Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain tänään puhelinsoiton, että minut on valittu työhön. Olisin äärettömän onnellinen, mutta sain toisenkin puhelun toisesta työstä. MITÄ TEEN?

Vierailija
03.12.2018 |

Pääsen vihdoinkin uralla eteenpäin ja sain soitin työpaikasta, jota olin hakenut. Työsopimus allekirjoitetaan keskiviikkona.

Olin hakenut kuitenkin paria muutakin työtä samaan aikaan ja sattumalta tänään soitettiin unelmien unelmatyöstä - pääsisin haastatteluun ensi maanantaina.

Mitä teen? Jos voisin valita, ottaisin sata kertaa mieluummin tuon unelmieni unelmatyön, vaikka tänään saatu on myös todella merkittävä työ. Jäisi kaivelemaan ikuisesti, ellen menisi työhaastatteluun ja selvittäisi, olisinko saanut sen(kin) työn.

Voiko työsopimuksen jälkeen perua työhön tulon? Todella kusipäistä se olisi, mutta mitä tässä pitäisi tehdä?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei niille minkä voi. Totta kai meet haastatteluun ja myös kirjoittamaan sopparin. Tilanteen mukaan sitten.

Vierailija
2/48 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei niille minkä voi. Totta kai meet haastatteluun ja myös kirjoittamaan sopparin. Tilanteen mukaan sitten.

Niin että jos saisin tuon toisen työn, soittaisin ensimmäiseen paikkaan ja sanoisin, että sori, en tulekaan? Onko tällainen ok? Tuntuu niin kamalalta. Toki heillä on muitakin hakijoita ja valitsisivat varmaan toiseksi parhaan sitten, mutta silti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoita vain se soppari, onhan siinä kuitenkin koeaika ja voit lähteä jos siihen toiseen paikkaan pääset ja sinne silloin vielä haluat.

Vierailija
4/48 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että jos saisin tuon toisen työn, soittaisin ensimmäiseen paikkaan ja sanoisin, että sori, en tulekaan? Onko tällainen ok? Tuntuu niin kamalalta. Toki heillä on muitakin hakijoita ja valitsisivat varmaan toiseksi parhaan sitten, mutta silti.

Yleensä valitaan myös toinen henkilö varalle. Ottavat sen sitten. Itse olen päässyt yhteen työhön varasijalta, ja olin onnellinen siitä.

Vierailija
5/48 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastanneille. Olen liian kiltti ja ajattelen vain sitä, ettei kenellekään tulisi paha mieli :)

ap

Vierailija
6/48 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Allekirjoita vain se soppari, onhan siinä kuitenkin koeaika ja voit lähteä jos siihen toiseen paikkaan pääset ja sinne silloin vielä haluat.

Ennen kuin yllytät irtisanoutumaan koeajan perusteella, muista kertoa myös, ettei uusi työpaikka ole peruste työsuhteen purkamiseen koeajalla. Pahimmassa tapauksessa joutuu maksamaan korvauksia työnantajalle.

Sen sijaan ap:n kannattaa ottaa ensimmäinen paikka vastaan ja mikäli toisenkin onnistuu saamaan, kertoa mahdollisimman pian ensimmäiselle työnantajalle, että tämä on tilanne ja toinen työpaikka kiinnostaisi enemmän ja toivoa/pyytää, että työsuhde purettaisiin. Todennäköisesti työnantaja suostuu työsuhteen purkamiseen ilman vaatimuksia ellei hän ole syystä tai toisesta ehtinyt investoida työntekijän perehdyttämiseen yms.

Vierailija
7/48 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pääset unelmatyöhön, lähdet vaan siitä toisesta työstä pois.

Käy molemmat haastattelut.

Vierailija
8/48 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi työ ei riitä syyksi koeaikapurkuun. Työnantaja voi laskuttaa sinulta rekrytointikulut ja kuukauden palkan. Tästä on korkeimman oikeuden päätös.

Ja jos olet alalla, jossa piirit on pienet, niin saatat saada ikävän maineen.

Vierailija
9/48 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on koeaikana mahdollisuus purkaa työsopimus olman mitään syytä. Minä menisin maanataina haastatteluun ja mainitsisin, että eräs toinenkin työnantaja on kiinnostunut.

Vierailija
10/48 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastanneille. Olen liian kiltti ja ajattelen vain sitä, ettei kenellekään tulisi paha mieli :)

ap

Voithan sinäkin olla varasijalta valittu, vaikka viiden henkilön joukosta ketkä nyt on vain ajateltu ottaa se viimeinen henkilö. 

Vierailija
11/48 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koeajan kuluessa työsopimus voidaan purkaa milloin tahansa kummankin osapuolen aloitteesta. Koeaikana tapahtuva työsuhteen purkaminen vaatii kuitenkin asiallisia syitä, eikä mikä tahansa peruste oikeuta mielivaltaisesti purkamaan työsuhdetta edes koeajalla. Erikseen kiellettyjä purkuperusteita ovat syrjivät perusteet, kuten työntekijän ikä, kansalaisuus, uskonto, terveydentila tai muut korostetun henkilökohtaiset ominaisuudet."

Lähde: https://www.minilex.fi/a/työsopimuksen-purkaminen-koeajalla

Vierailija
12/48 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

M43 kirjoitti:

Sulla on koeaikana mahdollisuus purkaa työsopimus olman mitään syytä. Minä menisin maanataina haastatteluun ja mainitsisin, että eräs toinenkin työnantaja on kiinnostunut.

Voi jeesusmaaria näitä neuvoja. Tutkipa lakia. Uusi työpaikka EI ole peruste työsopimuksen purkamiseen koeajalla. Siitä voi joutua korvausvelvollisuuteen.

https://www.hs.fi/ura/art-2000002811274.html

.

Vierailija
13/48 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Koeajan kuluessa työsopimus voidaan purkaa milloin tahansa kummankin osapuolen aloitteesta. Koeaikana tapahtuva työsuhteen purkaminen vaatii kuitenkin asiallisia syitä, eikä mikä tahansa peruste oikeuta mielivaltaisesti purkamaan työsuhdetta edes koeajalla. Erikseen kiellettyjä purkuperusteita ovat syrjivät perusteet, kuten työntekijän ikä, kansalaisuus, uskonto, terveydentila tai muut korostetun henkilökohtaiset ominaisuudet."

Lähde: https://www.minilex.fi/a/työsopimuksen-purkaminen-koeajalla

"Työntekijän puolelta epäasiallisena perusteena on oikeuskäytännössä pidetty työsopimuksen purkamista pelkästään sillä perusteella, että työntekijä sai uuden työnantajan palveluksesta sovittua paremman vastikkeen."

https://www.minilex.fi/q/ty%C3%B6suhteen-purku-koeajalla-tuleeko-aina-3…

Vierailija
14/48 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: n ei tarvitse kertoa että on uusi työpaikka tiedossa kun lähtee koeajalla. Voi vaan sanoa että tämä työ ei sopinutkaan, ei vastannut odotuksia tms.

Vierailija
15/48 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M43 kirjoitti:

Voi jeesusmaaria näitä neuvoja. Tutkipa lakia. Uusi työpaikka EI ole peruste työsopimuksen purkamiseen koeajalla. Siitä voi joutua korvausvelvollisuuteen.

https://www.hs.fi/ura/art-2000002811274.html

.

No kuka pöljä sanoo työnantajalleen sitä syyksi? Minä lähdin paskasta työpaikasta kuuden viikon kuluttua (oli koeaika vielä) ja keksin muun syyn kuin sen, että ilmapiiri oli huono, pomo sekava johtamaan mitään ja koko tehtävä jotakin muuta kuin haastatteluissa annettiin ymmärtää. Ja kyllä, minua oli ehditty perehdyttää ja kaikenlaiset tunnukset ja kulkuluvat antaa, mutta ei niitä minulta laskutettu.

Syitä aina keksii.

Vierailija
16/48 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen kuin yllytät irtisanoutumaan koeajan perusteella, muista kertoa myös, ettei uusi työpaikka ole peruste työsuhteen purkamiseen koeajalla. Pahimmassa tapauksessa joutuu maksamaan korvauksia työnantajalle.

Sen sijaan ap:n kannattaa ottaa ensimmäinen paikka vastaan ja mikäli toisenkin onnistuu saamaan, kertoa mahdollisimman pian ensimmäiselle työnantajalle, että tämä on tilanne ja toinen työpaikka kiinnostaisi enemmän ja toivoa/pyytää, että työsuhde purettaisiin. Todennäköisesti työnantaja suostuu työsuhteen purkamiseen ilman vaatimuksia ellei hän ole syystä tai toisesta ehtinyt investoida työntekijän perehdyttämiseen yms.

No ei se työntekijä mikään orja ole.

Suomi on vapaa maa, täällä saa ja voi vaihtaa työpaikkaa. Jos eka paikka on pettymys, niin totta mooses saa mennä muualle töihin, siksi koeaika on keksitty!

Vierailija
17/48 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voisitko ap maanantain haastattelussa sanoa että eräs toinen työnantaja haluaisi sinut töihin ja kyselee perääsi, ja pyytää että ilmoittaisivat heti tiistaina päätöksestä? Ei tietenkään aina kaikissa ole mahdollista, mutta voihan sitä yrittää. Ja kerro että tämä työ kiinnostaisi enemmän.

Lisäksi: koeajalla ei tosiaan saa purkaa työsopimusta toisen työpaikan takia, mutta tiedän monia jotka ovat näin tehneet (kertomatta oikeaa syytä). Itse olen purkanut yhden työsuhteen ilman mitään syytä koeajan päätyttyä jo, karenssihan siitä tuli mutta ei muita ongelmia. Joten kyllä siitä työpaikasta eroon pääsee vaikka täällä jotkut pelottelee ;) Mutta ei kuitenkaan tarvitse huudella että sait paremman työn.

Vierailija
18/48 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh. Meneepä hankalaksi. Tosi inhottavaa olisi mielestäni myös sanoa, että kiva, kiitos, että sain työn, mutta voinko miettiä tätä pari viikkoa..

ap

Vierailija
19/48 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko, että tämä unelmatyö menisi sivu suun, jos ihan avoimesti vaan kertoisit siellä haastattelussa tilanteen ja sen, että mahdollisesti voit aloittaa vasta ensimmäisen työn koeajan jälkeen? Luulisi, ettei olisi mikään este, koska onhan yleensäkin työtä vaihtavilla ihmisillä irtisanomisaika. Voit toki mainita, että mielelläsi aloittaisit aieminkin, jos saat sovittua, että pääset edellisestä lähtemään, mutta et ole varma, onnistuuko se.

Jos saat tämän unelmatyön sillä ehdolla, että sen voi aloittaa tarvittaessa hieman myöhemminkin, niin sitten voisit avoimesti kertoa tilanteen ensimmäisessä paikassa, eikä tarvitsisi edes valehdella lähdön syystä. Uskoisin, että päästävät suosiolla lähtemään jo koeaikana, jos tilanne olisi kuitenkin se, että lähtisit joka tapauksessa välittömästi koeajan päätyttyä.

Vierailija
20/48 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi työ ei riitä syyksi koeaikapurkuun. Työnantaja voi laskuttaa sinulta rekrytointikulut ja kuukauden palkan. Tästä on korkeimman oikeuden päätös.

Ja jos olet alalla, jossa piirit on pienet, niin saatat saada ikävän maineen.

Ei sitä purkaa tarvitse. Työntekijä voi ihan vaan irtisanoutua. Kahden viikon irtisanomisaika.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän