Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain lähetteen mammografiaan ja ultraan vaikka....

Huolestunut
28.11.2018 |

Vaikka lääkäri ei tuntenut kyhmyjä.
Olen aiemminkin käynyt ultrassa rinnoistani. Syyksi lääkäri sanoi että kun on ollut aiempia vaivoja, rinnat ultrattiin silloin koska toinen oli todella kipeä. Mitään ei kuitenkaan löytynyt.
Nyt luin, että mammografia lähetteeseen täytyy alle 30v olla aina vahva syöpäepäily?? Onko näin? 😥

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se epäily niin vahva tarvitse olla, pikemminkin mammo tehdään, jos rinnoissa jotakin poikkeavaa.

Vierailija
2/47 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se epäily niin vahva tarvitse olla, pikemminkin mammo tehdään, jos rinnoissa jotakin poikkeavaa.

Sanoin että rinta kutiaa joskus ja siinä on (ihotautilääkärin toteama) syylämäinen luomi. Erityisesti tuo luomi kiinnosti lääkäriä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestunut kirjoitti:

Olen aiemminkin käynyt ultrassa rinnoistani. Syyksi lääkäri sanoi että kun on ollut aiempia vaivoja, rinnat ultrattiin silloin koska toinen oli todella kipeä. Mitään ei kuitenkaan löytynyt.

Nyt luin, että mammografia lähetteeseen täytyy alle 30v olla aina vahva syöpäepäily?? Onko näin? 😥

Ei todellakaan ole välttämäytä syöpäepäily!

Välillä tsekataan tarkemmin muista syistä. Ehkä tarkistetaan onko muutoksia vs edellinen kerta. Siihen ei suurta syytä tarvita.

Olen ollut 3 kertaa tsekkauksessa.

Vierailija
4/47 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huolestunut kirjoitti:

Välillä tsekataan tarkemmin muista syistä. Ehkä tarkistetaan onko muutoksia vs edellinen kerta. Siihen ei suurta syytä tarvita.

Mammografia on vissiin myös haitallinen nuorelle verrattuna ultraan? Ja kasvaimetkin löytyy vissiin paremmin ultralla? Onkohan mahdollista pyytää pelkkää sitä? Rintanikin ovat tosi pienet pelkään ettei niitä saa levyn väliin...

Ap

Vierailija
5/47 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut mammossa, tilaan mieluummin ultran ja maksan sen itse. Sinne ne kuitenkin mammosta lähettäisivät.

Vierailija
6/47 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ollut mammossa, tilaan mieluummin ultran ja maksan sen itse. Sinne ne kuitenkin mammosta lähettäisivät.

Olen aiemmin ollut yksityisellä. Nyt menin julkiselle. Sanoi vain että kutsu molempiin tulee postissa.

ap

Vierailija
7/47 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä edes sanonut kauanko sitä kutsua joutuu odottamaan! Nyt joudun panikoimaan ties kuinka kauan.

ap

Vierailija
8/47 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolestunut kirjoitti:

Mammografia on vissiin myös haitallinen nuorelle verrattuna ultraan? Ja kasvaimetkin löytyy vissiin paremmin ultralla? Onkohan mahdollista pyytää pelkkää sitä? Rintanikin ovat tosi pienet pelkään ettei niitä saa levyn väliin...

Ap

Haitallinen ja haitallinen, jos toinen vaihtoehto on syöpä niin eiköhän ole patempi mennä kuitenkin

Itse olen 42 vuotiaana käynyt mammografiassa 9 kertaa. Syöpä todettiin 32-vuotiaana, rinnanpoisto, yhteensä 3 leikkausta ja sytostaatit.

Vierailija
9/47 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin HUS:n kuvat on laadullisesti paremmat kuin yhdenkääb yksityisen Suomessa.

Vierailija
10/47 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolestunut kirjoitti:

Ap

Haitallinen ja haitallinen, jos toinen vaihtoehto on syöpä niin eiköhän ole patempi mennä kuitenkin

Itse olen 42 vuotiaana käynyt mammografiassa 9 kertaa. Syöpä todettiin 32-vuotiaana, rinnanpoisto, yhteensä 3 leikkausta ja sytostaatit.

No tietysti se on parempi kuin syöpä. Mutta jos se säteily altistaa sille syövälle...

Mitä oireita sinulla oli rintasyövässäsi jos saan kysyä?

ap

Vierailija
11/47 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä edes sanonut kauanko sitä kutsua joutuu odottamaan! Nyt joudun panikoimaan ties kuinka kauan.

ap

Mitä jos olet vaan panikoimatta? Et sä paniikilla pysty aikaa nopeuttamaan etkä syöpää poistamaan. Ihan turhaa hysterisointia tuollainen.

40-vuotiaana rintasyöpädiagnoosi, kaksi leikkausta, sytot, säteet ja hormonihoito takana, ja ärsyttää tuollainen pelon tahallaan lietsominen. Rauhoitu.

Vierailija
12/47 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mitä jos olet vaan panikoimatta? Et sä paniikilla pysty aikaa nopeuttamaan etkä syöpää poistamaan. Ihan turhaa hysterisointia tuollainen.

40-vuotiaana rintasyöpädiagnoosi, kaksi leikkausta, sytot, säteet ja hormonihoito takana, ja ärsyttää tuollainen pelon tahallaan lietsominen. Rauhoitu.

Kyllä mä tiedän. Otan vaan kaiken aina niin raskaasti :/ Pelkään kuolemaa ehkä enemmän kuin mitään.

ap

Vierailija
13/47 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitettiinko sulle siis molemmat? Yleensähän se on tuollaisissa tilanteissa niin, että molemmat laitetaan, käydään ultrassa ja katsotaan jatketaanko mammografiaan. Mulla oli niin, ja olen alle 30v. Lähetteessä luki molemmat, mutta tekivät vain ultran.

Vierailija
14/47 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi ap! Mammografioiden säteilyannokset ovat pieniä. Mammografia vastaa noin 20 päivän altistumista taustasäteilylle. Voit katsoa lisää vaikka STUK:in sivuilta. Kasvaimet todetaan mammografialla paremmin, kuin ultralla. Parempi, että tutkitaan. Ei tarvitse aina olla vahvaa syöpäepäilyä. T. Röntgenhoitaja

Vierailija
15/47 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitettiinko sulle siis molemmat? Yleensähän se on tuollaisissa tilanteissa niin, että molemmat laitetaan, käydään ultrassa ja katsotaan jatketaanko mammografiaan. Mulla oli niin, ja olen alle 30v. Lähetteessä luki molemmat, mutta tekivät vain ultran.

Lääkäri sanoi, että "En kyllä tuntenut mitään pattia rinnoissa, kainaloissa tai kaulassa. Laitan nyt kuitenkin lähetteen vielä mammografiaan ja ultraan kun niissä (rinnoissa) on nyt kuitenkin ollut vaivoja. Laitan tästä lähetteen koska tutkimukset tehdään toisaalla. Kutsu tulee sitten postissa joskus"

Lääkäri oli ulkomalainen ja puhui huonosti suomea. :/ Huono juttu tässä tilanteessa.

Mutta tuo lauseet nyt ainakin tuli ymmärrettävästi.

ap

Vierailija
16/47 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi ap! Mammografioiden säteilyannokset ovat pieniä. Mammografia vastaa noin 20 päivän altistumista taustasäteilylle. Voit katsoa lisää vaikka STUK:in sivuilta. Kasvaimet todetaan mammografialla paremmin, kuin ultralla. Parempi, että tutkitaan. Ei tarvitse aina olla vahvaa syöpäepäilyä. T. Röntgenhoitaja

Hei! Kiitos tiesdosta! :)

ap

Vierailija
17/47 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tosi kovasti haluaisin tuon mammografian, suvussa muutama nainen kun kuollut rintasyövän takia :(

Ja omissa rinnoissa jotain omituista ollut meneillään jo pari vuotta 

Vierailija
18/47 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tosi kovasti haluaisin tuon mammografian, suvussa muutama nainen kun kuollut rintasyövän takia :(

Ja omissa rinnoissa jotain omituista ollut meneillään jo pari vuotta 

Voi ei kuulostaa kurjalta! :( Oletko käynyt lääkärissä asian tiimoilta?

Omassa suvussa ei ole ollut rintasyöpää nuorilla naisilla ja vanhoillakin vain yhdellä (ei lähisukulainen)

ap

Vierailija
19/47 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolestunut kirjoitti:

Ap

No tietysti se on parempi kuin syöpä. Mutta jos se säteily altistaa sille syövälle...

Mitä oireita sinulla oli rintasyövässäsi jos saan kysyä?

ap

Patti.

Vierailija
20/47 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, lääkäri laittoi sulle ne lähetteet ns. ylivarovaisuuttaan, ei halua ottaa riskiä että jättäis lähettämättä ja sit kuitenkin myöhemmin osoittautuisi että kutina ja näppy olikin merkki jostain muusta. Voit siis olla suht huoleti, lääkäri varmistelee selustaansa.