Miksi jotkut haluavat olla omassa kodissaan näyteikkunalla?
Iltapimeällä kotona suunnilleen kaikki valot päällä, verhot ja kaihtimet apposen auki. Eritoten omakotitalossa, jossa vielä massiiviset ikkunat joka puolella. Mikä tällaisia ihmisiä vaivaa vai eikö heitä haittaa että kaikki näkevät mitä sisällä tapahtuu?
Kommentit (171)
Minusta sisällä on ankeaa, jos ikkunat ovat peitossa, riittää kun kesäksi täytyy laittaa auringon takia verhot. Eikä minun asunnossani nyt mitään erityisen kiinnostavaa tapahdu - istun tietokoneella, kirjoitan, piirrän, luen kirjaa ja muuta ikävystyttävää. Sitä paitsi asun kerrostalossa sen verran korkealla, ettei kaudlta näy sisälle, ja vastapäätä on liikennelaitoksen varkikko, eikä siellä nyt iltasella juuri ketään ole töissä.
Mua ahdistaa sälekaihtimet ja rullaverhot, siksi meillä ei sellaisia ole.
Vierailija kirjoitti:
Minusta sisällä on ankeaa, jos ikkunat ovat peitossa, riittää kun kesäksi täytyy laittaa auringon takia verhot. Eikä minun asunnossani nyt mitään erityisen kiinnostavaa tapahdu - istun tietokoneella, kirjoitan, piirrän, luen kirjaa ja muuta ikävystyttävää. Sitä paitsi asun kerrostalossa sen verran korkealla, ettei kaudlta näy sisälle, ja vastapäätä on liikennelaitoksen varkikko, eikä siellä nyt iltasella juuri ketään ole töissä.
Sama. En halua olla kammiossa. Jos joku näkee minut istumassa sohvalla täysissä pukeissa, niin... mitä sitten?
Mä en ymmärrä ketä häiritsee se jos jotkut pitävät verhoja auki yötä päivää, tai ketä häiritsee se, jos joku sulkee verhot heti kun tulee pimeää. Ei kai kukaan ole niin törppö, että ylipäätänsä ajattelee, että jonkun pitäisi ajatella verhojen pitämisestä samalla tavalla kun hän itse. Se, ketä häiritsee tai ihmettelee näitä asioita omaa itse aika ongelmallisen ajattelumallin. Ihan kiinnostaisi ovatko nämä sellaisia ihmisiä, jotka lähes kaikista perus toiminnoista ovat luoneet omat normi käytäntö säännöt, ja jos joku näistä poikkeaa niin voi hirmu siinä riittää pällisteltävää ja ihmettelemistä. Ymmärtäisin jos ihmetellään jotain sellaista joka ihan oikeasti olisi todella outoa, mutta verhojen kiinni pitäminen tai pitämättömyys ei kumpikaan ole tällaista. Itse en tykkää pitää verhoja yötä päivää auki, muut saa pitää mun puolesta ihan miten huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en nyt kotona kekkuloi alasti muiden nähden! Hyi miksi tekisin niin? Kulkeeko ap kotona alasti keittiössä?? Vaatteet voi vaihtaa makuuhuoneessa/vessassa tai muussa tilassa johon ei näy.
ap taitaa vain olla ihnistyyppiä, joka kokee oman tapansa olevan ainoa oikea. Meitä on erilaisia.
Kai sitä joskus voi tulla piipahtaneeksi alasti keittiössä, mutta yleisesti ottaen ei kuulu tapoihini, kiitos vaan kysymästä. En osaa sanoa oikeasta, mutta c’mon, onhan tuollainen esittely todella outoa. Ap
Ai jos ikkunat on auki niin se on esittelyä? :D oudompaa on jos kuvittelet, että muutkin on alasti ikkunan ääressä. En usko, että lapseni haluaisivat nähdä utareitani keittiössä. jos joku villiintyy siitä kun syömme pöydän ääressä verhot auki niin siitä vaan. Ei ole tapana miettiä mitä muut tuumaa.
Sinusta varmaan myös naiset meikkaa vain miehiä varten? Kauniisti pukeutuvat haluavat vain esitellä itseään?
Ei ole puhuttu avoimista ikkunoista mitään tässä, oletko sekaisin? Oletko sinä alasti ikkunan edessä kun hoet sitä koko ajan? 😄 Luulenpa, että pakotat lapsesi katselemaan lotkottimiasi. En tiedä miten meikkaamiset ja kauniisti pukeutumiset liittyy tähän yhtään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät välitä/ eivät ymmärrä, että jotkut tuijottelevat toisten koteihin nähdäkseen mitä siellä tapahtuu.
Tai sitten nimenomaan saavat siitä kiksejä.
Jotkut vielä vaihtavat vaatteita tai kekkuloivat ilkialasti ikkunoiden edessä.
Ja usein nämä ovat niitä vähemmän esteettisen näköisiä ihmisiä, jotka haluavat jumalaista vartaloaan esitellä koko maailmalle. Silloin voi todellakin sanoa, ettei kiinnosta katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Asun hollannissa, täällä ei kukaan pidä verhoja ikkunassa tai sitten ne ovat täysin läpinäkyviä. Ei ketään kiinnosta, ei Sisä- eikä ulkopuolella. Kannattaisi ottaa mallia.
Mistä tiedät, ettei ketään kiinnosta? Taas tää että koska sinua itseä ei kiinnosta, niin luulet ettei muitakaan?
Nuoret tuntuu olevan tässä erityisen tehokkaita. Oma lapseni asuu opiskelija-asunnoissa ja siellä on järjestäen joka ikinen ikkuna tilkitty vaikka jätesäkillä jos verhoihin ei ole ollut varaa. Ja ei koske vain talvea, vaan kesähelteelläkin jokainen ikkuna on peitetty.
Jokainen toki tyylillään, mutta tuntuu erikoiselta että nuoret haluavat asua "luolassa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. En halua olla kammiossa. Jos joku näkee minut istumassa sohvalla täysissä pukeissa, niin... mitä sitten?
Sinähän varsin outo olet, jos et koskaan kekkuloi nakuna kotonasi. Nukkumaankin menet varmaan täysissä pukeissa?
En todellakaan käsitä, miten jotkut voivat elää rauhassa tietäen, että joku saattaa tiirailla ikkunoista, ottaa kuvia, runkata ja/tai mahdollisesti murtautua myöhemmin sisälle.
Itselleni koti on hyvin henkilökohtainen paikka ja edes arkiaskareideni jakaminen joidenkin random koiranulkoiluttajien kanssa tuntuu ahdistavalta. Siksi verhot aina pimeällä kiinni, päiväsaikaan ja kesällä auki tai valoverhot edessä.
Kun muutamme omakotitaloon, aiomme hankkia raskaan sarjan hälytysjärjestelmät, lämpökamerat ja liiketunnistimet. Jospa sitten voisi rauhassa pitää osaa verhoista auki pimeälläkin. Ehkä.
Enemmän mua ihmetytti naapurit joilla oli aina kaikki Sälekaihtimet kiinni ympäri vuorokauden. Kiva istua kesät talvet keinovalossa ihan kuin luolassa.
Eivätkä olleet mitään nörtti-pelaajia vaan normaali perhe. Kerran Kysyinkin asiasta ja sanoivat että heillä on niin silmitöntä, että pitävät verhot kiinni.
Mulla ahdistaa jos on kaihtimet kiinni, tykkään nähdä ulos. Liekö joku tiedostamaton trauma taustalla sitten.. eipä tuossa tiellä juuri liikkujia ole. Jos kovin kiinnostaa niin siinäpä katselkoon.
Jos joku ei ole joskus käynyt tuijottamassa pimeästä sisään jonkun toisen asuntoon heittäköön ensimmäisen kiven.
Hassua, pitääkö saada muiden hyväksyntää tai ymmärrystä siihen, miksi haluaa tai ei halua pitää verhoja auki? Sinä et halua sulkea ok, joku toinen ei halua pitää auki, ok. Jokaisella on varmaat omat syynsä miksi haluaa toimia tietyllä tavalla. Joitain haittaa jos joku vilkaisee sisään ja joitain ei haittaa. Harva varmaan kuvittelee että joku oikein töllää antaumuksella sisään, mutta kyllä meitäkin löytyy, jotka kokevat sen vaan häiritsevän jos muilla on mahdollista vilkuilla sisälle. Ei kukaan kato, no ehkä ei, tai ehkä joo.
Mua ei kiinnosta eikä todellakaan haittaa, jos joku näkee meille sisään. Meillä ei edes ole verhoja, paitsi makkarissa, joka sekin on pimennysverho, eli käytössä kesällä.
Miksi sua haittaa jos vaikka näetkin toisen kotiin? Itsehän sinä sinne olet katsonut, toiset ovat _kotonaan.
Mun mielestä ne lattiasta kattoon-ikkunat ei sovi perus omakotitalolähiöön, kun maisemana on vain naapurin piha tai katu :D
Erityisesti haja-asutusalueella tuo tuijottelu on erityisen nautinnollista. Metsän tai muun suojasta voi keskittyä tuijottelemaan pitemmäksikin aikaa. Lisäksi voi jättää pihapiiriin merkkejä toiminnasta aamulla löydettäväksi.
Kun asuttiin omakotitalossa, siinä oli isot ikkunat melkeinpä maanrajasta kattoon. Sisustuksellisesti ei mitkään verhot tulleet kyseeseen, emmekä niistä olisi muutenkaan pitäneet,. Enpä ikinä kokenut ongelmalsi, jos joku lenkkeilijä olisi sisään nähnyt , olisi hänen pitänyt poiketa polulta. Makuuhuoneessa verhot.