Sain lähetteen mammografiaan ja ultraan vaikka....
Vaikka lääkäri ei tuntenut kyhmyjä.
Olen aiemminkin käynyt ultrassa rinnoistani. Syyksi lääkäri sanoi että kun on ollut aiempia vaivoja, rinnat ultrattiin silloin koska toinen oli todella kipeä. Mitään ei kuitenkaan löytynyt.
Nyt luin, että mammografia lähetteeseen täytyy alle 30v olla aina vahva syöpäepäily?? Onko näin? 😥
Kommentit (47)
Pitäisi kai hankkia tissit, että pääsisi joskus johonkin tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi kai hankkia tissit, että pääsisi joskus johonkin tutkimuksiin.
Mihin tutkimuksiin? Mammografiaan? Miehellekin voi tulla rintasyöpä, jos sitä tarkoitit?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolestunut kirjoitti:
Olen aiemminkin käynyt ultrassa rinnoistani. Syyksi lääkäri sanoi että kun on ollut aiempia vaivoja, rinnat ultrattiin silloin koska toinen oli todella kipeä. Mitään ei kuitenkaan löytynyt.
Nyt luin, että mammografia lähetteeseen täytyy alle 30v olla aina vahva syöpäepäily?? Onko näin? 😥Ei todellakaan ole välttämäytä syöpäepäily!
Välillä tsekataan tarkemmin muista syistä. Ehkä tarkistetaan onko muutoksia vs edellinen kerta. Siihen ei suurta syytä tarvita.
Olen ollut 3 kertaa tsekkauksessa.
Mammografia on vissiin myös haitallinen nuorelle verrattuna ultraan? Ja kasvaimetkin löytyy vissiin paremmin ultralla? Onkohan mahdollista pyytää pelkkää sitä? Rintanikin ovat tosi pienet pelkään ettei niitä saa levyn väliin...
Ap
Haitallinen ja haitallinen, jos toinen vaihtoehto on syöpä niin eiköhän ole patempi mennä kuitenkin
Itse olen 42 vuotiaana käynyt mammografiassa 9 kertaa. Syöpä todettiin 32-vuotiaana, rinnanpoisto, yhteensä 3 leikkausta ja sytostaatit.No tietysti se on parempi kuin syöpä. Mutta jos se säteily altistaa sille syövälle...
Mitä oireita sinulla oli rintasyövässäsi jos saan kysyä?
ap
Patti.
Patin minäkin olin tuntevinani rinnassani mutta lääkäri sanoi, että se on osa rinnan rakennetta.
ap
Minä olen käynyt varmaan 10 x mammossa ja ultrassa, ikää 45 v. Äidilläni oli nuorena rintasyöpä joten sen takia seurataan, ja laitetaan herkästi pienestäkin "rasahduksesta" tutkimuksiin. Kertaakaan lääkäri ei ole ennen tutkimusta epäillyt syöpää, vaan kyse on ollut varmistuksesta ja muutaman kerran ihan rutiiniseulonnasta jos edellisestä on ollut pari vuotta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen käynyt varmaan 10 x mammossa ja ultrassa, ikää 45 v. Äidilläni oli nuorena rintasyöpä joten sen takia seurataan, ja laitetaan herkästi pienestäkin "rasahduksesta" tutkimuksiin. Kertaakaan lääkäri ei ole ennen tutkimusta epäillyt syöpää, vaan kyse on ollut varmistuksesta ja muutaman kerran ihan rutiiniseulonnasta jos edellisestä on ollut pari vuotta aikaa.
Niin tuollaisessa tapauksessa se on paljon ymmärrettävämpää. Eikä mua tuo ultra nyt niin karmi vaan mammo. Että miksi... :/
Niin muuten; voiko vaalea luomi olla merkki syövästä? Rinnassani on pieni rasvaluomi/syylä/vanhuuden syylä (ihotautilääkäri diagnosoinut). Luomi kutiaa joskus ja sen ihan välitön ympäristä on hieman tunnoton. Luomi on kasvanut vähäsen. Kun huomasin sen pari vuotta sitten se oli tämän kokoinen: o Nyt se on tämän kokoinen: O
ap
Meillä on suvussa rintasyöpää paljon. Äitini, mummoni ja kaikki tätini ovat sairastaneet. Kyllä minulle lääkäri sanoi että mammo otetaan jos tarvetta on , vaikka olen alle 30. Minun sukutaustallani pitäis varmaan itse alkaa aktiivisesti tutkia noita rintoja, että mahdollisimman varhaisessa vaiheessa osautuisi lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on suvussa rintasyöpää paljon. Äitini, mummoni ja kaikki tätini ovat sairastaneet. Kyllä minulle lääkäri sanoi että mammo otetaan jos tarvetta on , vaikka olen alle 30. Minun sukutaustallani pitäis varmaan itse alkaa aktiivisesti tutkia noita rintoja, että mahdollisimman varhaisessa vaiheessa osautuisi lääkäriin.
Aivan. Tuollaisessa tilanteessa kuulostaa ihan ymmärrettävältä.
ap
Olen käynyt pari kertaa mammografiassa ja ultralla tutkittu 3 kertaa. Ja ikää vasta 33. On todella rypäleinen rintarauhaskudos, löydöksinä ollut mm rasvapatteja ja kystia. Hyvälaatuisia pahkuroita toistaiseksi joka kerta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolestunut kirjoitti:
Nyt luin, että mammografia lähetteeseen täytyy alle 30v olla aina vahva syöpäepäily?? Onko näin? 😥Ei todellakaan ole välttämäytä syöpäepäily!
Välillä tsekataan tarkemmin muista syistä. Ehkä tarkistetaan onko muutoksia vs edellinen kerta. Siihen ei suurta syytä tarvita.
Mammografia on vissiin myös haitallinen nuorelle verrattuna ultraan? Ja kasvaimetkin löytyy vissiin paremmin ultralla? Onkohan mahdollista pyytää pelkkää sitä? Rintanikin ovat tosi pienet pelkään ettei niitä saa levyn väliin...
Ap
Kyllä ne saa aa-kupinkin sinne levyjen väliin! :)
Ota molemmat jos saat. Sitten tiedät ainakin että mitään ei ole kun kahdessa eri testissä ei mitään näkynyt.
Yleensä mammografia ensin, sitten ultra. Kyllä ne tietää mitä tekee, ole huoleti.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt pari kertaa mammografiassa ja ultralla tutkittu 3 kertaa. Ja ikää vasta 33. On todella rypäleinen rintarauhaskudos, löydöksinä ollut mm rasvapatteja ja kystia. Hyvälaatuisia pahkuroita toistaiseksi joka kerta.
Hyvä kuulla että löydöksesi ovat ollet hyviä :) Oletko mennyt sen takia mammoon, että olet tuntenut itse nuo patit?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolestunut kirjoitti:
Ap
Ota molemmat jos saat. Sitten tiedät ainakin että mitään ei ole kun kahdessa eri testissä ei mitään näkynyt.
Yleensä mammografia ensin, sitten ultra. Kyllä ne tietää mitä tekee, ole huoleti.
Joo kyllä mä varmaan molempiin menen. :) Jotenkin vaan yllätti, että määrättiin molemmat kun viimeksi ultra riitti.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolestunut kirjoitti:
Ap
Joo kyllä mä varmaan molempiin menen. :) Jotenkin vaan yllätti, että määrättiin molemmat kun viimeksi ultra riitti.
ap
Hyvä, tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolestunut kirjoitti:
Ap
ap
Hyvä, tsemppiä!
Kiitos paljon! :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Itse tosi kovasti haluaisin tuon mammografian, suvussa muutama nainen kun kuollut rintasyövän takia :(
Ja omissa rinnoissa jotain omituista ollut meneillään jo pari vuotta
Miksi olet odottanut pari vuotta? HETI lääkärille aika.
Tutkimustilanteessa radiologi tekee lopullisen päätöksen, että riittääkö pelkkä UÄ vai otetaanko lisäksi mammografiakuvat. Itse en huolestuisi yleislääkärin lähetteestä, koska hän ei kuitenkaan ole mikään syöpätautien asiantuntija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tosi kovasti haluaisin tuon mammografian, suvussa muutama nainen kun kuollut rintasyövän takia :(
Ja omissa rinnoissa jotain omituista ollut meneillään jo pari vuotta
Miksi olet odottanut pari vuotta? HETI lääkärille aika.
Komppaan tätä! Aina kannattaa tutkia jos joku asia mietityttää!
Parempi mennä "turhaankin" lääkäriin kuin jättää menemättä.
ap
Röntgenhoitaja kirjoitti:
Tutkimustilanteessa radiologi tekee lopullisen päätöksen, että riittääkö pelkkä UÄ vai otetaanko lisäksi mammografiakuvat. Itse en huolestuisi yleislääkärin lähetteestä, koska hän ei kuitenkaan ole mikään syöpätautien asiantuntija.
ok, eli lähete molempiin tehdään varmuudeksi ja itse tilanteessa päätetään mitä tehdään?
ap
Rinnan ihomuutokset voivat olla syöpää, yleensä kyllä ovat onneksi jotain harmitonta. Rintasyöpä ei aina oireile kyhmynä. Parempi katsoa kuin katua.
Kyseessä oli kyllä nuori lääkäri ja nimikyltissä luki "erikoistuva". Sitä minäkin ajattelin (voi helkkari ennenkuin eksyin taas googleen), että hän haluaa olla ihan 100% varma.
ap