Ranskassa 70 prosenttia kansasta vastustaa lasten fyysisen kurittamisen kieltoa
https://yle.fi/uutiset/3-10532828
No huhhuh. Nyt meni tämä "sivistysvaltio" kyllä minun osalta boikottiin ihan kaikella mahdollisella tavalla.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Britanniasta käsin toimivan, lasten ruumiillista rankaisua vastustavan Global Initiative to End All Corporal Punishment of Children -järjestön mukaan viisi EU-maata sallii edelleen lasten fyysisen kurittamisen. Maat ovat Ranska, Britannia, Italia, Belgia ja Tšekki.
Näitä siis boikotoimaan.
Myös monissa muissa maissa ruumiillinen kuritus on sallittua, kuten mm. Virossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kurituksesta huolimatta Ranskassa lapset voi hyvin, ovat hyväkäytöksisiä ja tyytyväisiä. Miten tämä on mahdollista?
Riippuu varmaan ihmisestä. Minä olisin taatusti aikuisena hakannut molemmat vanhemmat sairaalaan, jos olisivat lapsena minua pieksäneet. Silmä silmästä.
Tämä onkin fyysisessä kurituksessa jännä juttu, että vaikka sitä usein sanotaan että fyysinen kuri olisi tarpeen kaikkein kovakalloisimpien kanssa, niin käytännössä juuri niihin se ei toimi, koska nämä eivät sisäisesti alistu vaikka kuinka piestäisiin. Sen sijaan he keräävät vihaa sisälleen.
Meillä käytettiin fyysistä kuritusta "vanhan ajan malliin" (olen 1970-luvun lapsi, oli silloin sallittua). Pikkuveljeeni, joka oli rauhallinen ja loppujen lopuksi aika kiltti lapsi, se toimi erittäin hyvin. Eikä ne rangaistukset hänellä kasvaneet ikinä koviin mittoihin koska ei tarvinnut, hän uskoi jostain pikku tukistuksesta.
Minulle se taas aiheutti päinvastaisen reaktion. Muistan jo nelivuotiaana ajatelleeni, että minä EN alistu, että pakko ei ole kuin kuolla, mutta en tottele teitä vaikka kuinka löisitte. Vanhempani ei keksineet muuta ratkaisua kuin entistä kovemmat rangaistukset. Isäkin yritti vyön solkipäällä roimia, jotta lopulta oppi menisi perille. Mutta minä vaan purin hampaat yhteen ja ajattelin "en alistu, saatte vaikka tapp_aa mutta en alistu, ja kun minusta tulee iso, tap_an teidät". 13-vuotiaana sitten koittikin hetki jolloin äiti koitti minuun taas fyysistä kuria, mutta minä olin 10 cm äitiä pidempi ja vahva jo. Siinä kävi niin että äiti sai turpaansa. Äiti käski sitten isän antamaan kunnolla minulle isän kädestä, mutta minä karkasin kotoa, minua etsittiin pari viikkoa ennen kuin löysivät. Lopulta kyllä olen antanut vanhemmilleni anteeksi, koska he eivät tienneet inhimillisempää tapaa ja luulivat tekevänsä oikein, mutta oma lapsuuteni olisi ollut helpompi jos asioita olisi opetettu hyvällä eikä pahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lasta pitää voida rangaista ilman, että se leimataan joksikin vihamieliseksi toiminnaksi. Aivan ihmeellinen ajatus, että kurinpito olisi sitä, että vanhemmat haluavat lapselle pahaa.
Missä sitten menee raja, jonka jälkeen kurinpito on pahoinpitelyä?
Siinä, jos se on vihamielistä tai aivan ylimitoitettua.
Esim. normaali jäähy tai aresti on ok, mutta lapsen lukitseminen yöksi kellariin ei ole ok.
Suomessa jos joku pitää lapselle kuria, niin ihmisten ensimmäinen ajatus on, että ei kai se vaan riko lapsen oikeuksia tai aiheuta traumoja. Sen takia mm. opettajilta ja lastenhoitajilta on poistettu lähes kaikki kurinpitovaltuudet jolloin he ovat tämän tästä avuttomia lasten häiriökäytöksen edessä.
Aika iso asenne-ero verrattuna Ranskaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lasta pitää voida rangaista ilman, että se leimataan joksikin vihamieliseksi toiminnaksi. Aivan ihmeellinen ajatus, että kurinpito olisi sitä, että vanhemmat haluavat lapselle pahaa.
Missä sitten menee raja, jonka jälkeen kurinpito on pahoinpitelyä?
Pysyvien vammojen aiheuttaminen tai luiden murtaminen voidaan laskea pahoinpitelyksi.
Artikkelihan ei määrittele, mikä lasketaan ylipäätään fyysiseksi kurittamiseksi. Suomi on malliesimerkki siitä, mihin suuntaan ajaudutaan kun ei tervettä maalaisjärkeä saa käyttää missään asiassa vaan kaikkeen pitää olla laki. Mm. se, että opettajien ja kasvattajien kaikki valtuudet on viety, näkyy hyvin kouluissa ja kaduilla nuorissa, jotka eivät kestä eivätkä kunnioita mitään auktoriteettejä, aikuisille haistatellaan, huudellaan, kouluissa uhkaillaan opettajia ym. Suuri osa toki on ns. uussuomalaisia, koska kotoa lähtee se ajatus, että naisopettajat ovat pohjasakkaa - lapsen isät eivät suostu edes kättelemään naisopettajia saatikka, että välitunnilla "Ahmed" välittää tuon taivaallista naisopettajan kielloista hakata luokkakaveria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kurituksesta huolimatta Ranskassa lapset voi hyvin, ovat hyväkäytöksisiä ja tyytyväisiä. Miten tämä on mahdollista?
Riippuu varmaan ihmisestä. Minä olisin taatusti aikuisena hakannut molemmat vanhemmat sairaalaan, jos olisivat lapsena minua pieksäneet. Silmä silmästä.
No ei sunkaan kasvatus kyllä näytä onnistuneen.
Ihmisestä tulee sellainen kun tulee. Kasvatuksella ja kotioloilla ei ole mitään merkitystä. Osa meistä vain on sellaisia, jotka kostavat vääryydet, vaikka sitä hetkeä pitäisi odottaa kymmeniä vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja vaikuttaa lastenhyysääjältä. Iso-Britanniassa ja muissakin sivistysmaissa lasten fyysinen kurittaminen on sallittua.
No miltä sinusta tuntuu jos läimäytän sinua kunnolla naamaan kun puhut kännissä paskaa? Alistutko vai kiehahtaako sappi? Iälläsi ei ole minulle mitään merkitystä.
Miltä sinusta tuntuu jos vien kännykkäsi tai pakotan sinut johonkin seinän viereen penkille istumaan jos puhut paskaa? Nekin ovat lapsilla käytettyjä rangaistuksia.
Kun viet kännykkäni niin potkaisen sinua kantapäällä pohjeluuhun, niin että se murtuu ja kaadut polvillesi eteeni. Sillä samalla hetkellä pamahtaa kämmensyrjäisku vasten naamaasi joka painaa nenäluusi aivoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisestä tulee sellainen kun tulee. Kasvatuksella ja kotioloilla ei ole mitään merkitystä. Osa meistä vain on sellaisia, jotka kostavat vääryydet, vaikka sitä hetkeä pitäisi odottaa kymmeniä vuosia.
Ei ole normaalia, että lapsi pyrkii isona kostamaan ne rangaistukset mitä hän on pienenä vanhemmiltaan saanut. Lähes kaikki ymmärtävät, että sille on hyvä syy miksi lapsia tarvitsee ajoittain rangaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia, että lapsi pyrkii isona kostamaan ne rangaistukset mitä hän on pienenä vanhemmiltaan saanut. Lähes kaikki ymmärtävät, että sille on hyvä syy miksi lapsia tarvitsee ajoittain rangaista.
On täysin normaalia ja oikeutettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On täysin normaalia ja oikeutettua.
Ei ole normaalia. Vuosikymmeniä kestänyt kostonhimo ja katkeruus on psykopatiaa.
Ranska on m.onikulttuurinen maa ja suurimmassa osassa planeettaa on ruumillinen kuritus ihan normaali arkipäiväinen asia.
Suurimassa osassa maailmaa vanhempia kunnioitetaan selvästi aivan eri tavalla kuin suomessa.
Esim. lähijunissa näkee jatkuvasti tilanteita jossa suomalaiset tenavat häiritsevät
ympäristöään tahallaan eivätkä tottele auktoriteettipuutteisia vässykkävanhempiaan.
Samoissa junissa näkee tilanteita kun esim. lähi-idän perheen lapsi kiukuttelee niin pelkkä isän tuima katse riittää saamaan lapsen heti ojennukseen ja junassa on taas rauhallista :)
Kyllä sitä piiskaa tuli pienenä kun olin sen "ansainnut" ja nyt 40veenä ymmärrän täysin mun yh-isää. Nyt kattelen näitä vapaakasvatuksen "uhreja" puukottelee/ampuu kouluissa ym.. nyky nuoret vaan haistattelee vanhemille ja opettajat ovat suurissa ongelmissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piesty lapsi on ohjelmoitu kostamaan pahoinpitelijälleen, terve reaktio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit ollut silloin yhtä huono ihminen. Väkivalta on aina väärin.
Korjaus vääryyksiin on olla jatkamatta käyttäytymismallia omassa elämässään ja antaa seuraavalle sukupolvelle väkivallaton lapsuus.
Tuohan on ihan normaalia muissa länsimaissa, puhumattakaan vähemmän sivistyneistä maista. Mutta suomalaiset pahoja ja lapsivihamielisiä jne
Muistelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piesty lapsi on ohjelmoitu kostamaan pahoinpitelijälleen, terve reaktio.
Näin väkivallan kierre vaan jatkuu ja jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja vaikuttaa lastenhyysääjältä. Iso-Britanniassa ja muissakin sivistysmaissa lasten fyysinen kurittaminen on sallittua.
No miltä sinusta tuntuu jos läimäytän sinua kunnolla naamaan kun puhut kännissä paskaa? Alistutko vai kiehahtaako sappi? Iälläsi ei ole minulle mitään merkitystä.
Suomessahan nimenomaan tapahtuu näin. Kun meidän kulttuurissa on kielletty kaikkien tunteiden ilmaiseminen (jatkuva valitus on ainoa sosiaalisesti sallittu tunne), ylilyönnit ovat kännissä ihan hirveitä. En tunne ranskalaisia, mutta uskoisin heidän kulttuurinsa olevan hiukan erilainen. Englantilaisia tunnen paljon, ja tunnen myös lapsiperheitä, joissa olen nähnyt lapsille huudettavan pää punaisena ja selvästi fyysisellä väkivallalla on ainakin uhattu, ja silti lapset ovat todellakin suomalaisiin verrattuna reippaita, iloisia ja ulospäinsuuntautuneita. Luulen sen johtuvan juuri siitä, että väkivalta ei ole henkistä. Kun lapsi on mokannut, palaute tulee välittömästi ja sitten jatketaan kuin mitään ei olisi tapahtunut. Suomessa vanhoihin virheisiin palataan vielä vuosien päästäkin ja lapsille naureskellaan ja heidän luonteitaan arvioidaan kielteisesti, ehkä siksi, että kasvattaja tuntee tulleensa loukatuksi, mutta ei ole uskaltanut ilmaista tunnetta lapselle avoimesti.
Mikä osuus vastaajista oli "ranskalaisia"?
Miltä sinusta tuntuu jos vien kännykkäsi tai pakotan sinut johonkin seinän viereen penkille istumaan jos puhut paskaa? Nekin ovat lapsilla käytettyjä rangaistuksia.