Dobermanni kerrostaloon... mielipiteitä!
Saisin 3v. dobermanni uroksen entiseltä työkaverilta. Koira asunut omakotitalossa aidatulla pihalla, eli tarvitsee koulutusta esim. hihnassa lenkkeilyyn. Mitä mieltä olette, sopeutuuko kerrostaloon? Ap
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Älä hyvä ihminen ota dobberia, se ei ole nyssykän koirarotu. Vaatii jämäkän omistajan.
Kyllä ne enempi on heikkohermoisia nössöjä. Moni kärsii myös eroahdistuksesta.
Kokemukseni kyseisistä koirista on aika negatiivinen, sillä vapaana ollut dobermanni hyökkäsi kerran oman koirani kimppuun ja puri ja raateli sitä. Mutta mikäli koirasta pidetään huolta ja se tottuu tuohon hihnassa kävelyttämiseen, niin mikäs siinä
Hyvä että otat vapaata ja voit rauhassa tutustua koiraan ja koira sinuun ja uuteen kotiin. Ystäväni kuvasi läppärillä koiransa tekemiset sen ollessa yksin. Kyseessä oli aikuinen resgue koira, hyvin heillä menee. Laittoi naapureita varten kuvallisen ilmoituksen alaoveen, tiesivät että taloon on muuttanut isokokoinen koira.
Vierailija kirjoitti:
Älä hyvä ihminen ota dobberia, se ei ole nyssykän koirarotu. Vaatii jämäkän omistajan.
No, itse en ainakaan ole mikään kovin jämäkkä. Silti olen pärjännyt kuitenkin koirani kanssa todella hyvin. Toisten koiria hoisin paljon nuorempana, mutta dobermanni oli ensimmäinen oma koirani, joka tuli minulle kun olin melko nuori. Toivon, ettei koiria tuomittaisi vain rotunsa puolesta sillä koiria on erilaisia myös rotunsa sisällä ja tähän tietysti vaikuttaa myös se miten omistaja koiransa kanssa toimii.
Oman koiran kanssa olen tehnyt paljon töitä ja kouluttanut, mutta toisaalta mitään ongelmia ei koskaan ole ollut. Tykkää muista koirista, ei rähjää kenellekään, on oppinut paljon asioita. Muutenkin todella ihana koira. Silti monille se tuntuu olevan ihan kirosana, kun koiran rodun mainitsee. Parempi koiralla muutenkin olla sellainen "empaattinen" omistaja kuin joku joka vaan ottaa sen oman egonsa jatkeeksi. Itse en toisaalta välttämättä suosittele kyseistä rotua kerrostaloon ja toisaalta en varmaan kuitenkaan omaa koiraani haluaisi sellaiseen asumaan, koska on tottunut asumaan okt:ssa. Tietysti jos saa tarpeeksi liikuntaa ja aivojumppaa niin kaikki voi mennä hyvin. Ja tässäkin täytyy muistaa, että rotu ei leimaa koiraa. Jos joku kysyisi, jonkun muun koiran tuomisesta kerrostaloon voisi suhtautuminen olla parempaa.
Eieiei,ei heti koirapuistoon.Et tunne vielä pitkään aikaan koiran todellista luonnetta.Outoa,että omistaja halusi luopua 3v.koirastaan,koira ns.parhaimmassa iässään ja tarvitsee omistajan luottamusta,aktiviteetteja aivoille sekä liikunnalle. Parempi olisi uusi pihalinen omakotitalo,mutta ei kuitenkaan pihan perällä oleva häkki jossa joutuisi yksin olemaan. Eli ilmeisesti nyt ok kerrostalossa. Ota muut asukkaat huomioon,moni pelkää rotweilereita jo ulkonäkönsä puolesta.Keskity koiran koulutukseen ja luottamuksen saamiseen.Koulutuksessa käytä positiivista palkitsemista,aggressio pahentaa ja voi jopa pilata luonteen.Jos voimasi ja aikasi eiväät riitä,silloin on aika antaa koiralle sen tarvitsema koti.Mutta koiraa ei saisi kierrättää kodinvaihtoon,koittakaa miettiä järkevästi sen elämä. Jos kaikki onnistuu,saat hyvän loppuelämän luotettavan ystävän,jonka luottamusta toivottavasti et petä.Koira on jo hämillään,miksi alkuperäinen omistaja ei enää ole sen luona.
Kävin tänään toisen kerran tutustumassa koiraan, tuli häntä vispaten ovelle vastaan. Omistajalla on terveyden kans isoja ongelmia ja joutuu käymään hoidoissa jotka vievät välillä voimat täysin. Surullinen oli kyllä kun ei tiedä tulevaa ja siksi haluaa koiralleen uuden kodin. Sellaisen joka ei ole kovin kaukana. Yhteinen ystävä oli kehottanut kysymään minua, kun olen miettinyt koiran laittamista. Käytiin koiran kans pienellä hihnalenkillä ja oikeastaan hyvin meni palkitsemalla. Sovittiin että käyn päivittäin tutustumassa koiraan ja käymme yhdessä pieniä lenkkejä. Maanantaina häätyy sopia työnantajan kans lomasta. Vähän kyllä jännittää. Ap
Toista viikkoa kävin tapaamassa/lenkittämässä koiraa melkein päivittäin ja yllättävän hyvin meni. Palkitsemalla lenkkeily sujuu jo melko mukavasti. Koira on nyt asustanut minun luona kerrostalossa joulusta alkaen ja hyvin on mennyt. Laitoin alaovelle lapun muille asukkaille ja hyvin ovat ottaneet koiruuden vastaan. Ap
Ootahan kun jää yksin kotiin niin hajoittaa joka paikan ja saa naapurit vihaisiksi haukkumisellaan. Kokemusta on juuri tuollaisesta itsekkäästä naapurista jonka oli pakko saada iso koira.
Kyllä se on varsin vaikea kolmivuotiasta dobbista opettaa enää remmiin.
Erittäin työläs projekti tulossa ja tarvitset varmasti ammattiapua.
Kerrostalo sinänsä tuskin on ongelma, elle hauku rapun ääniä.
Vierailija kirjoitti:
Ootahan kun jää yksin kotiin niin hajoittaa joka paikan ja saa naapurit vihaisiksi haukkumisellaan. Kokemusta on juuri tuollaisesta itsekkäästä naapurista jonka oli pakko saada iso koira.
Joo, monet noista kärsivät eroahdistuksesta. Laitoin siitä viestinkin, mutta heti alapeukkuja. Pikkulikat ei taas tiedä mistään mitään. Ottakaa selvää.
Vierailija kirjoitti:
Miksei koira osaa lenkkeillä hihnassa? Kai sitä on aiemminkin ulkoilutettu? Pelkkä aidatulla pihalla oleminen ei ole mitään liikuntaa koiralle. Vai onko se muka juossut siellä yksikseen ympyrää päivät pitkät? Sillä, pidetäänkö koiraa omakotitalossa vai kerrostalossa, ei ole mitään merkitystä. Tärkeää on vain se, kuinka paljon liikuntaa ja muuta aktiviteettiä koira saa.
Hihnassa kävely ei ole isolle koiralle liikuntaa, taatusti parempaa on omalla isolla pihalla juokseminen. Koiraahan voi myös leikittää siellä.
En voi ymmärtää ihmisiä jotka ottavat koiria kerrostaloon.
Koiralle ei ole pierun vertaa väliä asuuko se kerrostalossa vai omakotitalossa, kunhan se saa TEKEMISTÄ. Erikseen sitten rodut jotka tarvitsevat oman pihan jota vahtia. Uskallanpa jopa sanoa että kerrostalokoirat saa enemmän tekemistä ja liikuntaa kuin semmoinen koira, joka vain nakataan pihalle tai ulkohäkkiin päiväksi. Eikä varmaan kovin moni koira siellä ulkona yksinään liikuta itseään.
Mun naapurissa rivarissa asuu nuori tyttö dobermannin kans. Ei ole ollut mitään häiriöitä, koira kulkee tytön rinnalla kuin ajatus. Heistä paistaa kauas sellainen harmooninen yhdessäolemisen ilo. Tyttö on pieni ja sirpakka ja koira iso ja vahvanoloinen.
kayttaahan ne jotkut ns. leikkikoiraansa kaapissa puolen paivaa ja selittaa etta kylla kai sen voi sinne jattaa..
sitten raapaisee omaa lastaan kun lapsi luulee sita sylivauvaksi.
mistas sait paahasi avata taman ketjun..
Täällä taas asiantuntijat kertomassa mielipiteitään... voi luoja.
Katso ettei se pidä möykkää eikä tule tuntemattomien iholle niin kaikki ok. Muuten ei.
onhan niita muitakin tapoja puuttua siihen etta jokin kakara hairikoi jatkuvasti naapuriaan.
Ja koira tottuu siihen, että olet aina kotona, ja kun menet töihin, se ei osaa olla yksin vaan tulee eroahdistus.