Mistä uusavuttomuus johtuu?
Nuoriso ei osaa hakea tietoa ongelmiinsa, perustaidot kuten ruoanlaitto ei suju osalta, vaikeuksia selvitä tavallisista arjen askareista. Lista "synneistä" jatkuu.
Mikä on perimmäinen syy tälle? Kotikasvatus tai koulun heikko elämäntaitojen opettaminen? Miten uusavuttomuuteen pitäisi puuttua?
Kommentit (22)
Koti ja vanhemmat. Ei opeteta edes niitä perus arjen asioita muusta puhumattakaan. Kaikkien ei todellakaan pitäisi eikä edes saisi hankkia lapsia.
On yksi juttu minkä olen havainnut lapsilla. Tietynlainen kärsimättömyys, eli tavallaan jos annat lapselle vaikeahkon ongelman, lapsi luovuttaa noin kymmenen sekunnin sisällä - eikä halua kuulla sanaakaan koko asiasta enää. Itse joskus vuonna kahvipannu sen sijaan olisin jäänyt sitä miettimään ja olisi ollut jonkinlainen sisäinen palo se ratkaista, olisin kysynyt muilta neuvoa tai pitänyt taukoa ja miettinyt sitä uudestaan vähän ajan päästä.
Olis hienoa, jos joku tietäisi mistä tämä johtuu, voihan se olla minunkin vikani, mutta en kyllä näe syytä.
Kaikilla ei ole hyviä vanhempia neuvomassa, joten koulun pitäisi tukea elämäntaitojen kehittämistä.
Maailma on nykyään hyvin erilainen kuin kymmenenkään vuotta sitten eikä vanhemmat sukupolvet ole muutenkaan koskaan ymmäräneet nuorempiaan.
Nykykasvatus. Mitään epämieluisaa ei tarvitse tehdä ja koko ajan pitää olla jotain virikettä.
Vierailija kirjoitti:
On yksi juttu minkä olen havainnut lapsilla. Tietynlainen kärsimättömyys, eli tavallaan jos annat lapselle vaikeahkon ongelman, lapsi luovuttaa noin kymmenen sekunnin sisällä - eikä halua kuulla sanaakaan koko asiasta enää. Itse joskus vuonna kahvipannu sen sijaan olisin jäänyt sitä miettimään ja olisi ollut jonkinlainen sisäinen palo se ratkaista, olisin kysynyt muilta neuvoa tai pitänyt taukoa ja miettinyt sitä uudestaan vähän ajan päästä.
Olis hienoa, jos joku tietäisi mistä tämä johtuu, voihan se olla minunkin vikani, mutta en kyllä näe syytä.
Miksi haluat antaa lapsillesi ongelmia? Eikö olisi lapsen kannalta kehittävämpää opettaa tekemään asia, eikä kiusata lasta arvoituksilla jotka pitää ratkaista ilman että ollaan annettu eväät niiden ratkaisemiseen?
Nuorten virikkeettömyys on ongelma. Jos tuijottaa päivät pitkät ruutua, ei ihmekään että perustaitojen opettelu ei maistu.
Vanhempien pitäisi jo pikkulasten kanssa tehdä yhdessä asioita. Kyllä pikkulapset mielellään osallistuvat esim. leipomiseen ja siivoamiseen sekä astioiden pesemiseen.
No kun vanhemmat ovat näitä laiskoja uusavuttomia, niin suurella todennäköisyydella myös lapsista tulee sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole hyviä vanhempia neuvomassa, joten koulun pitäisi tukea elämäntaitojen kehittämistä.
Ai jaa, sinäkin olet sitä mieltä, että perustaidot kuuluu ulkoistaa koululle. Kun vanhemmat eivät viitsi.
Minä olen uusavuton yksinkertaisesti siksi, että lapsena ei kiinnostanut. Olin temperamentiltani epäoma-aloitteinen, enkä yksinkertaisesti halunnut osallistua. Äiti olisi ottanut minut mukaan ruoanlaittoon, mutta minä vähät välitin. Minä leikin mielikuvitusleikkejä ja mennä huitelin pihalla ja omassa maailmassani. Voiko lasta pakottaa?
Koulu ei onnistunut tätä puutetta paikkaamaan. Kun huomasin olevani kotitaloustunneilla huonompi kuin muut, luovutin, ja löin läskiksi koko homman. En koskaan oppinut laittamaan ruokaa. Siivoamisen olen harjoitellut itse (luojan kiitos osaan pitää kotini siistinä) ja roskat kyllä kantautuvat ekopisteeseen, mutta se perunoiden keittäminen jäi oppimatta. Olen keittiössä täysin avuton.
Muut hommat siis kotona sujuvat, koska olen ne itse aikuisiällä opetellut. Raha-asioista huolehtininen opetettiin lapsena kotona, koska rahasta teki välillä tiukkaa. En siis ole siinä mielessä täysin avuton tai elämänhallinta täysin hakusessa, mutta puutteita on. Ja näen, että syy on yksin minun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa, sinäkin olet sitä mieltä, että perustaidot kuuluu ulkoistaa koululle. Kun vanhemmat eivät viitsi.
Ulkoistaminen ei ole oikein, mutta minkä sille voi että joidenkin vanhemmat on mt-ongelmaisia tai välinpitämättömiä lapsistaan? Ei toki kaikki, ja hyvillä vanhemmilla onkin kyky vaikuttaa lapsensa tulevaisuuteen ratkaisevasti.
digidigi !
Kysellään yhden kuntosalijumpan jälkeen miks ei hauis kasva ja sitten lopetetaan kaikki harrastukset.( ja tämä on totta)
Vanhemmista. Veljeni (19v) asuu vielä kotona eikä ole kertaakaan elämänsä aikana laittanut ruokaa, pessyt pyykkiä tai siivonnut. Ei vanhempia yksinkertaisesti kiinnosta laittaa sitä tekemään mitään. Mietinpähän vain, että miten tulee pärjäämään kun muuttaa omilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmista. Veljeni (19v) asuu vielä kotona eikä ole kertaakaan elämänsä aikana laittanut ruokaa, pessyt pyykkiä tai siivonnut. Ei vanhempia yksinkertaisesti kiinnosta laittaa sitä tekemään mitään. Mietinpähän vain, että miten tulee pärjäämään kun muuttaa omilleen.
Olin 19v asti laittamatta ruokaa (paitsi kotitaloustunneilla) ja opin kyllä perusniksit, kun omilleni pääsin. Tosin kuuntelin tuttujen vinkit ja katsoin googlesta ohjeita... Joka tapauksessa ei se rakettitiedettä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 19v asti laittamatta ruokaa (paitsi kotitaloustunneilla) ja opin kyllä perusniksit, kun omilleni pääsin. Tosin kuuntelin tuttujen vinkit ja katsoin googlesta ohjeita... Joka tapauksessa ei se rakettitiedettä ole.
No et ihan kauhean uusavuttomalta kuulosta jos kuitenkin kotitaloustunneilla kokkailit ja sitten vielä otit vastaan tuttujen vinkit ja googletit ohjeet?
Vinouma, että kaikki on helppoa, elämä menestystä ihan silkalla olemassaololla. Tulee pitkälti somesta ja mediasta, ulkoisesti näyttää siltä, että elämässä on vain vitsikästä, jos on rahat loppu ja kämppä kuin kaatopaikka.
Sitten kun ollaan jo sen ikäisiä että huomataan että ei menekään noin, ei ole kokemusta siitä että opettelee asioita jotka eivät tunnu hauskoilta vitseiltä.
Sitten vaan ulistaan netissä, että yhteiskunnassa on virhe. No onhan siinä, mutta ei se mistä enemmistö niistä alisuoriutujista valittaa.
Johtuu pitkälti perinteistä, sillä tuota samaa matraa on jauhettu sukupolvelta toiselle ja minun muistini ulottuu 50-luvulle asti.
Ja toisekseen, jokainen sukupolvi kuvittelee olevansa jotenkin parempi ja osaavampi, kuin edellinen tai seuraava sukupolvi. Sellainen nyt on ihmismieli.
Minusta tämän päivän nuorilta löytyy kyllä sellaista osaamista ja taitoja, mitä ei edes 50 vuotta sitten osattu edes unelmoida esim. musiikissa. Kiitos siitä kodin, päiväkodin varhaiskasvatuksen, koulutuksen ja yleisen ilmapiirin.
Vierailija kirjoitti:
Johtuu pitkälti perinteistä, sillä tuota samaa matraa on jauhettu sukupolvelta toiselle ja minun muistini ulottuu 50-luvulle asti.
Ja toisekseen, jokainen sukupolvi kuvittelee olevansa jotenkin parempi ja osaavampi, kuin edellinen tai seuraava sukupolvi. Sellainen nyt on ihmismieli.
Minusta tämän päivän nuorilta löytyy kyllä sellaista osaamista ja taitoja, mitä ei edes 50 vuotta sitten osattu edes unelmoida esim. musiikissa. Kiitos siitä kodin, päiväkodin varhaiskasvatuksen, koulutuksen ja yleisen ilmapiirin.
Minun muistini ei ulotu kuin 70-luvulle, mutta silloin oli paljon tavallisempaa ottaa vaikka pianotunteja, soittaa viulua jne. Nyt musiikki on kai kopiointia netistä.
Ja ei, en ajattele että joku sukupolvi olisi toista parempi tai huonompi. Nyt vaan aika on erilainen, ennen perustaitoja oppi väkisin, tai enemmistö olisi nähnyt nälkää, ei ollut sosiaalitukia joilla ostaa eineksiä. Nyt voi tilata pizzaa netissä, ja seuraukset tulevat montaa vuotta jälkikäteen.
Milloin nuorisoa on kiinnostanut ruuanlaitto, siivous tai pyykinpesu? Kyllä tuossa iässä mielenkiinnon kohteet ovat kyllä muualla. Tai sitten ei ole normaali nuori.
Vanhemmat ovat ulkoistaneet perustaitojen opettamisen.