Joulupuu lahjat vähävaraisille
Oletko osallistunut tai onko tarkoitus osallistua?
Millaisella summalla?
Kommentit (12)
Ajattelin osallistua tohon hope-keräykseen. Prisman verkkokaupasta voi suoraan tilata lahjat ja ne toimitetaan perille. Helppo täältä sohvalta tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Antaako joku oikeasti joulupuita muille lahjaksi?!
Afrikkalaisen puuntaimipuutarhan tai sademetsäpalan voi antaa lahjaksi. Toki moni lahjoittaa vaikka omenapuun, mutta yleensä lahjakorttina ja sen voi lunastaa sitten istutusaikana. Oma metsäpalsta on myös ihan kiva.
Minkä arvoisia lahjoja olette antaneet noihin keräyksiin? Jotenkin sumentuu käsitys sopivasta, ei haluaisi antaa liian halpaa, mutta ei pröystäilläkään. Kun saajana teini, niin onko 35 € arvoinen lahja ok?
Olen osallistunut vuosien varrella ja lahjat on olleet minimissään noin 30 euron arvoisia, joskus jopa lähempänä 100 e. 30 euroa on minusta ihan sopiva, 20:kin, sen alle alkaa olla sellainen että vähävaraiset pystyy jo itsekin siihen, mutta ainahan lahja toki piristää ja jos on kiva ajatus siinä ja sattuu saajalle sopiva, niin voi halpakin ilahduttaa kovasti. :) Itsetehdythän on aivan upeita myös! Törmäsin joulupuulla mummoon, joka oli kutonut valtavasti lahjoja itse: villasukkia, lapasia, ponchoja yms.
Olen antanut vuosien varrella yli 10 lahjaa 0 - 17 -vuotiaille Joulupuun kautta. Mukana on ollut vaatteita (esim. jumpsuit, oleiluhousuja), kirjoja suunnaten sopivalle ikäryhmälle, hittileluja, kosmetiikka- ja hygienialahjoja teineille, askartelutarvikkeita ala-asteikäisille, Legoja useampi setti 4 - 11 v pojille, lautapelejä, koulutarvikkeita (kivat kynät, penaalit, kumit, veikeät vihkot, avaimenperät jne), koruja ja hiusjuttuja tytöille, play doh -settejä pienille yms.
Lahjakortteja en ole suosinut, etteivät menisi vanhempien käyttöön, ne saajaperheet kun voi olla mitä vaan.
Mä laitan joka joulu kaksi 50€ euron arvoista lahjaa tytölle ja pojalle.
En osallistu enää. Meni maku, kun tuttu haukkui facebookissa lastensa saamat lahjat.
En ymmärrä, miksei näihin avustuksiin voi viedä käytettyjä leluja? Olen itse pienituloinen ja tänä vuonna tuli kotiin kirje seurakunnalta, joka auttaa pienituloisia ja ostaa yhden lahjan lapsille. Siinä kysyttiin heti myös kauppa, jos lahjan voi ostaa. Meille kelpaisi aivan hyvin käytetytkin lelut, mutta aina vaan tarjotaan uutta näistä avustuksista. Minunkin on vielä niin vaikea pyytää lapselle mitään uutta tavaraa, kun on niin järkyttävän kallista, enkä kehtaa pyytää kalliita tavaroita.
En anna jouluhyväntekeväisyyteen ollenkaan. Minun mielestäni olisi jokaisen perheen kunnia-asia hoitaa taloutensa niin, että edes jouluna kokisivat hyvää omaatuntoa pienestä ylimääräisestä ja voisivat hemmotella lapsia lahjoilla, jotka ovat itse pystyneet hankkimaan. Se, että saa jatkuvasti asioita ilmaiseksi, ei ole hyvä asia. Ei niitä arvosteta. Lapset ymmärtävät jo nuorina saavansa näitä ”armolahjoja”, jotka tulee muilta. Ei se heidän itsetuntoaan ja tärkeyden kokemusta kohota samalla tavalla kuin omilta vanhemmilta saatu lahja.
Olen :)