Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pian keskenmeno biopsian/lapsivesinäytteen ottamisen jälkeen?

11.10.2006 |

Kun sekä istukkabiopsia että lapsivesipunktio lisäävät keskenmenoriskiä, onko kenelläkään tietoa miten pian keskenmeno em. toimenpiteiden jälkeen tulee jos on tullakseen? Entä mikä yleensä keskenmenon aiheuttaa, meneekö testin otossa joku pieleen, tuleeko joku tulehdus, vai mikä?

Olen itse menossa istukkabiopsiaan, ja olisi kiva tietää miten kauan pitää jännittää mahdollista keskenmenoa, kun itse tuloksissakin on jännitettävää...

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Istukkabiobsiassa keskenmenon riski kai ihan hitusen suurempi kuin lapsivesipunktiossa, mutta itse tiedän vain punktiosta koska selvittelin sitä ennen kuin menin siihen:

Lapsivesipunktio lisää siis hiukan keskenmenon riskiä ja sairaalan kätilö kertoi, että mikäli se keskenmenon aiheuttaa, niin se yleensä tulee toimenpidepäivän iltana tai seuraavana päivänä. Koko toimenpidepäivä on syytä ottaa erittäin rauhallisesti (olin koko päivän saikulla ja makasin/istuin kotona, ei edes kävelylenkkejä, vaikka jossain lukee että " voi palata suoraan päivän askareisiin" , ohjeen levätä sain lääkäriltä). Eli se pari päivää siinä oli. Kätilö tosin sanoi, että mikäli keskenmeno tapahtuu kahden viikon kuluessa toimenpiteestä, niin silloin katsotaan toimenpiteen olleen ainakin osittain siinä syynä (yleensä silloin kai sairas sikiö ja keskenmeno olisi tapahtunut muutenkin).

Itse otin rauhassa muutaman päivän. Pieniä tuntemuksia oli toimenpide iltana, mutta tippaakaan ei tullut verta tms. Ja verta voi pikkuhousunsuojallinen tulla, mutta mikäli enemmän, niin sitten pitäisi mennä sairaalaan, jossa ultralla varmistetaan että kaikki on ok ja pidetään levossa. Verta voi tulla koska neula menee kohdun läpi ja siinä on paljon pieniä verisuonia eli pieni verimäärä ok.

Kukaan ei ole kertonut miksi siitä voi aiheutua keskenmeno, mutta itse uskon homman olevan eniten kiinni toimenpiteen suorittavasta lääkäristä eli kuinka taitava ja kokenut hän on ja miten onnistuu silloin. Itselläni oli kokenut ja hyvä lääkäri ja kaikki sujui hienosti, toivottavasti sinulla myös! Keskenmenon riski toimenpiteen takiahan on hyvin pieni.

Tulosten odottelu oli tuskallista, varsinkin kun itse olin silloin jo pitkästi viikolla 19 ja potkut tuntuivat yms. Sain kuitenkin " normaali kromosomisto" tuloksen ja useimmathan saavatkin hyviä uutisia. Voimia sinulle.

Vierailija
2/4 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ymmärrettävää, että kun kohtuun pistetään piikki, se voi aiheuttaa monenlaista häikkää. Minun mielestäni keskenmenoriski on melko suuri, verrattuna siihen mitä sen perusteella voi nähdä. Normaalia kromosomistoahan ei sen perusteella saada tietää. Toki trisomiat ja muutamat muut muutokset löytyvät, mutta 0,5-1 raskautta sadasta on kuitenkin aika paljon keskeytyäkseen punktion takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin istukkabiopsiassa 2vko sitten ja jostain sain sellaisen käsitykseen et viikon verran olis se keskenmenoriski.

Tulosten odottelu se sit vasta onkin hermoja raastavaa...

Vierailija
4/4 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, Kävin istukkabiopsiassa Naistenklinikan sikiötutkimusyksikössä ja kyselin heiltä asiasta hyvinkin tarkkaan, koska takana oli jo yksi keskenmeno. Jouduin lisätutkimukseen (yksityisellä otetun) kohonneen veriseerumiarvon vuoksi. Keskenmenoriskin sanottiin olevan 0,5%, mutta sanoivat, että Naistenklinikalla se on oikeasti pienempi, aiheesta ei vain ole todennettua tutkimustietoa. Keskenmeno tulee heti samana tai seuraavana päivänä, sitä ei siis tarvitse pelätä viikkoja. Vuotoa harvemmin tulee, eikä minullakaan tullut yhtään. Toimenpidettä pystyin seuraamaan ultrakuvasta, eli näin sikiön ja istukan sijainnin toisiinsa nähden. Silmät oli pakko laittaa kiinni, kun neula lävisti vatsan peiteet, mikä tuntui hetken aika ikävältä, mutta oli onneksi nopeasti ohi. Tuloksia jouduin hermostuksissani odottamaan kolme viikkoa, mutta minua rauhoitti suuresti se, että näytteen ottanut erikoislääkäri sanoi, että ultrakuvan perusteella kaikki näyttäisi olevan kunnossa (nenäluukin näkyi hyvin), eikä hän uskonut, että tässä tapauksessa olisi kyse downin syndroomasta. Tuloksen mukaan sikiöllä on normaalit pojan kromosomit ja nyt rv 24 poika potkii jo kovasti!