Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tavallisista asioista tulee ihan luksusta kun on tosi köyhä!

Vierailija
02.12.2018 |

Itselläni ruokebudjetti 20€/kk. Kyllä, tällä saa helposti tehtyä valtavia keittokattilallisia koko kuuksi ja ostettua kaurapuuroa, kun syön niukasti. En polta, juo, meikkaa, tai rellestä. Lemmikkiä tai autoa ei ole, pyörästä haaveilen. Olen kuntoutuseläkkeellä, enkä malta odottaa että pääsen takaisin opiskelemaan kun tervehdyn... Toisaalta henkinen toipuminen hidastuu huomattavasti kun koko arki on yhtä stressaamista.

Rahat menevät vuokraan, lääkkeisiin, ja lääkärikäyntien omavastuuseen. Minulla ei ole mitään turhaa, wifi tulee taloyhtiön kautta, kännykkä on vanha Samsung galaxy 3 joka toimii jotenkuten, eikä minulla ole spotifyta, netflixiä ym.

Aikaani kulutan piirtäen. Paperi on kallista joten piirrän ihan mihin tahansa ilmaislehtiseen tai vastaavaan. Lyijykynää ei ole joten käytössä kuulakärkikynä, joita pitäisi jostain metsästää kun tämä kuivuu. Mielelläni virkkaisin tai muuta, mutta lanka on kirppareillakin kallista.

Ny sitten ihan näitä arjen luksuksia joista haaveilen.. kävelen 10km joka päivä sillä se on hauskaa ilmaista ajanvietettä kauniissa luonnossa. Käyn kirjastossa, luen paljon. Näen ystäviä 1-2x vko, mutta en ikinä kahvilassa, leffassa, viihteellä, tai syömässä.

Yleispesuaine. Edellinen loppui, ja keskiviikon siivoispäivä on menty pelkällä vedellä.

Shampoo. Pesen hiukset vain ja ainoastaan kun tiedän meneväni jonnekin, ettei se kulu turhaan sillä uusi purkki on valtava ostospäätös.

Hiuslenkki. Kaikki ovat menneet poikki... Uudet maksaa väh. euron. Olen vanhoilla sukkahousuilla sitonut kutrit pois naamalta. En uskalla yksin alkaa tylsillä keittiösaksilla alkaa leikelläkkään.

Huulirasva. Talvi, kylmä, ja kuivuus saapuneet. Huulia oikein kirveltää!

Joululahjat läheisille... Ystäväni tietävät tilanteeni ja ymmärsivät hyvin. Liikutuin.. sanoin toki ettei minulle sitten missään nimessä mitään lahjaa myös, tietenkään.

Paistinpannu. Paistan/kuullotan kaiken pienessä määrässä öljyä kattilan pohjassa. Toimii, mutta pelkään että pilaan kattilan ja sitten sekin on ostoslistalla!

Uunivuoka. Herkuttelisin niin mielelläni halvoilla laatikoilla, porkkanalaatikolla, kaalilaatikolla, perunalaatikolla... Kyllä vielä joskus löydän kirppikseltä alle eurolla ja se on suuri päivä!

Tyynyliina. Ei, minulla ei tosiaankaan ole sellaista.

Tämä nyt on iso mutta talvikengät. Edelliset olleen käytössä monta vuotta ja hiertävät verisen haavan vasempaan jalkaan vaikka mitä kikkoja koittaisi.. muuten hyvät vielä monta vuotta mutta se kipu..

Uusi hammasharja. Vanha ollut yli vuoden vaikka 3kk välein pitäisi vaihtaa.

Perhettä minulla ei ole, nuorisokodista toiseen pomppinut koska molemmat olivat väkivaltaisia, joten ei tukea sieltä. Ei sisaruksia, tätejä, setiä, mummoja, vaareja tai muita sukulaisia. Ystävä antoi vanhan vedenkeittimensä kun osti uuden ja halusin ihan itkeä!

Kyllä uskon, että vaikka nyt on suunnattoman stressaavaa ja itkettää ja ahdistaa, tämä elämänvaihe saa minut todella arvostamaan kaikkea. Nyt on henkisesti rankkaa mutta enpä ota kevyesti mitään, minkä saan. En halua että omat lapset joutuisivat joskus kokemaan saman, mutta toivon että voin opettaa heille pienten asioiden arvostamisen tärieyden, mitä jokapäiväinen kiitollisuus on.

Kauppakeskuksessa sai pari viikkoa sitten ilmaista riisipuuroa ja se oli paras päivä koko syksynä! ❤️

Kommentit (133)

Vierailija
81/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en tiedä kumpaan suuntaan painaisin aloituksen nuolta. Suomessa on kyllä oikeasti vähävaraisuutta mutta minun on vaikea uskoa ettei saisi hankinnat eri kuukausille hajautettuna ostettua hiuslenkkipakettia, huulirasvaa, hammasharjaa, joista jokainen maksaa 2e kappale. No pesuaine max 4. Ihan varmasti voi kuussa haalia kasaan jotenkin 2-4e.

Olen itsekin ollut 20€ viikkobudjetilla joskus.

Vierailija
82/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittää näiden kommentoijien lukutaidon taso.

Ymmärtääkseni ap ei kerjännyt mitään.

Köyhä on onnellinen pienistä asioista, mutta rikas narisee aamusta iltaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankinnat kumuloituu köyhässä perheessä. Yksi pesuainepullo ei kuulosta kalliilta, mutta kun on koko ajan pulaa kaikesta. Pitäisi ostaa saippua, pyykinpesuaine, rasva yms.

Itselläni ei ole noin tiukka tilanne, mutta tosiaan saippuastakin on tullut luksustuote. Ja joskus ostaa itselleen palkinnoksi halvinta paremman saippuan, niin se on extraluksusta.

Vierailija
84/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja, joko jäi pahasti jotain kertomatta tai pelkkää valetta. Toiselle kommentoijalle jolla ei myöskään varaa paistinpannuun, en ymmärrä teitä.

Elän itse toimeentulotuella, vuokran jälkeen jää 350e/kk. (Ei täysi tuki, koska liian kallis asunto yhdelle täällä. Halvempaa en ole saanut.) Ja kyllä jää rahaa huulirasvaan, ponnareihin ja vaikka siihen paistinpannuun.

Kelaan voi lähettää laskut, jotka pääsääntöisesti maksavat. Lääkkeetkin pitkälti korvataan.

Ruokakasseja jaetaan pikkukaupungeissakin edes kerran viikossa, lisäksi ilmaisruokailja ja pientä purtavaa saa päivittäin seurakunnilta ja A-killalta. Molemmilta saa myös vaatteita, jos ei esim. talvitakkia tai -kenkiä ole.

Kirppiksiltä saa pannuja, kattiloita ja muuta kyllä muutamalla eurollakin.

Minulla jää saman verran, mutta en ole oikeutettu toimeentulotukeen. Eli kaikki ne laskut jotka lähetät kelaan, maksan itse. Katson vain kateellisena (oikeasti), kuinka toimeentulotuella oleva korjauttaa hampaitaan ja hankkii uudet silmälasit. Kaikki ei nyt vain ole samalla viivalla , eikä kaikki saa toimeentulotukea, vaikka käytännössä elävät pienellä rahalla. Vaikka valintani on maksaa asuntolainaa, eikä asua vuokralla asumis- ja toimeentulotukineen, niin käytännössä tilanne on se, että pesuaine ja hammaslääkäri on luksusta.

Vierailija
85/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kuinkas täällä näin köyhää väkeä muka on ? Eilenhän kerroitte valtavista säästöistä ja omaisuuksista joita eron tullen jaettavissa olisi ?! Ei puhettakaan puutteesta tai köyhyydestä, vauvalaisethan tuntuivat olen erittäin paljon keskimääräistä vauraampia!

Vierailija
86/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja, joko jäi pahasti jotain kertomatta tai pelkkää valetta. Toiselle kommentoijalle jolla ei myöskään varaa paistinpannuun, en ymmärrä teitä.

Elän itse toimeentulotuella, vuokran jälkeen jää 350e/kk. (Ei täysi tuki, koska liian kallis asunto yhdelle täällä. Halvempaa en ole saanut.) Ja kyllä jää rahaa huulirasvaan, ponnareihin ja vaikka siihen paistinpannuun.

Kelaan voi lähettää laskut, jotka pääsääntöisesti maksavat. Lääkkeetkin pitkälti korvataan.

Ruokakasseja jaetaan pikkukaupungeissakin edes kerran viikossa, lisäksi ilmaisruokailja ja pientä purtavaa saa päivittäin seurakunnilta ja A-killalta. Molemmilta saa myös vaatteita, jos ei esim. talvitakkia tai -kenkiä ole.

Minulla jää saman verran, mutta en ole oikeutettu toimeentulotukeen. Eli kaikki ne laskut jotka lähetät kelaan, maksan itse. Katson vain kateellisena (oikeasti), kuinka toimeentulotuella oleva korjauttaa hampaitaan ja hankkii uudet silmälasit. Kaikki ei nyt vain ole samalla viivalla , eikä kaikki saa toimeentulotukea, vaikka käytännössä elävät pienellä rahalla. Vaikka valintani on maksaa asuntolainaa, eikä asua vuokralla asumis- ja toimeentulotukineen, niin käytännössä tilanne on se, että pesuaine ja hammaslääkäri on luksusta.

No siinähän se tulikin. Maksat asuntolainaa, joten et tietenkään tt-tukea saa. Me jotka sitä saamme, voimme vain haaveilla omassa talossa asumisesta. Lainaakaan kun ei köyhimmille myönnetä.

Miksi ihmisen jolla on varaa omaan taloon, kuuluisikaan saada tätä tukea, joka on ns viimeinen vaihtoehto?

Sinulla on aina vaihtoehtona myydä talosi ja ostaa mieluummin ruokaa, pesuaineita ja käydä hammaslääkärissä. Meillä ei moisia vaihtoehtoja ole. Olisit tyytyväinen.

Vierailija
87/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskoiko joku tämän? Ei kukaan voi pärjätä 20 eurolla ruokaan kuussa. Ei muka ole tyynyliinaa, ei minkäänlaisia sukulaisia jne.

Tämä oli nyt joku todella kiero köyhienhaukkumisjuttu.

Voi pärjätä, minä esimerkiksi. Mulla oli palkkatuesta säästettynä pahan päivän varaa, mutta hetikohta työttömäksi jouduttuani tapahtui pari toisistaan riippumatonta asiaa, joiden seurauksena säästöt meni eikä edes riittänyt. Jätin tilille rahaa 20€ per viikko ja loppu meni sitten niihin yllättäviin asioihin + laskut ja vuokra.

Mutta koska aina hätäilen, olin jo silloin kokonaiset 900e kuussa palkkatukea tienatessani ennakoinut työttömyyttä ja päivittänyt vaatekaappia ja kenkävarastoa, lisäksi kuiva-aineita ja muuta sellaista oli paljon, tämä toimi erinomaisena puskurina ja olisin ollut aivan lirissä ilman tätä ennakointia. Meni kyllä aika tiukille, lopulta sain töitä. Nyt verojen jälkeen saan 1200€ ja pärjään hyvin. Jopa harrastan.

Vierailija
88/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kuinkas täällä näin köyhää väkeä muka on ? Eilenhän kerroitte valtavista säästöistä ja omaisuuksista joita eron tullen jaettavissa olisi ?! Ei puhettakaan puutteesta tai köyhyydestä, vauvalaisethan tuntuivat olen erittäin paljon keskimääräistä vauraampia!

Olisikohan kuule eri ihmiset kirjoittelemassa kuin moisessa keulintakeskustelussa. 🙄 Itse en köyhänä edes viitsinyt avata mainittua keskusteluketjua.

Vierailija
89/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siinähän se tulikin. Maksat asuntolainaa, joten et tietenkään tt-tukea saa. Me jotka sitä saamme, voimme vain haaveilla omassa talossa asumisesta. Lainaakaan kun ei köyhimmille myönnetä.

Miksi ihmisen jolla on varaa omaan taloon, kuuluisikaan saada tätä tukea, joka on ns viimeinen vaihtoehto?

Sinulla on aina vaihtoehtona myydä talosi ja ostaa mieluummin ruokaa, pesuaineita ja käydä hammaslääkärissä. Meillä ei moisia vaihtoehtoja ole. Olisit tyytyväinen.

Olen tyytyväinen siihen, että maksan itse elämiseni. En vain siedä typeriä kommentteja, että kaikilla on minimitoimeentulon verran rahaa käytettavissä.

Vierailija
90/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko Ap:n juttua ollenkaan, mutta mikä on motiivi kirjoitella puppua.

En minäkään. Kuten en niitä muitakaan vastaavia stooreja, kun on sairautta jne ja lapset jäävät lahjoitta. Joko se on idän trolli joka nyt jauhaa kakkaa omista syistään, tai juttuja kirjoittelee joku joka aikoo tienata helppoa joulurahaa nyyhkystoorilla.

Aina näissä tarinoissa joku tarjoutuu auttamaan. Ensin ollaan kauhean kiitollisia, sitten alkaa löytyä syitä miksi paistinpannu tai luistimet on liian hanakala toimittaa, ja pyydetään rahaa. 

Vierailija
91/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tyytyväinen siihen, että maksan itse elämiseni. En vain siedä typeriä kommentteja, että kaikilla on minimitoimeentulon verran rahaa käytettavissä.

No eihän niissä kommenteissa tietenkään huomioida tilannetta, jossa henkilöllä on huomattava omaisuus.

Vierailija
92/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minäkin voin lähettää sulle uusia ja käyttämättömiä hiusponnareita, shampoota, huulirasvoja, hammasharjan ja yleispesuainesaippuapalan. Luo vaikka joku ei-omalla nimellä oleva sähköposti niin sovitaan tarkemmin :)

Vierailija
93/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on hyvä, että olet tyytyväinen. Kaikilla ei ole mahdollisuutta maksaa omaa elämistään, vaikka se hienoa olisikin. Sinullakin olisi enemmän rahaa käytössä, jos priorisoisit asiasi toisin. Jos omistat mieluummin asunnon kuin ostat perustarvikkeita, se on sinun valintasi. Turha täällä on valittaa omista päätöksistään.

Vierailija
94/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos noita luettelemiasi asioita ei pysty ostamaan, kyse on oman talouden hallinnan täydestä osaamattomuudesta. Huulirasva maksaa reilun euron ja sitä käyttää vähintään kuukauden vaikka kuinka olisi pakkasta. Jessus, taidat puhua jostain todellisista luksusmerkeistä joita harvalla palkansaajalla on varaa ostaa.

Ei nyt oikein onnistunut tuo säälinkerjääminen.

Niin, normituloisen on joskus vaikea tajuta että se euro sinne ja toinen tänne on vähän hankala toteuttaa jos sitä euroa ei ole. Harvalla tuo tilanne kuitenkaan jatkuu pitkään eli kuukaudesta ja vuodesta toiseen ja silloin pitäisi koittaa keksiä muita ratkaisuja eli lisää tuloja tai pienemmät pakolliset menot. 

On myös vaikea tajuta maassa, jossa on sosiaaliturva ja siihen välttämättömään lääkkeeseenkin todennäköisesti saisi jotain erikoistukea, jos ei muuten ole kelakorvattava, jos todella budjetti on noin pieni. Alkoholistitkin saavat joskus maksusitoumuslappuja ruokakauppaan, jos tt-tuki tuli ryypättyä.

Omasta puutteellisesta ymmärryskyvystäsihän sinä tässä kerrot. Minun on välillä vaikea uskoa että ihmiset on oikeasti noin kyvyttömiä näkemään mitä nenän edessä on mutta toisaalta meidän ero on siinä etten jänkkää pitkin palstoja että tuollainen kaltaisesi paksupäisyys on mahdotonta koska todisteet on nenän edessä.

Mutta kun se eläkkeellä oleva tuttunikin saa jatkuvasti kaupungilta ruokakasseja ja ties mitä avustuksia, kun ensin on pelannut ja ryypännyt eläkkeensä. Sossulta saa aika hyvin maksusitoumuksia, jos ei omista edes paistinpannua. Tai sitten jotain jää kertomatta.

Vierailija
95/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, minäkin voin lähettää sulle uusia ja käyttämättömiä hiusponnareita, shampoota, huulirasvoja, hammasharjan ja yleispesuainesaippuapalan. Luo vaikka joku ei-omalla nimellä oleva sähköposti niin sovitaan tarkemmin :)

Toivottavasti et ole tosissasi. Kaikki köyhyydestään valittavat eivät ole oikeasti köyhiä. Eikö ap:n tekstistä oikeasti kaikki huomaa, että ei pelkkää totta ollut.

Nykypäivänä vaatteet ja ruuan saa järjestöiltä hädässä olevat ilmaiseksi, pyykit saa käydä pesemässä, saa maksusitoumuksia kauppaan jne. Ei ole siis tilannetta, jossa ei 20cnt ponnaria saiis ostettua. Paitsi jos ei tarjottua apua hae tai halua.

Vierailija
96/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän niissä kommenteissa tietenkään huomioida tilannetta, jossa henkilöllä on huomattava omaisuus.

Riittää, että omistaa vaikka huonokuntoisen talon, jota kukaan ei halua ostaa ja jonka myyminen voi olla hankalaa piilovikojen vuoksi?

Vierailija
97/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskoiko joku tämän? Ei kukaan voi pärjätä 20 eurolla ruokaan kuussa. Ei muka ole tyynyliinaa, ei minkäänlaisia sukulaisia jne.

Tämä oli nyt joku todella kiero köyhienhaukkumisjuttu.

Miten ihmeessä oli? Maailmassa voi tapahtua mitä tahansa.

Voisiko joku kertoa tilanteen missä eläkeläinen ei saa avustusta vuokraan eikä lääkkeisiin, mutta eläke on niin pieni, että ruokaan jää vain 20 e kuukaudessa, jos mitään olennaista ei jätetä kertomatta? Kiinnostaa aidosti, mutta miksei ap vastaa, jos aloitus on totta?

Esim. Sellainen tilanne että on omistusasunto josta velkaa. Siis vaikkapa homeinen mummonmökki. Kuukausilyhennys 200€, mutta kelan laskureissahan tuota ei menoksi lasketa. Joten sillä rahallahan on siis kelan kirjoissa varaa maksaa sähkölämmityksen laskut jne.

Vierailija
98/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä käyn töissä kasvihuoneella 8e tunti.

Vähän samalaista paitsi olen luopunut kaikesta tuosta.

Vanha läppäri löytyy ja puhelimesta luovuin kokonaan, koska pitkä vuosikymmeniä kestänyt köyhyys on ajanut siihen että ei tee mieli olla yhteydessä muihin ihmisiin. Se ahdistaa.

Siksi luovuin puhelimesta. Asioiden hoito vähän hankaloitui, mutta sama paistinpannun kanssa. Ei sillä tee mitään kun ei viitsi raahautua kauppaankaan muutaman euron ostosten takia. Parempi vaan kaataa mannaryynejä suoraan veteen ja niellä se kokonaisena alas muutamalla kulauksella. Lähtee nälkä pois.

Pahinta on työpäivän jälkeen ja viikonloppuiset todellisuuden tilan muutokset, kun yksin tuijottaa seinää ja lukee kirjoja, joiden todellisuus on ihan omaa luokkaansa kuin pienen vuokrayksiön ulkopuolinen todellisuus.

Ikäänkuin linnottaudun tänne poteroon ja taistelen vastaan orastavaa mielenterveysongelmaa tai kuviteltua sellaista kohtaan.

Miten Suomessa voi olla näin matalia palkkoja, joilla hädin tuskin elää. Onneksi saa asumistukea ja ruoka-apua sentään. Rikkaita pitäisi verottaa kovemmin tai ottaa johtajien palkoista työntekijöille enemmän.

Sulla menee hyvin kun tienaat tonnin kuukaudessa ja teet pitkää päivää.

Minulla ei ole varaa ostaa kotimaisia vihanneksia tai kukkia. Sori.

Miten kukaan tuollaisella palkalla edes käy töissä?

Hölmöläisen hommaa, kun työttömyystukea saa 800e ja siihen asumistuet päälle ja ruoka-apuakin saa.

Hölmöä käydä töissä. Älkää ihmeessäkään ottako noita riistotyöpaikkoja vastaan. Aivan typerää tuhlata koko päivä alle 60e vastaan!

No ysärin alussa palkkaa sai 30 mk/h eli 4800/kk. Päiväraha oli 1900 mk/kk. Pärjäsi kun sai asua kotona. Muuten olisi ollutkin vaikeampaa.

Vierailija
99/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko aloitusta hetkeäkään. Olen ollut pitkään pienituloinen, mutta ei ollut koskaan tilannetta etteikö olisi ollut rahaa hammasharjaan tai saippuaan.

Vierailija
100/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos noita luettelemiasi asioita ei pysty ostamaan, kyse on oman talouden hallinnan täydestä osaamattomuudesta. Huulirasva maksaa reilun euron ja sitä käyttää vähintään kuukauden vaikka kuinka olisi pakkasta. Jessus, taidat puhua jostain todellisista luksusmerkeistä joita harvalla palkansaajalla on varaa ostaa.

Ei nyt oikein onnistunut tuo säälinkerjääminen.

Joo, huulirasva voi maksaa alle euron. So what? Euro on iso raha jos kuukauden ruokabudjetti on 20€. Ap:n tilanne on kamala! Mielelläni auttaisin jos voisin! Kummallisia kavereita jos tietävät tilanteen eivätkä yhtään auta! Kysy ap diakoniatyöstä apua, luulisin että ainakin jotain voisit saada sieltä.

Oikeesti, perustoimeentulotuki on yli 400 e ja siitä ei tarvitse enää maksaa sähköä, vuokraa, vettä, kotivakuutusta, lääkkeitä, lääkärikäyntejä, vaan ne maksetaan erikseen tuon summan päälle. Mihin menee ap:n rahat jos ruokabudjetti on 20 e? Jotain jää kertomatta.

Ehkä koomisinta on, että tavallisella palkansaajalla vain tuo 400 euroa saattaa jäädä käteen asuntolainan tai vuokran maksamisen jälkeen eli voi olla ihan yhtä köyhä kuin toimeentulon asiakas. Jotain menoja esim velkoja tosiaan jää kertomatta aloittajan tarinasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän