Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaateteollisuus tekee kertakäyttöisiä vaatteita

03.12.2018 |

Siis kun ostan nykyään mistä tahansa vaateketjusta, niin vaate hajoaa päällä tai yhden tai muutaman pesun jälkeen. Kaupassa jo huomaa, kun koskettelee esim. villapuseroa, niin on aika haperoa, niinkuin myös t-paidat ja siis kaikki vaatteet yleensä. Luin, että vaateteollisuus tekee kuiduista yhä huonompia, ettei ne kestä. Ja että ihmiset ostavat yhä enemmän vaatteita. Ja ne vaatteet tehdään siellä, missä saa halpa työvoimaa. Kun katson myös lasten pehmoleluja tai koiran leluja, niin yhtä haperoa. Ennen vanhaan osattiin oikeasti tehdä vaatteita, ja kaikkia tuotteita. Mutta yrityksillä ei ole enää moraalista tai eettistä oikeudentajua. Vain raha ja talous. Joten boikotoin kaikkia yrityksiä, jotka valmistavat huonoja tuotteita. Joten nämä yritykset kyllä tulevat tiensä päähän joku kaunis päivä. Ja se kaunis päivä ei ole onneksi kaukana.

Santtu

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma, että minulla ne H&M:n vaatteet kestävät vuosikausia, ja toisilla hajoavat parin pesun jälkeen. Ehkä jotkut käsittelevät vaatteitaan jotenkin kovakouraisesti. En tiedä.

Samoin minulla. Olen ollut tyytyväinen laatuun. En kyllä ostakaan niitä ohuita tekokuitutrikookankaisia, vaan kestävämmän oloisia materiaaleja.

Vierailija
22/25 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä reklamoin aina, jos joku vaate hajoaa/kulahtaa jo parin kuukauden sisällä ostosta. Ainakin H&M:llä on hyvä reklamointioikeus. Mitä useampi asiakas reklamoi tuotteen laadusta, sitä enemmän yritys joutuu kiinnittämään jatkossa huomiota tuotteidensa laatuun. Jokainen reklamaatio kun on hävikkiä yritykselle.

Kannattaa myös kiinnittää huomiota vaatteen pesuohjeeseen jo ostohetkellä. Olen valitettavasti itsekin saanut vaatteita pilalle pesemällä ne epähuomiossa väärällä pesuohjelmalla. Monet materiaalit ei vaan valitettavasti kestä kolmenkympin hienopesua enempää. Jos haluaa pestä vaatteitaan kuumemmassa, kannattaa suosiolla jättää nuo herkemmät/huonommat materiaalit kauppaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeiset vuodet ainakin naistenvaatteet ovat olleet todella huonoa kangasta. Heti nyppyyntyy, reikiintyy tai vaatteet ovat niin ohutta kangasta, että niistä näkyy läpi.  Minulla on muutama hyvä paita, jotka ovat kestäneet hyvinkin yli 5 vuotta. Tänään jos hankkii jotain niin on jo vaatekeräyskunnossa jo varmaan vuodessa. Puuvilla on kallista ja sen tuottaminen vie paljon vettä. Vaateteollisuus haluaa siksi satsata halvempiin materiaaleihin, mutta ne eivät tunnu kestävän käyttöä eikä pesua. Laatu ja kalleus ei tarkoita että materiaali olisi hyvää.

Vierailija
24/25 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta sekundaa kirjoitti:

Osta parempia. Ainakin minun käyttämäni Dieselin farkut kestävät päivittäisessä käytössä noin vuoden, eli yli 300 käyttökertaa. Hilfigerin, Superdryn tai vaikka Gantin t-paitoja voi pestä kymmeniä kertoja, eikä ne mene miksikään. Superstarseillakin kävelee tuhansia kilometrejä. Jopa viidenkympin kevytuntsikat kestävät monta vuotta, laadukkaasta villakangastakista puhumattakaan.

Kuulostaa kyllä melko heikkokestoisilta, farkkujen pitäisi päivittäisessäkin käytössä kestää huomattavasti pidempään kuin vuoden. Ja kestäviä vaatteita löytyy kyllä muiltakin valmistajilta kuin ylihinnoitellulta merkeiltä. Moni kallis merkki on nykyään yhtä kehnolaatuinen kuin nuo halpakaupat. Itse olen aloittajan kanssa samaa mieltä että ennen oli kestävämpiä vaatteita. Huomaa hyvin jos ostaa kirppareilta. En kannustaisi ketään tuhlaamaan varojaan noihin listaamiisi merkkivaatteisiin. 

Vierailija
25/25 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaateliikkeissä näkee paljon kivoja, hienoja ja nättejä neuleita. Kun katsoo materiaalin, se on sitten akryyliä tai polyesteriä, ehkä polyamidia. Vituttaa ja turhauttaa, tuntuu etten löydä enää mistään sopivaa ja mieleistä ostettavaa, kaikki on päällisin puolin hyvännäköistä mutta oikeasti surkeaa. Mulla ei ole varaa ostaa jatkuvasti hutiostoksia ja aina vaan uutta enkä jaksa sitä kelvollisen laadun metsästystä.

Pakko käyttää vanhoja vaatteita ja toivoa että ne edelleen kestävät. Nytkin yllä JC:stä 10 vuotta sitten ostettu kympin hintainen puuvillatrikootoppi, vieläkin hyvä, eipä enää vastaavaa saa. Kirppiksilläkin valikoima alkaa koostua siitä nykylaadusta.