Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tavallisista asioista tulee ihan luksusta kun on tosi köyhä!

Vierailija
02.12.2018 |

Itselläni ruokebudjetti 20€/kk. Kyllä, tällä saa helposti tehtyä valtavia keittokattilallisia koko kuuksi ja ostettua kaurapuuroa, kun syön niukasti. En polta, juo, meikkaa, tai rellestä. Lemmikkiä tai autoa ei ole, pyörästä haaveilen. Olen kuntoutuseläkkeellä, enkä malta odottaa että pääsen takaisin opiskelemaan kun tervehdyn... Toisaalta henkinen toipuminen hidastuu huomattavasti kun koko arki on yhtä stressaamista.

Rahat menevät vuokraan, lääkkeisiin, ja lääkärikäyntien omavastuuseen. Minulla ei ole mitään turhaa, wifi tulee taloyhtiön kautta, kännykkä on vanha Samsung galaxy 3 joka toimii jotenkuten, eikä minulla ole spotifyta, netflixiä ym.

Aikaani kulutan piirtäen. Paperi on kallista joten piirrän ihan mihin tahansa ilmaislehtiseen tai vastaavaan. Lyijykynää ei ole joten käytössä kuulakärkikynä, joita pitäisi jostain metsästää kun tämä kuivuu. Mielelläni virkkaisin tai muuta, mutta lanka on kirppareillakin kallista.

Ny sitten ihan näitä arjen luksuksia joista haaveilen.. kävelen 10km joka päivä sillä se on hauskaa ilmaista ajanvietettä kauniissa luonnossa. Käyn kirjastossa, luen paljon. Näen ystäviä 1-2x vko, mutta en ikinä kahvilassa, leffassa, viihteellä, tai syömässä.

Yleispesuaine. Edellinen loppui, ja keskiviikon siivoispäivä on menty pelkällä vedellä.

Shampoo. Pesen hiukset vain ja ainoastaan kun tiedän meneväni jonnekin, ettei se kulu turhaan sillä uusi purkki on valtava ostospäätös.

Hiuslenkki. Kaikki ovat menneet poikki... Uudet maksaa väh. euron. Olen vanhoilla sukkahousuilla sitonut kutrit pois naamalta. En uskalla yksin alkaa tylsillä keittiösaksilla alkaa leikelläkkään.

Huulirasva. Talvi, kylmä, ja kuivuus saapuneet. Huulia oikein kirveltää!

Joululahjat läheisille... Ystäväni tietävät tilanteeni ja ymmärsivät hyvin. Liikutuin.. sanoin toki ettei minulle sitten missään nimessä mitään lahjaa myös, tietenkään.

Paistinpannu. Paistan/kuullotan kaiken pienessä määrässä öljyä kattilan pohjassa. Toimii, mutta pelkään että pilaan kattilan ja sitten sekin on ostoslistalla!

Uunivuoka. Herkuttelisin niin mielelläni halvoilla laatikoilla, porkkanalaatikolla, kaalilaatikolla, perunalaatikolla... Kyllä vielä joskus löydän kirppikseltä alle eurolla ja se on suuri päivä!

Tyynyliina. Ei, minulla ei tosiaankaan ole sellaista.

Tämä nyt on iso mutta talvikengät. Edelliset olleen käytössä monta vuotta ja hiertävät verisen haavan vasempaan jalkaan vaikka mitä kikkoja koittaisi.. muuten hyvät vielä monta vuotta mutta se kipu..

Uusi hammasharja. Vanha ollut yli vuoden vaikka 3kk välein pitäisi vaihtaa.

Perhettä minulla ei ole, nuorisokodista toiseen pomppinut koska molemmat olivat väkivaltaisia, joten ei tukea sieltä. Ei sisaruksia, tätejä, setiä, mummoja, vaareja tai muita sukulaisia. Ystävä antoi vanhan vedenkeittimensä kun osti uuden ja halusin ihan itkeä!

Kyllä uskon, että vaikka nyt on suunnattoman stressaavaa ja itkettää ja ahdistaa, tämä elämänvaihe saa minut todella arvostamaan kaikkea. Nyt on henkisesti rankkaa mutta enpä ota kevyesti mitään, minkä saan. En halua että omat lapset joutuisivat joskus kokemaan saman, mutta toivon että voin opettaa heille pienten asioiden arvostamisen tärieyden, mitä jokapäiväinen kiitollisuus on.

Kauppakeskuksessa sai pari viikkoa sitten ilmaista riisipuuroa ja se oli paras päivä koko syksynä! ❤️

Kommentit (133)

Vierailija
121/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta huolimatta ap:n kirjoituksessa on totuuden siemen. En pidä kirjoitusta provona koska ap näkee pääsevänsä pois kiipelistään, ja provossa niin ei ikinä kävisi.

Pitkäaikainen, koko elämänmittainen köyhyys josta ei voi nähdä mitään ulospääsyä voi olla kova kohtalo jos olosuhteet on muutenkin epäsuotuisat. Olin itse parikymppisestä kolmikymppiseksi vaarassa jäädä ikiköyhäksi raatajaksi. En onneksi ehtinyt kehittää itselleni mitään pihi-mutta-ikuisesti-katkera-ja-köyhä -identitettiä, vaan sitten kun tulot lähtivät viimein kasvuun, sain sen kaikkein parhaan vaihtoehdon, eli kyvyn iloita melkein mistä tahansa minimin ylittävästä. Ilmeisesti loppuelämäkseni. Luultavasti 98% tällä palstalla olevista ei voisi millään käsittää että mahdollisuus lämpimään suihkuun omassa kodissa voi olla ylellisyyttä. Oma koti! Suihku! Vähän useampi tunnistaa sen, että pesukone ja astianpesukone eivät ole itsestäänselvyyksiä. Naamarasvat, pakastevihannekset, hammastahnat, tehokas fööni - ylellisyyksiä!

Ap on oivaltanut jotakin tärkeää.    

Vierailija
122/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan yh-siskoni kertoi mun anopille että hällä oli heikko rahatilanne,kolme teini poikaa ja kovia syömään.Rahat ei oikeen riittänyt.Kyllä mulle tuli hirvee myötähäpeä kun anoppi aukasi suunsa ja kertoi kuinka ei pystynyt ostaa itsekkään kaikkea mitä halusi.Minun apeilla talo etelässä,Espanjassa ja mökki täällä pohjosessa.Autoa vaihdetaan uudenpaan joka kolmas vuosi jne.Häpesin siis anoppiani.

Köyhyys tulee pohjoismaissa lisääntymään,kultapäivät ohi.Tulevista kohtuullisista eläkkeistä voi vaan nähdä unta.Veronmaksajana sun pitäs mieluiten kuolla ennenku saat ruveta tulevaisuudessa nauttimaan eläkettä.

40-lukulaiset itse vihreällä oksalla, eivät ole sevillä enään missä mennään.

Esimerkki sarjassamme "näin saat mahdollisimman monta virhettä mahtumaan tekstiisi".

Esimerkki m***sta jolla ei oikeasti ole mitään muuta substanssia kuin kyky ja halu hakata muita ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun opiskelin, jäi mulla opintotuen ja asumislisän jälkeen 90€ rahaa, kun siitä maksettiin ensin asuminen ja laskut (puhelinlasku). Osa rahoista meni opiskeluvälineisiin.

En uskaltanut nostaa opintolainaa, säästin kaikesta (=ruoka) ja lopulta sairastuin syömishäiriöön. Menin terapiaan ja aloin nostaa opintolainaa, koska muuten ei olis ollut varaa mennä. Olisin kuollut jos en olisi mennyt, oli aikoja kun makasin kotona enkä jaksanut kävellä kuin vessaan ja takaisin sänkyyn.

Uskoisin että tilanne on mahdollinen. Työttömällä on paremmat etuudet kuin esim. opiskelijoilla, jotka eivät saa toimeentulotukea. Jos ap on sairas, niin se syö rahaa. Kuitenkin, menisin jonnekin tai nostaisin lainaa jos olisin ap.

Maksoin tosi kovan hinnan siitä että kituutin. En silloin nähnyt vaihtoehtoja ja jotenkin ajattelin että elämän kuuluukin olla kovaa ja mun on pärjättävä yksin. En saanut kotoa koskaan tukea mihinkään, muutin yksin pois kassi kädessä.

Vierailija
124/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun opiskelin, jäi mulla opintotuen ja asumislisän jälkeen 90€ rahaa, kun siitä maksettiin ensin asuminen ja laskut (puhelinlasku). Osa rahoista meni opiskeluvälineisiin.

En uskaltanut nostaa opintolainaa, säästin kaikesta (=ruoka) ja lopulta sairastuin syömishäiriöön. Menin terapiaan ja aloin nostaa opintolainaa, koska muuten ei olis ollut varaa mennä. Olisin kuollut jos en olisi mennyt, oli aikoja kun makasin kotona enkä jaksanut kävellä kuin vessaan ja takaisin sänkyyn.

Uskoisin että tilanne on mahdollinen. Työttömällä on paremmat etuudet kuin esim. opiskelijoilla, jotka eivät saa toimeentulotukea. Jos ap on sairas, niin se syö rahaa. Kuitenkin, menisin jonnekin tai nostaisin lainaa jos olisin ap.

Maksoin tosi kovan hinnan siitä että kituutin. En silloin nähnyt vaihtoehtoja ja jotenkin ajattelin että elämän kuuluukin olla kovaa ja mun on pärjättävä yksin. En saanut kotoa koskaan tukea mihinkään, muutin yksin pois kassi kädessä.

Sulla ei ollut rahaa ruokaan, joten sairastuit syömishäiriöön? Logiikka? Ja tämän takia terapia? En nyt ihan ymmärrä syy-seuraussuhdetta.

Vierailija
125/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpputorien ilmaihuoneista saa aivan uuttakin tavaraa. Liinavaatteet, astiat, kenkiä vaikka kuinka paljon. Kodin taloustavarat ja lelut, kirjat ja lehdet. Espoossa tavaraa riittää ihan jokaiselle tarvitsevalle. Ulkomaaliset hakevat sieltä koko kodin sisustuksen. Myös asuntove lkaiset ja muuten vain omaksi iloksi säästävät käyvät siellä säännöllisesti. Seurakunnassa saa käydä syömässä, jos ei nyt juuri ole 3 euroa ,saa syödä buffet-aterian ilmaiseksi. Sosiaalista saa kuponkeja jolla voit ostaa polkupyörän. Vai elätätkö salaa jotain narkki- miestä, joka vie sinun tukirahasi. Että ei muka tukkalenkkiä huh-huh, eikä saippuaa. Onko sinulla joku holhooja vai mitä?

Vierailija
126/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä käyn töissä kasvihuoneella 8e tunti.

Vähän samalaista paitsi olen luopunut kaikesta tuosta.

Vanha läppäri löytyy ja puhelimesta luovuin kokonaan, koska pitkä vuosikymmeniä kestänyt köyhyys on ajanut siihen että ei tee mieli olla yhteydessä muihin ihmisiin. Se ahdistaa.

Siksi luovuin puhelimesta. Asioiden hoito vähän hankaloitui, mutta sama paistinpannun kanssa. Ei sillä tee mitään kun ei viitsi raahautua kauppaankaan muutaman euron ostosten takia. Parempi vaan kaataa mannaryynejä suoraan veteen ja niellä se kokonaisena alas muutamalla kulauksella. Lähtee nälkä pois.

Pahinta on työpäivän jälkeen ja viikonloppuiset todellisuuden tilan muutokset, kun yksin tuijottaa seinää ja lukee kirjoja, joiden todellisuus on ihan omaa luokkaansa kuin pienen vuokrayksiön ulkopuolinen todellisuus.

Ikäänkuin linnottaudun tänne poteroon ja taistelen vastaan orastavaa mielenterveysongelmaa tai kuviteltua sellaista kohtaan.

Miten Suomessa voi olla näin matalia palkkoja, joilla hädin tuskin elää. Onneksi saa asumistukea ja ruoka-apua sentään. Rikkaita pitäisi verottaa kovemmin tai ottaa johtajien palkoista työntekijöille enemmän.

Sulla menee hyvin kun tienaat tonnin kuukaudessa ja teet pitkää päivää.

Minulla ei ole varaa ostaa kotimaisia vihanneksia tai kukkia. Sori.

Miten kukaan tuollaisella palkalla edes käy töissä?

Hölmöläisen hommaa, kun työttömyystukea saa 800e ja siihen asumistuet päälle ja ruoka-apuakin saa.

Hölmöä käydä töissä. Älkää ihmeessäkään ottako noita riistotyöpaikkoja vastaan. Aivan typerää tuhlata koko päivä alle 60e vastaan!

Saatko jotain lapsikorotusta työttömyyspäivärahaan. Miten se voi olla 800e/kk?

Vierailija
127/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ruokebudjetti 20€/kk. Kyllä, tällä saa helposti tehtyä valtavia keittokattilallisia koko kuuksi ja ostettua kaurapuuroa, kun syön niukasti. En polta, juo, meikkaa, tai rellestä. Lemmikkiä tai autoa ei ole, pyörästä haaveilen. Olen kuntoutuseläkkeellä, enkä malta odottaa että pääsen takaisin opiskelemaan kun tervehdyn... Toisaalta henkinen toipuminen hidastuu huomattavasti kun koko arki on yhtä stressaamista.

Rahat menevät vuokraan, lääkkeisiin, ja lääkärikäyntien omavastuuseen. Minulla ei ole mitään turhaa, wifi tulee taloyhtiön kautta, kännykkä on vanha Samsung galaxy 3 joka toimii jotenkuten, eikä minulla ole spotifyta, netflixiä ym.

Aikaani kulutan piirtäen. Paperi on kallista joten piirrän ihan mihin tahansa ilmaislehtiseen tai vastaavaan. Lyijykynää ei ole joten käytössä kuulakärkikynä, joita pitäisi jostain metsästää kun tämä kuivuu. Mielelläni virkkaisin tai muuta, mutta lanka on kirppareillakin kallista.

Ny sitten ihan näitä arjen luksuksia joista haaveilen.. kävelen 10km joka päivä sillä se on hauskaa ilmaista ajanvietettä kauniissa luonnossa. Käyn kirjastossa, luen paljon. Näen ystäviä 1-2x vko, mutta en ikinä kahvilassa, leffassa, viihteellä, tai syömässä.

Yleispesuaine. Edellinen loppui, ja keskiviikon siivoispäivä on menty pelkällä vedellä.

Shampoo. Pesen hiukset vain ja ainoastaan kun tiedän meneväni jonnekin, ettei se kulu turhaan sillä uusi purkki on valtava ostospäätös.

Hiuslenkki. Kaikki ovat menneet poikki... Uudet maksaa väh. euron. Olen vanhoilla sukkahousuilla sitonut kutrit pois naamalta. En uskalla yksin alkaa tylsillä keittiösaksilla alkaa leikelläkkään.

Huulirasva. Talvi, kylmä, ja kuivuus saapuneet. Huulia oikein kirveltää!

Joululahjat läheisille... Ystäväni tietävät tilanteeni ja ymmärsivät hyvin. Liikutuin.. sanoin toki ettei minulle sitten missään nimessä mitään lahjaa myös, tietenkään.

Paistinpannu. Paistan/kuullotan kaiken pienessä määrässä öljyä kattilan pohjassa. Toimii, mutta pelkään että pilaan kattilan ja sitten sekin on ostoslistalla!

Uunivuoka. Herkuttelisin niin mielelläni halvoilla laatikoilla, porkkanalaatikolla, kaalilaatikolla, perunalaatikolla... Kyllä vielä joskus löydän kirppikseltä alle eurolla ja se on suuri päivä!

Tyynyliina. Ei, minulla ei tosiaankaan ole sellaista.

Tämä nyt on iso mutta talvikengät. Edelliset olleen käytössä monta vuotta ja hiertävät verisen haavan vasempaan jalkaan vaikka mitä kikkoja koittaisi.. muuten hyvät vielä monta vuotta mutta se kipu..

Uusi hammasharja. Vanha ollut yli vuoden vaikka 3kk välein pitäisi vaihtaa.

Perhettä minulla ei ole, nuorisokodista toiseen pomppinut koska molemmat olivat väkivaltaisia, joten ei tukea sieltä. Ei sisaruksia, tätejä, setiä, mummoja, vaareja tai muita sukulaisia. Ystävä antoi vanhan vedenkeittimensä kun osti uuden ja halusin ihan itkeä!

Kyllä uskon, että vaikka nyt on suunnattoman stressaavaa ja itkettää ja ahdistaa, tämä elämänvaihe saa minut todella arvostamaan kaikkea. Nyt on henkisesti rankkaa mutta enpä ota kevyesti mitään, minkä saan. En halua että omat lapset joutuisivat joskus kokemaan saman, mutta toivon että voin opettaa heille pienten asioiden arvostamisen tärieyden, mitä jokapäiväinen kiitollisuus on.

Kauppakeskuksessa sai pari viikkoa sitten ilmaista riisipuuroa ja se oli paras päivä koko syksynä! ❤️

Tänä vuonna suomi maksaa 886 miljoonaa euroa pääasiassa Afrikkaan ja Islamistisiin maihin. Viime vuonna 2017 Suomi maksoi noin 881 miljoonaa euroa pääasiassa Afrikkaan ja Islamistisiin maihin.

Summat nousevat koko ajan. Oma kansa köyhtyy ja maasta pumpataan muille rahaa joka-ikinen-päivä.

https://um.fi/suomen-kehitysyhteistyon-maararahat

Kenen etua valtion virkamieskoneisto ja poliittinen eliitti ajattelee? Ei ainakaan meidän Suomalaisten etua.

Vierailija
128/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas provo. 

Minä olen hyvätuloinen, ei tarvitse olla köyhä osatakseen iloita asioista, jotka muka ovat kaikille arkea. Jos on yhtään matkustellut Tukholmaa kauemmas, huomaa että lämmin asunto pelkästään on luksusta. Ja kaikki saippuat, lämmin vesi hanasta, ja netti jossa voi keksiä juttuja, miten koulukodista ei mukana anneta sen verran tukea omilleen muuttavalle, että saisi tarpeelliset astiat.

Näin on lähes kaikkialla maailmassa, mutta ei Suomessa. Me elämme luksuksessa, köyhimmätkin meistä.

Olet vain ilkeä ja kateellinen ihminen. Et muuta

Vierailija
129/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuo kuntoutuseläke siis oikein on? Jos kyse on kuntoutustuesta, niin sehän on saman verran kuin työkyvyttömyyseläke, eli jotain 800 euroa kuukaudessa + asumistuki (jossa ei ole sitä vuokrakattoa, joka yleisessä asumistuessa on). Olen siis itse työkyvyttömyyseläkkeellä ja olin vuosikaudet sitä ennen kuntoutustuella. Ihan hyvin sillä pärjää kituuttamattakin, vaikka eihän sillä tietysti leveästi eletä. Jos sinulla tosiaan menee noin paljon rahaa lääkärikäynteihin ja lääkkeisiin, saat toimeentulotukea vielä sen päälle. Jokin tässä nyt mättää ja pahasti.

Kuntoutustuki on 628 e/kk ja takuueläke 144e/kk ja siihen päälle pitäisi saada vielä asumistukea ja mahdollisesti toimeentulotukea jos edellytykset täyttyvät.

Vierailija
130/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyh hah kirjoitti:

Näennäisenä älykkönä sanoisin että keskustelun taso on pieruista sanoiksi tasoa.

Että tulin kertomaan teille tämän raameiksi.

Pieruinen kuva jossa on täynnä paskakikkareita tai suklaamurusia, jos haluaa kauniisti sanoa.

Miksi te tuhlaatte aikaa tälläiseen provoon?

Heittelin kitaani suklaarusinoita. Ihmettelen miksi ystäväni halusi jättää karkkipussiinsa suklaarusinoita kourallisen ja pari oikeaa karkkia?

Mitä järkeä on ottaa suklaarusinoita?

Vierailija
131/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei mene juuri lainkaan rahaa ruokaan, koska kerään metsistä ja puistoista todella paljon sieniä, marjoja ja syötäviä villikasveja. Esim. näin syksyisin ja talvisin syön joka päivä runsaasti nokkosta, jota kerään mahdollisimman paljon sieltä, mistä sitä kasvaa. Melko monissa julkisissa paikoissa täällä seudulla kasvaa esim. ruusupensaita ja pihlajapuita, joista kerään lehtiä, marjoja ja ruusun terälehtiä ruoaksi. Minulla on todella hyvät välit naapureihini ja he eivät enää heitä ruokaa biojäteastiaan vaan he tuovat ne minulle, koska minulle kelpaa hyvin ruoaksi vaikka jo hiukan homeinen leipä kun siitä leikkaa homeisen kohdan pois ja esim. juuresten kuoria syön mielelläni. Heidän pihoistaan saan myös pilkkahintaan kerätä marjoja ja omenoita, he ovat vain tyytyväisiä kun pääsevät niistä eroon. Lihaa taas syön lähinnä silloin kun löydän jostain tien vierestä, puistosta tms. paikasta kuolleen eläimen raadon niin otan sen mukaan ja syön, jos se ei ole vielä kovin pahasti mädäntynyt.

Vierailija
132/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi leipoa kaurasta ja vehnäjauhosta ilman hiivaa,kaura säilyttää kosteuden leivässä.

Vierailija
133/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi leipoa kaurasta ja vehnäjauhosta ilman hiivaa,kaura säilyttää kosteuden leivässä.

Vanha purkka metropenkin alta täyttää myös kummasti, ja katoaa ruokahalut pariksi päiväksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi