnella. Vaikka ne nyt kaikkein paras anti ylensä on![/color]
[color=green]Mä oon kyllä niin totaalikypsä tähän odotukseen, mua ei ole luotu tälläiseen. Rakastan lapsia ja vauvat on niin ihania, mutta mä kyllä skippaisin tän odotusvaiheen ihan koska vain. No onneksi on jo toinen tulossa, niin paineet perheenlisäykseen tulevaisuudessa on minimit :) Ehkä sit nelikymppisenä, kun aika on kullannut muistot, mutta nyt tää haluu vaan mahasta eroon!![/color]
[color=red]Anteeksi rakkaat kerttuset tää valitus, mutta kuten huomaatte täällä yksi synnytyspelkoinen ja vaivoihinsa kyllästynyt äiti hiukan ylireagoi...
Helmis ja Onsku 33+6[/color]
[color=Mediumorchid] Täälä on yks silmät ristissä vieläkin. Monta yötä huonosti nukuttu ja vihdoinkin sain viime yönä nukuttuu edes 2-3 tuntia kerralaan. Sitten kahdeksalta aamulla kun mies lähti töihin oli ihan kuin mätä lahna sängyssä ja tietty nukahdin ja heräsin vasta 10.30. Nyt olen paljon pirteämpi! JEE Eilen mies kommentoi,että näytän ihan aaveelta,että onko mulla uni velkaa. En kuulemma ole ollut oma hehkuva itseni. NO EN VARMASTI OLE OLLUT,SEN TIEDÄN ITSEKKIN! Nyt tuo kommentti ihan naurattaa vaan!
Nyytti oli illalla TODELLA vilkas ja nyt se vetelee edelleen sikeitä. Pitää taas päivän mittaan tarkastella,että joku sielä liikkuu. Ai,että kun sitä muka on koko ajan huolissaan jos sillä on vähänkin hiljaisempi päivä. Mä olen ainakin huomannut,että meidän vauva yleensä lepää kaks päivää,niin,ettei liiku melkein yhtään ja sitten se saa monen päivän energiapiikin. Ihme kuinka joku voi olla noin säännöllinen noissa lepojaksoissa. Yöt vauva kyllä nukkuu potkimatta hyvin. Paria poikkeusta lukuunottamatta.
Krisselle: Edelleen yhtenä ollaan! Tais olla vaan jotain ohi menevää tuo, no voi hö!
Ihanaakaan kun odottavaparturikin ilmoitteli itsestään,että kaikki on suht koht hyvin,tilanteeseen nähden ;)
Summerska teki Kipeistä Suppareista Galluppia!
G: Mulla oli tässä aika pitkä väli ennen kuin ne alkoivat uudestaan,nyt en just muista tarkkaa ajan kohtaa milloin alkoivat,mutta kyllä väh. yks kipeä suppari per päivä tulee. Mutta ne on jotenkin erilaisia suppareita kun silloin alkuraskaudessa. Mä en vaan osaa kuvailla kuinka ne on erilaisia. Eilen kun käveltiin kaupungissa jouduin monta kertaa pysähtyyn kun supisteli. Elikkäs pitää nyt liikkua aivan ylipaljon niin vauva syntyy! Mun järjenjuoksua! :)
Neljäkö: Ehdotti tumppuja mukaan vauvalle sairaalaan. Meillä ainakin VCS on sellaiset paidat vauvallassa,että niissä on kiinteet tumput. Että sielä ei ainkaan tarvita. Mutta sinänsä tosi hyvä pointti. Ei varmaankaan kaikissa sairaaloissa ole!
Helmis kyseli masun mittaa (tais tarkoittaa vyötärönympärystä) Kröhöm...mulla on 110cm/36+6. (normaali 67cm)Mulla on kans tuo maha kasvanut monta viikkoa lähinnä sivuille. Ei kait enää veny nahka eteenpäin ;)
CANDERALILLE ONNITTELUT TYTÖN ODOTUKSESTA!
[color=Mediumorchid]Meillä mies taas eilen kysyi,että onko mulla mitään fiilistä kumpi siä masussa lymyilee. Kerroin,että mulla on EDELLEEN vahva tyttöfillis. Se sanoin,että se ei ainkaan ole saanut pitkään aikaan minkäänlaista fiilistä kumpi sielä on. Se alkaa ihan selvästi olemaan kärsimätön ;)
Itsekkin alan olemaan kärsimätön.Halusin vauvan jo syntyvän! Se olis niin ihanaa nähdä jo tulokas. Ja olokin alkaa oleen aika tukala.
Nyt päästän muut palstaileen ja alan suunnitteleen mitä tekisin tänään.
Lilli81 36+6
Huomenet... tai siis Päiviä vaan kerttusille...
[color=violet]
Hienoa, että OdottavaParturi on vielä kuvioissa!
Jänskättää kovasti Mionan puolesta... jos ovat synnyttäneet vauvelin, niin kuinkahan pitkään joutuu olemaan sitten sairaalassa, kun vauvikin vissiin on 36-viikkoinen?
[color=pink] Suppareista: Mulla on taas tullu tällä viikolla kipeähköjä supistuksia muutama päivän aikana... yleensä ennen nukkumaan menoa. Sitten näitä epämukavia tuleekin alvariinsa jos liikkuu... yritän olla huomioimatta niitä ja jatkan vain samaan malliin. Kipeät tuntuu tuolla tosi alhaalla.
[color=red] EIlen sitten rehkin ja päätin vahata meidän parketin olkkarista ja eteisestä... enää pitää keittiö ja makkari saada vahattua ni sitten lattia kestää " lapsiperheen" elämää vähän aikaa taas:) Mutta kyllä nyt olkkari kiiltelee :)
Neuvolasta tuli kutsu perhevalmennuksiin... en tiedä menenkö kun vähän niinkuin olen alalla niin ei varmaan tuu uusia juttuja ja miehen kanssa oltiin jo joogaryhmän synnytysvalmennuksessa, jonka jälkeen mies päätti ettei enää mene takamustaan puuduttamaan moisissa istunnoissa. Toisaalta olis kiva tutustua muihinkin odottaviin meidän alueella.
Omanapa: jotenkin vauvin liikkeet on vähentyneet... tai lähinnä tuntuu siltä, että unijaksot ovat pidentyneet... ja sen jälkeen sitten möykätäänkin urakalla. Hikkakin ressukalla on monta kertaa päivässä :( Mulla oli paripäivää kans huono olo kun vauvi mylläs.. mut sillon sen jalat oli just mahalaukun kohalla niin en yhtään ihmettele että alkaa vellomaan :D Nyt se on onneks kääntynyt taas niin että jalat on oikealle niin kuin se suurimman osan ajasta onkin ollut.
Ninni rv 33+1
allergiasta kärsiviä. Ite en oo koskaan kärsiny mistään allergiasta, mutta nyt kurkkua kutitti aamuyöstä ja kun siitä pääsi niin kertyi ihan hirvittävä limaklöntti kurkkuun ja joka kerta kun nielaisee se heilahtaa ikävästi ja oksettaa. Onko raskaus sellainen tila, että se voi laukaista allergian vai onko tänä vuonna vaan yllättävän paljon pölyjä ilmassa?
Nyt täytyis mennä käymään keskustassa työkkärissä, kahdessa pankissa ja poliisilaitoksella. Hoitelemassa jälleen noita " Rouva-asioita" . Tänään tai huomenna varmaan saadaan koevedokset postissa! Ihanaa!!! Kerkee sit vielä ennen synnytystä touhuaan sen pois alta!
Oma (.). Jos joku muistaa siitä kakkosen dokumentista Elämä ennen syntymää, niin siellä sanottiin että vauvat on hereillä keskimäärin yhden kymmenesosan vuorokaudesta... Musta tuntuu ettei se aika riitä kyllä meidän asukille ollenkaan. Tuntuu että se on jatkuvasti mukana menossa. Ai niin, mulle on ilmestynyt suonikohjuja polvitaipeiden alle. Onko jollain jotain vippaskonstia niihin? Ei oo kohollaan ollenkaan, mutta tummat verisuonet paistaa ikävästi läpi!
Nyt täytyy mennä ettei tarvi juosta edestakaisin keskustassa.
Venla82 & Eppu 33+2
eilen elokuvan katsomisen jälkeen itkeä tirautin vakkei varmaan edes elokuvasta johtunut. Ajattelin vähän samalla lailla kuin mirja, että välillä en edes halua koko vauvaa...mitenkä sen kanssa pärjää ja jaksaako rakastaa pientä poikaa, kun on tuo ihana esikoistyttökin siinä sitten ja haluaa varmasti äidin huomiota paljon. Muutenkin on tämä raskaus ollut melankolisempi, ensimmäistä odottaessa sitä oli niin innoissaan ja halusi vain vaavelin kotiin, että pääsee hoitamaan.
Toisaalta olen ostellut pienelle pojalle vaatteita ja onhan sitä kiva valmistautua...tuntuu vain tämä muutos jotenkin suurelta! Vaikka on jo yksi lapsi.
Supistuksia mullakin on päivittäin, mutta ei ole koskaan kipeitä. KOhdunkaula on kuitenkin jo lyhentynyt ja pehmeä ja yhdelle sormelle auki. Saas nähdä. Menkkojen mukaan laskettuna mulla olis LA jo kesäkuun alussa, mutta eka ultrassa lääkäri siirsi sen tuonne 17.6. Mutta mietin tässä, että sehän voi kohta alkaa ilmoittaa tulostaan!
Miekin haluaisin luomusynnytyksen, kävin eilen lukemassa synnytyspalstalta vesisynnytyksistä ja sekin olisi varmasti mahtava kokemus, vedessä monella kivut on vähentyneet tosi paljon. En vaan tiedä onko meidän sairaalassa edes allasta... Esikoisen aikaan luin Aktiivisynnytys-nimistä kirjaa, ja tein sieltä harjoituksia. Ehkä ne venytykset ja pitkä ponnistusvaihe (1 h 19min) auttoivat, ettei tarvinnut epiduraalia (olinkin sen " kieltänyt" ) enkä revennytkään kuin ihan nirhauman verran.
Oijoi, esikoiselle pitää ruokaa alka alämmittämään! Jäi vähän ajatus kesken, mutta ensi kerralla sitten !
tack o hej!
Faith
Venla82:
allergiasta kärsiviä. Ite en oo koskaan kärsiny mistään allergiasta, mutta nyt kurkkua kutitti aamuyöstä ja kun siitä pääsi niin kertyi ihan hirvittävä limaklöntti kurkkuun ja joka kerta kun nielaisee se heilahtaa ikävästi ja oksettaa. Onko raskaus sellainen tila, että se voi laukaista allergian vai onko tänä vuonna vaan yllättävän paljon pölyjä ilmassa?
Venla82 & Eppu 33+2
[color=Hotpink] Luin just eilen lehdestä,että allergia voi hyvin puhjeta raskauden aikana. Mutta myös tänä kevänä on erityisen paljon siitepöyä ilmassa kun leppä ja koivu kukkivat samaan aikaa. Etelä-suomessa kukkii vielä pahkinäpensas samaan syssyyn. Jo9ten paljon on pölyä ilmassa. Allergialääkettä voit kysyä lääkäriltä jos olo tulee tosi tukalaksi.
Mulla on tosin ollut just toisin päin nyt raskausaikana. Yleensä kärsin kovasta allergiasta näihin aikoihin ja melkipä koko kesän ja nyt raskaana on ollut todella vähän oireita. Vähän vaan silmät vuotaa ja nenä,mutta siinä kaikki. Menispä mulla koko kesä näin hyvin;)
Lilli81 36+6
[color=blue]
Pari päivää ollutkin kirjoitustaukoa, mutta olen käynyt juttunne lukemassa. Vaikka kovin kesästä ja lämpimästä tykkään, nyt toivon sadetta. Allergia on aivan mielettömässä kukassa.. Silmät vuotaa ja rähmii, ettei välillä eteensä nää ja nenä on tukossa.. Naamakin on niin turvoksissa, ettei kauppaan kehta mennä..
Kovasti oli galluppeja. Annattehan anteeksi, en jaksa nyt vastata!
Napa voi paksusti. Olo vaan on kaamee.. Yön unisaldot 1-2 tuntia yhteensä. Alkoi tietyö tossa talon edessä, joten päivällä kaivuri pitää unettomana..
Lueskelin tosiaan pinoja ja mietiskelin, että kuinka usein teillä on neuvolakäynnit? Mulla ei montaa ole ollut, korttiinkin on merkitty (muutamasta käynnistä) lähinnä vaan mun paino ja vauvan tarjonta.. Nii ja pissan lussat (sokru). Täti on muutenkin melko hiljainen. Vastauksia saa, jos tajuaa ite kysyä jotain. Mitään ylimääräistä infoa ei tipu.
Anteeks valitus, toivon kaikille Kertuille hyvää oloa ja parempaa päivää..
Love MariAnn rv34
Tänään taas vaihteeksi siis neuvolassa. Kaikki arvot ihan kohdillaan, verenpaine 100/60, pissa puhdas, sf-mitta 30 cm ja painoakin oli tullut 3 viikkoon vain 800 g joten yhteensä nyt rv 36 + 4 kiloja on tullut 8,8 kg, vautsi, näköjään mun parin viikon herkuttelujen rajoittamisesta on apua ts. olen jättänyt karkit ja suklaat vain karkkipäivään.. älkää vaan kuvitelkokaan et tämä mamma selviäis ilman sokeria päivääkään.. Jätskiä menee vaikka kuinka paljon ja jos jostain saa keksiä tai pullaa niin napa natisee kyllä!!
Masuasukki on siis jämähtänyt raivotarjontaan, pää ei kylläkään kiinnittynyt vielä mutta alhalla kuitenkin, mikä on " pääasia" :)
Supparigalluppiin olisin eilen voinut vastailla et ei supistele mut tänään neuvolan ja kirpparireissun jälkeen on supistellut koko ajan.. taidanpa pistää pötkölleen kun esikoinenkin nukkuu päikkäreitään, jospa supistukset laantuis!
Tännepä ei kummoisempia!
MiljaMaaria 36 + 4
[color=olive]Voi toi eilinen pino oli niin itketyspino=) Sellasella positiivisella tavalla. Oli tuo Summerska käynyt illan viimesenä kirjottelemassa hyviä juttuja. Aina ihmettelen, että osaatte työ ilmasta itteänne tosi hyvin. Siinä oli synnytyksestä niin hyvin ja kauniisti juteltu.
Kovasti oon samoilla linjoilla, mutta en tahdo minäkään kumpaakaan synnytystapaa erityisesti hehkuttaa. Mähän olisin tuon meidän neidin perätilasta synnyttänyt, mutta päätyi likka poikittain ja sektioonhan siitä jouduttiin. Itse olin lähinnä henkisesti todella pettynyt, koska en jotenkin ollut osannut ajatella sektiota ollenkaan vaihtoehtona. No fyysisesti toivuin hyvin, mutta alun huono kunto jatkui kyllä todella pitkään. Tälläkertaa taas kuvittelen alateitse synnyttäväni, mutta osaampa pitää takaraivossa toisenkin mahdollisuuden. No joo omasta puolesta sori, tää asia koskettaa vaan niin näinä päivinä kovasti.
Supistus G: osa on kipeitä ja eilen illalla olikin taas joku tosi pitkäkin. Toivottavasti nyt sitten vähän noita paikkoja valmistelis.
Kyllä se Miona on asialle päässy tai sitten makautettu pois koneelta. Voi tätä odotusta... Ja hyvä Odottavaparturikin ilmoittautui=)
Sitten oma napa. Mä saan olla aamupäivän ihan ittekseni. Eli neuvola, ostoksia, kahvila, ostoksia ja jne... Toivottavasti suunnitelmat pitävät=) Mulla on tänään viimenen virallinen työpäivä eli huomena alkaa ä-loma, mut saikullahan on oltu jo se kaks viikkoa. Täytyy sanoa, että vaikka ensin mietitytti niin kyllä se sen pelästyksen jälkeen on ollu paikallaan ihan muutenkin on ollu paljon virkeämpi olla ja parempi mieli.
Otin sitten itse oman masu kuvan... ensin en saanut sitä kamerasta koneelle, sitten ei latautunut karttasivu ja sit se kuva ei menny sinne, kun latautu.... Eli yritän sitäkin tänään uudestaan=) Täytyy turvautua mieheen, jos ei ole ilta yheksään onnistunut...
Saatan palailla neuvolakuulumisien kanssa myöhemmin..
Lytte ja Masukki 34+5