Miksi linnanjuhlissa syötetään vieraille haukea? Kai nyt Suomesta olisi laadukkaampaakin kalaa saanut.
Kyllä joskus voi vähän herkutella, vaikka harjusta ja nieriää. Lisäksi lohta ja taimenta saa joka paikasta. Muikkua siellä on, mutta pilattu sekin hauella.
Kommentit (41)
Hauki on surkea ruoka, ei siitä mitään hyvää saa.
Terkuin kalastaja, 60-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Jätä syömättä, jos ei kelpaa.
Jätän koko linnanjuhlat väliin hauen takia!
"lohta ja taimenta saa joka paikasta"
Aha, kiva tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haukion kala.
Tykkäsin tästä :D
Keksistkö itse?
Keksisin. Oleks kade?
En kai, enempi vaan ihastunut. Hyvä keksintö .
Hauki on oikein hyvä ruokakala eikä y-ruodon poisto niin vaikeaa ole. Meillä töissä (olen kokki fine dine ravintolassa) haukea käytetään säännöllisesti.
Koska kokki ei ehdi onkia tarpeeksi lähiruokaa Kolera-altaasta.
Nyt tulee jännät juhlat, kuka kakoo ensimmäisenä ruodon kurkustaan.
Ei vainkaan, hauki on hyvä kala oikein kokattuna ja todellakin lähiruokaa.
Aikoinaan kuivattu hauki oli tervan ohella Suomen tärkein vientituote josta eurooppalaiset maksoivat paljon. Eli arvokala.
Vierailija kirjoitti:
Hauesta voi saada lapamadon eli hähää :D
Höh, ei kyllä sitä porukkaa haittaa, niillä on ollu mato selkärangan tilalla jo vuosia. Hauella sen sijaan on kyllä selkärankaa, paljon enemmän. Kylmästä vedestä pyydetty tuore hauki on kyllä todellisuudessa hyvää ja maukasta, toisin kuin täällä ilmeisesti on sellaisia jotka on maistelleet sellaista joka on ollut verkossa lämpimään aikaan vuorokausia kuolleena. Helppoahan se, käydä verkoilla päivän- parin välein uimavesien aikaan. Minä käyn verkoilla kylmän veden aikanakin parin kolmen tunnin välein, ja saan ihme kyllä ihan hyvän makuisia haukia.
Onko se paha yhteiskunnallinen ongelma, ettei eliitille syötetä veronmaksajien piikkiin tarpeeksi kalliita ruokia?
Niin , ja vielä n 33 lopetan pyytämisen kun olen saanut heti tarvittavat kalat, ne kyllä pysyy tuoreempana siellä vedessä vapaasti uidessaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko se paha yhteiskunnallinen ongelma, ettei eliitille syötetä veronmaksajien piikkiin tarpeeksi kalliita ruokia?
On se, kun ne elää aikansa siellä omassa kuplassaan , niin ne alkaa tuhoamaan yhteiskuntaa, esimerkiksi sillä tavalla että syntyvyys laskee. Silloin yhteiskunta rikkoutuu, eikä kukaan voi auttaa koska ne on paaluttaneet omat hillotolppansa. Tosin, tuo on vain teatteria, ne sylkäisee pois kun kamera kääntyy. On eri asia käskeä kansa syömään silakkaa, kuin tehdä se itse. Turha valittaa, mitä siellä on tarjolla, kaikki on menossa jatkoille paremmille mestoille ja kyllä kansa senkin maksaa ,, moninkertaisesti. Esimerkiksi, ostaessasi ostaessasi jotakin, siellä hinnassa se on. Kuitenkin se on verovähennyksenä, joten joudut maksamaan enemmän veroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se, kun ne elää aikansa siellä omassa kuplassaan , niin ne alkaa tuhoamaan yhteiskuntaa, esimerkiksi sillä tavalla että syntyvyys laskee. Silloin yhteiskunta rikkoutuu, eikä kukaan voi auttaa koska ne on paaluttaneet omat hillotolppansa. Tosin, tuo on vain teatteria, ne sylkäisee pois kun kamera kääntyy. On eri asia käskeä kansa syömään silakkaa, kuin tehdä se itse. Turha valittaa, mitä siellä on tarjolla, kaikki on menossa jatkoille paremmille mestoille ja kyllä kansa senkin maksaa ,, moninkertaisesti. Esimerkiksi, ostaessasi ostaessasi jotakin, siellä hinnassa se on. Kuitenkin se on verovähennyksenä, joten joudut maksamaan enemmän veroa.
Ennen oli Mannerheim ja Kekkonen, ne tosiaan söi erittäin paljon kalliimpia ruokia, kansan piikkiin. Silloin syntyvyys oli huippuluokkaa nykyseen verrattuna, koska ne antoi kansalle toivoa paremmasta. Nykyään politikot valehtelee niin läpinäkyvästi että vauvatkin sen ymmärtää, eivätkä tule pahaan maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Pakkasessa olisi haukea. Saiskohan siitä mitään hyvää aikaseksi?
Sehän on ekologista polttoainetta, pääsee siirtymään paikasta A paikkaan B . Eskimot on käyttäneet sitä tuhansia vuosia, jos et ole historiaa lukenut. Olen nähnyt, mönkijäkin liikkuu hauen voimalla jos on tarpeeksi monta koiravoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauesta voi saada lapamadon eli hähää :D
Järvihauesta voi saada.
Ja sen jälkeen voi syödä mitä vaan eikä liho! Älkää aliarvioiko lapamatoa laihdutuskeinona.
Hauki on yksi parhaista ruokakaloista. Se pitää osata vaan valmistaa. Parasta hauen liha on loppusyksystä ja kannattaa ottaa 2-3 kilon kala ei isompaa - isommat ovat biologisesti tärkeämpiä vesistössä ja toisaalta ne ovat keränneet raskasmetaleja itseensä, joten ne eivät ole niin terveellisiä syödä. Haukipullat ja -mureke on herkullista. Lisäksi kylmäsavuhauki ja haukitartar ovat ruokia, joita voi tarjota kuninkaallisille. Kannattaa kokeilla hauen valmistamista eri tavoin, saatat yllättyä positiivisesti :).
Jätä syömättä, jos ei kelpaa.