Tavallisista asioista tulee ihan luksusta kun on tosi köyhä!
Itselläni ruokebudjetti 20€/kk. Kyllä, tällä saa helposti tehtyä valtavia keittokattilallisia koko kuuksi ja ostettua kaurapuuroa, kun syön niukasti. En polta, juo, meikkaa, tai rellestä. Lemmikkiä tai autoa ei ole, pyörästä haaveilen. Olen kuntoutuseläkkeellä, enkä malta odottaa että pääsen takaisin opiskelemaan kun tervehdyn... Toisaalta henkinen toipuminen hidastuu huomattavasti kun koko arki on yhtä stressaamista.
Rahat menevät vuokraan, lääkkeisiin, ja lääkärikäyntien omavastuuseen. Minulla ei ole mitään turhaa, wifi tulee taloyhtiön kautta, kännykkä on vanha Samsung galaxy 3 joka toimii jotenkuten, eikä minulla ole spotifyta, netflixiä ym.
Aikaani kulutan piirtäen. Paperi on kallista joten piirrän ihan mihin tahansa ilmaislehtiseen tai vastaavaan. Lyijykynää ei ole joten käytössä kuulakärkikynä, joita pitäisi jostain metsästää kun tämä kuivuu. Mielelläni virkkaisin tai muuta, mutta lanka on kirppareillakin kallista.
Ny sitten ihan näitä arjen luksuksia joista haaveilen.. kävelen 10km joka päivä sillä se on hauskaa ilmaista ajanvietettä kauniissa luonnossa. Käyn kirjastossa, luen paljon. Näen ystäviä 1-2x vko, mutta en ikinä kahvilassa, leffassa, viihteellä, tai syömässä.
Yleispesuaine. Edellinen loppui, ja keskiviikon siivoispäivä on menty pelkällä vedellä.
Shampoo. Pesen hiukset vain ja ainoastaan kun tiedän meneväni jonnekin, ettei se kulu turhaan sillä uusi purkki on valtava ostospäätös.
Hiuslenkki. Kaikki ovat menneet poikki... Uudet maksaa väh. euron. Olen vanhoilla sukkahousuilla sitonut kutrit pois naamalta. En uskalla yksin alkaa tylsillä keittiösaksilla alkaa leikelläkkään.
Huulirasva. Talvi, kylmä, ja kuivuus saapuneet. Huulia oikein kirveltää!
Joululahjat läheisille... Ystäväni tietävät tilanteeni ja ymmärsivät hyvin. Liikutuin.. sanoin toki ettei minulle sitten missään nimessä mitään lahjaa myös, tietenkään.
Paistinpannu. Paistan/kuullotan kaiken pienessä määrässä öljyä kattilan pohjassa. Toimii, mutta pelkään että pilaan kattilan ja sitten sekin on ostoslistalla!
Uunivuoka. Herkuttelisin niin mielelläni halvoilla laatikoilla, porkkanalaatikolla, kaalilaatikolla, perunalaatikolla... Kyllä vielä joskus löydän kirppikseltä alle eurolla ja se on suuri päivä!
Tyynyliina. Ei, minulla ei tosiaankaan ole sellaista.
Tämä nyt on iso mutta talvikengät. Edelliset olleen käytössä monta vuotta ja hiertävät verisen haavan vasempaan jalkaan vaikka mitä kikkoja koittaisi.. muuten hyvät vielä monta vuotta mutta se kipu..
Uusi hammasharja. Vanha ollut yli vuoden vaikka 3kk välein pitäisi vaihtaa.
Perhettä minulla ei ole, nuorisokodista toiseen pomppinut koska molemmat olivat väkivaltaisia, joten ei tukea sieltä. Ei sisaruksia, tätejä, setiä, mummoja, vaareja tai muita sukulaisia. Ystävä antoi vanhan vedenkeittimensä kun osti uuden ja halusin ihan itkeä!
Kyllä uskon, että vaikka nyt on suunnattoman stressaavaa ja itkettää ja ahdistaa, tämä elämänvaihe saa minut todella arvostamaan kaikkea. Nyt on henkisesti rankkaa mutta enpä ota kevyesti mitään, minkä saan. En halua että omat lapset joutuisivat joskus kokemaan saman, mutta toivon että voin opettaa heille pienten asioiden arvostamisen tärieyden, mitä jokapäiväinen kiitollisuus on.
Kauppakeskuksessa sai pari viikkoa sitten ilmaista riisipuuroa ja se oli paras päivä koko syksynä! ❤️
Kommentit (133)
Helluntaiseurakunnat jakavat ruokaa ainakin joillain paikkakunnilla. Ystäväni kuuluu seurakuntaan ja olen pari kertaa mennyt häntä vastaan lähtiessämme kävelylle ja saanut seurakunnasta leipää, joka muuten menisi roskikseen. Leipä on tuotu heille leipäjonosta.
Jokainen tuntemani ihminen olisi valmis lahjoittamaan mm. huulirasvan, keittovälineitä, paperia jne. kenelle tahansa vähävaraiselle.
Suosittelen, että juttelet ensimmäisenä vaikka diakonissan kanssa.
Kenenkään ei tarvitse kärsiä nyky-Suomessa rohtuneista huulista tai kurjista talvikengistä.
Olen ostanut lasisen uunivuoan kansineen spr:n kirpparilta aikoinaan noin eurolla, ja siellä on muutenkin aina todella halpoja astioita, että en nyt oikein ymmärrä tuota kohtaa, enkä oikein koko aloitusta.
Ymmärtäisin jos kysymys olisi pelkästään uuden puhelimen hankkimisesta tai muusta kalliimmasta, mutta huulirasva?? Halvimmat saa todella edullisesti, ja ajavat asiansa siinä missä kalliimmatkin.
Tyynynliina? Siellä spr:n kirppareilla ja muualla on kyllä niitäkin todella halvalla.
Lyijykynä? Älä nyt naurata.
Aloituksessa on jotain outoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja, joko jäi pahasti jotain kertomatta tai pelkkää valetta. Toiselle kommentoijalle jolla ei myöskään varaa paistinpannuun, en ymmärrä teitä.
Elän itse toimeentulotuella, vuokran jälkeen jää 350e/kk. (Ei täysi tuki, koska liian kallis asunto yhdelle täällä. Halvempaa en ole saanut.) Ja kyllä jää rahaa huulirasvaan, ponnareihin ja vaikka siihen paistinpannuun.
Kelaan voi lähettää laskut, jotka pääsääntöisesti maksavat. Lääkkeetkin pitkälti korvataan.
Ruokakasseja jaetaan pikkukaupungeissakin edes kerran viikossa, lisäksi ilmaisruokailja ja pientä purtavaa saa päivittäin seurakunnilta ja A-killalta. Molemmilta saa myös vaatteita, jos ei esim. talvitakkia tai -kenkiä ole.
Kirppiksiltä saa pannuja, kattiloita ja muuta kyllä muutamalla eurollakin.Minulla jää saman verran, mutta en ole oikeutettu toimeentulotukeen. Eli kaikki ne laskut jotka lähetät kelaan, maksan itse. Katson vain kateellisena (oikeasti), kuinka toimeentulotuella oleva korjauttaa hampaitaan ja hankkii uudet silmälasit. Kaikki ei nyt vain ole samalla viivalla , eikä kaikki saa toimeentulotukea, vaikka käytännössä elävät pienellä rahalla. Vaikka valintani on maksaa asuntolainaa, eikä asua vuokralla asumis- ja toimeentulotukineen, niin käytännössä tilanne on se, että pesuaine ja hammaslääkäri on luksusta.
No siinähän se tulikin. Maksat asuntolainaa, joten et tietenkään tt-tukea saa. Me jotka sitä saamme, voimme vain haaveilla omassa talossa asumisesta. Lainaakaan kun ei köyhimmille myönnetä.
Miksi ihmisen jolla on varaa omaan taloon, kuuluisikaan saada tätä tukea, joka on ns viimeinen vaihtoehto?
Sinulla on aina vaihtoehtona myydä talosi ja ostaa mieluummin ruokaa, pesuaineita ja käydä hammaslääkärissä. Meillä ei moisia vaihtoehtoja ole. Olisit tyytyväinen.
Tästä tuli mieleen eräs taannoinen keskustelu erään ihmisen kanssa. Harmittelin hänelle sitä, että mulla menee terveydenhoitoon kohtuuttomasti rahaa tuloihin nähden. Olen siis pääsääntöisesti työtön ja useimpina kuukausina olen oikeutettu pieneen määrään tt-tukeakin. Enkä saa kaikkea tarvitsemaani hoitoa julkiselta puolelta.
Tuo kyseinen henkilö sitten vastasi, ettei hänelläkään olisi varaa jatkuviin hoitoihin ja antoi ymmärtää että harvalla on. Sanoi, että tälläkin hetkellä hänellä on tilillä vain pari kymppiä. Kuitenkin tämä ihminen on menestyvä yrittäjä alalla, jolla on kovat palkat. Hänellä on iso omakotitalo ja pari sijoitusasuntoa.
Olin täysin sanaton.
Olen itse varakas, mutta elän kittuuttamalla. Syön askeettisesti, melkein aina samoja itsetehtyjä ruokia, kananmunan joka päivä, puuroa, itsekasvatettuja juureksia, marjoja jne .En mitään luksusta.
Ostan kirppikseltä vaatteet jne .
Nautin minimalistisesta elämästä.
Aina joskus palkitsen itseni (ehkä joka toinen kuukausi) ja menen syömään ravintolaan.
En juuri matkustele. Luen kirjoja paljon.
En osta maksu-tv kanavia, etten jakaisi rahoja toisille.
Elämänilo löytyy kittuuttamisesta !
Heh, provoja ei ihan noin kannata liioitella, jotta jokin uskottavuuden siemen säilyisi.
Normaalissa köyhyydessä on tarpeeksi raportoitavaa, ei kaivata näitä.
Kuitenkaan et joudu syömään jotain pettuleipää tai olkileipää kuten vaikka nälkävuonna 1868 jouduttiin syömään ja tuskin sentään olet nälkään tai aliravitsemuksen heikentämän yleiskunnon vuoksi johonkin sairauteen kuten lavantautiin kuolemassa kuten silloin kuoltiin.
Nautin paljon ilmaisista asioista. Koska koti on tyhjennetty, kirppiksillä myyty tarpeettomat tavarat jo vuosia sitten, tyhjät pinnat ilahduttavat.
Kun mennään nukkumaan, laitetaan tavarat paikoilleen ja koti on siisti.
Vien joka aamu petivaatteet tuulettumaan, illalla on mukava mennä raittiiseen sänkyyn nukkumaan.
Pieniä juttuja on vielä myynnissä. Myin viime viikolla pari kivi tuikkua huutiksessa. Kävin ostamassa kaappiin öljyä, margariinia, makaronia, riisiä ja puurohiutaleita .
Ilo irti pienistä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse varakas, mutta elän kittuuttamalla. Syön askeettisesti, melkein aina samoja itsetehtyjä ruokia, kananmunan joka päivä, puuroa, itsekasvatettuja juureksia, marjoja jne .En mitään luksusta.
Ostan kirppikseltä vaatteet jne .
Nautin minimalistisesta elämästä.
Aina joskus palkitsen itseni (ehkä joka toinen kuukausi) ja menen syömään ravintolaan.En juuri matkustele. Luen kirjoja paljon.
En osta maksu-tv kanavia, etten jakaisi rahoja toisille.
Elämänilo löytyy kittuuttamisesta !
Elän aika pitkälle kuten sinäkin. En nyt sanoisi, että elämäniloni löytyy kituuttamisesta, vaan pikemminkin niin päin etten saa juuri nautintoa kuluttamisesta.
En pidä itseäni varakkaana, vaan ihan normaalina keskituloisena. Ei ole silti pakko saada kaikkea mitä muilla on. Vaatteet ostan pääasiassa kirpparilta. Käyn kirjastossa. Arkiruokani on aika askeettista. Pari kertaa kuussa käyn ravintolassa (lounaalla, joten halpaa). Se on mun arkivapaiden luksusta. Matkustellaan ehkä kerran vuoteen, siitäkin nautin suunnattomasti, matkaa on kiva fiilistellä etu- ja jälkikäteen. Lapsilla on vain yksi (halpa) harrastus.
Minusta elämä on ihan kivaa näin. Monelle tää olis kamalaa kituuttamista, mutta itse nautin enkä tarvitse tämän enempää.
Säästäminen ja kittuuttaminen ei tule nostamaan kotimaan taloutta pystyyn. Käsittämätöntä että johtajien tileille menee suuria rahavirtoja ja he eivät edes kuluta niitä. Rahat kuuluisi työtätekeville. Suomen palkkoihin tarvittaisi useiden satojen eurojen korotuksia joka alalle että talous saataisiin nousuun.
Tämä säästäminen kaataa talouden ihan pian.
Ap, mitkä sinun tulosi ovat? Et varmaan ole toimeentulotuella jos rahasi menevät lääkkeisiin ja lääkärikäynteihin
eli syömishäiriöinen joka oikeuttaa ruuattomuuttaan?
Aikoinaan yh-siskoni kertoi mun anopille että hällä oli heikko rahatilanne,kolme teini poikaa ja kovia syömään.Rahat ei oikeen riittänyt.Kyllä mulle tuli hirvee myötähäpeä kun anoppi aukasi suunsa ja kertoi kuinka ei pystynyt ostaa itsekkään kaikkea mitä halusi.Minun apeilla talo etelässä,Espanjassa ja mökki täällä pohjosessa.Autoa vaihdetaan uudenpaan joka kolmas vuosi jne.Häpesin siis anoppiani.
Köyhyys tulee pohjoismaissa lisääntymään,kultapäivät ohi.Tulevista kohtuullisista eläkkeistä voi vaan nähdä unta.Veronmaksajana sun pitäs mieluiten kuolla ennenku saat ruveta tulevaisuudessa nauttimaan eläkettä.
40-lukulaiset itse vihreällä oksalla, eivät ole sevillä enään missä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan yh-siskoni kertoi mun anopille että hällä oli heikko rahatilanne,kolme teini poikaa ja kovia syömään.Rahat ei oikeen riittänyt.Kyllä mulle tuli hirvee myötähäpeä kun anoppi aukasi suunsa ja kertoi kuinka ei pystynyt ostaa itsekkään kaikkea mitä halusi.Minun apeilla talo etelässä,Espanjassa ja mökki täällä pohjosessa.Autoa vaihdetaan uudenpaan joka kolmas vuosi jne.Häpesin siis anoppiani.
Köyhyys tulee pohjoismaissa lisääntymään,kultapäivät ohi.Tulevista kohtuullisista eläkkeistä voi vaan nähdä unta.Veronmaksajana sun pitäs mieluiten kuolla ennenku saat ruveta tulevaisuudessa nauttimaan eläkettä.
40-lukulaiset itse vihreällä oksalla, eivät ole sevillä enään missä mennään.
Esimerkki sarjassamme "näin saat mahdollisimman monta virhettä mahtumaan tekstiisi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40-lukulaiset itse vihreällä oksalla, eivät ole sevillä enään missä mennään.Esimerkki sarjassamme "näin saat mahdollisimman monta virhettä mahtumaan tekstiisi".
Ihan ok kommentti.
Mutta ottaen huomioon että olen vaan käynyt suomessa leikkikoulun ja ykkösen niin olen erittäin tyytyväinen kirjoittamaani.Loput koulut käyty ruotsissa.
Olisin tosin paremmin osannut kommentoida jos olis jotain tekstiin liittyvään. Eikä siis kielioppiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40-lukulaiset itse vihreällä oksalla, eivät ole sevillä enään missä mennään.Esimerkki sarjassamme "näin saat mahdollisimman monta virhettä mahtumaan tekstiisi".
Ihan ok kommentti.
Mutta ottaen huomioon että olen vaan käynyt suomessa leikkikoulun ja ykkösen niin olen erittäin tyytyväinen kirjoittamaani.Loput koulut käyty ruotsissa.
Olisin tosin paremmin osannut kommentoida jos olis jotain tekstiin liittyvään. Eikä siis kielioppiin.
Eikö ruotsin kielessä välimerkin jälkeen tule väliä?
Taas provo.
Minä olen hyvätuloinen, ei tarvitse olla köyhä osatakseen iloita asioista, jotka muka ovat kaikille arkea. Jos on yhtään matkustellut Tukholmaa kauemmas, huomaa että lämmin asunto pelkästään on luksusta. Ja kaikki saippuat, lämmin vesi hanasta, ja netti jossa voi keksiä juttuja, miten koulukodista ei mukana anneta sen verran tukea omilleen muuttavalle, että saisi tarpeelliset astiat.
Näin on lähes kaikkialla maailmassa, mutta ei Suomessa. Me elämme luksuksessa, köyhimmätkin meistä.
Vierailija kirjoitti:
Nautin paljon ilmaisista asioista. Koska koti on tyhjennetty, kirppiksillä myyty tarpeettomat tavarat jo vuosia sitten, tyhjät pinnat ilahduttavat.
Kun mennään nukkumaan, laitetaan tavarat paikoilleen ja koti on siisti.Vien joka aamu petivaatteet tuulettumaan, illalla on mukava mennä raittiiseen sänkyyn nukkumaan.
Pieniä juttuja on vielä myynnissä. Myin viime viikolla pari kivi tuikkua huutiksessa. Kävin ostamassa kaappiin öljyä, margariinia, makaronia, riisiä ja puurohiutaleita .
Ilo irti pienistä asioista.
Raitis sänky? Raitis mies
Mutta kun on oikeasti köyhä niin perusasioista osaa nauttia eri tavalla. Minä muutin ulkomaille 18-vuotiaana ja onnistuin sössimään elämäni aika lahjakkaasti. Tein töitä minimipalkalla ja rahaa ei oikeasti ollut mihinkään. Elin juurikin kaurapuurolla ym. Kaupassa oli pikkuhilujen laskemista ja nälkä oli usein. Vihasin työtäni, mutta motivaatiota toi töissä tarjottava ilmainen ateria. Minulla ei ollut TV:tä koska ei ollut varaa tv-lupaan, nettiä ei ollut, puhelin oli mutta soittaminen oli niihin aikoihin kallista. Oikeasti kulutin vapaa-aikaani kävelemällä paljon, se ei maksanut mitään. Luin myös paljon, kirjasto on ilmainen. Talvella oli kylmä, lämpimään veteen ei aina ollut varaa joten kävin kylmissä suihkuissa. Se oli oikeasti kamalaa aikaa. Sain tilanteen kohenemaan kovalla työllä, mihinkään tukiin minulla ei ollut oikeutta. Tilanne jatkui vuosia ja onneksi siitä on jo vuosia aikaa. Nykyään asun samassa maassa kuin silloin, vain eri paikassa, minulla on hyvä työpaikka ja säästössä on rahaa yllättäviin menoihin ym. Mutta edelleen joka ikinen aamu oikeasti iloitsen siitä että asunto on lämmin, hanasta tulee lämmintä vettä ja saan syötyä mahani täyteen. Niitä perusasioita arvostaa eri tavalla kun on kokenut oikean köyhyyden. Jos ap:lla on oikeasti noin tiukkaa niin tsempit sinne ja hae apua kun sitä on tarjolla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskoiko joku tämän? Ei kukaan voi pärjätä 20 eurolla ruokaan kuussa. Ei muka ole tyynyliinaa, ei minkäänlaisia sukulaisia jne.
Tämä oli nyt joku todella kiero köyhienhaukkumisjuttu.Voi pärjätä, minä esimerkiksi. Mulla oli palkkatuesta säästettynä pahan päivän varaa, mutta hetikohta työttömäksi jouduttuani tapahtui pari toisistaan riippumatonta asiaa, joiden seurauksena säästöt meni eikä edes riittänyt. Jätin tilille rahaa 20€ per viikko ja loppu meni sitten niihin yllättäviin asioihin + laskut ja vuokra.
Mutta koska aina hätäilen, olin jo silloin kokonaiset 900e kuussa palkkatukea tienatessani ennakoinut työttömyyttä ja päivittänyt vaatekaappia ja kenkävarastoa, lisäksi kuiva-aineita ja muuta sellaista oli paljon, tämä toimi erinomaisena puskurina ja olisin ollut aivan lirissä ilman tätä ennakointia. Meni kyllä aika tiukille, lopulta sain töitä. Nyt verojen jälkeen saan 1200€ ja pärjään hyvin. Jopa harrastan.
20 e per viikko? Ap puhui kuukaudesta, 5 euroa viikossa ruokaan ei vaan voi riittää mitenkään ja joskus ne puskuritkin loppuu.
En valita. Mutta turha tulla sanomaan, että kaikilla on käytössä joku tietty minimisumma kuussa. Ei ole. Oli syy mikä tahansa.