Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkyttävä työvoimapula!

Vierailija
29.11.2018 |

Lähetin tänne äskön viestin aiheesta mutta sitä ei ikinä julkaistu? Rajoitetaanko täällä sananvapautta. :-O Ihmettelin sitä, että ihanko oikeasti meillä on työvoimapula vai mikä tämä julkinen kekustelu ja päättäjien höpötys aiheesta on. Nämä alat, joilla on pulaa työntekijöistä ovat matalapalkka-aloja huonoilla työehdoilla. Meillä on yli 200t työtöntä lisäksi melkein puoli miljoonaa ilmaiseksi työtä tekevää. Silti täällä puhutaan työvoimapulasta, vaikea käsittää.

Kommentit (215)

Vierailija
61/215 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiiko, ettei heitellä ilman todisteita näitä urbaanilegendoja mysteerityöpaikoista, joihin ei muka kukaan hae? Eli tänne linkki hakuun, työehdot ja palkka reilusti näkyviin.

Vierailija
62/215 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kajaanissa on pula hitsareista Transtechin tehtaalla. Palkkaisivat heti monta ratikoita tekemään kun on tilauksia Saksasta ja Suomesta

En ainakaan löytänyt yhtään avointa työpaikkailmoitusta heiltä? 

http://www.transtech.fi/työpaikat/avoimet_työpaikat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/215 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvihuoneissa on työvoimapula. 2-vorotyö ja palkka bruttona 8,5e. Houkutteleeko?

Heh heh.

Tuttua duunia, mutta en enää tuolla palkalla tekisi.

Kaveri on puutarhuri ja ei palkata koska tessin mukainen palkka on noin 9e tunti.

Aika riistoa. Ei tulla vastaan edes eurolla :D

Tekeekin viherrakentajan hommia nykyään. Aika tiukassa on kun ei voida maksaa asiantuntijalle tessin mukaista palkkaa.

Kuitenkin koko kasvihuoneala maksetaan veronmaksajien pussista tukina.

Ostan itse ulkolaisia vihanneksia tästä syystä. Samoin kukat lähtee aina Afrikasta.

Vierailija
64/215 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvihuoneissa on työvoimapula. 2-vorotyö ja palkka bruttona 8,5e. Houkutteleeko?

Heh heh.

Tuttua duunia, mutta en enää tuolla palkalla tekisi.

Kaveri on puutarhuri ja ei palkata koska tessin mukainen palkka on noin 9e tunti.

Aika riistoa. Ei tulla vastaan edes eurolla :D

Tekeekin viherrakentajan hommia nykyään. Aika tiukassa on kun ei voida maksaa asiantuntijalle tessin mukaista palkkaa.

Kuitenkin koko kasvihuoneala maksetaan veronmaksajien pussista tukina.

Ostan itse ulkolaisia vihanneksia tästä syystä. Samoin kukat lähtee aina Afrikasta.

Huh huh, järkyttävää. 

Vierailija
65/215 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up 

Vierailija
66/215 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pätkätyöläinen, niin käytännössä on aina aktiivisena erilaiset hakuvahdit, joten työpaikkailmoituksia satelee sähköpostiin. Ja kyllä niistä paskat työpaikat oikein erottuu, kun samaan hommaan haetaan jatkuvasti uutta työntekijää.

Itsekin olen joskus joihinkin hakenut, mutta taidan sitten olla kokemustasoltani liian kallis työntekijä, kun ei ole haastattelukutsuakaan tullut. Vai miksei alan työkokemusta omaava henkilö kelpaa, samalla kun kyseinen työpaikka on koko ajan auki?

Vierailija
67/215 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen pätkätyöläinen, niin käytännössä on aina aktiivisena erilaiset hakuvahdit, joten työpaikkailmoituksia satelee sähköpostiin. Ja kyllä niistä paskat työpaikat oikein erottuu, kun samaan hommaan haetaan jatkuvasti uutta työntekijää.

Itsekin olen joskus joihinkin hakenut, mutta taidan sitten olla kokemustasoltani liian kallis työntekijä, kun ei ole haastattelukutsuakaan tullut. Vai miksei alan työkokemusta omaava henkilö kelpaa, samalla kun kyseinen työpaikka on koko ajan auki?

Niinpä. 

Vierailija
68/215 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopiiko, ettei heitellä ilman todisteita näitä urbaanilegendoja mysteerityöpaikoista, joihin ei muka kukaan hae? Eli tänne linkki hakuun, työehdot ja palkka reilusti näkyviin.

Aika harvassa taitaa oikeasti olla ns. oikeat, ympäristöltään terveät työpaikat, josta saa sellaista palkkaa, että sillä tulee toimeen ja vastaa työnkuormittavuutta.

Vierailija
69/215 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko jollakin siis omakohtaista kokemusta tästä työvoimapulasta? 

On. PK-seudulla todella haastava rekrytoida tällä hetkellä.

Voitko kertoa tarkemmin? Millä alalla ja millaisilla työehdoilla? 

Kokoaikainen työ, osa paikoista ollut vakituisia, palkkataso 2600€ luokkaa. Muutamia hakemuksia ja käytännössä kaikki töissä jo olevia. Työttömiltä ei hakemuksia juurikaan tule.

Työttömiä ei alalla just nyt enää ole. Rakentaminen on niin kuumaa just nyt.

Näitä juttuja kuulee aina alasta tietämättömiltä. Sama juttu koskee nykyisin tätä alaa, kuin monia muitakin, eli pulaa on lähinnä halpuutustyöväestä ja niistä, jotka sietävät huonoa työympäristöä ja kohtelua.

Vierailija
70/215 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajat yms. jaksavat vaahdota kapitalistisen järjestelmän nerokkuudesta, reiluudesta sekä kysynnän ja tarjonnan laeista. Miksi sitten kiukutellaan että halpaa työvoimaa ei ole tarpeeksi? Maksakoot sitten enemmän jos on pulaa. Tekisivät edes niin kuin saarnaavat.

Ymmärrän että tavoitellaan voittoa ja kannattavuutta, mutta maksimaalinen voitontavoittelun asettaminen kaiken moraalin ja ihmisyyden yläpuolelle on käsittämätöntä. En vain ikinä tule ymmärtämään. Onko se niin kiva sitten istua rahakasan päällä tietäen että voitot on kääritty esim. vanhusten, kehitysvammaisten, huostaanotettujen, mielenterveyskuntoutujien jne. selkänahasta?

Vierailija
71/215 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://blogit.kansanuutiset.fi/maailmanparantajan-madonluvut/66-poliit…

https://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/514703-rakennusliiton-pomo-tyov…

Siinä pari linkkiä jotka noukin pikaisesti googlen tarjoamista  vaihtoehdoista.

Ihmettelen vain, kuinka kujalla monet vieläkin ovat, monet tahattomasti massiivisen aivopesukamppanjan seurauksesta ja sitten on nämä narsistit, joista osa uskoo omia ahneuden aiheuttamia harhojaan itsekin ja osa sitten tietoisesti ahneuden ajamina rakentaa ja ruokkii heitä itseään hyödyttäviä valheellisia mielikuvia jne.

Vierailija
72/215 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen suuresti valta- ja rahaeliitin, sekä valtamedian valtavaa moraalin ja etiikan puutostilaa.

Vierailija
73/215 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te työnantajat tai muut, jotka tiedätte tästä työvoimapulasta niin voitteko mainita alan, palkan ja työehdot. 

Mystistä, ettei vastauksia ole tullut pilvin pimein, kun edelleen tämä asia on esillä?

Vierailija
74/215 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te työnantajat tai muut, jotka tiedätte tästä työvoimapulasta niin voitteko mainita alan, palkan ja työehdot. 

Mystistä, ettei vastauksia ole tullut pilvin pimein, kun edelleen tämä asia on esillä?

Ihmeellinen työvoimapula kun ei kukaan sitten loppujen lopuksi osaa vastata näin yksinkertaiseen kysymykseen?

Vierailija
75/215 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin sitä, että luvataan lisää rahaa uudelelenkouluttamiseen samalla, kun väestö alkaa olla ylikouluttautunutta eikä työpaikkoja vain löydy. Itse olen yliopisto-opiskelija ja omaa ja lähipiirin työnhakua seuranneena niin työvoimapula on ollut kaukana. Onko jollakin oikeasti kokemusta työvoimapulasta ja millä alalla, millaisilla työehdoilla? 

Ap 

Jep jotain rajaa siihen kouluttamiseen. Tällä kurssilla joka loppuu huomenna on todella koulutettua porukkaa. Suorastaan hävettää kun itsellä on vain kaksi eri alan koulutusta. Näillä on monella neljä jopa 5 eri koulutusta.

Aikuisia töissä olleita jotka nyt kävi kuukauden ilmaiseksi töissä. Eikä loputkaan kolme viikkoa olla työttömiä kun olemme kurssilla. Jännästi kuitenkin saadaan korvausta eikä palkkaa.

Töitä kyllä on mutta eihän niihin palkata kun työkkäri suorastaan tyrkyttää ilmaisia. Se pitää näköjään vääntään rautalangasta. Vaikka eihän päättäjät sitä myönnä ellei tuota rautalankaa saa käyttää polttomerkin tavoin.

Huh huh. Eikö riitä, että työssä on koeaiak, jonka aika perehdytetään. Mihin tarvitaan pitkiä harjotteluaikoja, käsittämätöntä. 

Nykyään ei töissä perehdytetä. Pitää olla laskutettava ja tuottava työntekijä heti ensimmäisestä työpäivästä lähtien. Erityisesti tämä pätee vuokrafirman kautta tuleviin. Mutta sama pätee myös firman omiin vakituisiin työntekijöihin. Ja aivan erityisesti konsultteina myytäviin asiantuntijoihin.

Vierailija
76/215 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on. Olen it-alalla eikä (osaavia) työntekijöitä meinaa löytää kuin varastamalla naapurifirmalta ja lupaamalla korkeampaa palkkaa. Koodareita koulutetaan jatkuvasti, mutta minne sitten valunevat vai jäävätkö hillumaan opiskelijaelämään, kun pula ei vain hellitä. Jopa aloittelijoita on vaikea saada pääkaupunkiseudulla ja isommissa kaupungeissa, mutta edes pari vuotta työskennelleitä on täysin mahdoton löytää. Meidän alalla ongelma ei edes useimmiten ole se palkka, vaan sitä kyllä maksetaan jos vain saadaan ketään töihin.

Olen myös kuullut monelta muulta asiantuntijaalalta samaa (sekä akateemisilta- että duunarialoilta). Monessa ammattikoulussa opetus on nykyään niin huonotasoista ettei valmistuneita voi edes palkata harjoittelijoiksi kun ovat käyneet pari viikkoa koulussa ja kopsanneet netistä kirjalliset tehtävät.

Uskon kyllä että työvoimapulassa osasyy on yritykset/alat jotka ovat nihkeitä palkkaamaan henkilökuntaa tai parantamaan työolosuhteita, kuten esim hoitoala. Siellä kuulemma edelleen jatkuvat lainvastaiset työsopimusten ketjutukset kun ei vaan avata enempiä vakipaikkoja. Suureksi osaksi ongelma on myös hiljalleen kasvava, ja vaikkei tilanne vielä näykään niin selkeästi, niin suuret ikäluokat ovat eläköitymässä ja hyvin monet pikkufirmat joutuvat tästä syystä lopettamaan täysin. Äitini on 72 ja edelleen töissä, useimmat hänen työpaikassaan ovat 60+ ja jossain vaiheessa he kaikki siirtyvät eläkkeelle, vaikka vielä työskentelevätkin yliajalla...

Vierailija
77/215 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on... Olen myös kuullut monelta muulta asiantuntijaalalta samaa (sekä akateemisilta- että duunarialoilta)... jne...

"Sopiiko, ettei heitellä ilman todisteita näitä urbaanilegendoja mysteerityöpaikoista, joihin ei muka kukaan hae? Eli tänne linkki hakuun, työehdot ja palkka reilusti näkyviin."

Vierailija
78/215 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

heitätkölegendaavai kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on... Olen myös kuullut monelta muulta asiantuntijaalalta samaa (sekä akateemisilta- että duunarialoilta)... jne...

"Sopiiko, ettei heitellä ilman todisteita näitä urbaanilegendoja mysteerityöpaikoista, joihin ei muka kukaan hae? Eli tänne linkki hakuun, työehdot ja palkka reilusti näkyviin."

Kiva että tarrauduit vuodatuksessani tuohon yhteen riviin, mutta selvä. Perustellaan tarkemmin! :)

Duunarialat: putkimiehiä on kuulemma liian vähän, eikä heitä valmistu tarpeeksi tarpeeseen, tai sitten valmistuneitten laatu on liian köyhää. 60-luvulla rakennettiin paljon betonikuutioita ja ne kaikki ovat nyt putkiremontin uhan alla.

LVIS-alan työntekijöistä olen kuullut tutuilta remonttimiehiltä samaa. Osa kouluja käyneistä "ammattilaisista" ei tajua edes perusasioita vesieristyksistä tai sähköjen suojauksista.

Akateemisista tiedän olevan it-alan ohella pulaa mm. tilintarkastajista/kirjanpitäjistä joiden palkkaus on myös ihan ok-tasoa. Kemistejäkin olen huomannut rekryttävän todella vahvasti täällä länsisuomessa.

Vierailija
79/215 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...  on kuulemma...olen kuullut tutuilta...olen huomannut...

Ensiksikin pikaisesti googletettu "kuulemma" koodaripulaan

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/4836a6a8-6b0c-4e38-817f-a8d787ff429c

"Palkaksi ilmoitetaan 1 400 eur/kk. Työnantaja tarjoaa puhelinedun.

– Meille on jo tullut sellaisia työhakemuksia, joissa tämä ei ole kynnyskysymys, ja todella päteviä kavereita on löytynyt, Titan Trans Oy:n toimitusjohtaja Juhani Mäkäräinen sanoo."

Ei voi kuin ihmetellä kuinka pahasti näissä "kuulemma" paikoissa on vaatimukset versus palkka, työehdot ja olot jne. ristiriidassa keskenään, jos sellaisia edes oikeasti on :)

Ja "taitaa" koskea noita muitakin "kuulemma" mutuiluja :)

Tuosta ylhäältä poimin vielä yhden linkin, jossa on kuvattu aika osuvasti nykytilanne ja sen kehityskulku :)

https://blogit.kansanuutiset.fi/maailmanparantajan-madonluvut/66-poliit…

Uskon toki, että pulaa on mahdollisimman halvoista (mieluiten ilmaisista muiden veronmaksajien maksamista) työntekijöistä, jotka ovat mahdollisimman lähellä niitä valmiiksi kaiken osaavia mystisiä olentoja, varustettuna pitkällä työkokemuksella ja nuorella iällä, sekä äärimmäisellä stressinsieto ja jousto jne. kyvyllä jne. (listaa voisi jatkaa vielä pitkään) :)

Vierailija
80/215 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mullla olisi esim aikomuksissa perustaa ravintoa. Miteeen tämä yhtälö toteutuu kun asiakkaat ja maksukykyiset ovat helsingisssä, hirveät vuokrat, suomalainen ostaa sieltä missssä on halvinta, lounaaan saisi myytyä mutta mitään eksooottisempaa alacartea edes kannattaisi ajatella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan