Ehkäisy 45 + naisilla
Moikka
Mitä ehkäsyä 45-vuotiaat ja vanhemmat käyttää? Itselläni on harkinnassa mitä haluaisi. Hormoonit ei kiinnosta ja kierukka tuntuu vieraalta ajatukselta... Itse hedelmällisyyskin on jo varmasti aika nollassa ja mietin onko olemass koetta, mikä kertoisi, onko ehkäisy tässä vaiheessa enää edes tarpeellista?
Kommentit (30)
Olen 46. Oli e-pillerit mutta ne vaihdettiin matalahormonisempaan hormonikierukkaan Kyleenaan.
Sen pitäisi tasata menopaussin alkamista myös. Olen myös huomannut mielialassa parannuksen, nuo pillerithän saattaa tehdä sitä että alkaa paniikki, ahdistus tai masennus, ilman mitään varsinaista syytä tai laukaisijaa. Vain siksi koska ne vähentävät aivojen serotoniinin tuotantoa.
Kuukautiset ovat vähentyneet elokuussa tehdyn asennuksen jälkeen ja näyttää siltä että jäävät pois, mikä olisi todella mukavaa.
Minulla ei ole lapsia.
Kannattaa ottaa särkylääke ennen asennusta, se vihlaisee hetken verran ja päivän verran alavatsa kramppailee mutta muuten ollut todella hyvä ratkaisu ja sen teho kestää 5 vuotta.
Minä olen ”vasta” 41, mutta olen jonossa sterilisaatioon.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa iässä viimeistään se mies voisi ottaa vastuun. Sterilaatio on helppo päivystystoimenpide miehelle. Moniko tuon ikäinen mies, parisuhteessa tai ei, vaivautuu asiaa edes miettimään? No ei kovin moni, koska asenneilmasto on epätasa-arvoinen, naiset hoitakoon terveytensä ja turvallisuutensa kustannuksella...
Tässä nyt lähdetään vissiin siitä oletuksesta, että kaikki 40-plussat on pitkässä vakisuhteessa. Itsehän just puolisentoista kuukautta sitten aloitin uuden suhteen 30-vuotiaan miehen kanssa. Saattaisi katsoa vähän kieroon, jos ehdottaisin "vastuun ottamista" sterilaation muodossa..? :D
"Johan tässä kohta kaksi kuukautta on oltukin yhdessä, etsäviitsisitsä laittaa piuhat poikki, kun en millään viittis syödä noita pillereitä enää?" :D :D :D
Kuinka monta yli 45 v synnyttäjää tunnette?
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnen 4 kpl. T. 23
Vierailija kirjoitti:
Saarnaatko myös esim. sellaista, ettei ekasta yhdynnästä voi vielä tulla raskaaksi? Menee nimittäin samaan luokkaan tämä 'ehkäisykeino'.
Olen 43v ja koko ikäni käyttänyt hormonaalista ehkäisyä ilman taukoja. Viimeisinä vuosina Nuvaring. Minun kiinnostavat ei-hormonaaliset menetelmät, mutta pikkasen pelkään kuinka kipeä sitä sitten menkkojen aikaan on. En ole ollut nyt lainkaan kipeä. Viimeisen vuoden aikana on alkanut tulla Nuvaringin välipäivinä sellaista päänsärkyä johon eivät päänsärkylääkkeet auta. Eilenkin otin 4 lääkettä 4 tunnin aikana. Tottuuko kroppa enää edes olemaan "luonnontilassa?" Itse en voi ajatellakaan mitään kierukkaa sisuksiin tungettavaksi, jo riitää.
Mies on valmis menemään vasektomiaan, kun asiasta juteltiin.
Vielä voit pamahtaa paksuksi. Laita kierukka. Ei oikein käy muutkaan jos et halua steriä tai käyttää kumia.
No siksi niitä 45v äitejä on vähän koska siinä iässä suurin osa osaa käyttää ehkäisyä. Vaikka ei enää niin helposti tule raskaaksi nin yksikin ei toivottu raskaus on liikaa. Jos on seksiä säännölliseti monta kertaa viikossa niin äkkiäkös siinä yhtenä kuukautena onkin hyvä/terve munasolu tyrkyllä. Suurimmalla osalla kuitenkin ihan normaali kierto ja ovis.
Voi siitos sentään.
Ihan on sitä tyrkyllä jatkuvasti vaikka olen jo 50v. Luonto pitää huolen että halut hyrrää keski-ikäisilläkin.