USKALLATKO TUNNUSTAA: Oletko vuokraloukussa?
Vuokraloukuksi sanotaan tilannetta, jossa ihmisellä kuluu vuokraan niin paljon rahaa, että hän ei pysty säästämään omaa osuutta asuntolainaa varten.
Ajan saatossa vuokraloukku vain kiristää otettaan, koska vuokrat ja asuntojen hinnat nousevat ja siksi pitäisi pystyä säästämään yhä enemmän vielä vaikeamassa tilanteessa.
Vuokralainen ehtii maksaa elämänsä aikana vuokraisännälle noin neljä sijoitusasuntoa - saamatta itse senttiäkään itselle.
Kommentit (59)
Jokainen ei ehkä saa vuokra-asuntoa. Ihmeellistä mielikuvaa täällä kerrotaan että noin vain vaihdellaan asuntoa.
Senkin takia omistusasunto on parempi. Tosin kyllä senkin myynti voi kestää pääkaupunkiseudullakin kuukausia.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei vuokran jälkeen jää rahaa säästöön, eivät käytettävissä olevat tulot mitenkään voi riittää vastaavan omistusasunnon lainan hoitamiseen + muihin asumiskuluihin.
Nopeasti laskemalla 2,5% korolla ja 20 vuoden takaisinmaksuajalla (annuiteettina) vuokraisännän pitää saada liki 7% vuokratuotto, ennen kuin toteutuisi hokema "sama raha menee vuokraan kuin lainaankin". Kaksioiden vuokratuotot pyörivät 3%:ssa, perheasunnoilla hieman vähemmän.
Tottakai omistusasuminen kannattaa pitkällä tähtäimellä, mutta mitään "vuokraloukkua" ei ole olemassa. On vain liian korkeat asumiskustannukset tuloihin nähden tai muuten vääränlaiset kulutustottumukset. Jos nämä korjaamalla omarahoitusta ei kerry, ei omistusasuminen siinä elämäntilanteessa, niillä tuloilla vain ole mahdollista.
SATO:n voitto ennen veroja 53,5%.
https://blogit.iltalehti.fi/pauli-vahtera/2015/06/13/sosiaalisen-asunto…
Vierailija kirjoitti:
En antaisi ikinä omaa omaisuuttani kenellekään takuuksi lainaan. Enkä voisi ikinä pyytää sellaista oman lainani takaamiseksi. Aivan kamala ajatus että jos jostain ayystä en pystyisi maksamaan lainaani, vetäisin myös sukulaisen mukanani suohon. Voin ottaa lainan sitten kun omista tuloistani olen tarpeeksi saanut säästettyä. Se myös näyttää että pystyn maksamaan lainani pois omilla tuloillani.
Harvoin se omaisuus joutuu minkään perinnän kohteeksi. Ainakin meillä, jos kuvitellaan, että päätettäisiin olla maksamatta lainaa takaisin, niin tämän talon arvo on jo nyt enemmän kuin silloin meidän ostaessa. Talo itsessään kuittaisi velan. Vakuus on siellä vain varalta. Tietty jossain maaseudulla voi olla arvaamattomampaa, kun monesti vähänkin vanhempien talojen arvo saattaa olla jopa negatiivinen pienenivissä kylissä. Mutta jos ostat talon vaikka Helsingistä, ei sen arvo pääse samalla tavalla laskemaan.
LAINANLYHENNYS EI OLE KULU!!!!! Vain korko yms. on kulua. Lainanlyhennys on summa, joka siirtyy velallisen käyttötililtä lainatilille. Käyttötilin saldo pienenee, mutta lainatilin saldo nousee lyhennyksen verran. Siis omasta taskusta toiseen omaan taskuun. :) Toki em. pääoma on kiinni asunnossa, mutta sen voi realisoida halutessaan.
Yrittäkää ymmärtää tämä, hyvät ihmiset.
Mulla lainan korko + vastike on yhteensä 160 €/kk. Vastaava asunto vuokrattuna maksaisi 1 100 €/kk. Onhan tuossa selvä ero.
Vierailija kirjoitti:
ei ikinä omaa kirjoitti:
En tunne miksikään loukuksi tilannettani:
Asumme saunallisessa rivarikaksiossa. Vuokra on 320 e/kk. Jos asunnossa ilmaantuu jotain korjattavaa, riittää soitto vuokranantajalle. Aina hän on asiat hoitanut. Olemme myös itse huolehtineet asunnosta hyvin, sillä emme halua "palkita" hyvää vuokranantajaa rikkomalla hänen omaisuuttaan. Kuten kovin moni näkyy tekevän.
Emme halua omaa asuntoa. Kalliiksi se tulisi kaikkine remontteineen ja yhtiövastikkeineen ym. lukemattomine kuluineen.
Voimme myös halutessamme muuttaa vaikka toiselle puolelle Suomea, kun haluamme. Ei ole ongelmana kaupata asuntoa.
Varmaan olette myös vakuuttuneita eläketasostanne?
Ikävin skenaario on nimenomaan se, että kun ei panosteta siihen omistusasumiseen ja omaisuuden kerryttämiseen ennen eläkeikää, pudotaan sen koettaessa loppuelämäksi köyhyyteen. Vuokrat tuskin tulevat laskemaan suhteellisesti, samoin kuin eläkkeissä tulee olemaan paine negatiiviseen suuntaan?
Ok, te maksatte itsellenne eläkekassaa ja omistatte kertyvän osakesalkun, eikä huolta huomisesta ole, mutta uhkakuva on monella muulla todellinen.
Olen aika vakuuttunut eläketasostani, koska olen eläkkeellä. :D En ole vajonnut köyhyyteen, minulla ja puolisollani on riittävän suuret eläkkeet. Meidän vuokrassa on varaa nostaakin, mutta näinä vuosina, vuokranantaja ei ole kertaakaan nostanut sitä.
Olemme varautuneet siihen, että saatamme muuttaa jossain vaiheessa ja vuokrataso saattaa nousta korkeallekin. Sitten maksetaan. En odotakaan vuokrien laskevan.
Toimeentulotuella elävät eivät saa pankista lainaa sillä perusteella, että meneehän siihen vuokraankin elinaikana 200 000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuella elävät eivät saa pankista lainaa sillä perusteella, että meneehän siihen vuokraankin elinaikana 200 000 euroa.
Taitaa valtio maksaa suurimman osan tuosta summasta, joten vuokraisäntä hyötyy köyhyydestäsi.... ja maksaa vuokratuloilla sen asunnon lainaa....
USKALLAN TUNNUSTAA: En ole. Olen asunut vuokralla 3 vuotta ja nyt lähemmäs 4 vuotta omassa. Nykyään asun talossa.
Kannattaa maksaa mieluummin lainaa ja vastiketta kuin vuokraa. On se eri tilanne omistaa asunto vaikka kahdenkymmenen vuoden päästä, kuin että olisi maksanut pelkkää vuokraa koko ajan. Säästän itselleni vanhuuden turvaa maksamalla lainaa.
Olen ehdottomasti. Vaikea yrittää edes muuttaa halvempaan ja pienempään asuntoon, koska pitäisi pystyä säästämään ensin takuuvuokra uutta asuntoa varten. Takuuvuokra voi pahimmillaan olla kolmekin kuukautta, mutta kahden kuukauden takuuvuokrankin säästäminen näillä tuloilla ja kalliilla vuokralla on vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa maksaa mieluummin lainaa ja vastiketta kuin vuokraa. On se eri tilanne omistaa asunto vaikka kahdenkymmenen vuoden päästä, kuin että olisi maksanut pelkkää vuokraa koko ajan. Säästän itselleni vanhuuden turvaa maksamalla lainaa.
Eikös tämä ketju nimenomaan käsitellyt sitä, että lainan saaminen/säästäminen on pienituloiselle haastavaa tai jopa mahdotonta?
Lainanlyhennys on monessa paikkaa kulu. Siis sellaisilla alueilla, missä asuntojen hinnat ovat laskussa.
Näitä ovat lähes kaikki Suomen maalaispaikkakunnat ja jopa Vantaan lähiöiden vanhemmat kerrostalot.
Silloin ei ole mitään eroa maksatko vuokraa vai asuntolainaa+ vastikkeita
ei ikinä omaa kirjoitti:
Asumme saunallisessa rivarikaksiossa. Vuokra on 320 e/kk. Jos asunnossa ilmaantuu jotain korjattavaa, riittää soitto vuokranantajalle. Aina hän on asiat hoitanut. Olemme myös itse huolehtineet asunnosta hyvin, sillä emme halua "palkita" hyvää vuokranantajaa rikkomalla hänen omaisuuttaan. Kuten kovin moni näkyy tekevän.
Emme halua omaa asuntoa. Kalliiksi se tulisi kaikkine remontteineen ja yhtiövastikkeineen ym. lukemattomine kuluineen.
Voimme myös halutessamme muuttaa vaikka toiselle puolelle Suomea, kun haluamme. Ei ole ongelmana kaupata asuntoa.
En ymmärrä näitä, miten jossakin voi olla noin halpaa asua, minulla on oma kerrostalo kaksio 100m2, jossa hoitovastike on 550e/kk + vesimaksu, miten syrjäseuduilla voi lämmitys yms muut kulut olla niin pieniä
Vuokra 1600e, en saa asumistukea ja elätän palkallani itseni ja lapseni. En saa mitään säästöön lainaa varten ja olen täysin umpikujassa. Myöskään halvempaa asuntoa ei olla saatu ja olen ihan loppu. Kukaan ei neuvo mitä pitäisi tehdä itse olen jo täysin loppu.
Pakko asua velattomassa omistusasunnossa pääkaupunkiseudulla. Yksin asuva maksuhäiriöinen mies ei saa millään vuokra-asuntoa kaupungilta tai yksityiseltä. Ihan mielelläni vapauttaisin vähän asuntooni sitoutunutta noin 200000 euroa. Pitäisiköhän ostaa sellainen ylihintainen uusi asunto, minkä ostohinta on vaikka 50000 ja velaton hinta ihan tajuttoman iso. Saisi loppuelämäkseen vähän rahaakin omaan käyttöön.
Suomessa on alueellisia eroja, itse en näe järkeä maksaa 2-3 huoneen kerrostaloasunnosta n.200'000e, ja lisäksi hoitovastiketta n.300e/kk +vesimaksut n.15e/hlö/kk +sähkö.
Asumme asossa, ilman lainaa maksettiin säästöillä kynnysraha ja asuminen maksaa kolmiossa hieman alle 800e/kk +sähkö.
Ajatuksena on muuttaa ns. vanhoilla päivillä joko ulkomaille maahan joka Euroopassa ja jossa edullisemmat elinkustannukset, tai sitten Suomessa edullisemmalle paikkakunnalle.
Säästää/sijoittaa voi monella tavalla, Suomessa ihmiset eivät yleensä "tiedä" kun asuntosäästämisen. Itse haluan maksaa asumisesta mahdollisimman vähän jotta rahaa jää muuhun.
Vierailija kirjoitti:
ei ikinä omaa kirjoitti:
En ymmärrä näitä, miten jossakin voi olla noin halpaa asua, minulla on oma kerrostalo kaksio 100m2, jossa hoitovastike on 550e/kk + vesimaksu, miten syrjäseuduilla voi lämmitys yms muut kulut olla niin pieniä
Tämä on pienehkö kaupunki, jonka laidalla asumme. Mikään järjetön ei matka palveluiden ääreen ole. Asunto on vuokrattu yksityiseltä.
En ole. Ostin oman asunnon ja asuntolainan hoidettuani ehdin säästää vielä 20 vuotta sukanvarteen. Sellaisilla säästöillä (muutama satatuhatta euroa) pärjää, kun asumisesta selviää pelkällä vastikkeella (130 €/kk).
Vuokralaisena tilini olisi tyhjä (0 €) ja asumiskustannukset 1 340 €/kk.
Olen omakotitaloloukussa! Asumme miehen omistamassa (tai siis pankin) talossa, joka vaatisi paljon remontteja, mutta meillä ei ole edes varaa lyhentää asuntolainaa. Maksamme vain korkoja tällä hetkellä. Emme voi myydä taloa, sillä suurperheenä meillä ei ikinä olisi varaa asua vuokralla eikä tarpeeksi suurta asuntoa edes olisi vuokralle tarjolla. Lisäksi nykyisen talon myynti ei kannattaisi, sillä tuskin saisimme siitä rahaa niin paljon, että lainat tulisi kuitattua. Tilanne ahdistaa ja talon kunto huononee koko ajan, kun remontit on kesken/ tekemättä. Pelkään, että lopulta homehtuu koko paska. Sitten ei ainakaan jää käteen kuin pelkkää velkaa :(
Pankista emme saa lainaa, sillä tulot liian pienet (mies duunari, itse olen äitiyslomalla). Emme myöskään saa kelalta tukea, sillä siihen meidän tulot on liian suuret. Umpikuja, josta ei ole ulospääsyä.