Mammapalstan suuri joulukysely !
Onko IPCC raportti ilmastonmuutoksesta vaikuttanut joulusuunnitelmiisi?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten selittää pienelle lapselle, että ilmaston vuoksi joulupukki ei tuo lahjoja?
Eli kaikki tai ei mitään?
Voit ehkä jättää kauppaan ne samantien rikki menevät turhat sälät. Ei se lapsi osaa niitä kaivata kun ei edes tiedä moisista turhista jutuista.
Kummilapseni vanhemmat ilmoittivat heti lapsen synnyttyä ja minua kummiksi pyytäessä, että mitään materia lahjoja ei sitten toivota. Korkeintaa jotakin kultakorua tai sellaista. Tilinumero on ilmoitettu, jonne lapselle keräävät pesämunaa. Sieltä tililtä ei osteta mitään lapselle vaan se on sitten tili auki kun lapsi on 18 vuotta.
Fiksua.
Eli onko joillekin siis joulu tärkeämpi kuin luonto ja ilmasto...
säälittävää materialistisuutta.
Joulukrääsä pitäisi lailla kieltää.
Voisko joku ensalkuun laskea, kuinka paljon jouluvalojen kuluttamasta sähköstä tulee hiilidioksidipäästöjä?
Meikämandoliini miettii että miten olisi rahaa ostaa lasten toivoma kalliimpi lahja, siis yksi yhteinen kahdelle lapselle.
-> Miksi ihmeessä lahjan pitäisi olla kallis?
En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Joulukrääsä pitäisi lailla kieltää.
Voisko joku ensalkuun laskea, kuinka paljon jouluvalojen kuluttamasta sähköstä tulee hiilidioksidipäästöjä?
Ledeistäkö?
Hienoa nähdä että yli puolet mammalaisista miettii ilmastoa :)
Jos nettikaupasta jotakin jollekin ostaa, niin kannattaa laittaa ostokuitti lahjapakettiin mukaan ja ostajan tiedot.
Jos lahja ei miellytä, voi palauttaa lahjan ja lahjan antaja saa rahat takaisin ! järkevää eikö totta.
Ihanaa mammalaiset ihanaa ! Me pelastetaan maailmaa vähentämällä kulutusta !
Miksi media tuo joulua aina esille. Eikö se olisi tasa-arvoisempaa ettei joulua hössötettäisi.
Ruotsissakin on joistakin kouluista lopetettu jo lucia perinne.
Minulla on kyllä huono omatunto menneiden vuosien jouluista. Olen ostanut aivan liikaa lahjoja ja tilannut jopa kiinasta paketteja.
Toivottavasti luontoäiti antaa anteeksi.
Olen tehnyt parannuksen nyt. Ei kiinakrääsää, ei muovisia lahjoja jne. Ja lahjoja ylipäätään mahdollisimman vähän.
Missä on "Ei koska en ikinä osta lahjoja muutenkaan" vastausvaihtoehto?
Siskoni lopetti 12 vuotta sitten jouluun satsasamisen, ei anna lahjoja kenellekään. On laittanut vastaavan rahasumman säästöön, mitä hössäsi aiemmin jouluun.
Nyt osakesijoituksilla tuo rahasumma on kasvanut jo 18700 euroon !
Kannatti lopettaa jouluhössääminen.
Vierailija kirjoitti:
jos ostaa lapselle puulelun, se on hiilinieluna se puulelu kotona. Paitsi jos joku polttaa sen lelun joskus.
Puu, josta lelu tehtiin, ei enää puuna hiileksiä niele.
Tuon takia kannattaa juoda vaan viinaa jouluna ja surra ilmastonmuutosta.