Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vahätuloisena harmittaa lukiokirjat. Taas uusi satsi. En muistanut. Joulurahat menee.

Vierailija
01.12.2018 |

Vai harmi. Mulla oli nyt sopivasti rahaa jouluun. Sitten eilen lukiolaiseni sanoi, että tarttis rahaa uusiin kirjoihin.

Pyh! En ollut muistanut, että nythän tietty alkaa uudet kurssit. Oma syy, olin täysin unohtanu, että joulun alla on tuokin rahareikä.

Varmaan taas lähes 200 menee.

Voi, voi. Juuri meni hänen silmälaseihinsa rahaa, kun piti uusia. Ja monia muita yllättäviä menoja juuri joulun alla. Ja tietty kinuaa kalliita joululahjoja!

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vikan jakson kirjat tälle vuodelle täälläkin juuri maksettu ja oli kallein satsi tähän mennessä, 195€/6 kirjaa joista pitkässä matikassa kirja+digi-setti.

Aiemmat satsit maksaneet 130-160€, poika lukion toisella.

Onneksi ei konkurssiin vie eikä ongelmia aiheuta, mutta onhan nuo isoja summia aina 5vkon välein.

Vierailija
42/58 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusaineiden teoriat ovat olleet jo vuosisadan samoja. Ostakaa vanhoja valmennuskursseja käytettyinä. Niillä saa laudaturia ja eximiaa ilman kirjoja. Teoriat ovat ihan samoja. Kirjabisnes on eri asia, mitä se että osaa oikeasti noita vanhoja aineita, missä mikään ei muutu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lukiolainen on älykäs. Hän pitää kirjarahat ja säästää itselleen. Tekee tunneilla muistiinpanot tarkkaan ja nauhoittaa tunnit. Kuuntelee koulumatkalla oppitunnit mieleensä.

Hän on niin älykäs ja ahkera, parempi kuin muiden nuoret. Tulee menestymään.

Ei niitä kirjoja tarvitse ostaa.

Vierailija
44/58 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-kirja yleensä halvempia

Kirjastosta voi katsoa

Osta käytettynä (jos uusia haluat, vertaile hintoja; jamera, suomalainen, adlibris)

Meillä menee yleensä n100€

Vierailija
45/58 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikuislukiossa ja pärjään vanhoilla kirjoilla.

Oppilaat, joilla ei ole kirjaa, ottavat kuvat opettajan kappaleesta, jotta tekevät annetut tehtävät. Itse teen tehtävät ominpäin.

Samat asiat. Ei se putoamiskiihtyvyys mihinkään muutu, vaikka kirjapainos tulee.

Vierailija
46/58 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyh! En ollut muistanut, että nythän tietty alkaa uudet kurssit. Oma syy, olin täysin unohtanu, että joulun alla on tuokin rahareikä.

Ja tietty kinuaa kalliita joululahjoja!

Älä lelli lastasi piloille. Omat vanhemmat ovat pientuloisia, eivätkä pystyneet auttamaan hankinnoissa. Opin budjetoimaan kesäansioistani rahat kirjoihin sekä lainaamaan kaverilta. Pidän tänäkin päivänä kirjaa kaikista menoistani. Opin myös iloitsemaan siitä yhdestä suklaarasiasta, että joku muisti minut jouluna. Ei ole vielä myöhäistä opettaa lastasi arvostamaan oikeita asioita.

Vierailija
47/58 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset käy IB-lukiota, kuulostaa todella isoilta noi summat mitä "kansallisella" menee kirjoihin. Joka kurssiin ostetaan uusi kirja kaikissa aineissa?

Meillä tietty etua siitä, että kaksi lasta menee peräkkäisinä vuosina, mutta ei kirjoihin ole mennyt rahaa kuin aina lukuvuoden alussa. Tietty aineita on vähemmän ja matikan kirjakin maksaa yli 100 €, mutta onneksi ei ole tuollaista kirjojen ostamista pitkin vuotta. Olisko ekana vuonna mennyt yhteensä 350 € ja nyt toisena vuonna on mennyt tähän mennessä yhteensä kahdelle saman verran, tosin saimme osan kirjoista käytettynä, uutena olis mennyt tietty enemmän.  Mutta esim. IB:n pitkää matikkaa lukee niin harva että sitä kirjaa on tosi vaikea saada käytettynä - ne joilla se on säästävät sen korkeakouluopintoihin. 

Digikirjoja on jonkin verran, mutta yleensä aina on ollut mahdollisuus ostaa myös paperiversio. Kielissä digi on kyllä parempi.

Vierailija
48/58 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netin ansiosta ei kirjoja tarvita jos löytyy omatoimisuutta.

Vierailija
49/58 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastosta voi lainata jaksolle kirjoja ja kun tekee mahdollisimman hyvät muistiinpanot tunnilla pärjää myös. Nimimerkillä, kokemusta on.

Nyt muistat hyvissä ajoin jo alkaa katsella myös seuraavan jakson kirjoja käytettynä. Lisäksi tuon Pelastakaa Lapset Ry:n apua kannattaa kysyä jos todella, todella tiukkaa on. Kysyminen ei maksa mitään.

Vierailija
50/58 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulun ja lukion oppimateriaalin pitäisikin olla netissä kaikille maksutta käytettävissä.

Vierailija
51/58 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valtio maksaisi kirjat, niin se luultavasti myös rajoittaisi tuota rahastusta. Tuskin olisi enää niin että joka vuosi tulisi uudet painokset ja vanhat eivät enää kelpaisi. Kokonaiskustannus olisi pienempi kuin jos kaikki maksavat erikseen.

Vierailija
52/58 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulun ja lukion oppimateriaalin pitäisikin olla netissä kaikille maksutta käytettävissä.

Tuo on totta! Opetushallitus voisi alkaa itse tuottamaan nettiin OPSin mukaisen oppimateriaalin kaikille vapaaseen käyttöön, sekä peruskouluun että lukioon. Tällöin ei jäisi kenelläkään kustannuksista lukio-opinnot kiinni, ja samoin peruskouluissa vapautuisi kirjakustannuksista rahaa vaikka ryhmäkokojen pienentämiseen.

Vierailija
53/58 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella outoa. E-kirjat maksavat 13-25 euroa kpl. Periodissa pystyy suorittamaan korkeintaan 6 kurssia. Miten tuosta saa 200 euroa aikaiseksi?

Yhteen kurssiin voi joutua ostamaan kolmekin kirjaa.

Vierailija
54/58 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tytär vaihtoi lukioon, jossa saa ilmaiset oppikirjat ja läppärin. Ihan yhtä laadukasta opetusta saa, kavereita on ja mukava ilmapiiri. Lukioita harkitseville vinkiksi että löytyy vaihtoehtoja, toki jos erityislukioon haluaa niin pitää todennäköisesti maksaakin, mutta esim.pienemmissä lukioissa voi olla etuja esim. pienemmät opetustyötä ja suuremmissa lukioissa joihin on paljon tulijoita voi olla tosi isot ryhmät ja vaikea saada henkilökohtaista ohjausta.

Vierailija
55/58 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse lukiolainen ja periodissa menee aina 150-200€. Minulla on yleensä 6-7 kurssia ja nyt minulla on esim 8 kurssia kun tenttaan yhden. Mistä olette saaneet tuon 6 kurssia maksimina? Kirjat joudun ostamaan pääsääntöisesti uutena koska uuden opetussuunnitelman vuoksi käytettyjä kirjoja on vähän eikä läheskään kaikki löydy e kirjoina. (Olen ruotsinkielinen). Ja esim matikassa minulla on ihan välttämätöntä, että on kirja koska siitä netti kirjasta ei näe mitään ja eri tehtävät on vaikeampi tehdä siellä netissä, jos pitää ruksailla tms siihen kirjaan. Myöskin e kirjat maksavat paljon, äikän kirja maksoi 30€!! Opettajat tykkäävät tehdä näitä omia e kirjoja ja pakottavat sitten ostamaan vaikka ei olla kertaakaan vielä käytetty esim tuota äikänkirjaa. Kirjat ovat todella kalliita 30-60€

Vierailija
56/58 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella outoa. E-kirjat maksavat 13-25 euroa kpl. Periodissa pystyy suorittamaan korkeintaan 6 kurssia. Miten tuosta saa 200 euroa aikaiseksi?

Yhteen kurssiin voi joutua ostamaan kolmekin kirjaa.

Kerro esimerkkejä! Ei ole tullut vielä vastaan.

Vierailija
57/58 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa lapsi opiskelemaan sinne, missä saa ilmaiset kirjat ja vielä koneenkin. Junat ja bussit kuljettavat teinisi halvempaan kouluun.

Pienessä maaseutulukiossamme saa jokainen kirjoittaja vähintään 250€ edestä stipendejä.  Vaikka koulu on pieni, ovat opiskelijat saaneet hyvää opetusta ja pärjänneet kirjoituksissa.

Vierailija
58/58 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukiokirjakirppikselle facebookiin, myös torilta löytyy. Ehdottomasti käytettyjä kannattaa etsiä. Ja olla ajoissa liikkeellä, niin ei tartte hätäpäissään valita sitä kalleinta.

En tiedä miten ap:lla, mutta meidän lukiolaisella pitää kaikki kirjat olla e-kirjoina. Niitä ei voi ostaa käytettynä tai myydä. Pino lukiokirjoja kyllä on kotona, koska sisko kirjoitti keväällä, mutta opetussuunnitelma vaihtui välissä.

Monet e-kirjat ovat ihan samoja, kuin ne painetut kirjat. Hehän nyt yrittävät vain opettaa lukiolaisia ostamaan ne e-kirjat, kun kaikki sähköistyy, mutta ei se tarkoita sitä, ettäkö tunnilta heitetään ulos jo onkin ihan painettu versio siitä kirjasta, kunhan vain on se kirja mukana.

Kollegani lapsen venäjänkielen opettaja ilmoitti kurssikirja pitää olla uusin. Muuten hän ei hyväksy oppilasta kurssille.

Ero ko vuoden ja edellisen vuoden kirjoille oli 1 valokuva, jolla ei ollut mitään tekemistä oppimiseen.