6-vuotias rokottamaton lapsi sairastunut tuhkarokkoon Pohjanmaalla ja altistanut jopa satoja
Ylläri pylläri rokotekattavuus on tuolla niin huono, että myös monet altistuneista on rokottamattomia.
Kommentit (565)
Hopeavettä niin toipuu eikös se auta kaikkeen? Tai sitten ei. Hyvin varmasti ei. Toivottavasti ei lapselta mene näkö. Olikos se niin, että rokottamisesta on vaan haittaa, vai kuinka nuo perustelee toimintaansa? Tulee taas iso lasku muutamien hurahtaneiden vuoksi.
Tuhkarokkovirus voi vahingoittaa keskushermostoa. Pelätyin komplikaatio on aivotulehdus, jonka saa noin yksi tuhannesta. Sen oireet alkavat noin viikon kuluttua muiden oireiden alusta. Tavallisimmat lisätaudit ovat kuitenkin itse viruksen tai jälkitautina bakteerin aiheuttamat välikorvatulehdus ja keuhkokuume.
https://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk00612
Vierailija kirjoitti:
Pohojammaalaset nyt ovat tunnetusti hieman vähä-älyisempiä.
Et ilmeisesti edes tiedä missä on Pohjanmaa, vinkki... siellä enemmistö puhuu ruotsia.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syntynyt 60-luvulla ja olen sairastanut lapsena vesirokon, tuhkarokon , sikataudin ja vihurirokon.Ei silloin ollut näihin rokotuksia.Muistan kaikki ne taudit kun olin sairaana. ikävin niistä oli vesirokkoa, kun kutina oli kovaa, tuhkarokko ei niinkään paha ollut.Ei kyllä missään lääkärissä käyty, kotona sairastettiin lepäämällä sängyssä.Aika tuntui pitkältä, sen muistan.
Vaarin veli sairasti virtsatietulehduksen. Sairaalaan oli kuitenkin parin päivän matka, koska ei ollut tietä, joten veli kuoli.
"Vuonna 2012 maailmassa sairastui 226 722 henkilöä, joista WHO:n mukaan kuoli 122 000 henkilöä." Tuhkarokkoon.
Sääli, että lasi joutuu kärsimään siitä, ettei vanhemmilla järkeä :(.
Vierailija kirjoitti:
Pohojammaalaset nyt ovat tunnetusti hieman vähä-älyisempiä.
Niin tässä on nyt kyllä kyse bättre folkista ja vielä pääministerin lahkosta. Että pidetään pohjalaiset tästä erossa.
Vierailija kirjoitti:
Vissiin on niin paljon perheessä lapsia, että on varaa karsia.
Samanlaisia ja yhtä arvokkaita kuin tavisperheitten lapset. Tosi mauton kommentti, mutta mielessä kävi kuin kävikin, että ihme jos perheen muut lapset eivät sairastu. Typerää jättää rokottamatta, mutta todella älyvapaa kommentti taas. Mitäs täällä muuta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syntynyt 60-luvulla ja olen sairastanut lapsena vesirokon, tuhkarokon , sikataudin ja vihurirokon.Ei silloin ollut näihin rokotuksia.Muistan kaikki ne taudit kun olin sairaana. ikävin niistä oli vesirokkoa, kun kutina oli kovaa, tuhkarokko ei niinkään paha ollut.Ei kyllä missään lääkärissä käyty, kotona sairastettiin lepäämällä sängyssä.Aika tuntui pitkältä, sen muistan.
Vaarin veli sairasti virtsatietulehduksen. Sairaalaan oli kuitenkin parin päivän matka, koska ei ollut tietä, joten veli kuoli.
"Vuonna 2012 maailmassa sairastui 226 722 henkilöä, joista WHO:n mukaan kuoli 122 000 henkilöä." Tuhkarokkoon.
En missään nimessä halua vähätellä sairautta, mutta ehkä Euroopan luvut vastaavat enemmän Suomen tilannetta. 21 000 sairastunutta, 35 kuollutta.
Noissa koko maailman luvuissa kuolleisuus on noin 50%. Siinä on oltava taustalla jo muita syitä, aliravitsemusta ja muuten heikot olot.
Ehkä on huono verrata taudin vaarallisuutta Suomessa, jossa on viimeisen päälle sairaalahoito ja vaikka jotakin Afrikan maata, jossa tuhkarokkoon sairastunut ei saa hoitoa.
Joka tapauksessa vastuutonta jättää lapsi rokottamatta.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hurjat-luvut-euroopan-tuhkarokosta-…
Miksi näitä ääliöitä aina vain riittää? Kyllä nyt päiväkoteihin pitää tulla sääntö, että jos lapsi on rokottamaton, hän ei pääse hoitoon ja piste! Onneksi oma lapseni ei vielä ole päiväkodissa, juuri tämän takia haluankin välttää sitä mahdollisimman pitkään. Olisinkin tiennyt, että Pohjanmaalla on näin paljon rokotevastaisia ja hopeavettä lapsilleen juottavia, niin en olisi muuttanut tänne. Onneksi tuonne nyt kuitenkin on hiukan matkaa, toivon vain ettei leviä kauemmas.
Vanhemmat saa maksaa hoidon. Kohtuutonta jättää yhteiskunnan maksettavaksi kun ovat uskoneet huuhaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä tuhkarokkovouhotus on? Eikös tämä ole vesirokon kanssa ihan normi lastentauti ja hyvä sairastaa pienenä? Itse olen lapsena kummatkin sairastanut ja se oli kuulemma hyvä asia.
No eipä kyllä. Tuhkarokkoa vastaan rokotettu Suomessa yli 40 vuoden ajan. Eli olet varmaan sitten tuota vanhempi, eikä sulla ole lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan koko ikäluokka ei voi rokotusta ottaa, koska osalla lapsista on sellaisia sairauksia, että rokotus itsessään on suuri riski. Sen vuoksi on valtavan tärkeää, että KAIKKI, jotka rokotukset voivat ottaa, ottavat ne. Näin saadaan aikaiseksi laumasuoja, jolla suojataan niitäkin, jotka eivät voi rokotusta ottaa.
On valtavan törkeää ja ylimielistä yksilönä alkaa tehdä päätöksiä lauman puolesta. Esittää viisaampaa kuin ne jotka näistä asioista oikeasti tietävät. Jotenkin keskiaikaista ja järkyttävän itsekästä tämmöinen hihhulointi hopeavesineen ja tämä "kyllä minä tiedän koska minä minä minä".
Mä toivoisin, että päiväkotiin tai kouluun ei pääsisi ilman pätevää syytä rokottamattomat lapset ollenkaan. Toki sitten tässä lapset kärsivät vanhempien tyhmyydestä lapsiparat. Ja saattaisivat alkaa elää yhteiskunnan ulkopuolella nämä hörhöt. Mutta ehkä parempi niin.
Toivottavasti tässä tapauksessa mahdolliset sairastuneet tekevät rikosilmoituksen rokottamattoman lapsen vanhemmista. - Välillinen pahoinpitely.
Tai niistä vale?ak¤loisista jotka kävivät hakemassa taudin ent. kotimaastaan kelan rahoilla.
Ai Ruotsista? Nuo pohjanmaalaiset suomenruotsalaiset on kyllä tulleet sieltä pääosin jo ennen 1800-lukua.
Kyseessä siis lestadiolaisperhe..
"Rokotekattavuus 64,9 prosenttia koskee 2013 syntyneitä lapsia. Viimeisin rokotuskattavuusluku Luodosta on 75 prosenttia, ja koskee vuonna 2015 syntyneitä."
Siellä on ihan älyttömästi lapsia jotka on nyt sairastumisvaarassa. Epidemiaa tuskin voi välttää.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä tuhkarokkovouhotus on? Eikös tämä ole vesirokon kanssa ihan normi lastentauti ja hyvä sairastaa pienenä? Itse olen lapsena kummatkin sairastanut ja se oli kuulemma hyvä asia.
Hyvä sairastaa?? Siihen voi kuolla.
SSPE – subakuutti sklerosoiva panenkefaliitti
Tuhkarokkoviruksen aiheuttama lasten ja nuorten aikuisten enkefaliitti, joka on rokotusten myötä muuttunut erittäin harvinaiseksi. Toisaalta osa lapsista saattaa vanhempien päätöksellä olla rokottamattomia.
Tauti etenee hitaasti. Oireita ovat psyykkisen suorituskyvyn heikentyminen, motoriikan häiriöt ja lihasnykäykset.
Johtaa kuolemaan yleensä alle 2 vuodessa.
Perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikon mukaan asia on erittäin vakava.
”Tartunta alueella, jossa erittäin matala rokotekattavuus. Laumasuojalla on väliä. Pienelle potilaalle pikaista paranemista. Muistutus koko sydämestäni: äidit ja isät, rokottakaa lapsenne”
Vanhemmat varmaankin hoitavat lapsen terveeksi juottamalla tälle hopeavettä, hip hei!
Täällä kovasti tunnutaan vähättelevän tuhkarokon ja muiden tautien vaaroja koska länsimainen, kehittynyt terveydenhuolto.
Vaan mitäpä veikkaatte, jos näin tarttuva tauti ja alhainen rokotekattavuus yhdistetään niin kuinka laajalle potilasmäärälle löytyy esim. sairaalapaikkoja tehohoidosta puhumattakaan? Eli älkää nyt hyvät ihmiset jättäytykö sen varaan että ainahan apua saa. Ja hopeavedet ja homeopatiat.... anteeksi vaan, mutta taidan käydä k*semassa vedenottopaikallenne, siinä homeopatiaa kerrakseen.
60-luvulla syntyneenä sain sikotaudin jälkitautina aivokalvontulehduksen. Muistan ikuisesti pitkän sairaalassa olon ja ne lukuisat selkäydinnestenäytteenotot, joita varten ei minkäänlaista kivunlievitystä. Nykyään kai lapset nukutetaan sitä varten.