6-vuotias rokottamaton lapsi sairastunut tuhkarokkoon Pohjanmaalla ja altistanut jopa satoja
Ylläri pylläri rokotekattavuus on tuolla niin huono, että myös monet altistuneista on rokottamattomia.
Kommentit (565)
Rokottamatta jättämisestä pitäisi saattaa rikosoikeudelliseen vastuuseen. Tässä maassa on rokotusohjelmalla pystytty torjumaan joukko erittäin tarttuvia kuolettavia ja vammauttavia tauteja. Esim. Isorokko ja lapsihalvaus. Ei voi tuudittautua uskoon ettei se tartunta omalle kohdalle satu.
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moniko tietää ns "vesirokkojuhlat?" Minut ja eräs toinen tyttö passitettiin kaverin luo "nimipäiviä juhlimaan" kun tällä nimpparisankarilla oli sopivasti vesirokko, tietysti tarttui meihin mikä oli tarkoituskin. Minä selvisin kutinalla, mutta tämä toinen kutsuvieras joutui sairaalaan.
80-lukua tämä, mutta kuulemma näitä "rokkobileitä" pidetään vielä nykyisinkin !
Vesirokko on itse sairautena oikeasti varsin harmiton. Sen ainoa haittapuoli, ellei ole joku heikomman aineksen edustaja ja saa siitäkin jotain jälkitautia on se, että vyöruusu voi seurata vain jos on sairastanut vesirokon. Rokotetuille ei voi tulla vyöruusua.
Vesirokko ei ole oikeasti harmiton. Aikuisille vaikea tauti, samoin jos vastasyntynyt sairastuu, aiheuttaa myös kehityshäiriöitä eli vammauttaa sikiön jos äiti sairastuu vesirokkoon alkuraskaudessa. Lapsia lennätetty ulkomaille tehohoitoon”vain” vesirokon takia. https://www.is.fi/terveys/art-2000000815143.html
Olen oman lapseni rokotuttanut vesirokkorokotteella.Vesirokko ei ole harmiton, mutta ei johda kuolemaan kuin aniharvoin. Kyseessä on myös rokote jota perustellaan sillä, että sairauden kustannukset töistäpoissaoloina ovat n. 12 miljoonaa euroa ja terveydenhuollon kustannukset 2 miljoonaa euroa. Otan lapselleni kaikki vakavien tautien rokotteet mutta tällaiset rahan takia annettavat ovat ihan järjettömiä.
Päiväkotilapselle kannatan tietysti kaikkia rokotuksia, myös uusi kehitysvaiheessa olevia, mutta kotihoitolasta ei mielestäni kannata riskeerata uudella rokotteella jonka tehosta ei vielä tiedetä. Ainoa varma tapa saada immuniteetti vesirokkoa vastaan on vieläkin sen sairastaminen. Mielestäni rokotusohjelmassa on vesirokkorokotteen kohdalla suuri ongelma,kun se annetaan vasta yli vuoden ikäiselle jolloin tauti olisi järkevintä sairastaa. Rokote pitäisi antaa lähes vastasyntyneelle tai vasta kouluikäiselle (Tällöin aion itsekin antaa rokotteen lapselleni varmuuden vuoksi, ettei sairasta tautia aikuisena.) Toivon kuitenkin että lapseni saisi kunnollisen rokon nuorempana jotta immuniteetti on varma.
Aina kun rokotteen perusteissa mainitaan raha, alkaa mulle tull kylmät väreet. Lapsen rokottamisen pitäisi ehdottomasti olla oikeus joka johtaa lapsen terveempään elämään, ei mikään yritysten tuottavuutta lisäävä keino. Sama juttu kilpailutuksessa. Ei todellakaan pitäisi valita rokotetta joka on halvin vaan se joka on paras! (näin kävi alkuvuoden influenssarokotteen kanssa) Tehdään vaikka vähemmän niitä liikenneympyröitä ja lopetetaan tämä terveyden kustannuksella säästäminen.
Minusta lapsella pitäisi olla myös oikeus olla sairastamatta kamalia, tuskallisia tauteja vaikka niistä ei pysyvää haittaa jäisikään. Olen kuullut aika monta kertaa tarinan mieheni lapsena sairastamasta hinkuyskästä, vaikkei mieheni edes sairastanut sitä vauvana. Oli kamala sairaus sekä lapselle että vanhemmille, kun lapsi ei saa vedettyä yskimiseltä henkeä ja tätä jatkuu päiväkausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kenenkään ennen 1975 syntyneen maailma ei romahtanut rokottamattomuudesta?
Varmasti romahtikin. Tulee mieleen olikohan isoisoäidin sisko. Joku kauan elänyt sukulainen kuitenkin, kun tein vähän sukututkimusta. Häneltä ei jäänyt ketään jälkeläisiä muistelemaan, miten hyvin ennenkin pärjättiin. Hänellä ja hänen miehellään oli kuusi lasta. Kaikki kuolivat tosi lyhyen ajan sisällä samaan kulkutautiepidemiaan, joka oli joku nykyisen rokotusohjelman taudeista ja joka ei nykyään Suomessa tapa enää ketään rokotuksien ansiosta. En nyt muista, mikä se tauti oli, mutta jäi mieleen, että se on saatu hävitettyä. Se ei unohtunut, miten kamala tunne näin itsekin vanhempana oli kuvitella, kun kaikki lapset kuolisivat yhtä aikaa tautiin. Voiko ajatella sitä ja samalla päättää, ettei rokota lapsiaan?
Ensin pikku Vihtori, joka oli juuri oppinut seisomaan ja nauroi aina isosisarusten tempuille, ja kiharapäinen Anna, joka tykkäsi tanssia ja laulaa hennolla äänellä itsekeksityillä sanoilla. Sitten puhelias Antti, joka aina keksi pikkusisaruksille hauskimmat leikit. Sitten Elsa, joka oli jo iso tyttö ja suuri apu äidille, aina iloinen, ja samana yönä Elsaa ihaillut Kaisa, joka tykkäsi kuunnella ja kertoa tarinoita. Ei jäänyt kuin pieni Mikko, joka rakasti kaikkia eläimiä ja äidin ja isän kaikkien puuhien matkimista. Vanhemmat yrittävät sitten epätoivon vimmalla hoitaa ainoakseen jäänyttä Mikkoa, mutta turhaan.
Eikä tarvitse mennä edes kauhean kauas historiaan, ihan toi 50-luku riittää. Anoppini, syntynyt -55, lapsuudenperheestä 3/7 lasta kuoli. Vauvaikäiset kaksoset kuoli juurikin tuhkarokkoon ja sitten oli vielä yksi vauva, joka kuoli johonkin muuhun infektioon. Ja tää oli etenkin maaseudulla silloin ihan normi, ei tämmösistä missään lehdessä kirjoteltu, kun semmosta se oli. Lapsia kuoli. Miettikää, mikä kansallinen tragedia se tänä päivänä olisi, jos jostain perheestä puolet lapsista kuolisi. Tää ihan lähihistoria on meiltä täysin unohtunut, näköjään jopa niiltä, jotka on sen itse eläneet.
https://www.stat.fi/til/ksyyt/2010/ksyyt_2010_2011-12-16_kat_007_fi.html
Alle 1-vuotiaiden kuolleisuus on laskenut rajusti mm. rokotusten ansiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moniko tietää ns "vesirokkojuhlat?" Minut ja eräs toinen tyttö passitettiin kaverin luo "nimipäiviä juhlimaan" kun tällä nimpparisankarilla oli sopivasti vesirokko, tietysti tarttui meihin mikä oli tarkoituskin. Minä selvisin kutinalla, mutta tämä toinen kutsuvieras joutui sairaalaan.
Vesirokko on itse sairautena oikeasti varsin harmiton. Sen ainoa haittapuoli, ellei ole joku heikomman aineksen edustaja ja saa siitäkin jotain jälkitautia on se, että vyöruusu voi seurata vain jos on sairastanut vesirokon. Rokotetuille ei voi tulla vyöruusua.
Mun tyttö sairasti vesirokon 7-vuotiaana, ei saanut jälkitauteja, mutta tuon seurauksena hänellä on hankala sairaudenpelko. Hänellä vesirokkorakot levisivät aivan kaikkialle, myös limakalvoihin (ja siten myös mm. genitaaleihin). Jos joku on sairastanut rajun alapääherpeksen niin voi ehkä kuvitella millaiset tuskat tytöllä oli. Myös suussa oli rakkoja ja syöminen ja juominen hyvin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesirokko ei ole oikeasti harmiton. Aikuisille vaikea tauti, samoin jos vastasyntynyt sairastuu, aiheuttaa myös kehityshäiriöitä eli vammauttaa sikiön jos äiti sairastuu vesirokkoon alkuraskaudessa. Lapsia lennätetty ulkomaille tehohoitoon”vain” vesirokon takia. https://www.is.fi/terveys/art-2000000815143.html
Olen oman lapseni rokotuttanut vesirokkorokotteella.Vesirokko ei ole harmiton, mutta ei johda kuolemaan kuin aniharvoin. Kyseessä on myös rokote jota perustellaan sillä, että sairauden kustannukset töistäpoissaoloina ovat n. 12 miljoonaa euroa ja terveydenhuollon kustannukset 2 miljoonaa euroa. Otan lapselleni kaikki vakavien tautien rokotteet mutta tällaiset rahan takia annettavat ovat ihan järjettömiä.
Päiväkotilapselle kannatan tietysti kaikkia rokotuksia, myös uusi kehitysvaiheessa olevia, mutta kotihoitolasta ei mielestäni kannata riskeerata uudella rokotteella jonka tehosta ei vielä tiedetä. Ainoa varma tapa saada immuniteetti vesirokkoa vastaan on vieläkin sen sairastaminen. Mielestäni rokotusohjelmassa on vesirokkorokotteen kohdalla suuri ongelma,kun se annetaan vasta yli vuoden ikäiselle jolloin tauti olisi järkevintä sairastaa. Rokote pitäisi antaa lähes vastasyntyneelle tai vasta kouluikäiselle (Tällöin aion itsekin antaa rokotteen lapselleni varmuuden vuoksi, ettei sairasta tautia aikuisena.) Toivon kuitenkin että lapseni saisi kunnollisen rokon nuorempana jotta immuniteetti on varma.
Aina kun rokotteen perusteissa mainitaan raha, alkaa mulle tull kylmät väreet. Lapsen rokottamisen pitäisi ehdottomasti olla oikeus joka johtaa lapsen terveempään elämään, ei mikään yritysten tuottavuutta lisäävä keino. Sama juttu kilpailutuksessa. Ei todellakaan pitäisi valita rokotetta joka on halvin vaan se joka on paras! (näin kävi alkuvuoden influenssarokotteen kanssa) Tehdään vaikka vähemmän niitä liikenneympyröitä ja lopetetaan tämä terveyden kustannuksella säästäminen.
Minusta lapsella pitäisi olla myös oikeus olla sairastamatta kamalia, tuskallisia tauteja vaikka niistä ei pysyvää haittaa jäisikään. Olen kuullut aika monta kertaa tarinan mieheni lapsena sairastamasta hinkuyskästä, vaikkei mieheni edes sairastanut sitä vauvana. Oli kamala sairaus sekä lapselle että vanhemmille, kun lapsi ei saa vedettyä yskimiseltä henkeä ja tätä jatkuu päiväkausia.
Tässä oli siis kyse nimronomaan vesirokosta, ei hinkuyskästä. Ja kirjoitin, että haluan lapseni saavan immuniteetin vesirokkoon aikuisikää varten, jolloin tauti olisi paljon rajumpi. Rokotteen teho ei vielä ole parhaimmillaan, sillä Suomesta ei saa parasta rokotetta vaan halvimman (Varivax) vaikka yksityisellä puolella maksullisena on koko ajan ollut käytössä (Varilrix). Jos rokote tulee osaksi näitä pitkään tutkittuja rokotteita (esim. ProQuad joka suojaa vihurirokolta, tuhkarokolta, sikotaudilta ja vesirokolta) niin silloin aion sen ottaa tuleville lapsilleni. Nyt ollaan kuitenkin vasta tutkimusvaiheessa tämän Suomen rokotteen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kenenkään ennen 1975 syntyneen maailma ei romahtanut rokottamattomuudesta?
Varmasti romahtikin. Tulee mieleen olikohan isoisoäidin sisko. Joku kauan elänyt sukulainen kuitenkin, kun tein vähän sukututkimusta. Häneltä ei jäänyt ketään jälkeläisiä muistelemaan, miten hyvin ennenkin pärjättiin. Hänellä ja hänen miehellään oli kuusi lasta. Kaikki kuolivat tosi lyhyen ajan sisällä samaan kulkutautiepidemiaan, joka oli joku nykyisen rokotusohjelman taudeista ja joka ei nykyään Suomessa tapa enää ketään rokotuksien ansiosta. En nyt muista, mikä se tauti oli, mutta jäi mieleen, että se on saatu hävitettyä. Se ei unohtunut, miten kamala tunne näin itsekin vanhempana oli kuvitella, kun kaikki lapset kuolisivat yhtä aikaa tautiin. Voiko ajatella sitä ja samalla päättää, ettei rokota lapsiaan?
Ensin pikku Vihtori, joka oli juuri oppinut seisomaan ja nauroi aina isosisarusten tempuille, ja kiharapäinen Anna, joka tykkäsi tanssia ja laulaa hennolla äänellä itsekeksityillä sanoilla. Sitten puhelias Antti, joka aina keksi pikkusisaruksille hauskimmat leikit. Sitten Elsa, joka oli jo iso tyttö ja suuri apu äidille, aina iloinen, ja samana yönä Elsaa ihaillut Kaisa, joka tykkäsi kuunnella ja kertoa tarinoita. Ei jäänyt kuin pieni Mikko, joka rakasti kaikkia eläimiä ja äidin ja isän kaikkien puuhien matkimista. Vanhemmat yrittävät sitten epätoivon vimmalla hoitaa ainoakseen jäänyttä Mikkoa, mutta turhaan.
Eikä tarvitse mennä edes kauhean kauas historiaan, ihan toi 50-luku riittää. Anoppini, syntynyt -55, lapsuudenperheestä 3/7 lasta kuoli. Vauvaikäiset kaksoset kuoli juurikin tuhkarokkoon ja sitten oli vielä yksi vauva, joka kuoli johonkin muuhun infektioon. Ja tää oli etenkin maaseudulla silloin ihan normi, ei tämmösistä missään lehdessä kirjoteltu, kun semmosta se oli. Lapsia kuoli. Miettikää, mikä kansallinen tragedia se tänä päivänä olisi, jos jostain perheestä puolet lapsista kuolisi. Tää ihan lähihistoria on meiltä täysin unohtunut, näköjään jopa niiltä, jotka on sen itse eläneet.
Totta. Näillä rokotevastustajavanhemmilla ei ole mitään käryä millainen tauti tuhkarokko on ja millaiset seuraukset sillä voi olla koska eivät ole itse sitä sairastaneet tai olleet sen kanssa tekemisissä. Mutta kun luotetaan siihen että muut rokottaa lapsensa niin ne omat rokottamattomat kullanmurut pysyy suojassa. Nythän niin ei olekaan kun kaveritkin ovat jättäneet lapsensa rokottamatta. Tuossa eskariryhmässä on ainakin kymmenen muuta lasta joita ei ole rokotettu tuhkarokkoa vastaan ja kun nämä alkavat levittää sitä lähipiiriinsä...Voidaan vaan kuvitella mitä siitä seuraa. Kärsimystä ja surua monelle perheelle.
Ja nyt on myöhäistä hakea sitä rokotusta koska vasta-aineiden muodostumiseen menee se pari viikkoa ainakin. Siihen mennessä tauti on jo levinnyt laajalle.
Nyt niiden rokottamattomien lasten vanhemmille kuitenkin kelpaa vasta-ainelääkkeet joilla voidaan lieventää tai estää ko. tauti. Eikö sen pitänyt olla harmiton lastentauti? Miksi estolääke kuitenkin halutaan?
Lestaadiolaiset ovat näitä rokotevastasia, samat jotka juottavat lapsilleen hopeavettä.
Vierailija kirjoitti:
Lestaadiolaiset ovat näitä rokotevastasia, samat jotka juottavat lapsilleen hopeavettä.
Älä yleistä. Vain ruotsinkielisellä Pohjanmaalla.
Tiedättekö, pääseekö sen Pohjanmaalla vaikuttavan rokotevastaisen hihhuliäidin tekstejä lukemaan jostakin? Esim onko hänellä blogia tms? Yritin googlta, mutten löytänyt. Kiinnostaisi vain tietää mitä heidän päässä liikkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä yleistä. Vain ruotsinkielisellä Pohjanmaalla.
Just näin. Juuri sopivan pieni suhteellisen suljettu yhteisö, joka seuraa tiiviisti Ruotsin hihhuleiden esimerkkiä. Voisi olla mikä tahansa muukin vastaava yhteisö.
Esim. täällä Oulun seudulla en ole vastaavaan rokotusvastaisuuteen lestadiolaisten yhteydessä törmännyt.
Mulla on 10 kk ikäinen vauva ja ensi viikolla neuvola. Voinko pyytää MPR-rokotetta jo laitettavaksi vai onko tärkeää odottaa vuoden ikäiseksi?
Mikä tuo rokotekammo niinkuin on? Pelätään että salaperäisestä pelottavasta rokotteesta tulee autismi, kuolema tai hulluus? Keskiajalla noidat, nykyään rokotteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä kyllä. Tuhkarokkoa vastaan rokotettu Suomessa yli 40 vuoden ajan. Eli olet varmaan sitten tuota vanhempi, eikä sulla ole lapsia.
Onko tosiaan? Olen syntynyt 1975 ja muistan ihan hyvin miten sairastin tuhkarokon. Samaan aikaan sitä sairasti useampikin kaverini, joten meitä ei ainakaan ilmeisesti oltu rokotettu.
mpr tuli rokoteohjelmaan vuonna 81
Ei vaan 1975.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on odotettu tilanne. Itse tavallaan toivon, että siellä ensinnäkin sairastuisi mahdollisimman moni ja että ainakin joku saisi todella vakavia jälkitauteja, jotta syntyisi pelotetta näille lapsiaan rokottamattomille, että seuraavalla kerralla se on sitten lapsen henki, jos pelleilevät vielä asioilla. Mulle ne heidän lapsensa eivät merkitse yhtään mitään, ainoastaan ne lapset ja heidän vanhempnsa merkitsevät, joille ei sairauden vuoksi voida rokotuksia antaa, ja ovat siksi uhattuina sairastua.
Kaikkien näiden hihhuliperheiden lasten soisi saavan vkavia jälkitauteja, ja odotan käsiäni hiroskellen, että jotakin pahaa tapahtuu. Saisi sitten ilkkua niille vanhemmille oikein urakalla.Samaan aikaan täysin rokotetusta lapsestasi tulee mielenvikainen sarjamurhaaja. Olisiko kuitenkin ollut parempi jättää rokottamatta? Näinkin voi siis asioita perustella itselleen.
Siis sinä perustelet rokottamatta jättämisiä sillä, että lapsestasi ehkä tulisi sarjamurhaaja? Mä rokotutan omat lapseni, vaikka se "hirveä riski" on olemassa, lol. Kumpikohan on isompi riski, mun lapseni sarjamurhaaja, vai että joku rokottamaton saa pysyvän jälkitaudin? Tai tartuttaa immuunivajeisen? Mietipä sitä.
Täytyisi kaikki vanhemmat jotka jättää lapsen rokottamatta viedä psykologin juttusille ja selvittää et mikä se ongelma siellä päässä onkaan. Ei ole tervettä asettaa omaa lastaan vastaan tietoisesti.
Kaikille rokotusvastaisille: pelkästään Euroopassa on kuollut tänä vuonna 37 ihmistä tuhkarokkoon. Kyllä tämän pitäisi olla yhteisvastuullinen asia. En minä ainakaan haluaisi niskoilleni syyllisyyttä siitä, että rokottamaton lapseni olisi tartuttanut immuniteetiltään heikompia ihmisiä. Kun siihen voi oikeasti kuolla!
Kumma juttu, että nyt näitä rokottamattomia lapsia tuodaan joukolla saamaan vasta-aineita ja rokotteita.
Vesirokko ei ole harmiton, mutta ei johda kuolemaan kuin aniharvoin. Kyseessä on myös rokote jota perustellaan sillä, että sairauden kustannukset töistäpoissaoloina ovat n. 12 miljoonaa euroa ja terveydenhuollon kustannukset 2 miljoonaa euroa. Otan lapselleni kaikki vakavien tautien rokotteet mutta tällaiset rahan takia annettavat ovat ihan järjettömiä.