Ranskassa 70 prosenttia kansasta vastustaa lasten fyysisen kurittamisen kieltoa
https://yle.fi/uutiset/3-10532828
No huhhuh. Nyt meni tämä "sivistysvaltio" kyllä minun osalta boikottiin ihan kaikella mahdollisella tavalla.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä piiskaa tuli pienenä kun olin sen "ansainnut" ja nyt 40veenä ymmärrän täysin mun yh-isää. Nyt kattelen näitä vapaakasvatuksen "uhreja" puukottelee/ampuu kouluissa ym.. nyky nuoret vaan haistattelee vanhemille ja opettajat ovat suurissa ongelmissa
Niin, paitsi että jos katsot asiaa tilastojen kautta (etkä sen kautta, miten asiat koet), huomaat, että väkivalta- ja henkirikokset ovat vähentyneet sitä myötä kuin ruumiillinen kurituskin on vähentynyt.
No Ranska nyt on kehitysmaa, yllättyykö joku vielä näistä jutuista?
Vierailija kirjoitti:
No Suomessa on kyllä ylivoimaisesti eniten henkistä väkivaltaa ihan kaikissa ikäryhmissä. Kaikki vittuilee heti kun tulee tilaisuus.
Tämä on totta.
Ja siitä syyllistetään sitten sitä vittuilun kohteeksi joutunutta.
Meillä on lapsen koulussa tällainen tilanne päällä ja tuntuu siltä, että minua, kiusatun lapsen äitiä pidetään suurimpana syyllisenä. Olenhan minä nyt hankala kun vaadin koulua puuttumaan lapseni kiusaamiseen.
Ei helvetti.
Vierailija kirjoitti:
No Suomessa on kyllä ylivoimaisesti eniten henkistä väkivaltaa ihan kaikissa ikäryhmissä. Kaikki vittuilee heti kun tulee tilaisuus.
Vähän ot, mutta tottahan tämä on. Suomessa on erittäin yleistä käyttää henkistä väkivaltaa lasten kasvatuksessa, mm. syyllistetään, uhkaillaan väkivallalla, laitetaan lapsi kannattelemaan aikuisen tunteita jne. Nykypolvi tekee tätä onneksi vähemmän kuin edellinen. Nämä nykykuuskymppiset ovat suorastaan marttyyrikuninkaita ja - kuningattaria.
Suomessa taas elämä on yhtä hyssyttelyä kehdosta hautaan. Ehkä olisi parempi saada joskus joku läpsäys niin ihmiset eivät olisi niin yliherkkiä kaikelle.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa taas elämä on yhtä hyssyttelyä kehdosta hautaan. Ehkä olisi parempi saada joskus joku läpsäys niin ihmiset eivät olisi niin yliherkkiä kaikelle.
Ei se nyt niin kaukana ole se aika, kun on vähän läpsytelty, ja enemmänkin. Siitä on olemassa ihan tutkimustietoa, miten väkivalta vaikuttaa lapsen kehitykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt niin kaukana ole se aika, kun on vähän läpsytelty, ja enemmänkin. Siitä on olemassa ihan tutkimustietoa, miten väkivalta vaikuttaa lapsen kehitykseen.
Ja vain Suomessa, se yksi totuus pätee aina kaikkiin ihmisiin tasan samalla tavalla. Mitään suhteellisuuden- tai tilannetajua on turha odottaa.
Vierailija kirjoitti:
kurituksesta huolimatta Ranskassa lapset voi hyvin, ovat hyväkäytöksisiä ja tyytyväisiä. Miten tämä on mahdollista?
Ehdisin olla Ranskassa 10 päivää ja muistan sen niin hyvin miten istutiin kaverin kanssa suihkulähteen reunalla ja oli myös aika tyhjä ettei kukaan istunut reunalla. Sitten oli ihan meidän vieressä ranskalainen perhe, lapsi oli mun selän takana ja leikkisi vedellä. Se vesi ruskui mun selälle, ok, vaikka oli lämmin sää niin ei ole kiva jos lapsi sitä vettä mulle kuitenkin kaulaan heittää ja arvaako kielsivätkö sitä vanhemmat. No ei todellakaan. Olin kyllä vähän aika Pariisissa mutta se kaupunki jotenlin ahdistii joten en taju sitä kehua Ranskasta ja ranskalaisista. Ai jaa, vielä halutiin mennä ja kaveri halusi näyttä mulle nähtävyyden Pariisin ulkopuolella, mutta oli suljettu koska joku poliittinen tapahtuma ja paljon poliiseja, kaveri(paikallinen) oli tulkkina ja sanoi mitä kuuli poliisin sanovan muille, kiroilua ja tosi huonoa käytöstä. Lyhyessä ajassa tuli nähtyä aika paljon ei sivistynyttä.
Vierailija kirjoitti:
Artikkelihan ei määrittele, mikä lasketaan ylipäätään fyysiseksi kurittamiseksi. Suomi on malliesimerkki siitä, mihin suuntaan ajaudutaan kun ei tervettä maalaisjärkeä saa käyttää missään asiassa vaan kaikkeen pitää olla laki. Mm. se, että opettajien ja kasvattajien kaikki valtuudet on viety, näkyy hyvin kouluissa ja kaduilla nuorissa, jotka eivät kestä eivätkä kunnioita mitään auktoriteettejä, aikuisille haistatellaan, huudellaan, kouluissa uhkaillaan opettajia ym. Suuri osa toki on ns. uussuomalaisia, koska kotoa lähtee se ajatus, että naisopettajat ovat pohjasakkaa - lapsen isät eivät suostu edes kättelemään naisopettajia saatikka, että välitunnilla "Ahmed" välittää tuon taivaallista naisopettajan kielloista hakata luokkakaveria.
Ristiriitainen viesti siinä mielessä, ett juuri nämä Abdigabridit saavat sitä ruoskaa kotonaan. Vanhemmille kyllä kerrotaan, että se on rikos Suomessa, mutta eihän se läheskään kaikille perille mene.
Eli väkivalta kotona synnyttää väkivaltaisen luonteen. Totta kai lapsi siinä oppii, että se oikeutettua vallan käyttämistä "väärin" toimineelle.
Fyysinen kurittaminen on minusta sivistymätöntä ja yksiselitteisesti väärin. Tarkoitan tällä sitä, jos lasta vaikkapa läpsäistään, kun tämä tekee jotain kiellettyä. Itse en kuitenkaan lämpene myöskään tälle nykysuomalaiselle ilmapiirille, että nousee hirveä paskamyrsky, jos päiväkodintäti on pidellyt muita lapsia hakannutta lasta maassa paikoillaan, ja tämä lapsi on saanut rimpuiltua itselleen mustelman.
Vielä pahempaa tuntuu monien mielestä olevan, jos vanhempi puolustaa itseään lapsen väkivallalta. Esim. pienempien sisarusten hakkaamisen estäminen saatetaan vielä hyväksyä, mutta vanhemman "kuuluu" nyt vaan ottaa lapsen potkut ja nyrkiniskut vastaan. Vanhempaansa hakkaavaa lasta ei saisi esimerkiksi tiukasti napata ranteista ja pidellä niitä paikoillaan, koska rimpuillessaan otetta vastaan lapseen voi sattua...
Ja en todellakaan tarkoita, että asiallinen lapsen väkivallalta puolustautuminen olisi sitä, että lyövää lasta lyödään takaisin tmv. Minusta tiukka kiinnipitäminen on kuitenkin asiallista, jos lapsi vahingoittaa itseään, muita ihmisiä tai esineitä, eikä tottele kieltoja. Tahallaan ei saa satuttaa, mutta se on sitten voi voi, jos lasta satuttaa oma rimpuilunsa. Lapsella on milloin tahansa mahdollisuus rauhoittua ja lakata pistämästä hanttiin.
Vierailija kirjoitti:
Fyysinen kurittaminen on minusta sivistymätöntä ja yksiselitteisesti väärin. Tarkoitan tällä sitä, jos lasta vaikkapa läpsäistään, kun tämä tekee jotain kiellettyä. Itse en kuitenkaan lämpene myöskään tälle nykysuomalaiselle ilmapiirille, että nousee hirveä paskamyrsky, jos päiväkodintäti on pidellyt muita lapsia hakannutta lasta maassa paikoillaan, ja tämä lapsi on saanut rimpuiltua itselleen mustelman.
Vielä pahempaa tuntuu monien mielestä olevan, jos vanhempi puolustaa itseään lapsen väkivallalta. Esim. pienempien sisarusten hakkaamisen estäminen saatetaan vielä hyväksyä, mutta vanhemman "kuuluu" nyt vaan ottaa lapsen potkut ja nyrkiniskut vastaan. Vanhempaansa hakkaavaa lasta ei saisi esimerkiksi tiukasti napata ranteista ja pidellä niitä paikoillaan, koska rimpuillessaan otetta vastaan lapseen voi sattua...
Ja en todellakaan tarkoita, että asiallinen lapsen väkivallalta puolustautuminen olisi sitä, että lyövää lasta lyödään takaisin tmv. Minusta tiukka kiinnipitäminen on kuitenkin asiallista, jos lapsi vahingoittaa itseään, muita ihmisiä tai esineitä, eikä tottele kieltoja. Tahallaan ei saa satuttaa, mutta se on sitten voi voi, jos lasta satuttaa oma rimpuilunsa. Lapsella on milloin tahansa mahdollisuus rauhoittua ja lakata pistämästä hanttiin.
Olen kanssasi samaa mieltä muuten, mutta sellainen muutaman vuoden ikäinen, itsensä täyteen vauhtiin kiihdyttänyt, punaisena huutava lähes demonisesti ärjyvä lapsi ei kyllä pysty rauhoittamaan itseään milloin haluaa. Itsensä tai muiden vahingoittamisen estävä kiinnipito on tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Muistelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kurituksesta huolimatta Ranskassa lapset voi hyvin, ovat hyväkäytöksisiä ja tyytyväisiä. Miten tämä on mahdollista?
Riippuu varmaan ihmisestä. Minä olisin taatusti aikuisena hakannut molemmat vanhemmat sairaalaan, jos olisivat lapsena minua pieksäneet. Silmä silmästä.
No ei sunkaan kasvatus kyllä näytä onnistuneen.
Piesty lapsi on ohjelmoitu kostamaan pahoinpitelijälleen, terve reaktio.
Näin väkivallan kierre vaan jatkuu ja jatkuu.
Olet tavallaan oikeassa mutta et kuitenkaan. Piestyn lapsen tunne on normaali kuten jokaisen joka joutuu pahoinpitelyn kohteeksi, väkivalta jatkuu mutta yleensä se jatkuu pahoinpitelynä omia lapsia kohtaan, vihan kohde on väärä, oikea kohde on ne pahoinpitelevät omat vanhemmat eivät omat lapset, omia pahoinpiteleviä vanhempia voisi olla luvallista lyödä.
Olen saanut lapsena piiskaa mutta ei se kyllä sattunut ollenkaan. On ihan eri asia hakata toinen mustelmille kuin että periaatteesta läimäyttää pepulle. Eiköhän suurin osa ranskalaisistakin lukeudu näihin ”ei ole tarkoitus satuttaa” -kurittajiin.
Huolimatta siitä että näin kirjoitan, en omien lasteni kohdalla näin toimi. Sen verran hyvin on nyky-yhteiskunta toimintaani vaikuttanut.
Virossa kiellettiin 2016, vaikka lain noudattamisen ja tuntemisenkin kanssa on vähän niin ja näin.
https://news.err.ee/873965/study-corporal-punishment-of-children-accept…