Onko mielestänne kohteliasta kieltäytyä tarjoiluista herkkulakkoon vedoten?
Olen menossa anoppilaan kylään, mutta minulla on menossa tiukka herkkulakko. On kuitenkin niin, että anopilla on aina kunnon tarjoilut, joista on vähän noloa kieltäytyä.
En haluaisi pilata hyvin mennyttä herkkulakkoa ottamalla piirakkaa (edes ihan pientä palaa!) ihan vaan koska se on kohteliasta. Mitä mieltä?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua kuulostaa tylyltä, mutta kannattaa varmaan pohtia ihan omaa suhtautumista ruokaan ja herkkuihin, jos pelkäät yhden vierailun tuhoavan kaiken kertarysäyksellä. Olisit sinäkin voinut kertoa, että olet moisella lakolla, niin emäntä olisi voinut varautua vaikka hedelmälautasella tms.
Kiitos näistä viisaista sanoista. Sä kuvittelet, että ollessani polvillani pöntön edessä sormet kurkussa (kun oon taas kerran vetänyt sokeriöverit), mä en mieti mun suhtautumista ruokaan?😂 Voi kuule mä olen pohdiskellut mun suhdetta ruokaan pitkään ja hartaasti. Jos haluut piffata rahat terapiaan, niin sano vain ja laitan tilinumeron tulemaan. Muussa tapauksessa voisit antaa mun hoitaa syömiseni miten musta parhaalta tuntuu tai älä kutsu ikinä kylään.
Älä huoli, en ole kutsumassa. Ensimmäinen askel ongelman myöntämiseen on se ongelman myöntäminen. Sanot suoraan, että oot niin vajaa, että oksennat pullat pihalle, koska et osaa suhtautua ruokaan oikein, niin ei varmasti ole enää pelkoa saada pullakahvikutsuja. Ongelma ratkastu siltä osin.
Tartte tyhmäksi heittäytyä ja tehdä tämmösiä alotuksia, kun tiedät vastauksen itekki. Mitä änkeät kylään sellaiseen paikkaan, missä tiedät tarjoiluja olevan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua kuulostaa tylyltä, mutta kannattaa varmaan pohtia ihan omaa suhtautumista ruokaan ja herkkuihin, jos pelkäät yhden vierailun tuhoavan kaiken kertarysäyksellä. Olisit sinäkin voinut kertoa, että olet moisella lakolla, niin emäntä olisi voinut varautua vaikka hedelmälautasella tms.
Kiitos näistä viisaista sanoista. Sä kuvittelet, että ollessani polvillani pöntön edessä sormet kurkussa (kun oon taas kerran vetänyt sokeriöverit), mä en mieti mun suhtautumista ruokaan?😂 Voi kuule mä olen pohdiskellut mun suhdetta ruokaan pitkään ja hartaasti. Jos haluut piffata rahat terapiaan, niin sano vain ja laitan tilinumeron tulemaan. Muussa tapauksessa voisit antaa mun hoitaa syömiseni miten musta parhaalta tuntuu tai älä kutsu ikinä kylään.
Miksi edes kysyt ihmisten mielipiteitä jos et niitä halua kuulla? Olisit ehkä voinut myös taustoittaa tilannettasi paremmin kun ei täällä kukaan ajatuksiasi lue.
Vierailija kirjoitti:
Onko mielestänne kohteliasta kieltäytyä tarjoiluista herkkulakkoon vedoten?
On. Ei ole pakko syödä mitään mitä ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas näkee, kuinka syöminen on ongelma joillekin. Siis noille, joiden mielestä on epäkohteliasta kieltäytyä. Ei ole pakko syödä herkkuja, vaikka tarjottaisi. Jokainen joka ymmärtää, ettei herkkujen syönti ole elämäntehtävä, hyväksyy valintasi olla syömättä herkkuja.
Syöminen on ongelma niille, jotka tekee siitä numeron. Normaalisti ap ilmeisesti vetää herkkuja päivittäin kaksin käsin. Jos ei, mitään herkkulakkoja ei tarvittaisi.
Miksi siis herkkuja pitää ylipäätänsä tarjoilla sellaiselle, jolla on ongelmia ja väkisin pitää ongelmaa yllä, ettei itse loukkaannu?
Mistä toisten ongelmat tietää, jollei asu samassa taloudessa? Kyllä tuo mässäily on vasta nuorempien ikäluokkien ongelma, tuskin osaavat edes anopit kuvitella jonkun mättävän herkkuja 500 g vuorokaudessa. Vanhemmilla herkut kuuluvat juhlaan ja muihin erityisempiin tilaisuuksiin, siksi niitä tarjoillaan. Ei niitä pahansuopuutta tyrkytetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lienee parasta, että pysyt vain kotona, jos olet noin angstisen oloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli, en ole kutsumassa. Ensimmäinen askel ongelman myöntämiseen on se ongelman myöntäminen. Sanot suoraan, että oot niin vajaa, että oksennat pullat pihalle, koska et osaa suhtautua ruokaan oikein, niin ei varmasti ole enää pelkoa saada pullakahvikutsuja. Ongelma ratkastu siltä osin.
Tartte tyhmäksi heittäytyä ja tehdä tämmösiä alotuksia, kun tiedät vastauksen itekki. Mitä änkeät kylään sellaiseen paikkaan, missä tiedät tarjoiluja olevan?
Mä en ole ap. Enkä kyllä ole kertomassa omista ongelmistani jollekin muiden syömisten vahtijalle. Jos henkilöllä on ongelma sen kanssa etten halua hänen pöperöitään väkisin syödä, niin oma on ongelmansa. Jos tykkäät leipoa niin leivo siksi äläkä yritä tehdä muihin vaikusta tarjoomuksillasi.
Ap, ilmoita etukäteen että otat omat eväät mukaan, ettei muiden tarvitse syömisestäsi stressata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se yksi poikkeus lihota, itse ainakin ottaisin poikkeustilanteessa jonkun pienen herkun ja sitten olisin vaikka loppupäivän vähemmällä. Ei se yksi kerta ketään lihota, pitää ottaa kokonaisuutena miten yleensä syö.
Haistapas sinä kuule piiiiitkä p*ska.
t. 21
Joo no näköjään on pakko haistaa. :) Itse en repsahtele, olen pysynyt samassa n. 55 kg painossa siitä huolimatta, että syön joskus herkkuja. Ei ole pakko ahmia kaikkia kotona olevia herkkuja kitusiinsa, suklaat ym. säilyy kaapissa. En vaan halua loukata verisesti jotain joka on nähnyt vaivaa itseni vuoksi kylään mennessä, syön jonkun herkun ja olen loppupäivän salaattilinjalla.
Hienoa sinulle. Sokeri on kieltämättä mun heikkous, mutta onneksi mä olen kykenevä juomaan alkoholia kohtuudella, eikä mun ole pakko juoda kaikkia viinoja kitusiini saman tien. Siksi pullot kotona säilyy pitkään täysinä ja voin ottaa ihan vain pienen lasin viiniä jos joskus tekee mieli. En siis millään kykene ymmärtämään ns "toipuvien alkoholistien" niuhotusta yhdestä lasillisesta. Jos minä kerran tarjoan, niin voisivat edes kohteliaisuudesta ottaa vaikka pienen oluen. Ei tietenkään mitään perseitä tarvi vetää. Juomisenhan voi lopettaa milloin haluaa.
Alkoholismi on sairaus jonka jokainen tajuaa, ettei tyrkytä alkoholisteille alkoholia. Ymmärrän erityisruokavaliota keliakia ja laktoosi-intoleranssi mutta en sitä, ettei joku terve ihminen voi ottaa yhtä kakkupalaa vierailulla ollessaan.
Isäntäväen velvollisuuksiin kuuluu kestitä vierasta. Ellei vieras kestitystä halua, niin se olisi turhan vaivan välttämiseksi hyvä ilmoittaa etukäteen. On epämukava tilanne, että tarjottavaa on varattu, mutta kutsuvieras ei kelpuuta niistä mitään.
Olen ollut 3 vuotta "herkkulakossa", mutta olen ottanut aina vähän kun on tarjottu, jos olen arvellut tarjoajan pahastuvan kieltäytymisestä. Ihan hyvin on onnistunut näinkin. Yksi pieni herkku silloin tällöin ei tee pahaa, jos muuten ei ostele ja mässytä herkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas näkee, kuinka syöminen on ongelma joillekin. Siis noille, joiden mielestä on epäkohteliasta kieltäytyä. Ei ole pakko syödä herkkuja, vaikka tarjottaisi. Jokainen joka ymmärtää, ettei herkkujen syönti ole elämäntehtävä, hyväksyy valintasi olla syömättä herkkuja.
Syöminen on ongelma niille, jotka tekee siitä numeron. Normaalisti ap ilmeisesti vetää herkkuja päivittäin kaksin käsin. Jos ei, mitään herkkulakkoja ei tarvittaisi.
Miksi siis herkkuja pitää ylipäätänsä tarjoilla sellaiselle, jolla on ongelmia ja väkisin pitää ongelmaa yllä, ettei itse loukkaannu?
Mistä toisten ongelmat tietää, jollei asu samassa taloudessa? Kyllä tuo mässäily on vasta nuorempien ikäluokkien ongelma, tuskin osaavat edes anopit kuvitella jonkun mättävän herkkuja 500 g vuorokaudessa. Vanhemmilla herkut kuuluvat juhlaan ja muihin erityisempiin tilaisuuksiin, siksi niitä tarjoillaan. Ei niitä pahansuopuutta tyrkytetä.
Tämä. Minulla on ollut bulimia, mutta eivät siitä muut mitään tienneet. Eivät he siis sitä olisi voineet huomioida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Minulla on ollut bulimia, mutta eivät siitä muut mitään tienneet. Eivät he siis sitä olisi voineet huomioida.
No mutta onko se sun mielestä kiva, että kohtelias kieltäytyminen ei riitä, vaan pitää alkaa ihan perustelemaan että miksi et halua syödä pullaa ja levittelemään koko henkilöhistoriasi sekä arat asiat kahvipöydässä?
Vierailija kirjoitti:
Isäntäväen velvollisuuksiin kuuluu kestitä vierasta. Ellei vieras kestitystä halua, niin se olisi turhan vaivan välttämiseksi hyvä ilmoittaa etukäteen. On epämukava tilanne, että tarjottavaa on varattu, mutta kutsuvieras ei kelpuuta niistä mitään.
Ap on siis menossa anoppilaan. Eli todennäköisesti on ukko ja kersat mukana. Ja ilmeisesti kyseessä perus kyläily, ei juhlat tai kutsu syömään. Miksi Apn pitää jo etukäteen ilmoittaa, ettei hänen takiaan tarvi? Onhan vieraita paikalla muitakin.
Jaa, eikö siellä anopin pöydässä ole mitään, mikä ei ole herkkua. Monestihan anoppien tarjoomukset tuntuu olevan kaukana herkuista.
Kummallisia kommentteja. Jos miniä tulee meille käymään ja sanoo, että on herkkulakossa, niin en tietenkään tyrkytä hänelle mitään. Kiva vaan että tulee käymään. Ikävämpää niin, että jättää vierailun väliin kun emäntä maanittelee maistamaan ja loukkaantuu, kun ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se yksi poikkeus lihota, itse ainakin ottaisin poikkeustilanteessa jonkun pienen herkun ja sitten olisin vaikka loppupäivän vähemmällä. Ei se yksi kerta ketään lihota, pitää ottaa kokonaisuutena miten yleensä syö.
Haistapas sinä kuule piiiiitkä p*ska.
t. 21
Joo no näköjään on pakko haistaa. :) Itse en repsahtele, olen pysynyt samassa n. 55 kg painossa siitä huolimatta, että syön joskus herkkuja. Ei ole pakko ahmia kaikkia kotona olevia herkkuja kitusiinsa, suklaat ym. säilyy kaapissa. En vaan halua loukata verisesti jotain joka on nähnyt vaivaa itseni vuoksi kylään mennessä, syön jonkun herkun ja olen loppupäivän salaattilinjalla.
Hienoa sinulle. Sokeri on kieltämättä mun heikkous, mutta onneksi mä olen kykenevä juomaan alkoholia kohtuudella, eikä mun ole pakko juoda kaikkia viinoja kitusiini saman tien. Siksi pullot kotona säilyy pitkään täysinä ja voin ottaa ihan vain pienen lasin viiniä jos joskus tekee mieli. En siis millään kykene ymmärtämään ns "toipuvien alkoholistien" niuhotusta yhdestä lasillisesta. Jos minä kerran tarjoan, niin voisivat edes kohteliaisuudesta ottaa vaikka pienen oluen. Ei tietenkään mitään perseitä tarvi vetää. Juomisenhan voi lopettaa milloin haluaa.
Alkoholismi on sairaus jonka jokainen tajuaa, ettei tyrkytä alkoholisteille alkoholia. Ymmärrän erityisruokavaliota keliakia ja laktoosi-intoleranssi mutta en sitä, ettei joku terve ihminen voi ottaa yhtä kakkupalaa vierailulla ollessaan.
Ylipainosta johtuvat kansanterveydelliset ongelmat on suuremmat kuin alkoholin haitat ja ongelma sen kuin kasvaa. Kuinka suuri osa noista kaduilla vastaan tulevista laardikasoista on sellaisia omasta halustaan? Eihän ylipainoisia edes olisi jos oman syömisen kontrollointi olisi automaattisesti helppoa kaikille. Sokeri aiheuttaa mulla todella voimakkaan mielihyvän tunteen ja mitä enemmän sitä syön, sitä enemmän sitä tekee mieli. Jos annan vain mennä ja lapan naamaan niin paljon kuin haluan, olen muutaman vuoden päästä sairaalloisen lihava, korkeasta verenpaineesta kärsivä diabeetikko. Ainoa tapa kontrolloida on pysyä kokonaan erossa. Pienet lipsumiset johtavat totaalirepsahtamiseen, kokeiltu on. Itselläni mikään muu ruoka ei aiheuta tätä, voin syödä sipsejä tai muita suolaisia herkkuja silloin tällöin ilman ongelmia. Sokeria en. Millä tavalla tuo on niin eri asia kuin alkoholismi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole ap. Enkä kyllä ole kertomassa omista ongelmistani jollekin muiden syömisten vahtijalle. Jos henkilöllä on ongelma sen kanssa etten halua hänen pöperöitään väkisin syödä, niin oma on ongelmansa. Jos tykkäät leipoa niin leivo siksi äläkä yritä tehdä muihin vaikusta tarjoomuksillasi.
En vahdi muiden syömisiä, omassa on ihan tarpeeksi. Leipominen on kivaa, mutta typerää se on vain itselleen leipoa. Kahvipöytään on kiva leipasta jotain tarjolle, koska oletus on, ettei mulle jää yksin syötäväksi koko piirakkaa. Tai siis roskikseen, koska en jaksa syödä koko piirakkaa itsekseni. Jäisi sekin vaiva, kun vaan kieltäydytään kutsusta kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Kummallisia kommentteja. Jos miniä tulee meille käymään ja sanoo, että on herkkulakossa, niin en tietenkään tyrkytä hänelle mitään. Kiva vaan että tulee käymään. Ikävämpää niin, että jättää vierailun väliin kun emäntä maanittelee maistamaan ja loukkaantuu, kun ei kelpaa.
Kiva kuulla välillä tällainen kommentti. Tuntuu että palstalla pidetään syöminkejä ainoana syynä harrastaa sosiaalista kanssakäymistä. Jos vieras ei halua pullaa, niin tuli ihan turhaan kylään. Pysyisi kotona jos ei maistu🙄
Jos olet ilmoittanut etukäteen herkkulakosta, ei ole epäkohteliasta.
Jos et ole ilmoittanut, on hyvin epäkohteliasta.
Ei ole kohteliasta, vaan naurettavaa. Otat mahdollisimman vähän jotakin mahdollisimman terveellistä, etkä tee itsestäsi numeroa. Juo paljon kahvia, niin ehkä kukaan ei huomaa ettet syö niin paljon.