V***u, talvikelejä pelkäävät autoilijat PYSYKÄÄ KOTONA
tai ottakaa taksi, prkl!
Minkä takia pitää lähteä tien päälle törttöilemään?
Ajoin eilen Keski-Suomesta Etelä-Savoon. Kesäkelillä matkaan kuluu n. 3,5 tuntia. Eilen aikaa meni 5 tuntia 20 minuuttia!!! Pelkästään siksi, että autoilijat ajavat 80 alueella 50-60 km/t.
Olen yli 60v. mummeli ja oppinut jo 40 vuotta sitten, että vauhtia hidastetaan ENNEN kaarretta, ei kaarteessa jarruttamalla! Tai että urissa ajaminen huonontaa pitoa merkittävästi. Tai että eteenkään liukkaalla kelillä ei tuijoteta nenä tuulilasissa siihen konepellin eteen, vaan katse kohdistetaan mahdollisimman kauas.
Te ETANAT, kun näette että takana on 10 auton letka, niin ajakaa tien sivuun että muut pääsee ohi...
Olette merkittäviä tieliikenteen vaarantajia, kun pakotatte kiireellisemmät autoilijat vaarallisiin ohituksiin.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Kyllä mä mieluummin ajan keliolosuhteiden mukaan, vaikkakin se tarkoittaa normaalia hitaampaa vauhtia. Normaali kelillä nopeusrajoitusten mukaisesti. Siinähän raivoat ap.
Ap lukeutuu niihin jotka lukevat vain merkkejä, eivät keliolosuhteita. Jos on sankka lumisade enkä näe eteenpäin juuri yhtään, en kyllä s******painele 80km/h vaikka sitä vauhtia saisi mennä. Luontoa tulee kunnioittaa ja talvella saa varoa!
Kyllä minuakin ketutti eilen kun edelläoleva koittaa länsiväylälle liittyä 50 nopeudella. Rampilla ollut 80 nopeus jo todella pitkään. Nuo alinopeudella liikenteen sekaan menijät yleensä ne ketjukolarit aiheuttavat tunkemalla väkisin alinopeudella eteen.
Ehkä veemäisin asia liikenteessä ikinä. Yritä siinä itse kiihdyttää kun edellä oleva puskee jo rampilta motarille 60km/h. Oletteko muuten huomanneet, että yleensä tökerö tai röyhkeä ajoneuvo omaa virolaiset kilvet? Pk-seudulla. Joko lätkä lattiassa, vaarallisia ohituksia tehden tai muuten epämääräistä liikennekäyttäytymistä. Tänään kävi tuo edellä mainitsemani liittymistilanne, taisi olla kesärenkaat alla. Niin joo, ja viron rekisterissä oli tuokin auto. Olen varmaan ainoa, joka tällaisen havainnon on tehnyt, no hard feelings.
Ajan talvella juuri sitä nopeutta, joka tuntuu turvalliselta. Alkutalvelka ajan hyvin varovasti ja hiljaa. Talviajoon tottuessa vauhtikin reipastuu, mutta huomioin silti ajo-olosuhteet. Annan kyllä rattiraivoojille tietä tarvittaessa.
Kannattaa talvikeleillä ottaa huomioon nämä hidastelijat. Itse joutuisin olemaan koko talven kotona, jos jättäisin autolla ajon vain siksi,että joku raivostuu ajohitaudestani. Julkista liikennettä ei ole ja taksilla turha mennä töihin. Tuskin edes.saatavilla joka päivä.
No herranjumala minä ajan juuri sitä nopeutta, mikä tuntuu omasta mielestäni sopivalta vallisteviin sääolosuhteisiin nähden. Lähden yleensä niin että ehdin ajaa sellaista nopeutta, mutta ei minulla ole ylimääräistä aikaa pysähdellä päästämään kaikeanmaailman ohittelijoita menemään. Eikä todellakaan ole varaa kuökea taksilla joka päivä töihin. Ohittaminen ei ole mikään pakko, eli kyllä se on vaarallisen ohituksen tekijä, joka liikenteen vaarantaa. Se on sinun ongelmasi, jos et viitsi lähteä ajoissa, mutta älä vaaranna meitä muita sillä.
Ajan muuten aina tarkoituksella hiljempaa, jos huomaan että joku roikkuu kokoajan metrin päässä takapuskuristani. Äkkijarrutuksen riski pienenee, kun minun edessäni ei ole ketään lähellä, joten todennäköisesti se metrin päässä roikkujakaan ei aja minun perääni silloin.
T. 26
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Kyllä mä mieluummin ajan keliolosuhteiden mukaan, vaikkakin se tarkoittaa normaalia hitaampaa vauhtia. Normaali kelillä nopeusrajoitusten mukaisesti. Siinähän raivoat ap.
Ap lukeutuu niihin jotka lukevat vain merkkejä, eivät keliolosuhteita. Jos on sankka lumisade enkä näe eteenpäin juuri yhtään, en kyllä s******painele 80km/h vaikka sitä vauhtia saisi mennä. Luontoa tulee kunnioittaa ja talvella saa varoa!
Kyllä minuakin ketutti eilen kun edelläoleva koittaa länsiväylälle liittyä 50 nopeudella. Rampilla ollut 80 nopeus jo todella pitkään. Nuo alinopeudella liikenteen sekaan menijät yleensä ne ketjukolarit aiheuttavat tunkemalla väkisin alinopeudella eteen.
Se ikävä tilanne jos tie on ruuhkainen ja ramppi lyhyt. Tuo vaarallinen alinopeus ei ole varovaisuutta vaan yksinkertaisesti pelätään ajamista.
Kylläpäs mummeli käyttää rumaa kieltä. Onko kotikasvatus jäänyt vähälle aikoinaan?
Lähden tänään ajelemaan reilun parin tunnin matkan ja ajelen ihan just sitä vauhtia, minkä keli vaatii ja minkä turvalliseksi koen. On satanut lunta ja lämpötila on liki nollassa.
Ohi saa mennä jos vauhti ei riitä, ja jos ei jonkun kökkyrässä riitä siihen potkua, väistän sitten kun letkaa alkaa muodostua.
Mutta älkää roikkuko siinä takapuskurissa kuin autollanne olisi kiima-aika.
Joko ohi tai sitten riittävästi väliä.
Alinopeutta ajavat vaarantavat liikennettä huomattavasti enemmän kun ylinopeutta ajavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Ehkä veemäisin asia liikenteessä ikinä. Yritä siinä itse kiihdyttää kun edellä oleva puskee jo rampilta motarille 60km/h. Oletteko muuten huomanneet, että yleensä tökerö tai röyhkeä ajoneuvo omaa virolaiset kilvet? Pk-seudulla. Joko lätkä lattiassa, vaarallisia ohituksia tehden tai muuten epämääräistä liikennekäyttäytymistä. Tänään kävi tuo edellä mainitsemani liittymistilanne, taisi olla kesärenkaat alla. Niin joo, ja viron rekisterissä oli tuokin auto. Olen varmaan ainoa, joka tällaisen havainnon on tehnyt, no hard feelings.
Ei se nyt ole mikään salaisuus, että Virossa on selvästi aggressiivisempi ja röyhkeämpi ajokulttuuri. Jos ajelee pitkin Viroa, niin asia tulee kyllä selväksi hyvin nopeasti.
Speedy conzales kirjoitti:
tai ottakaa taksi, prkl!
Ajoin eilen Keski-Suomesta Etelä-Savoon. Kesäkelillä matkaan kuluu n. 3,5 tuntia. Eilen aikaa meni 5 tuntia 20 minuuttia!!! Pelkästään siksi, että autoilijat ajavat 80 alueella 50-60 km/t.
Olen yli 60v. mummeli ja oppinut jo 40 vuotta sitten, että vauhtia hidastetaan ENNEN kaarretta, ei kaarteessa jarruttamalla! Tai että urissa ajaminen huonontaa pitoa merkittävästi. Tai että eteenkään liukkaalla kelillä ei tuijoteta nenä tuulilasissa siihen konepellin eteen, vaan katse kohdistetaan mahdollisimman kauas.
Te ETANAT, kun näette että takana on 10 auton letka, niin ajakaa tien sivuun että muut pääsee ohi...
Olette merkittäviä tieliikenteen vaarantajia, kun pakotatte kiireellisemmät autoilijat vaarallisiin ohituksiin.
Valitan AP. Näille liikkuville hidasteille on turha yrittää saada järkeä kalloon. Epärationaaliset pelot eivät ole rationaalisesti kontrolloitavissa ja jos luontainen taipumus on pelätä kaikkea muttei kuitenkaan tajuta hallita pelkoa esim. opettelemalla ajamaan tai pysymällä pois liikenteestä niin ei voi kuin kestää.
Voin myös lyödä vetoa että nää tientukkeet on samaa porukkaa joka sinne Prismaansa päästyään vetää ämpärillisen herneitä latuskaiseen nenäänsä jos joku kehtaa olla niin itsekäs että hidastelee heidän edessään kassalla. Täysin epärationaalista sakkia.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs mummeli käyttää rumaa kieltä. Onko kotikasvatus jäänyt vähälle aikoinaan?
Lähden tänään ajelemaan reilun parin tunnin matkan ja ajelen ihan just sitä vauhtia, minkä keli vaatii ja minkä turvalliseksi koen. On satanut lunta ja lämpötila on liki nollassa.
Ohi saa mennä jos vauhti ei riitä, ja jos ei jonkun kökkyrässä riitä siihen potkua, väistän sitten kun letkaa alkaa muodostua.
Ajelen perässäsi ihan just sillä etäisyydellä kuin koen sopivaksi. Jos tuntuu että olen liian lähellä niin joko kaasua tai tien sivuun.
Vierailija kirjoitti:
Mouseleum kirjoitti:
Ohita, älä valita. Rattiraivoaja se vasta vaarallinen liikenteelle onkin.
Peace, Love and Happiness.
Kun ei pääse ohittamaan! Vastaantulijat vaikuttaa ohitusten sujuvuuteen.
Ajelin eilen muuten juurikin tuon Kangasniemen ohi, jossa nyt on suuronnettomuus...
Mielenkiinnolla odotan lisätietoa.t: Ap
Suuronnettomuus? Pakettiauto suistui tieltä, törmäsi kallioleikkaukseen ja kuski menehtyi. Ei muita osallisia. Liian suuri tilannenopeus liukkaalla tiellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajelen perässäsi ihan just sillä etäisyydellä kuin koen sopivaksi. Jos tuntuu että olen liian lähellä niin joko kaasua tai tien sivuun.
Sinun tulee jättää riittävä väli. Jos et jätä etkä mene ohi, jarruttelen välillä ja pesen tuulilasia.
Varsinainen asijantuntija,kortti pois ap:n kaltaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun tulee jättää riittävä väli. Jos et jätä etkä mene ohi, jarruttelen välillä ja pesen tuulilasia.
Sinun itsesi pitää mennä eikä olla tukkona. Jos et uskalla ajaa normaalia vauhtia niin pitää mennä jollain mulla kyydillä.
Speedy conzales kirjoitti:
tai ottakaa taksi, prkl!
Syö paskaa l o r t t o.
Prototyyppi kirjoitti:
Se rajoitus on suurin sallittu nopeus. Hitaammin ajokin on rajoitusten mukaan ajamista. Muuten samaa mieltä.
Mutta kun niiden varovaistenkin on pakko liikkua. Jee, taksilla lapset päiväkotiin ja itse töihihin!
Hyvä idea!
Olen minä ollut tyhmä kun jyristelin 5 vuotta kotini, päiväkodin ja työpaikan 40km väliä omalla autolla!
Mutkaista, osin huonosti hoidettua ja pimeää tietä alle nopeusrajoitusten.
Taksillahan se olisi mukavammim mennyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun itsesi pitää mennä eikä olla tukkona. Jos et uskalla ajaa normaalia vauhtia niin pitää mennä jollain mulla kyydillä.
Saan ajaa ja pitääkin ajaa vauhtia, joka on olosuhteisiin nähden sopiva. Se voi olla alle suurimman sallitun nopeuden oleva vauhti.
Mutta kyllähän sinä sen tiedät, kunhan vain vänkäät.
Ei tuo nyt päivittäistä ole? Mitä jos itse lähtisit aikaisemmin jos e noin vaikeaa, mene ohi... jos ei kyvyt tai tehot riitä siinä kiiturirrassi, niin jää kotiin jurputtamaa sohvalle.
Jos pystyy helposti ajelemaan 80kmh niin sen 60kmh:ta ajavan pystyy helposti ohittamaan. älä vain sano, ettet uskalla :D