Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ponnari=poninhäntä, mutta miksi jotkut kutsuu myös hiuslenkkiä ponnariksi?

Vierailija
28.11.2018 |

Onko kyseessä ajatusvirhe?

Kommentit (186)

Vierailija
21/186 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pampula olis kyllä kätevä, jos niihin lisättäisi kuminauhan päällä oleva hiusystävällinen matsku.

Vierailija
22/186 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieli muutuu ja elää ihmisten mukana :) Nykypäivänä ”ponnari” on vakiintunut termi hiuslenkille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/186 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ponnari on nimenomaan se lenkki, jolla poninhäntä laitetaan kiinni.

Laitetaanko teillä lettikin kiinni ponnarilla? Mulle ponnari on aina ollut poninhäntä, joka kiinnitetään hiusrenksulla / hiuslenksulla / hiuslenkillä / pompulalla (joista jälkimmäinen on kyllä alun perin sellainen kapistus, jossa on kuminauhassa ne kaksi helmeä).

Jep, tai pompulaa kutsuttiin myös pampulaksi, alun perin puiset pallot.

Onko nykyisin enää olemassakaan pompuloita? Itse olen aina sanonut kampausta poninhännäksi ja lenkkiä ponnariksi. Myös 80-luvulla.

Kasarilla käytettiin vielä pampuloita, eli niitä pallosysteemejä yleisesti, sitten tuli froteelenkkejä ja donitseja. Lenkistä olen ekan kerran kuullut käytettävän nimitystä ponnari joskus ysärin lopulla.

80-luvulla käytettiin donitseja ja lisäksi oli värikkäitä kuminauhasta tehtyjä "ponnareita". Toki ne froteisen oloiset lenksut tuli myöhemmin markkinoille. Pompuloita olen viimeksi nähnyt ala-asteikäisenä 70-luvulla.

Vierailija
24/186 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on vähän sama kun nuoriso ei enää tiedä mistä sanasta tulee tennarit tai huppari. Ihan oikeasti kuulee kun yläkouluikäiset kutsuu mitä tahansa collegetakkia huppariksi.

No ainakin meidän yläkouluikäiset sanovat huppariksi mitä tahansa vaatetta jossa on huppu. Huppu on se oleellinen juttu . Ei se, että se on takinmallinen tai edes collagekangasta.

Vierailija
25/186 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitetaanko teillä lettikin kiinni ponnarilla? Mulle ponnari on aina ollut poninhäntä, joka kiinnitetään hiusrenksulla / hiuslenksulla / hiuslenkillä / pompulalla (joista jälkimmäinen on kyllä alun perin sellainen kapistus, jossa on kuminauhassa ne kaksi helmeä).

Onko nykyisin enää olemassakaan pompuloita? Itse olen aina sanonut kampausta poninhännäksi ja lenkkiä ponnariksi. Myös 80-luvulla.

Kasarilla käytettiin vielä pampuloita, eli niitä pallosysteemejä yleisesti, sitten tuli froteelenkkejä ja donitseja. Lenkistä olen ekan kerran kuullut käytettävän nimitystä ponnari joskus ysärin lopulla.

Missä korvessa sä olet 80-luvun elänyt? Kyllä meillä ne pompulat jäi jo jonnekkin 70-luvulle.

Korvessa nimeltä Helsinki. Enkä ole esim. luokkakuvissa todellakaan ainoa, jolla on saparot kiinnitetty pampuloilla. Monella oli vielä jopa rusettinauhat. 80-luvun lopulla alettiin käyttää froteelenkkejä ja donitseja.

Vierailija
26/186 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on vähän sama kun nuoriso ei enää tiedä mistä sanasta tulee tennarit tai huppari. Ihan oikeasti kuulee kun yläkouluikäiset kutsuu mitä tahansa collegetakkia huppariksi.

No ainakin meidän yläkouluikäiset sanovat huppariksi mitä tahansa vaatetta jossa on huppu. Huppu on se oleellinen juttu . Ei se, että se on takinmallinen tai edes collagekangasta.

No niin just, huppu on se oleellinen juttu, mutta kun myös huputtomista collegetakeista käytetään sitä nimitystä. Ja se on yhtä epäloogista kuin kutsua hiuslenkkiä samalla nimellä kuin kampausta.

Vierailija
27/186 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli se ponnari hiuslenkki jo 80-luvullakin, ainakin meilläpäin.

Vierailija
28/186 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla käytettiin donitseja ja lisäksi oli värikkäitä kuminauhasta tehtyjä "ponnareita". Toki ne froteisen oloiset lenksut tuli myöhemmin markkinoille. Pompuloita olen viimeksi nähnyt ala-asteikäisenä 70-luvulla.

Joskus 80-luvun puolivälissä ala-asteikäisillä oli muotia kullan- ja hopeanväriset sekä läpikuultavat pampulat, ei tosiaan jäänyt pelkästään 70-luvulle. Teinit käytti lenkkejä.

Vierailija
29/186 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pompulalla laitetaan hiukset (tai tukka) ponnarille, eli poninhännälle.

Vierailija
30/186 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, teinit ei tosiaan välttämättä tiedä edes mistä "tennarit" tulee. Kerran huvikseni sanoin yhdelle että eikö tenniskengät ole vähän kylmät talvella, ja se ei tajunnut mistä puhun :D

Vierailija
31/186 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poninhäntä on ponkkari ja hiuslenkki on ponnari. Ainakin täällä meidän murrealueella.

Ponnari on poninhäntä eli se kampaus. "Laitetaanko letti vai ponnari?"

Ponkkari on se lenkki jolla poninhännän tai letin voi kiinnittää. "Jos haluut saparot niin pitää hakea toinenkin ponkkari." Tunnetaan myös nimellä pompula, joka taas on virheellinen nimitys kun pompulat on oikeasti niitä kahdeksikon muotoisia hiuskiinnityshärveleitä joiden molemmissa päissä on helmi. "Missä meidän kaikki silikonipompulat on?!"

Autenttinen keskustelu tältä aamulta, murrejuuret Kuopiossa ja Jyväskylässä.

Vierailija
32/186 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe?ListWord=ponnari&Sear…

ponnari ark. poninhäntä(kampaus); sen sitomisessa käytettävä lenkki.

Vierailija
33/186 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe?ListWord=ponnari&Sear…

ponnari ark. poninhäntä(kampaus); sen sitomisessa käytettävä lenkki.

Niin? Tuosta tässä juuri keskustellaan, että miksi kampauksen nimi on siirtynyt myöd siihen kiinnityslenkkiin. Tuo on ihan yleistä teinixien puheessa että lenkkisysteemiä kutsutaan ponnariksi.

Vierailija
34/186 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pampulalla tarkoitetaan mitä tahansa pallomaista esinettä ja aikanaan siitä varmaan ensimmäisenä tuli mieleen juuri se hiusjuttu jossa on ne kaksi palloa.

Mutta se hämmentää että "pompulaa" saatetaan käyttää sekä pampuloista että hiuslenkeistä.

Vierailija
35/186 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ponnarilla kiinnitetään ponnari, niin entä jos sitä käytetään myös palmikon eli letin kiinnittämiseen niin mikä se silloin on?

Vierailija
36/186 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 80-luvun lapsi ja muistelen, että eka puhuttiin pampuloista tai pompuloista, kun 90/00-vaihteen jälkeen olen itsekin alkanut käyttää ponnari-sanaa myös hiuslenkistä. Poninhäntä on ollut ponnari koko ajan.

Vierailija
37/186 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyi oikein miettiä, että miksikä minä sitä sanon. Pompula, lenksu. Kelpaako? 

Vierailija
38/186 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, mun kampaaja puhui tästä taannoin. Häntä myös kovasti ärsytti että kampauksen nimi on siirtynyt hiuslenkin nimeksi.

Vierailija
39/186 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyi oikein miettiä, että miksikä minä sitä sanon. Pompula, lenksu. Kelpaako? 

Joo, lenksuhan se on.

Hiuslenkki = lenksu

Poninhäntä = ponnari

Vierailija
40/186 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää kun moni kengän jalkaan vaikka oikeasti laittaa jalan kenkään.

Ethän sä myöskään kaada mukia kahviin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi