Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hienomman piirin juhlat

Vierailija
02.12.2018 |

Nyt kun taas tulee joulu, pitää laittaa jotain hienompaa juhlavaatetta päälle. Onko teillä toisilla tällaisia paineita vai saatteko viettää joulun vaikka lököverkkareissa, jos haluatte?
Joulu on vielä pientä verrattuna koko mieheni suvun juhliin. Pitää olla oikein viimeisen päälle laitettu, ettei erotu joukosta liikaa. Kuinka teillä muilla, jotka ovat työväen luokasta ja menneet naimisiin porvariluokan sukuun kuuluvan miehen kanssa, jos käyttää näitä vanhentuneita luokkatermejä? Näissä juhlissa minusta on tuntunut kuin elefantilta posliinikaupassa. En ole lainkaan kotonani. Tunnen itseni kömpelöksi ja sosiaalisten tilanteiden pelko kasvaa järjettömiin mittasuhteisiin. Se on sinänsä hölmöä, koska suuri osa mieheni sukulaisista ovat ihan ystävällisiä. Mutta en ole tottunut tällaytymiseen tässä mittakaavassa, kun oma suku pukeutuu suhteellisen rennosti perusjuhliin. Toki häihin laittaudutaan enemmän. Kuinka monen miehillä on esimerkiksi jouluna puku päällä? Ja minulla on jonkunlainen kiiltävä juhlamekko ja hiukset laitettuna. Lisäksi tunnen itseni norsun kokoiseksi, koska muut ovat hoikka ja urheilullisia. Olen toki yrittänyt hoikistua, mutta se on vielä työn alla. Asun eri maassa ja nimenomaan maan rikkaimmalla alueella ja sen kyllä huomaa esim. ostoskeskuksessa. Tunnen itseni alastomaksi ilman meikkiä ja vähän hienompia vaatteita. En tuntenut koskaan tällaista painetta Suomessa asuessani. Mikä oikein mättää? Mistä tämä voi johtua? Onko muilla samantyylisiä fiiliksiä ns. "hienomman" väen keskuudessa, etenkin juhlissa? Tunnen itseni naurettavaksi ja hölmöksi tämän tarpeeksi hienolta näyttämisen paineen takia. Haluaisin sen entisen asenteeni takaisin, kun toisten mielipiteet pukeutumisestani eivät kiinnostaneet.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän suvussa jouluaattona pukeudutaan vähän paremmin. Miehet laittaa puvun, tai ainakin irtotakin. Ja Suomessa ollaan. 

Relaa, ap, pukeutuminen on kivaa eikä juhlavammat vaatteet tarkoita sitä että pitäisi pönöttää. Mä olen itse ajatellut jotain samettitoppia tai samettista a-linjaista mekkoa, rentoa mutta kuitenkin pikkuisen juhlavaa. Tai joku paljettitoppi pitkien housujen kanssa voisi myös toimia. Korkkareita en käytä vaan omistan parit kauniit matalat pikkukengät. 

Vierailija
2/3 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On välillä hauska pukeutua hyvin.

Älä stressaa koska miehen sukukin hyväksyy sinut. Iloitse.👍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta, vaikka omat kokemukset eivät liitykään jouluun ja olen mies.

Viimeksi jouduin / pääsin Lontooseen työmatkalle niin, että lentokentältä 5* hotelliin haettiin autonkuljettajan toimesta. Sen jälkeen illallinen ja työpäivä paikallisten pankkiirien kanssa. Näistä jokaisella käsin tehdyt kengät ja räätälin valmistamat puvut, puhumattakaan kymmenien tuhansien arvoisista kelloista.

Omat hyvin istuvat tavaratalopuvut ja -kengät rupeavat tuntumaan sellaisessa seurassa kovin halvoilta, puhattakaan ”väärällä äksentillä” puhutusta kielestä.

Ei ole helppoa joutua täysin väärän yhteiskuntaluokan seuraan. Meillä täällä Suomessa on helppoa, koska lähes kaikki ovat samaa keskiluokkaa, eikä kukaan pistä koskaan täysin silmään väärän pukeutumisen tai käytöksen vuoksi.