Miten reagoit, kun kuulit väestöhälyttimen soittoäänen tänään?
Kommentit (82)
Kuulin äänen ja en reagoinut mitenkään. Oli tutun kuuloinen ujellus ja en edes tiennyt että se on joku hätäviesti, noloa.
N27
En kuullut. Jos olisin kuullut, niin olisin varmaan avannut tv:n tai radion lisätiedon toivossa.
En edes kuullut mitään ääntä. Eli tehnyt mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirryin puutarhasta heti sisätiloihin ja avasin radion, niinkuin kuuluukin.
Vähän järkyttää nämä kommentit täällä, ihmisiltä on kadonnut tilannetaju lähes täysin. blaa blaa blaa
Kai tajuat, että oikea hälytys ei kestä vain muutamaa sekuntia? Ei siinä, saathan sinä testeistäkin hätääntyä ja harjoitella suojautumista, mutta kyllä tuosta jokainen täyspäinen ymmärsi että kyseessä ei ollut mikään hätätilanne.
Täällä tuo soi ainakin minuutin, kuului keskustan, tehdasalueen ja pari lähimaaston sireeniä. En hätääntynyt, toimin ohjeiden mukaan rauhallisesti. Parempi tämmöisissä ottaa varman päälle kuin jäädä kattomaan kuinka käy. Eipä tuo pari minuuttia päivästä pilannut mun tekemisiä. Omasta mielestäni parempi reagoida tämmösiin epätavallisiin juttuihin, varsinkin kun lähellä tehdasalue, josta voi päästä terveydelle vaarallisia kaasuja vahingon sattuessa.
Sä oot varmaan sit niitä ihmisiä, jotka poistuu palohälytyksen tullessa vasta sitten kun liekkejä tai savua näkyy, koska eihän se muuten voi olla hätätilanne. Muuten turhaa hätäilyä.N21
Olisitko toiminut samoin, jos hälytys olisi kestänyt vain sen muutaman sekunnin, minkä se kesti kaikkialla muualla? Koska muutenhan olet varmaan niitä ihmisiä, jotka blaa blaa blaa blaa blaa
PS. Oletko ihan oikeasti 21-vuotias nainen?
"– Vaaramerkki soi aiheettomasti seitsemän sekunnin ajan ja ilmeisesti laajalla alueella Suomessa. Se ei aiheuta kansalaisilta suojautumistoimia, Partanen rauhoittelee."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9e1805cd-581a-464f-9091-e4e2791bd8da
Saattoi olla lyhyempikin, mutta kuulosti pitkältä kun monta sireeniä lähellä ujelsi kaikki omaan tahtiin. Kummallisen paljon sun takamusta tuntuu kutittavan yksittäisen ihmisen parin metrin siirtymä ulkoa sisälle hetkeksi. No, antaa mennä, ihmettele vaikka maailman tappiin, mutta mä lähden nukkumaan, aamulla pitää töihin. Kukin tekee niinkuin hyvältä tuntuu itsestä. Moikka! :)
N21
En kuullut, kun olin pienessä maalaiskunnassa silloin. Mulla oli kuitenkin Jodel-sovelluksessa yksi isompi kaupunki kotikaupunkina, ja sitä kautta luin reaaliajassa. Ensimmäinen ajatus oli vain, että toivottavasti jatrkavat Jodelin päivittämistä asiasta ja laittavat sinne, miksi tuommoinen tuli ja kenen takia, koska itsellä ei ole televisiota eikä radiota lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
ptn kirjoitti:
Vastauksista huomaa että ihmiset on välinpitämättömiä. Eikö tajuta että arvaamattomassa maailmassa joskus voi olla tosikin kyseessä.
Eipä yllätä. Kaupassakin jos pärähtää palohälytin soimaan, niin suurin osa jatkaa kaikessa rauhassa shoppailuja. Kun eihän mitään pahaa niinku oikeesti voi ikinä sattua.
Hälytyksiä tehdään sen verran usein, että ei niitä itsessään voi vakavasti ottaa, eikä pidäkään, ne kiinnittävät huomion ja muista asioista sitten päätellään onko kyse oikeasta hälytyksestä ja jos niin minkälaisesta.
Ajatelin, että kyseessä on joku vahinko. Höristin korviani kuullakseni jatkuuko ääni testiaikaa kauemmin. Ei jatkunut.
En kuullut yhtään mitään. Vasta tästä palstalta luin. Ja koska oli ihan normimeininki, niin eipä siinä sitten mitään. Hain syötävää ja jatkoin ketjujen selaamista. Mies tosin kävi pihalla ihmettelemässä, mutta ei mitään erikoista näkynyt.
Ei meillä sellaisia ole. Taitaa olla jotain kaupunkilaisten juttuja?
Kuului n. 7sekuntia. Tunnistin testiksi ja jatkoin teen juomista.
N21
Olin lapsen ja koiran kanssa kävelyllä. Saatiin varsin opettavainen keskustelu aikaiseksi aiheesta. Selitin lapselle, mitä se ääni tarkoittaa jos oikeasti tulee hälytys (tiesin tämänpäiväisen olevan jonkinlainen virhe kestosta päätellen) ja miten pitää toimia.
Hämmästyisin kyllä jos kuulisin. Kai tuolla kirkonkylällä yksi pilli on, ehkä, en tiedä, mutta sinne on sen verran matkaa ettei tänne mitään kuuluisi.
Ihmettelin, kun ainakin täällä testisoitto on aina maanantaisin puoliltapäivin. Ajattelin jo jotakin isoa sattuneen, mutta asia poistui mielestä äkkiä, kun soitto jäi niin lyhyeen.
Juoksin ulos, kun en ollut varma mitä olin kuullut. Mies oli myös sisällä, mutta juoksi ulos toisesta ovesta, oli ehtinyt karjaista lapsille että sisälle. Kuultiin molemmat se merkkiääni huonosti, joten en osaa sanoa kauanko kesti ja miltä kuulosti. Mulla meni hetki ylipäätään tajuta, että mistä ääni tulee ja sitten aloinkin toimia (juoksin siis hakemaan lapsia sisälle).
Avasin telkkarin ja radion, mies etsi netistä tietoa. Lapset seisoi kysymysmerkkeinä toppavaatteissa kun olin kieltänyt riisua. Mun ajatus oli, että jos tarvitsee lähteä väestönsuojaan(!). Siinä sydämet pamppailen järkeiltiin, että oli väärä hälytys, kun oli niin lyhyt ja mistään ei tule lisätietoa (ja tiedettiin kyllä, miltä oikea hälytys kuulostaa, kumpikaan ei vaan kuultu kunnolla. Ei asuta taajamassa ja ääni tuli aika kaukaa, nippa nappa kuului sisälle).
Koskaan ennen en ole ajatellut miten toimia, mutta mulla oli heti kristallinkirkkaana mielessä, mitä haalin mukaan, jos tarvitsee lähteä. Tai jos jäädään kotiin, niin miten toimitaan.
Koko tilanne oli ohi hetkessä ja mulla oli päällä täysi valmius toimia. Mies neppaili puhelimella, ja tuskaili kun Tilannehuone on jumissa, ja omien sanojensa mukaan ei ollut ehtinyt ajatella vielä mitään. 😄
Mutta huh, että säikäytti!
Satuin istumaan kotona sohvalla palstailemassa, kun ääni kuului. Se myös loppui niin nopeasti etten ehtinyt kunnolla edes ihmetellä. Tsekkasin keskustelun tällä palstalla ja kävin ylen sivuilla. Sen jälkeen löytyi Iltsikan sivuilta tieto vahinkohälytyksestä. Ilmanvaihtokanavien sulkemista en ehtinyt edes miettiä ennen kuin tieto vahinkohälytyksestä tuli ja ikkunat olivat kiinni muutenkin.
Pelästyin. Asumme ihan tehtaan välittömässä läheisyydessä ja kiire tulee, jos jotain siellä tapahtuu. Kun hälyytys kuitenkin loppui heti, niin aattelin se olleen vahinko. Mietin kyllä, että pitäisikö soittaa teini kotiin, mut sitten jo kävikin ilmi, että kysymys oli väärästä hälyytyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Juoksin ulos, kun en ollut varma mitä olin kuullut. Mies oli myös sisällä, mutta juoksi ulos toisesta ovesta, oli ehtinyt karjaista lapsille että sisälle. Kuultiin molemmat se merkkiääni huonosti, joten en osaa sanoa kauanko kesti ja miltä kuulosti. Mulla meni hetki ylipäätään tajuta, että mistä ääni tulee ja sitten aloinkin toimia (juoksin siis hakemaan lapsia sisälle).
Avasin telkkarin ja radion, mies etsi netistä tietoa. Lapset seisoi kysymysmerkkeinä toppavaatteissa kun olin kieltänyt riisua. Mun ajatus oli, että jos tarvitsee lähteä väestönsuojaan(!). Siinä sydämet pamppailen järkeiltiin, että oli väärä hälytys, kun oli niin lyhyt ja mistään ei tule lisätietoa (ja tiedettiin kyllä, miltä oikea hälytys kuulostaa, kumpikaan ei vaan kuultu kunnolla. Ei asuta taajamassa ja ääni tuli aika kaukaa, nippa nappa kuului sisälle).
Koskaan ennen en ole ajatellut miten toimia, mutta mulla oli heti kristallinkirkkaana mielessä, mitä haalin mukaan, jos tarvitsee lähteä. Tai jos jäädään kotiin, niin miten toimitaan.
Koko tilanne oli ohi hetkessä ja mulla oli päällä täysi valmius toimia. Mies neppaili puhelimella, ja tuskaili kun Tilannehuone on jumissa, ja omien sanojensa mukaan ei ollut ehtinyt ajatella vielä mitään. 😄
Mutta huh, että säikäytti!
Kannattaa pakata kaikille perheenjäsenille oma evakkoreppu valmiiksi oven läheisyyteen jo silloin, kun ei ole tilannetta päällä. Helppo napata kassit mukaan eikä tarvitse paniikissa miettiä mitä unohtaa ottaa mukaan.
Ei muuten ollut tasainen, oli nouseva ja laskeva samoin kuin oikeassakin hälytyksessä, mutta lyhyt, tuo 7 s.