Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

V***u, talvikelejä pelkäävät autoilijat PYSYKÄÄ KOTONA

Speedy conzales
28.11.2018 |

tai ottakaa taksi, prkl!

Minkä takia pitää lähteä tien päälle törttöilemään?

Ajoin eilen Keski-Suomesta Etelä-Savoon. Kesäkelillä matkaan kuluu n. 3,5 tuntia. Eilen aikaa meni 5 tuntia 20 minuuttia!!! Pelkästään siksi, että autoilijat ajavat 80 alueella 50-60 km/t.

Olen yli 60v. mummeli ja oppinut jo 40 vuotta sitten, että vauhtia hidastetaan ENNEN kaarretta, ei kaarteessa jarruttamalla! Tai että urissa ajaminen huonontaa pitoa merkittävästi. Tai että eteenkään liukkaalla kelillä ei tuijoteta nenä tuulilasissa siihen konepellin eteen, vaan katse kohdistetaan mahdollisimman kauas.

Te ETANAT, kun näette että takana on 10 auton letka, niin ajakaa tien sivuun että muut pääsee ohi...

Olette merkittäviä tieliikenteen vaarantajia, kun pakotatte kiireellisemmät autoilijat vaarallisiin ohituksiin.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs mummeli käyttää rumaa kieltä. Onko kotikasvatus jäänyt vähälle aikoinaan?

Lähden tänään ajelemaan reilun parin tunnin matkan ja ajelen ihan just sitä vauhtia, minkä keli vaatii ja minkä turvalliseksi koen. On satanut lunta ja lämpötila on liki nollassa. 

Ohi saa mennä jos vauhti ei riitä, ja jos ei jonkun kökkyrässä riitä siihen potkua, väistän sitten kun letkaa alkaa muodostua. 

Mutta älkää roikkuko siinä takapuskurissa kuin autollanne olisi kiima-aika.

Joko ohi tai sitten riittävästi väliä.  

Ajelen perässäsi ihan just sillä etäisyydellä kuin koen sopivaksi. Jos tuntuu että olen liian lähellä niin joko kaasua tai tien sivuun.

Sinun tulee jättää riittävä väli. Jos et jätä etkä mene ohi, jarruttelen välillä ja pesen tuulilasia. 

Sinun itsesi pitää mennä eikä olla tukkona. Jos et uskalla ajaa normaalia vauhtia niin pitää mennä jollain mulla kyydillä.

Saan ajaa ja pitääkin ajaa vauhtia, joka on olosuhteisiin nähden sopiva. Se voi olla alle suurimman sallitun nopeuden oleva vauhti. 

Mutta kyllähän sinä sen tiedät, kunhan vain vänkäät. 

Kyllä minä lait tunnen mutta pointti onkin että vaikka lain mukaan saat körrätä niin hitaasti kuin haluat (tarkkaan ottaen et saa mutta ei takerruta nyt siiheb) niin on itsekästä ja liikennettä vaarantavaa olla tientukkona jos muu liikennevirta menee selvästi nopeammin.

Vierailija
42/60 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apn kaltainen reppana ei osaa arvioida matka-aikaansa ja on siksi ”kiireinen”. Jos vallitsevan todellisuuden ja sen olosuhteiden hahmottaminen on tuota tasoa olisi apn itsensä parasta pysyä kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs mummeli käyttää rumaa kieltä. Onko kotikasvatus jäänyt vähälle aikoinaan?

Lähden tänään ajelemaan reilun parin tunnin matkan ja ajelen ihan just sitä vauhtia, minkä keli vaatii ja minkä turvalliseksi koen. On satanut lunta ja lämpötila on liki nollassa. 

Ohi saa mennä jos vauhti ei riitä, ja jos ei jonkun kökkyrässä riitä siihen potkua, väistän sitten kun letkaa alkaa muodostua. 

Ajelen perässäsi ihan just sillä etäisyydellä kuin koen sopivaksi. Jos tuntuu että olen liian lähellä niin joko kaasua tai tien sivuun.

Sinun tulee jättää riittävä väli. Jos et jätä etkä mene ohi, jarruttelen välillä ja pesen tuulilasia. 

Sinun itsesi pitää mennä eikä olla tukkona. Jos et uskalla ajaa normaalia vauhtia niin pitää mennä jollain mulla kyydillä.

Saan ajaa ja pitääkin ajaa vauhtia, joka on olosuhteisiin nähden sopiva. Se voi olla alle suurimman sallitun nopeuden oleva vauhti. 

Kyllä minä lait tunnen mutta pointti onkin että vaikka lain mukaan saat körrätä niin hitaasti kuin haluat (tarkkaan ottaen et saa mutta ei takerruta nyt siiheb) niin on itsekästä ja liikennettä vaarantavaa olla tientukkona jos muu liikennevirta menee selvästi nopeammin.

Vrt. Keski-Eurooppa ja hitaammille signaloidaan lähelle ajamalla ja valoja vilkuttamalla että pitäisi antaa latua. Huomattavasti joustavampi ja turvallisempi tapa kuin kinnata tukkona ja pakottaa normaalisti ajavat ohituksiin vain koska ’minulla on oikeus’.

Vierailija
44/60 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole niin virkistävää kuin autottoman tai ajokiellossa olevan ulina nopeusrajoituksia noudattavista autoilijoista.

Vierailija
45/60 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajakaa mun puilesta niin hiljaa kuin haluatte ja kerätkää letkaa mutta älkää sitten ohituskaistalla painako sitä kaasua pohjaan.

Tämä ärsyttää kaikista eniten. Ajat monta kymmenta kilometriä jonkun uuvatin perässä joka ei uskalla ajaa sallittua nopeutta ja sitten kun tulee ohituskaista niin tadaa, uskalletaankin ajaa ja koko letka ei ehdi ohittaa sinua.

Vierailija
46/60 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vrt. Keski-Eurooppa ja hitaammille signaloidaan lähelle ajamalla ja valoja vilkuttamalla että pitäisi antaa latua. Huomattavasti joustavampi ja turvallisempi tapa kuin kinnata tukkona ja pakottaa normaalisti ajavat ohituksiin vain koska ’minulla on oikeus’.

Höpö höpö, luuseri. Mene töihin siitä..

Vierailija
47/60 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva minulla-on-oikeus-hidastelija tajuaa, että hitaammalla liikenteellä on lakisääteinen VELVOLLISUUS väistää nopeampaa liikennettä. Tämä tarkoittaa että on yksiselitteisesti kiellettyä kerätä peräänsä letkaa jos väistömahdollisuuksia on, vaikka kuinka tuudittautuisi sen suurin sallittu nopeus-ajatuksen taakse. 

Tällaista väistämisvelvollisuutta ei ole. Tieliikennelaki pykälä 23.

Tilannenopeus

Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. 

Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi.

Vierailija
48/60 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajoin eilen pitkä letka perässäni, mutta kovin moni ei lähtenyt ohituskaistalla ohittamaan, vaikka näitä oli matkalla useampia. Hyvähän se on pilkkopimeässä tihkusateessa ajella letkassa kun ensimmäinen näyttää suunnan.

Vierailija
49/60 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä jauha pastaa! Voi jumankauta näitä idiotismeja.

Vierailija
50/60 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinerisika kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva minulla-on-oikeus-hidastelija tajuaa, että hitaammalla liikenteellä on lakisääteinen VELVOLLISUUS väistää nopeampaa liikennettä. Tämä tarkoittaa että on yksiselitteisesti kiellettyä kerätä peräänsä letkaa jos väistömahdollisuuksia on, vaikka kuinka tuudittautuisi sen suurin sallittu nopeus-ajatuksen taakse. 

Tilannenopeus

Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. 

Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi.

Aika selkeästihän tuossa sanotaan että tarpeeton hidastelu on kiellettyä. Eli syytä olisi mennä liikennevirran mukana.

Ei ole kysymys sinun turvallisuudestasi tai minun turvallisuudestani vaan liikenteen kokonaisturvallisuudesta. Aivan samalla lailla kuin esimerkiksi ne jotka ajavat liikennevirtaa merkittävästi nopeammin niin myös ne jotka ajavat merkittävästi liikennevirtaa hitaammin vaarantavat liikenneturvallisuuden. Edellinen vaan on jälkimmäistä tarkemmin sanktioitua ja helpompi mitata numeerisesti.

Amyway, pointti lienee tullut selväksi mutta myös se että moni ei tätä pointtia allekirjoita.

Vierailija
51/60 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajakaa mun puilesta niin hiljaa kuin haluatte ja kerätkää letkaa mutta älkää sitten ohituskaistalla painako sitä kaasua pohjaan.

Tämä ärsyttää kaikista eniten. Ajat monta kymmenta kilometriä jonkun uuvatin perässä joka ei uskalla ajaa sallittua nopeutta ja sitten kun tulee ohituskaista niin tadaa, uskalletaankin ajaa ja koko letka ei ehdi ohittaa sinua.

Siinä taas yksi valopää. Johtuisiko siitä, että ohituskaistalla on yleensä täysi valaistus ja suorempi tie? Minä päästän toki kiireisemmät ohi, mutta onhan se nyt päivänselvää, että ohituskaistallista tietä on helpompi ajaa, joten nopeutta on helppo siinä nostaa.

Vierailija
52/60 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, luuseri. Mene töihin siitä..

Että semmoinen älyn säilä siellä. Menen töihin ja poistun linjoilta. Koeta kestää poissaoloni aiheuttama tuska.

Vierailija
53/60 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nyt ajanut, kun on ollut tosi liukasta niin, että mittari näyttää tasan 80 tai 75, jos on tiukka kaarre. Tiedän, että se vastaa 70 tai 75, mutta miksi ajaa lujempaa, kun auto lähtee selvästi pieneen luisuun kaarteessa, jos ajaa liian lujaa. Se hirvittää etenkin silloin, jos vastaan tulee autoja. Parempi ajaa niin, että saa pidettyä auton hallinnassa kuin väkisin polkea kaasua ja ottaa riskejä. Eilen joku ajoi ihan perseessä kiinni, hiljensin suoralla tiellä 50 ja näytin vilkkua, että saa mennä ohi. Ketään ei tullut vastaan. Eipä mennyt ohi tämä auto, vaan jatkoi mieluummin perseessä ajamista. Se on liikenteen vaarantamista, jos mikä.

Vierailija
54/60 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viinerisika kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilannenopeus

Aika selkeästihän tuossa sanotaan että tarpeeton hidastelu on kiellettyä. Eli syytä olisi mennä liikennevirran mukana.

Ei ole kysymys sinun turvallisuudestasi tai minun turvallisuudestani vaan liikenteen kokonaisturvallisuudesta. Aivan samalla lailla kuin esimerkiksi ne jotka ajavat liikennevirtaa merkittävästi nopeammin niin myös ne jotka ajavat merkittävästi liikennevirtaa hitaammin vaarantavat liikenneturvallisuuden. Edellinen vaan on jälkimmäistä tarkemmin sanktioitua ja helpompi mitata numeerisesti.

Amyway, pointti lienee tullut selväksi mutta myös se että moni ei tätä pointtia allekirjoita.

Hitaasti ajamisen vaarallaisuutta ei kyllä mitenkään voi verrata kaahailun vaarallisuuteen. Ylinopeus aiheuttaa kiistattomasti enemmän potentiaalista vaaraa kuin hidastelu. Ohittelun tarve on vain yksi osa.

Vierailija
55/60 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä joku yli 60-vuotias muumio tekee auton ratissa? Olet kuin aikapommi, koskaan ei tiedä minkä kohtauksen saat kesken ajon.

Vierailija
56/60 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vastaantuleva liikenne ei ole ihan mahdoton, eikä ohitettava rekka, niin jonon tekee jonon TOINEN, ei ensimmäinen.

Vierailija
57/60 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Kyllä mä mieluummin ajan keliolosuhteiden mukaan, vaikkakin se tarkoittaa normaalia hitaampaa vauhtia. Normaali kelillä nopeusrajoitusten mukaisesti. Siinähän raivoat ap.

Ap lukeutuu niihin jotka lukevat vain merkkejä, eivät keliolosuhteita. Jos on sankka lumisade enkä näe eteenpäin juuri yhtään, en kyllä s******painele 80km/h vaikka sitä vauhtia saisi mennä. Luontoa tulee kunnioittaa ja talvella saa varoa!

Kyllä minuakin ketutti eilen kun edelläoleva koittaa länsiväylälle liittyä 50 nopeudella. Rampilla ollut 80 nopeus jo todella pitkään. Nuo alinopeudella liikenteen sekaan menijät yleensä ne ketjukolarit aiheuttavat tunkemalla väkisin alinopeudella eteen.

Se ikävä tilanne jos tie on ruuhkainen ja ramppi lyhyt. Tuo vaarallinen alinopeus ei ole varovaisuutta vaan yksinkertaisesti pelätään ajamista.

Jos liikennevirta liikkuu sen 80 km/h niin silloin pitää kiihdyttää siihen samaan vauhtiin ja liittyä, mutta jos liikennevirta matelee alle viittäkymppiä kuten monessa paikkaa pk-seudun rampeilla käy niin SILLOIN EI lyödä kaasua pohjaan ja kiilata väkisin silmät kiinni johonkin kohtaan ja toivota rinnalla olevan väistävän tai jarruttavan. Määräävä tekijä on liityttävän tien liikennevirran nopeus.

Itse en jaksa ymmärtää tätä suomalaisten harrastamaa hampaat irvessä rampeilta kiilailua. Jätän suosiolla ruuhka-aikana enemmän varaa ja päästän yhden rampilta tulevan auton vetoketjuperiaatteen mukaisesti eteeni jos se on ehtinyt taivaltaa ramppia pitkin oman autoni eteen ja liikkuu liikennevirran nopeutta. Minulla ei ole väistämisvelvollisuutta, mutta katson tässä liikenteen sujuvuuden olevan tärkeämpää.

Vierailija
58/60 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinerisika kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilannenopeus

Kyllä vaan on ja luotan asiassa enemmän ammattilaisen asiantuntemukseen kuin jonkun nevöhööd-palstailijan:

"Ylikomisario Pekka Kokkonen Päijät-Hämeen poliisista toteaa tieliikennelain määräävän, että hitaasti ajavan on mahdollisuuksien mukaan annettava tietä kapealla tai mutkikkaalla väylällä. Samoin pitää toimia, jos vastaantulevien kaistalla on paljon liikennettä. Hidas ajoneuvo voi tällöin väistää aina pientareelle tai bussipysäkille asti."

Vierailija
59/60 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, muakin vituttaa nämä ainaiset alinopeudella jurnuttujat. Motareilla ohituskaistalla kökkijät ja maantiellä mittarinopeutta kaksi km tunnissa alle nopeusrajoituksen paneskelijat. Pysykää vittu himassa, jos ette osaa/uskalla ajaa.

Vierailija
60/60 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako lähettää terkkuja 90 km/h ajaville?

Kun nopeusrajoitus on 80 km/h niin te ajattte 90 km/h ja tietysti nopeusrajoituksen rajoissa pysyvän puskurissa kiinni, turvallisuusvälin unohtaen. Ja sitten tietysti ohitatte kuolemaa halveksuen koska teitä raivostuttavat kaikki me idiootit, jotka hidastavat liikennettä aivan tahallaan noudattamalla typerästi nopeusrajoituksia. Kun sitten liikenne Ei Ole Sujuvaa, niin. Mutta sitten kun nopeusrajoitus onkin 100 km/h niin kappas, mikä siinä edessä köröttelee liikenteen tukkona - no se sama rohkea 90 km/h autoilija, joka on jämähtänyt siihen vauhtiin eikä uskalla ajaa sitä satasen tikkarin vauhtia kun talvi pelottaa. Ja sudetkin pitäisi varmaan kaikki hävittää.

Mielummin minä otan kolme sutta takapenkille kun kattelen enää yhtään teidän 90 kilsaa tunnissa säätäjiä tuolla rystyset valkoisina rattia puristamassa. Häiritsee enemmän ne teidän rystyset ja ajotyyli kuin ulvova susitrio kusemassa takapenkillä.