Auttakaa mua keksimään miksi olen ostanut mantelijauhetta
Tuossa keittiön kaappeja tutkessani löysin avaamattoman mantelijauhepussin. Muistan vielä kun joskus viime vuonna näin jonkun kivan reseptin (varmaan facebookissa) ja kaikki muut aineet löytyi kotoa paitsi mantelijauho. Ihmettelin mistä sellaista edes saa kun en ole koskaan nähnyt ja menin kauppaan etsimään ja pitkän etsinnän jälkeen sieltä sitten lopulta löytyi budjettiini sopiva pussi. Jostain yystä en sitten koskaan kuitenkaan tehnyt tuota mysteeri leivosta mitä varten mantelijauhetta kävin alunperin etsimässä ja nyt en yhtään muista mikä se resepti mahdollisesti olis voinut olla. Kellään ideoita mihin mantelijauhetta voisi käyttää?
Kommentit (19)
Karppausbuumissa käytettiin sitä kaikkeen.
Joihinkin gluteenittomiin leivonnaisiin, esimerkiksi kakkupohjiin. En ole itse tehnyt, mutta muistaakseni kysymys on vähän marengin tapaisista leivonnaisista. Entä macaronsit? Kuvittelisin, että niihin käytetään mantelijauhoa.
Mutakakku, älyttömän hyvää nimenomaan mantelijauhoon tehtynä.
(Karppi)mantelijuustosämpylät on hyviä!
Laita sitä miehesi ruokiin ja juomiin, niin se alkaa epäillä, että yrität myrkyttää (syanidi tuoksuu tai maistuu mantelille).
Sitähän voi käyttää vaikka mihin leivontaan. Yleisin on Runebergin tortut.
Sitä voit laittaa omenapiirakkaan, mutakakkuun, macaron-leivoksiin, vohveleihin, jne.
Ylipäätään leivonnainen, kuin leivonnainen, niin sekaan vaan.
Itse korvaan miltei kaikessa leivonnassa osan vehnäjauhoista mantelijauheella.
Mantelijauheesta tulee tosi hyvä kääretorttu
Mihin tahansa leivontaan. Lisäksi voi heittää smoothien tai myslin sekaan. Laitan sitä joskus myös porkkanalaatikkoon erityisesti jos teen riisittömän version.
Espanjalainen mantelikakku/torttu
Jossain siemennäkkärireseptissä oli mantelijauhoa. Siihen tarkoitukseen minä sitä ostin muutama vuosi sitten, enkä ihan vielä ole ehtinyt käyttää. Hyvä kun muistutit!
Minuuttileipiä tai amarettikeksejä varten?
Mantelimassa: mantelijauhoa ja tomusokeria sopivassa fifty-sixty- suhteessa ja hieman kylmää vettä notkistamaan. Nam.
Se on karppileipähuumassa ostettu.
Pulliin, joiden silmänä on sokerin, mantelijauheen ja rasvan sekoitus. Ovat muuten todella hyviä.
Runebergin torttuihin