Sain lähetteen mammografiaan ja ultraan vaikka....
Vaikka lääkäri ei tuntenut kyhmyjä.
Olen aiemminkin käynyt ultrassa rinnoistani. Syyksi lääkäri sanoi että kun on ollut aiempia vaivoja, rinnat ultrattiin silloin koska toinen oli todella kipeä. Mitään ei kuitenkaan löytynyt.
Nyt luin, että mammografia lähetteeseen täytyy alle 30v olla aina vahva syöpäepäily?? Onko näin? 😥
Kommentit (47)
Prototyyppi kirjoitti:
Rinnan ihomuutokset voivat olla syöpää, yleensä kyllä ovat onneksi jotain harmitonta. Rintasyöpä ei aina oireile kyhmynä. Parempi katsoa kuin katua.
Kyllä, näin olen ymmärtänyt. Kokeneen ihotautilääkärin mielestä se oli vanhuudensyylä (näitä on vanhoilla sukulaisillani, minä vasta 27) mutta mistäs sitä koskaan tietää...
ap
Prototyyppi kirjoitti:
Röntgenhoitaja kirjoitti:
Tutkimustilanteessa radiologi tekee lopullisen päätöksen, että riittääkö pelkkä UÄ vai otetaanko lisäksi mammografiakuvat. Itse en huolestuisi yleislääkärin lähetteestä, koska hän ei kuitenkaan ole mikään syöpätautien asiantuntija.
Mammografia otetaan aina ensin ja ultra sitten. Tai näin ainakin mun kohdalla on aina toimittu sekä yksityisellä että sairaalassa. Ei arvota tutkimusajalla enää, otetaanko vain ultra, jos kerran on lähete sekä mammoon että ulraan. Tai sitten on paikkakuntakohtaisia eroja. Hus:n sairaaloissa otetaan molemmat.
Ai. Mä olen käynyt Tampereella yksityisellä. Siitä on nyt n. 2v aikaa. Toinen rinta oli TODELLA kipeä ja arka. Olin tuntevinani siinä patin, lääkäri ei tuntenut mitään mutta määräsi ultran. Ultrassa ei mitään löydöksiä.
Mammografiasta ei ollut muuta puhetta kuin että ei tehdä nuorille :O
Ps. tämä luomi/syylärinta, mikä minua nyt vaivaa, on nyt eri rinta mikä silloin oli kipeä. Molemmat rinnat ultrattiin silloin ja kainalot myös. Luulen, että luomi oli silloin jo olemassa
ap
Prototyyppi kirjoitti:
Tutkimustilanteessa radiologi tekee lopullisen päätöksen, että riittääkö pelkkä UÄ vai otetaanko lisäksi mammografiakuvat. Itse en huolestuisi yleislääkärin lähetteestä, koska hän ei kuitenkaan ole mikään syöpätautien asiantuntija.
Mammografia otetaan aina ensin ja ultra sitten. Tai näin ainakin mun kohdalla on aina toimittu sekä yksityisellä että sairaalassa. Ei arvota tutkimusajalla enää, otetaanko vain ultra, jos kerran on lähete sekä mammoon että ulraan. Tai sitten on paikkakuntakohtaisia eroja. Hus:n sairaaloissa otetaan molemmat.
Yleensä ensin otetaan mammokuvat ja sen jälkeen uä. Mutta tämä on tapauskohtaista. Varsinkin jos ap on nuori, niin hyvinkin saatetaan tehdä ensin uä ja sitten tarpeen mukaan mammo. Rintaradiologi kyllä tutustuu lähetteeseen hyvin ja tekee lopullisen päätöksen kuvaamisen suhteen.
Yleensä toisin päin. Ensin mammografia ja sen tekee hoitaja. Sitten röntgenlääkäri katsoo kuvan ja ultrataan ja otetaan biopsia jos tarve.
Riippuu paikasta ja ajasta tehdäänkö samalla. Jos menet aamulla mammografiaan ja siinä löytyy jotain niin voit päästä heti ultraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tosi kovasti haluaisin tuon mammografian, suvussa muutama nainen kun kuollut rintasyövän takia :(
Ja omissa rinnoissa jotain omituista ollut meneillään jo pari vuotta
Miksi olet odottanut pari vuotta? HETI lääkärille aika.
Mita kauemmin odotat, sen rankemmat hoidot. Minulta loytyi pieni syopa ja vaikka tiesin kuvien perusteella missa se oli niin en pystynyt sormilla itse loytamaan.
Mitaan kipuja ei ollut edes leikkauksen jalkeen, helpompaa kuin hammaslaakarilla kaynti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tosi kovasti haluaisin tuon mammografian, suvussa muutama nainen kun kuollut rintasyövän takia :(
Ja omissa rinnoissa jotain omituista ollut meneillään jo pari vuotta
Miksi olet odottanut pari vuotta? HETI lääkärille aika.
Mita kauemmin odotat, sen rankemmat hoidot. Minulta loytyi pieni syopa ja vaikka tiesin kuvien perusteella missa se oli niin en pystynyt sormilla itse loytamaan.
Mitaan kipuja ei ollut edes leikkauksen jalkeen, helpompaa kuin hammaslaakarilla kaynti.
Kuumottavaa ajatella, että syöpä voi olla myös jotain muuta kuin se selkeä patti.
Mutta hyvä, että sinun kokemuksesi oli "helppo" :)
ap