Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kissa murisee kun sitä rapsuttaa?

Vierailija
27.11.2018 |

Tai silittää.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Murisee? Sehän kehräää ja puskee sillä nessullansa.

Lankaa kehrätään.

Kissakin kehrää. Tyhmä.

Vierailija
22/40 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissa on maailman erikoistunein petoeläin. Kaikki sen ominaisuudet on kehittyneet pitämään yllä maksimaalista saalistuskykyä -jopa hermosto. Älä mielellään silitä kissaa selästä. Se yliaktivoi kissan herkkää hermostoa liikaa. Tarkkaile kissan häntää jos silität tai rapsutat kissasi selkää . Kun kissasi häntä alkaa "piiskata" vaakasuoraan terävästi, tiedät, että olet aktivoinut kissasi hermoratoja liikaa ja katti voi murista tai jopa hyökätä.

Kun haluat paijata kisua, niin pään alue on paras paikka! Anna kisun itse ohjata kättäsi siihen kohtaan mihin kisu kaipaa rapsutuksia. Se voi taivuttaa päätään ja tunkea korvantaustaansa tai venyttää kaulaansa kättäsi vasten leukarapsutuksille. Anna ikäänkuin kisun olla "pomo". Joskus voi olla hyvä vain pitää kättä paikallaan ja antaa kisun helliä sinua.

Kun kisu kierittelee masu pystyssä, se ei kerjää masurapsutuksia. Yleisesti ottaen kisua ei kannata ikinä rapsuttaa masusta.

Kun kisu kierittelee selällään masu paljaana, se on kissan tapa viestiä: "pidän sinusta ja luotan sinuun niin paljon että paljastan sinulle kaikkein herkimmän kohtani ja olen täysin puolustuskyvytön." Jos tällaisella hetkellä rapsutat kissaa masusta, on se sama kuin halaisit jotakuta ja se joku potkaisisikin sinua mahaan. Kissa saattaa suivaantua, murista ja jopa käydä käteesi kiinni: Hän luotti sinun ystävyyteesi ja teki merkittävän ystävyyden eleen ja sinä "hyökkäsit" ja petit hänen luottamuksensa.

kissat tykkää kun niitä rapsuttelee masusta. Nukahtavat siihen usein.

Vihaavat mahasta rapsuttelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en aina ymmärrä kissojen ajatuksen juoksua. Kissa tulee ensin itse lähelle tai syliin ja kun sitä silittää tai rapsuttaa niin jonkin aikaa se on tyytyväisenä mutta sitten jossain vaiheessa saattaakin yhtäkkiä ottaa kynnet esille tai esim. purra sormeen jonka jälkeen lähtee pois.

Vierailija
24/40 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissa on maailman erikoistunein petoeläin. Kaikki sen ominaisuudet on kehittyneet pitämään yllä maksimaalista saalistuskykyä -jopa hermosto. Älä mielellään silitä kissaa selästä. Se yliaktivoi kissan herkkää hermostoa liikaa. Tarkkaile kissan häntää jos silität tai rapsutat kissasi selkää . Kun kissasi häntä alkaa "piiskata" vaakasuoraan terävästi, tiedät, että olet aktivoinut kissasi hermoratoja liikaa ja katti voi murista tai jopa hyökätä.

Kun haluat paijata kisua, niin pään alue on paras paikka! Anna kisun itse ohjata kättäsi siihen kohtaan mihin kisu kaipaa rapsutuksia. Se voi taivuttaa päätään ja tunkea korvantaustaansa tai venyttää kaulaansa kättäsi vasten leukarapsutuksille. Anna ikäänkuin kisun olla "pomo". Joskus voi olla hyvä vain pitää kättä paikallaan ja antaa kisun helliä sinua.

Kun kisu kierittelee masu pystyssä, se ei kerjää masurapsutuksia. Yleisesti ottaen kisua ei kannata ikinä rapsuttaa masusta.

Kun kisu kierittelee selällään masu paljaana, se on kissan tapa viestiä: "pidän sinusta ja luotan sinuun niin paljon että paljastan sinulle kaikkein herkimmän kohtani ja olen täysin puolustuskyvytön." Jos tällaisella hetkellä rapsutat kissaa masusta, on se sama kuin halaisit jotakuta ja se joku potkaisisikin sinua mahaan. Kissa saattaa suivaantua, murista ja jopa käydä käteesi kiinni: Hän luotti sinun ystävyyteesi ja teki merkittävän ystävyyden eleen ja sinä "hyökkäsit" ja petit hänen luottamuksensa.

kissat tykkää kun niitä rapsuttelee masusta. Nukahtavat siihen usein.

Vihaavat mahasta rapsuttelua.

Eivät aina. Jos kissa luottaa rapsuttajaan se tarjoaa mahan rapsutettavaksi. Se kyllä kääntää mahan piiloon tai hivauttaa käpälällään JOS kokee sen epämiellyttäväksi.

Vierailija
25/40 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kaikille kissojen ystäville ”Kissanhoidon käsikirjaa”, siitä saa paljon tietoa kaikesta kissaan liittyvästä. Olen itse lukemissa juuri nyt sitä, koska kissakuume on kova eikä ole aikaisempaa kokemusta lemmikkikissasta. 🐈

Vierailija
26/40 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokee stressiä ja kyhnytys monasti ruuan tai maidon kerjäystä.

Maito ei kuulu kissan ruokavalioon ja aiheuttaa niille suolisto-ongelmia. Ne juovat vettä.

Vierailija
27/40 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en aina ymmärrä kissojen ajatuksen juoksua. Kissa tulee ensin itse lähelle tai syliin ja kun sitä silittää tai rapsuttaa niin jonkin aikaa se on tyytyväisenä mutta sitten jossain vaiheessa saattaakin yhtäkkiä ottaa kynnet esille tai esim. purra sormeen jonka jälkeen lähtee pois.

Tämä nyt johtuu pelkästään siitä, ettet osaa lukea kissan elekieltä. Ne eivät ole pehmoleluja eivätkä koiria tai hevosia, vaan kissoja, joita on aivan helppo lukea, jos ei ole aivan tahvo.

Vierailija
28/40 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen sattuu tai sitä pelottaa. Kehräys ja muu kurina ja hurina on merkki tyytyväisyydestä, mutta jos se oikeasti murisee sillä on joku hätänä, luultavasti kipuja. Vie lääkäriin.

Vierailija
29/40 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen sattuu tai sitä pelottaa. Kehräys ja muu kurina ja hurina on merkki tyytyväisyydestä, mutta jos se oikeasti murisee sillä on joku hätänä, luultavasti kipuja. Vie lääkäriin.

Murina on vaan merkki siitä että ei tykkää nyt rapsuttelusta.

Vierailija
30/40 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä nyt johtuu pelkästään siitä, ettet osaa lukea kissan elekieltä. Ne eivät ole pehmoleluja eivätkä koiria tai hevosia, vaan kissoja, joita on aivan helppo lukea, jos ei ole aivan tahvo.

Koiria ja hevosia oli todella helppo oppia ymmärtämään

t. uudella tyttöystävällä kissa ja minulla käsi verinaarmuilla

Vierailija
31/40 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hellyysaggressio, eli pitäisi ymmärtää lopettaa ajoissa. Tykkää aikansa ja sitten kyllästyy. 

Vierailija
32/40 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ovat kissan äänistä yleisimmät?

Tässä merkittävimmät äännähdykset ja niiden merkitys:

1. Visertely

Kuulet linnunkaltaista visertelyä kissasi suusta. Mikä nyt on? Kissat visertävät yleensä kun ne näkevät jotain, jota ne haluavat (kuten ruokaa tai herkkupaloja).

2. Livertely

Tämä äännähtely kuulostaa visertelyltä, mutta Millerin mukaan se on musikaalisempaa. Kissa livertää kun se on onnellinen. Livertely voi olla myös kissojen välinen ystävällinen tervehdys.

3. Maukuminen

Maukuminen on tyypillisesti kissanpennun päästämä ääni. Yleisesti ottaen maukuminen on kissan tapa keskustella meidän kanssamme eikä sitä kuule kissojen välisessä viestinnässä. Kissa kertoo tällä äänellä olevansa nälkäinen, tahtoo ulos tai jos se haluaa sinun huomiosi.

“17-vuotias kissani Sweet Pea istuu kylpyammeessa ja maukuu terävästi ja kovaäänisesti siihen saakka, kunnes tulen paikalle ja käännän hanasta veden virtaamaan,“ sanoo eräskin kissanomistaja.

4. Naukuminen

Se on kuin maukuminen, mutta sitä käyttävät kissanpennut. Kissanpennut naukuvat, kun ne ovat menossa emonsa luokse.

5. Murina

Tämä matala murina tai örinä voi kuulostaa vihaiselta, mutta sepä tarkoittaa usein jotain aivan muuta. Yleensä kissa kissa osoittaa pelkoa jonkun, kuten toisen kissan tai ihmisen, takia. Silloin kissat päästävät näitä ääniä, jolloin ihmiset tulkitsevat herkästi kissan olevan vihainen – murina, sihinä tai örinä.

6. Kehrääminen

Tarkoittaako tuo moottorin kaasuttelua kuulostava ääni sitä, että kissasi on jopa ylionnellinen? No, joskus.

Kehräämisääni on tyytyväisyyden merkki, mutta kissa kehrää myös ollessaan jännittynyt tai epävarma. Näissä tilanteissa kissa rauhoittaa itseään kehräämällä ja myös lepytelläkseen vastustajaa. Kissat kehräävät myös ollessaan sairaita tai vammautuneita.

Kehrääminen on vastaliike kissojen luonnolliselle olotilalle silloin kun ne villejä ja näin ollen saaliita toisille eläimille. Sairas tai loukkaantunut kissa on helppo saalis ja näin ne viestivät saalistajille, ettei näin ole, vaikka ovatkin heikompia kuin normaalisti.

7. Rääkäisy

Pörrö pääsi karkuun. Se on ulkona, on yö ja ja kuulet korvia särkevää rääkymistä. Tai no, tärykalvosi eivät välttämättä ole vaarassa mutta silti tuo ääni käy korviin. on todennäköistä, että kissasi on joutunut toisen eläimen yllättämäksi tai se on joutunut tappeluun. Äärimmäisissä ja aggressiivisissa kohtaamisissa kissat voivat rääkyä.

8. Ulina

Jostain kuuluu ulinaa, mutta et paikallista äänen lähdettä. Tämäntyyppinen ääntely on hädässä olevalle kissalle normaalia. Kissasi voi ulvoa, jos se on loukkaantunut ja kärsii kivuista tai sitten se on joutunut jonkinlaiseen kiipeliin, kuten jäänyt kaapin sisälle tai mahdollisesti eksynyt iän tai sairauden takia.

Kiihkeä ulina voi myös olla osa parittelukäyttäytymistä tai mikäli kissaa ei ole leikattu. Kovaäänisten ulinoiden sarja voi olla merkki siitä, että naaraskissasi on kiimassa.

9. Sähinä

Kissat sähisevät torjuakseen hyökkäystä tai kertovat toiselle kissalle sen olevan sähisijän reviirillä ja sen olisi parasta häipyä. Se on varoitusääni eli häivy tai taistele.

Vierailija
33/40 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koiria ja hevosia oli todella helppo oppia ymmärtämään

t. uudella tyttöystävällä kissa ja minulla käsi verinaarmuilla

Älä silitä sitä jos sen häntä vispaa, korvat luimistuvat vähänkään tai kroppa on yhtään jäykistynyt ja kissa näyttää siltä, että pohtii lähtemistä.

En ole nähnyt internetissä vielä yhtäkään "kus*pää kissa" -videota, jossa kissan "täysin yllättävä ja provosoimaton" hyökkäys ei olisi ollut nähtävissä täysin ennalta. Kissa kyllä näyttää kun se ei halua että siihen kosketaan, raapiminen ja pureminen tapahtuu vasta sen jälkeen.

Vierailija
34/40 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Jos kissa murisee se tarkoittaa, että älä koske. Murina on ääni, jota ei voi sekoittaa mihinkään tykköyshurinaan.

Vierailija
35/40 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kissa murisee kun silität sitä, todennäköisesti sen elekieli on jo sitä ennen kertonut että Äläpäs yritäkään koskea minuun. Osaatko lukea kissan elekieltä? Sitä olisi syytä opetella, jos sinulla on kissa. Voi myös olla, että kissa on sairas, jos se kokee kosketuksen aina hyvin epämiellyttäväksi. Jossain tapauksessa voi kannattaa käyttää kissa eläinlääkärillä, mutta kun en näe tapausta, niin en osaa sanoa onko kyse siitä, vain tulkitsetko vain kissaa väärin.

Vierailija
36/40 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Jos kissa murisee se tarkoittaa, että älä koske. Murina on ääni, jota ei voi sekoittaa mihinkään tykköyshurinaan.

Niin mitä et ymmärtänyt? Ei tykkää nyt rapsuttelusta eli sama asia kuin ÄLÄ KOSKE.

Vierailija
37/40 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain rennonnäköistä kissaa saa koskea. Jos kissa on jännittyneen/vihaisen oloinen, sen pitää antaa olla rauhassa.

Vierailija
38/40 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei osaa tulkita kissojen elekieltä, kannattaa niitä rapsuttaa vain poskista. Monet kissat pitävät vaikka selän ja vatsankin silityksestä, mutta silloin kannattaa osata tulkita kissoja, jotta huomaa ne lopettamaan pyytävät eleet ennen raapimista. Vieras ihminen tai vähänkään hermostuttava tilanne saa kissan reagoimaan nopeasti.  Kissa saa nopeasti liikaa stimulaatiota nolta alueilta eikä silitys tunnu enää kivalta. Tämä pätee myös siihen, vaikka kissa tulisi itse syliin.

Päänkin silityksessä monet tekevät sen virheen, että laskevat kämmenen kissan päälakea kohti yläältä päin. Voitte kuvitella, että kissalle on pelottavaa, kun (etenkään vieraan ihmisen) omaa päätä isompi koura lähestyy päätä kuin painaakseen sitä. Viekää käsi kissan kasvojen lähelle siis alhaalta päin, kämmen ylöspäin, mieluiten antakaa kissan ensin haistaa sitä.  Jos kissa väistää, älä silitä.

Näillä vinkeillä pitäisi kissa-aloittelijankin pärjätä ilman raapimisia :)

Vierailija
39/40 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen kaikille kissojen ystäville ”Kissanhoidon käsikirjaa”, siitä saa paljon tietoa kaikesta kissaan liittyvästä. Olen itse lukemissa juuri nyt sitä, koska kissakuume on kova eikä ole aikaisempaa kokemusta lemmikkikissasta. 🐈

Kyllä, tämä pitäisi olla jokaiselle kissanomistajalle ja kissan ottamista harkitsevalle pakollinen luettava. Tuohon vielä rinnalle Helena Telkänrannan "Matka kissan mieleen" ja sen jälkeen sitten viettämään mukavaa yhteiseloa aivan ihastuttavan pienen kumppanin seurassa. Ihan liian usein ihmiset edelleen ottavat lemmikiksi kissan, kun "se on niin helppo, eikä vaadi mitään" ja sitten ihmettelevät keskustelupalstoilla, miksi kissa pissaa mihin sattuu, raapii huonekaluja, hyökkäilee jalkoihin, murisee, on epäsosiaalinen, häiriköi öisin, on ihan kamala lemmikki jne. jne. jne. Ongelmalista on loputon, kun ei yhtään ymmärretä, mistä kissa vaatii voidakseen hyvin ja mitä se yrittää milläkin käytöksellään viestiä. 

Vierailija
40/40 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli löytöeläinkodista n. 6-v kissa. Kissa on nyt ollut muutaman päivän. Kissa on tottunut kulkemaan valjaissa ja kulkee mielellään niissä. Ensimmäisenä päivänä koitin tiukentaa kissan valjaita terassilla ja kissa murisi. Tänään mieheni vei kissan ulos ja terassilla hän yritti silittää kissaa, joten kissa taas murisi. On ainoa kissa. Mistä voi johtua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi