Järkyttävä työvoimapula!
Lähetin tänne äskön viestin aiheesta mutta sitä ei ikinä julkaistu? Rajoitetaanko täällä sananvapautta. :-O Ihmettelin sitä, että ihanko oikeasti meillä on työvoimapula vai mikä tämä julkinen kekustelu ja päättäjien höpötys aiheesta on. Nämä alat, joilla on pulaa työntekijöistä ovat matalapalkka-aloja huonoilla työehdoilla. Meillä on yli 200t työtöntä lisäksi melkein puoli miljoonaa ilmaiseksi työtä tekevää. Silti täällä puhutaan työvoimapulasta, vaikea käsittää.
Kommentit (215)
Niin unohdin sanoa, että kun kulkutaudit riivaa, niin ketään ei kiinnosta sulkea rajoja ;)
Kaikki on ok jos vähän porukkaa kualasee.
ZinkZink
Vierailija kirjoitti:
Only in hell. On työvoimapula kun palsta on täynnä vinkuvia työttömiä. Omat juomavedet myydään, jonninjoutavilla ilmastonmuutoksilla nostetaan jatkuvasti hintoja, mamútetaan, niin että ruotsissa jo on pumpum.
Jatkanko?
H - E - L - L is here
Zinc
Jatka vaan, vaikka kyllähän nämä jutut monet jo tietää ja tajuaa. Ollaan menossa kohti syvää kuoppaa ja sen pohjastakin vielä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jollakin siis omakohtaista kokemusta tästä työvoimapulasta?
Kyllä on. Olen it-alalla eikä (osaavia) työntekijöitä meinaa löytää kuin varastamalla naapurifirmalta ja lupaamalla korkeampaa palkkaa. Koodareita koulutetaan jatkuvasti, mutta minne sitten valunevat vai jäävätkö hillumaan opiskelijaelämään, kun pula ei vain hellitä. Jopa aloittelijoita on vaikea saada pääkaupunkiseudulla ja isommissa kaupungeissa, mutta edes pari vuotta työskennelleitä on täysin mahdoton löytää. Meidän alalla ongelma ei edes useimmiten ole se palkka, vaan sitä kyllä maksetaan jos vain saadaan ketään töihin.
Olen myös kuullut monelta muulta asiantuntijaalalta samaa (sekä akateemisilta- että duunarialoilta). Monessa ammattikoulussa opetus on nykyään niin huonotasoista ettei valmistuneita voi edes palkata harjoittelijoiksi kun ovat käyneet pari viikkoa koulussa ja kopsanneet netistä kirjalliset tehtävät.
Uskon kyllä että työvoimapulassa osasyy on yritykset/alat jotka ovat nihkeitä palkkaamaan henkilökuntaa tai parantamaan työolosuhteita, kuten esim hoitoala. Siellä kuulemma edelleen jatkuvat lainvastaiset työsopimusten ketjutukset kun ei vaan avata enempiä vakipaikkoja. Suureksi osaksi ongelma on myös hiljalleen kasvava, ja vaikkei tilanne vielä näykään niin selkeästi, niin suuret ikäluokat ovat eläköitymässä ja hyvin monet pikkufirmat joutuvat tästä syystä lopettamaan täysin. Äitini on 72 ja edelleen töissä, useimmat hänen työpaikassaan ovat 60+ ja jossain vaiheessa he kaikki siirtyvät eläkkeelle, vaikka vielä työskentelevätkin yliajalla...Jaa. Olen 56-vuotias koodari ja työtön. En millään meinaa kelvata työnantajille.
Haastatteluihin kyllä pääsen. Niissä ei muuten mitenkään ole mitattu osaamista; kai ne sitten jollakin röntgenkatseella näkee, että en osaa tarpeeksi?
Yhdessä haastattelussa haastattelija sanoi suoraan että juuri noin tehdään, otetaan naapurifirmasta maksamalla vähän parempaa palkkaa kuin siellä. Sitten vuoden päästä sama naapurifirma kaappaa samalla systeemillä entisen omansa takaisin.
Halvempi ihan kehityskelpoinen työtön ei kumminkaan kelpaa.
Työkokemusta alalta minulla kyllä on, samoin koulutusta (vieläpä erinomaisin arvosanoin), ja nyt opiskelen työkkärin luvalla taas lisää.
Ei se kumminkaan työpaikaksi muutu.
Hulluinta on, että olen pari kertaa hakenut duuniin, johon minulla olisi ihan täsmäosaaminen juuri se, mitä sinne haetaan, ts. olen tehnyt hyvin samanlaista hommaa aiemmin, mutta en vain päässyt. Runoiltiin selitykseksi jotain älytöntä, etteivät usko SQL-taitojeni riittävän - no, töitä sillä olen kumminkin aiemmin tehnyt ihan onnistuneesti, ja mitenkään eivät niitä taitoja testanneet. Ilmeisesti olivat vain päättäneet, että työttömässä on pakko olla jotain vikaa, ei kai se muuten työtön olisi. Oli muuten valtion duuni se.
IT-alalla jos on työvoimapulaa niin kysymys on siitä ettei pidetä huolta omasta työvoimasta. Potkitaan osaavammasta päästä porukkaa pois ja rekrytoidaan keltanokkia. Ei kouluteta entisiä uusiin teknologioihin. Oletetaan, että jostain talon ulkopuolelta saadaan valmiita osaajia.
Ja sitten tosiaan ikäsyrjintä, työttömien syrjintä, jossain määrin myös naisten syrjintä joissakin firmoissa. Viimeksi mainittu ei ole tietoista, vaan sitä että kun etsitään porukkaan sopeutuvaa "hyvää tyyppiä", niin vähän erilainen huumorintaju ja kiinnostuksen kohteet ei ole mitään plussaa.
Kommentoija jolle kommentoit puhuikin pelkkää sitä itseään. Tyypillinen porvariprogandan kylväjä, joko omien intressien takia tai sitten tyhmyyttään (=hyödyllinen idiootti).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... on kuulemma...olen kuullut tutuilta...olen huomannut...
Ensiksikin pikaisesti googletettu "kuulemma" koodaripulaan
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/4836a6a8-6b0c-4e38-817f-a8d787ff429c
"Palkaksi ilmoitetaan 1 400 eur/kk. Työnantaja tarjoaa puhelinedun.
– Meille on jo tullut sellaisia työhakemuksia, joissa tämä ei ole kynnyskysymys, ja todella päteviä kavereita on löytynyt, Titan Trans Oy:n toimitusjohtaja Juhani Mäkäräinen sanoo."
Ei voi kuin ihmetellä kuinka pahasti näissä "kuulemma" paikoissa on vaatimukset versus palkka, työehdot ja olot jne. ristiriidassa keskenään, jos sellaisia edes oikeasti on :)
Ja "taitaa" koskea noita muitakin "kuulemma" mutuiluja :)
Tuosta ylhäältä poimin vielä yhden linkin, jossa on kuvattu aika osuvasti nykytilanne ja sen kehityskulku :)
https://blogit.kansanuutiset.fi/maailmanparantajan-madonluvut/66-poliit…
Uskon toki, että pulaa on mahdollisimman halvoista (mieluiten ilmaisista muiden veronmaksajien maksamista) työntekijöistä, jotka ovat mahdollisimman lähellä niitä valmiiksi kaiken osaavia mystisiä olentoja, varustettuna pitkällä työkokemuksella ja nuorella iällä, sekä äärimmäisellä stressinsieto ja jousto jne. kyvyllä jne. (listaa voisi jatkaa vielä pitkään) :)
Tässä totuus nykytyömarkkinoista.
Yksi syy miksi tätä valhetta pidetään yllä on,
https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3694041-ovet-auki-halpatyovoimal…
Edellisen hallituksen päätöksellä päätettiin siirtää tarveharkinta ELY-keskuksille ja tarveharkinnan poistoon tehtiin sellainen laukaisin, että siihen riittää se, että työnantajat hokevat riittävän kovasti työvoimapulaa ja kikkailevat feikki työnhakuilmoituksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvoimapula? Ei työnantajia kiinnosta 50+ työnhakijat. Suomessa työttöminä tuhansia yli 50v. ja hoetaan työvoimapulaa. Olisiko oikea syy ikärasismi?
Sama koskee ihan kaikkia ikäluokkia, pulaa on vain työntekijöistä, joiden toimeentulon maksaa kokonaan tai mahdollisimman suuresti muut veronmaksajat ja jotka ovat valmiit mahdollisimman epäinhimillisiin olosuhteisiin.
Tämä yhteiskunnan tuilla hyötyminen koskee työnantajien lisäksi myös mm. asuntosijoittajia, joiden sikakalliiksi määrittelemät vuokrat me kaikki veronmaksajat maksamme erilaisina KELA:n asunto- ja toimeentulotukina.
Kaikki yhteiskunnan tuet menee joko työnantajan tai vuokranantajan pussiin.
Ja loput ruokakauppojen duopolille, jotka nostavat ruuan hintaa, mutteivät maksa paljon mitään sille alkuperäiselle tuottajalle...
Siellä ne kaikki ahneet lobbaavat omia etujaan kansanedustaja- ja ministeripiireille isolla rahalla, jotta he tekisivät ”oikeita” päätöksiä. Törkeäksi menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on. Olen it-alalla eikä (osaavia) työntekijöitä meinaa löytää kuin varastamalla naapurifirmalta ja lupaamalla korkeampaa palkkaa. Koodareita koulutetaan jatkuvasti, mutta minne sitten valunevat vai jäävätkö hillumaan opiskelijaelämään, kun pula ei vain hellitä. Jopa aloittelijoita on vaikea saada pääkaupunkiseudulla ja isommissa kaupungeissa, mutta edes pari vuotta työskennelleitä on täysin mahdoton löytää. Meidän alalla ongelma ei edes useimmiten ole se palkka, vaan sitä kyllä maksetaan jos vain saadaan ketään töihin.
Olen myös kuullut monelta muulta asiantuntijaalalta samaa (sekä akateemisilta- että duunarialoilta). Monessa ammattikoulussa opetus on nykyään niin huonotasoista ettei valmistuneita voi edes palkata harjoittelijoiksi kun ovat käyneet pari viikkoa koulussa ja kopsanneet netistä kirjalliset tehtävät.
Uskon kyllä että työvoimapulassa osasyy on yritykset/alat jotka ovat nihkeitä palkkaamaan henkilökuntaa tai parantamaan työolosuhteita, kuten esim hoitoala. Siellä kuulemma edelleen jatkuvat lainvastaiset työsopimusten ketjutukset kun ei vaan avata enempiä vakipaikkoja. Suureksi osaksi ongelma on myös hiljalleen kasvava, ja vaikkei tilanne vielä näykään niin selkeästi, niin suuret ikäluokat ovat eläköitymässä ja hyvin monet pikkufirmat joutuvat tästä syystä lopettamaan täysin. Äitini on 72 ja edelleen töissä, useimmat hänen työpaikassaan ovat 60+ ja jossain vaiheessa he kaikki siirtyvät eläkkeelle, vaikka vielä työskentelevätkin yliajalla...Jaa. Olen 56-vuotias koodari ja työtön. En millään meinaa kelvata työnantajille.
Haastatteluihin kyllä pääsen. Niissä ei muuten mitenkään ole mitattu osaamista; kai ne sitten jollakin röntgenkatseella näkee, että en osaa tarpeeksi?
Yhdessä haastattelussa haastattelija sanoi suoraan että juuri noin tehdään, otetaan naapurifirmasta maksamalla vähän parempaa palkkaa kuin siellä. Sitten vuoden päästä sama naapurifirma kaappaa samalla systeemillä entisen omansa takaisin.
Halvempi ihan kehityskelpoinen työtön ei kumminkaan kelpaa.
Työkokemusta alalta minulla kyllä on, samoin koulutusta (vieläpä erinomaisin arvosanoin), ja nyt opiskelen työkkärin luvalla taas lisää.
Ei se kumminkaan työpaikaksi muutu.
Hulluinta on, että olen pari kertaa hakenut duuniin, johon minulla olisi ihan täsmäosaaminen juuri se, mitä sinne haetaan, ts. olen tehnyt hyvin samanlaista hommaa aiemmin, mutta en vain päässyt. Runoiltiin selitykseksi jotain älytöntä, etteivät usko SQL-taitojeni riittävän - no, töitä sillä olen kumminkin aiemmin tehnyt ihan onnistuneesti, ja mitenkään eivät niitä taitoja testanneet. Ilmeisesti olivat vain päättäneet, että työttömässä on pakko olla jotain vikaa, ei kai se muuten työtön olisi. Oli muuten valtion duuni se.
IT-alalla jos on työvoimapulaa niin kysymys on siitä ettei pidetä huolta omasta työvoimasta. Potkitaan osaavammasta päästä porukkaa pois ja rekrytoidaan keltanokkia. Ei kouluteta entisiä uusiin teknologioihin. Oletetaan, että jostain talon ulkopuolelta saadaan valmiita osaajia.
Ja sitten tosiaan ikäsyrjintä, työttömien syrjintä, jossain määrin myös naisten syrjintä joissakin firmoissa. Viimeksi mainittu ei ole tietoista, vaan sitä että kun etsitään porukkaan sopeutuvaa "hyvää tyyppiä", niin vähän erilainen huumorintaju ja kiinnostuksen kohteet ei ole mitään plussaa.
Valtiokin käyttää näissä duuneissaan 9€/pvä -työharjoittelijoita. Näin saadaan asiantuntija halvalla töihin ja työttömyystilasto nätimmäksi vähäksi aikaa. Eräässä ministeriössä meitä oli yli parisataa korkeakoulututkinnon tehnyttä ”ysieurolaista” ja jo perehdytyksessä naurahtaen todettiin, että ”me emme todellakaan pärjäisi täällä ilman teitä, olette tärkeitä!”
Mistä h*lvetistä hyviä työnantajia enää löytää?
https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/aktiivimalli-jaavuoren-huippu-pysa…
”Yrittäjä oli nauranut nuorelle päin naamaa, että miksi ihmeessä hän maksaisi edes osan palkkakuluista, sillä hän saa koko ajan ilmaista työvoimaa”
https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/yli-500000-suomalaista-tekee-ilmai…
"Esimerkiksi alle 25-vuotiaan voi velvoittaa osallistumaan kuntouttavaan työtoimintaan. TE-toimiston suunnitelman aktivointitoimiin on vanhempienkin osallistuttava karenssin uhalla. Toimeentulotukea saavat työttömät voivat menettää tuestaan jopa 20–40 prosenttia, jos vastustavat ilmaiseen työhön osallistumista."
Vierailija kirjoitti:
”Yrittäjä oli nauranut nuorelle päin naamaa, että miksi ihmeessä hän maksaisi edes osan palkkakuluista, sillä hän saa koko ajan ilmaista työvoimaa”
"Esimerkiksi alle 25-vuotiaan voi velvoittaa osallistumaan kuntouttavaan työtoimintaan. TE-toimiston suunnitelman aktivointitoimiin on vanhempienkin osallistuttava karenssin uhalla. Toimeentulotukea saavat työttömät voivat menettää tuestaan jopa 20–40 prosenttia, jos vastustavat ilmaiseen työhön osallistumista."
Ennemmin h*lvetti jäätyy, kuin narsistihyväksikäyttäjät häppee.
Vierailija kirjoitti:
Ei elämän kevät millainen työvoimapula :D
Palkkatöitä ei saa oikein mistään ja jos saa, niin lähes aina palkkana on nälkäpalkka, että sellainen "työvoimapula" täällä meillä!
ja jos käy tuuri että pääsee töihin niin se palkka on juurikin nälkäpalkka TAI määräaikainen pätkä jonka jälkeen tarvotaan taas samassa suossa kuin aiemminkin
hyvin media ja muu kusettaa työvoimapulasta.. P*skat sitä oikeasti ole, on vain hyväksi käyttäviä työnantajia ja rikkaat hallituksessa jotka haluaa kaiken itselleen, kuolkoot köyhimmät vaikka nälkään
ei tosiaan perehdytetä enää, edellisessä työpaikassani äkkiä semmoinen eläkeikää lähellä oleva näytti hyvin pikaisesti paikat ja siinä se. Myöhemmin sainkin sitten huutoa kun en osannut kaikkea oikein, no vähän vaikea jos perehdytys on luokkaa tässä tää ja tässä tuo, mä menen nyt kahville! ......
Oletteko huomanneet koskaan että monesti nämä vakituiset työntekijät ovat hyvin nihkeitä/töykeitä uusia työntekijöitä kohtaan? Ikään kuin katsotaan kieroon, etenkin jos vakkari itse on hieman vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet koskaan että monesti nämä vakituiset työntekijät ovat hyvin nihkeitä/töykeitä uusia työntekijöitä kohtaan? Ikään kuin katsotaan kieroon, etenkin jos vakkari itse on hieman vanhempi.
No esim mun entisellä työnantajalla varmasti oli näin, (että siellä potkittiin vanhat osaajat YT:issä ulos (koska niille pitää maksaa kunnon palkkaa) ja jo ennen lainmukaisen rekrykieltoajan aikana aloitettiin valtavat nuorten kykyjen palkkauskampanjat. Sitten tuli junioria taloon ihan valtavasti. Ei me jäljelle jääneet kokeneemmat varmaan kauhean lämpimästi heihin suhtauduttu, kun tiedettiin että jos ne edes jotenkin onnistuvat työssään, niin meidät viimeisetkin konkarit potkitaan halpojen junnujen tieltä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon kyllä että työvoimapulassa osasyy on yritykset/alat jotka ovat nihkeitä palkkaamaan henkilökuntaa tai parantamaan työolosuhteita, kuten esim hoitoala. Siellä kuulemma edelleen jatkuvat lainvastaiset työsopimusten ketjutukset kun ei vaan avata enempiä vakipaikkoja. Suureksi osaksi ongelma on myös hiljalleen kasvava, ja vaikkei tilanne vielä näykään niin selkeästi, niin suuret ikäluokat ovat eläköitymässä ja hyvin monet pikkufirmat joutuvat tästä syystä lopettamaan täysin. Äitini on 72 ja edelleen töissä, useimmat hänen työpaikassaan ovat 60+ ja jossain vaiheessa he kaikki siirtyvät eläkkeelle, vaikka vielä työskentelevätkin yliajalla...
Täällä tietojenkäsittelytieteen maisteri ja kokoneut koodari /arkkitehti joka ei ulkomailla vietettyjen muutaman vuoden jälkeen näytä pääsevän Suomessa töihin mihinkään. Ilmeisesti se että olen nainen ja ikää 45 on niin suuri ongelma, että ei kelpaa. Jos näin on, niin se työvoimapula on kyllä ihan höpöhöpöä ja johtuu lähinnä siitä että syrjitään esim. iän perusteella rankasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esim mun entisellä työnantajalla varmasti oli näin, (että siellä potkittiin vanhat osaajat YT:issä ulos (koska niille pitää maksaa kunnon palkkaa) ja jo ennen lainmukaisen rekrykieltoajan aikana aloitettiin valtavat nuorten kykyjen palkkauskampanjat. Sitten tuli junioria taloon ihan valtavasti. Ei me jäljelle jääneet kokeneemmat varmaan kauhean lämpimästi heihin suhtauduttu, kun tiedettiin että jos ne edes jotenkin onnistuvat työssään, niin meidät viimeisetkin konkarit potkitaan halpojen junnujen tieltä ulos.
Hajoita ja hallitse politiikkaa, ja näin saadaan taas duunarit kärhämöimään keskenään ja käyttämään energiansa siihen. Narsistihyväksikäyttäjät nauravat nurkan takana partaansa ja saavat näin jatkaa rauhassa suhmurointejaan.
miksi sekin on laillista että saa ketjuttaa määräaikaista sopparia yksi toisensa perään, saa aina työntekijä olla ressinalla että jatkuuko vaiko eikö.. ja niin siinähän on se mätä myös että tolleen kun tehään niin työnantaja voi kikkailla työntekijältä palkallisen loman pois! se vaan annetaan pikkuhiluina palkan mukana.
Eräs työnantaja teki näin, ja eräs nainen siellä oli ollut 4v ilman lomia juurikin ketjutetuilla soppareilla kunnes vakinaistettiin, mutta kuka hullu alkaa oikeasti vuosi toisensa perään luopumaan lomista mitkä muut saa, ja vain odottelemaan jotain joka EHKÄ tapahtuu? Tuohan on ihan sairasta! Ketju sopparit pitäis kieltää tai edes tehdä tuntuvat rajoitukset kuinka pitkään niitä saa jatkaa ennenkuin on tehtävä päätöksiä.
Only in hell. On työvoimapula kun palsta on täynnä vinkuvia työttömiä. Omat juomavedet myydään, jonninjoutavilla ilmastonmuutoksilla nostetaan jatkuvasti hintoja, mamútetaan, niin että ruotsissa jo on pumpum.
Jatkanko?
H - E - L - L is here
Zinc