Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pienet lapset, kuoleva isä ja asioiden hoito

Vierailija
27.11.2018 |

Eli tilanne on se että isäni tekee sairaalassa kuolemaa ja kyse on vain hetkistä. Hän asuu toisella paikkakunnalla. Olen kolmasluokkalaisen ja eskarilaisen yksinhuoltaja. Autoa ei ole ja kuljen julkisilla 50 km:n väliä isää katsomaan lasten kanssa. Olen ainoa omainen, eli kaikki asiat ovat nyt vastuullani. Olen luvannut olla isän luona, mutta nyt kun hän on sairaalassa, haluan jäädä hänen luokseen ettei tarvitse kuolla yksin.

Koska itselläni ei ole minkäänlaista tukiverkostoa, joudun kuljettamaan lapsia mukana. Isän kotona on paljon hoidettavia käytännön asioita. Joudun ottamaan selvää miten saan hänen laskunsa maksettua, sulkea tilit kuoleman jälkeen, myymään talon, auton, tyhjentämään asunnon, järjestämään hautajaiset. Mulla ei ole mitään hajua miten esim. asunto myydään. Isä ei ole kykenevä kertomaan mistä löydän kaikki tarvittavat paperit asioiden hoitoon. Kaikki kävi niin nopeasti.

Välimatkan takia on viisainta jäädä isän asunnolle hoitamaan asioita kuntoon. Mietin vain miten käy lasten koulun ja eskarin kun joutuvat olemaan sieltä pois, en tiedä kuinka kauan. Ajatukset on jotenkin ihan sekaisin 😢

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisitköhän saada nyt apua perhetyöstä?

Vierailija
2/69 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi apua, olen todella pahoillani ja otan osaa. En ole ollut vastaavassa tilanteessa, joten en osaa auttaa kunnolla. Ihan ensimmäiseksi menisin kyllä opettajan puheille ja selittäisin tilanteen, kysyisin neuvoa ja mielipidettä lapsen koulunkäynnin suhteen. Ehkä lapsi voisi väliaikaisesti käydä koulua isäsi kodin lähellä?

Mielestäni on tärkeää, että olet nyt isäsi lähellä.

Oletko itse töissä, vai voitko jäädä hoitamaan isäsi asioita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten he voisivat tässä auttaa. Itse asiassa pelkään sitä organisaatiota.

Heiltä en tahdo apua.

Ap

Vierailija
4/69 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten he voisivat tässä auttaa. Itse asiassa pelkään sitä organisaatiota.

Heiltä en tahdo apua.

Ap

Sinulla ei nyt taida olla tässä tilanteessa varaa valita. Tarvitset apua. Miksi se ei kelpaa?

Vierailija
5/69 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi apua, olen todella pahoillani ja otan osaa. En ole ollut vastaavassa tilanteessa, joten en osaa auttaa kunnolla. Ihan ensimmäiseksi menisin kyllä opettajan puheille ja selittäisin tilanteen, kysyisin neuvoa ja mielipidettä lapsen koulunkäynnin suhteen. Ehkä lapsi voisi väliaikaisesti käydä koulua isäsi kodin lähellä?

Mielestäni on tärkeää, että olet nyt isäsi lähellä.

Oletko itse töissä, vai voitko jäädä hoitamaan isäsi asioita?

Olen tällä hetkellä onneksi kotona, en kykene töihin tässä paineessa. Otan opettajaan yhteyttä. Ehkä löydetään jokin ratkaisu ettei lapsi jää jälkeen muista.

Ap

Vierailija
6/69 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, myös tuo perhetyöhön yhteydessä oleminen kuuluu nyt mielestäni velvollisuuksiisi lastesi tähden. Sinä tarvitset nyt apua, ja jos omia turvaverkkoja ei ole, tuo on yhteiskunnan järjestämä sellainen. Se, että uskaltaa pyytää apua on merkki vahvuudesta ja siitä, että osaa pitää langat käsissään.

Vierailija
7/69 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heiltä en tahdo apua.

Ap

Sinulla ei nyt taida olla tässä tilanteessa varaa valita. Tarvitset apua. Miksi se ei kelpaa?

En tahdo heitä sotkea tähän, enkä usko että he voisivat tässä asiassa olla avuksi. Eniten kaipaisin neuvoa isän asioiden hoitamisessa. Asunnon myynti on ihan uusi asia itselleni. Uskon että lapsen opettajan kanssa löydetään ratkaisu koulun suhteen.

Ap

Vierailija
8/69 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on päivistä tai viikoista vuokraa auto, jos se helpottaa yhtään käytännön kulkemista lasten kanssa.

Oletko töissä? Esikoisen eskarista en olisi huolissani, mutta en tiedä onko lasten hyvä viettää päivänsä ja iltansa sairaalassa? Sen käsityksen tekstistäsi saa. Koululaisen paikka on koulussa. Se riittää, että vietät vapaa-aikasi sairaalassa, ei siellä tarvitse olla 24/7.

Jollei sinulla ole maistraatin myöntämää lupaa, et voi maksaa isäsi laskuja isäsi tililtä.

Voimia!

Vierailija
9/69 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluun ja eskariin ilmoitus, että lapset ovat nyt poissa ja selität mikä tilanne on. Koulusta annetaan kyllä tehtäviä siksi ajaksi itsenäisesti tehtäväksi.

Viikko taikka kaksi eivät ole ongelma.

Vierailija
10/69 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita koululle tilanteesta. Tilapäinen poissaolo ymmärretään varmasti.

Parasta tietenkin, jos saisit apua kotiin.

Hoida akuutit asiat isän paikkakunnalla.

Pankki pystyy neuvomaan paljon, kun kerrot tilanteen.

Siellä pystyt hoitamaan myös perunkirjoituksen aikanaan.

Hautauksen tullessa ajankohtaiseksi, ota yhteys hautaustoimistoon.

Sieltä pystyt hoitamaan tarvittaessa kaiken (hautaus, muistotilaisuuspaikka, pitopalvelu yms. mitä tarvitsetkin.) 

Kysymällä selviää paljon.

Asunnolla ei kiire, jos omistusasunto.

Myynti onnistuu helpoiten kiinteistövälittäjän avulla. He tietävät, mitä papereita tarvitaan ja ovat mukana kaupantekohetkellä.

Muista siis ainakin kolme tahoa: pankki, hautaustoimisto ja kiinteistövälittäjä.

Näillä pääset jo pitkälle.

Netistä löydät paljon tietoa kotoa käsin.

Muista pyytää apua. Varaudu pitkään prosessiin. (pärjäät kyllä)

Voimia sinulle! 

Vierailija
11/69 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteistövälittäjä osaa hoitaa asunnon myynnin ja kertoa tarvittavat paperit. Hautaustoimistot osaavat

järjestää hautajaisiin liittyvät asiat. Kaikki järjestyy kyllä, kysy ja pyydä apua! Sairaaloissa on myös

sosiaalihoitajia, hekin ehkä osaavat neuvoa. Toivotan sinulle voimia raskaassa tilanteessasi!

Vierailija
12/69 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heiltä en tahdo apua.

Ap

En tahdo heitä sotkea tähän, enkä usko että he voisivat tässä asiassa olla avuksi. Eniten kaipaisin neuvoa isän asioiden hoitamisessa. Asunnon myynti on ihan uusi asia itselleni. Uskon että lapsen opettajan kanssa löydetään ratkaisu koulun suhteen.

Ap

Ohis asunnon myyntiä on turha murehtia. Isäsi ei ole vielä kuollut, keskity tähän hetkeen.

Perunkirjoituksen jälkeen voit laittaa asunnon välittäjälle myyntiin, JOS se perinnössä osoitetaan sinulle.

Huolehdi, että lapsi käy koulua ja älä maksa isäsi tililtä mitään laskuja, jollet ole edunvalvoja.

Vierailija
13/69 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kovasti kommenteista. Mites nyt sitten kun yhtiövastike ja sähkölasku pitäisi maksaa isän tililtä. Ne ovat jo myöhässä koska isä ei niitä enää kyennyt hoitamaan. Meneekö ne nyt perintään ja kuolevalle tai kuolleelle tulee kohta maksuhäiriömerkintä?

Ap

Vierailija
14/69 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli tilanne on se että isäni tekee sairaalassa kuolemaa ja kyse on vain hetkistä. Hän asuu toisella paikkakunnalla. Olen kolmasluokkalaisen ja eskarilaisen yksinhuoltaja. Autoa ei ole ja kuljen julkisilla 50 km:n väliä isää katsomaan lasten kanssa. Olen ainoa omainen, eli kaikki asiat ovat nyt vastuullani. Olen luvannut olla isän luona, mutta nyt kun hän on sairaalassa, haluan jäädä hänen luokseen ettei tarvitse kuolla yksin.

Koska itselläni ei ole minkäänlaista tukiverkostoa, joudun kuljettamaan lapsia mukana. Isän kotona on paljon hoidettavia käytännön asioita. Joudun ottamaan selvää miten saan hänen laskunsa maksettua, sulkea tilit kuoleman jälkeen, myymään talon, auton, tyhjentämään asunnon, järjestämään hautajaiset. Mulla ei ole mitään hajua miten esim. asunto myydään. Isä ei ole kykenevä kertomaan mistä löydän kaikki tarvittavat paperit asioiden hoitoon. Kaikki kävi niin nopeasti.

Välimatkan takia on viisainta jäädä isän asunnolle hoitamaan asioita kuntoon. Mietin vain miten käy lasten koulun ja eskarin kun joutuvat olemaan sieltä pois, en tiedä kuinka kauan. Ajatukset on jotenkin ihan sekaisin 😢

Eikö lapsilla ole ketään sun omalla paikkakunnalla kenen luo voisivat jäädä joksikin aikaa? Sukulainen, ystävä, kai nyt joku löytyisi? 

Vierailija
15/69 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pystyt ja jaksat, ole isän luona mahdollisimman paljon. Sitä et saa myöhemmin takaisin ja se tuo sinulle voimaa ja lohtua myöhemmin. Kuoleman jälkeen hautaustoimisto hoitaa kaiken, jos haluat, siis käytännössä aivan kaiken. Pankki sulkee kyllä tilit automaattisesti välittömästi isäsi menehdyttyä, sinun ei tarvitse etkä edes voi tehdä sitä itse. Laskut voit viedä myöhemmin pankin tiskille, ei ongelmaa. Hautajaisten jälkeen hoidat perunkirjoituksen, pankki tarjoaa varmasti sitäkin palvelua sinulle, mutta joskus yksityinen lakimies voi olla huomattavasti parempi ja edullisempikin ja hoitaa asioita monipuolisemmin ja luotettavammin. Kun perunkirjoitus on tehty, ota yhteyttä kiinteistövälittäjään, joka hoitaa talon myynnin. Sinun kontollesi jää vain suuri perintövero omaisuudesta, josta isäsi on jo maksanut verot kertaalleen, koska Suomi. Voimia sinulle ja lapsillesi! Pärjäät kyllä!

Vierailija
16/69 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilaita on poissa koulusta lomamatkojenkin takia,parempi syyhän teillä on.

Asunnon voi myydä vasta perunkirjoituksen jälkeen, joten aivan suotta sitä nyt mietit. Ei ole ajankohtaista.

Jos et isäsi tiliin pääse käsiksi, maksa laskut itse jos voit, saat rahat takaisin aikanaan isäsi kuolinpesältä. Jos sinulla ei ole varaa, niin ota yhteyttä laskut lähettämisen tahoihin ja selitä tilanne. Maksuaikaa tulee varmasti.

Vierailija
17/69 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kovasti kommenteista. Mites nyt sitten kun yhtiövastike ja sähkölasku pitäisi maksaa isän tililtä. Ne ovat jo myöhässä koska isä ei niitä enää kyennyt hoitamaan. Meneekö ne nyt perintään ja kuolevalle tai kuolleelle tulee kohta maksuhäiriömerkintä?

Ap

Tämä alkaa haiskahtaa jo keksityltä tarinalta. Maksa hyvä ihminen ne omalta tililtäsi, jos pelkäät tuollaista. Ai niin, ei sulla tietenkään ole varmaan rahaa sen vertaa säästössä.

Vierailija
18/69 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Onko sulla pääsy isäsi tilille? Jos laskut ovat myöhässä, ne voi maksaa. Jos menee perintään, ne voi silloinkin vielä maksaa. Älä nyt mistään maksuhäiriömerkinnöistä murehdi.

Vierailija
19/69 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä sairaalasta sosiaalityöntekijän/ohjaajan numero, he auttavat potilaiden laskujen maksussa. He auttavat sinut alkuun tai ottavat koko asian hoitaakseen. Näin ainakin meillä. T. Hoitaja

Vierailija
20/69 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 km on matkaa isäsi luokse. Te voitte mennä sinne ihan hyvin koulupäivän jälkeen ja tulla yöksi kotiin. Ajattelepa niitä lapsia, jotka joutuvat notkumaan sairaalassa koko päivän. Jos minä olisin opettaja niin olisin kyllä aika tavalla huolissani lapsesta, joka joutuu olemaan poissa koulusta pari viikkoa katsomassa kuolevaa isoisää kaiket päivät. 

Tilanteesi ei ole helppo ja ymmärrän kyllä, että haluat olla isäsi lähellä nyt. Mutta kyllä niitä lapsiakin pitää ajatella, heidän arkeaan ja rutiineja.