3krt viikossa reipas 3km kävelylenkki ja 1-2krt viikossa tanssia. Virkeyteni tai ei ole lisääntynyt eikä yleisfiilis parantunut yhtään.
Ruokavalio kasvispainotteinen, maidoton ja vähähiilarinen. Kaloreita niin etten ole ähkyssä tai nälkäinen ts. en tiedä.
Missä vika?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3km on aika todella lyhyt lenkki jos se on vielä kävelyäkin. Kuinka kuormittavasta tanssista on kyse? Lihaskuntoharjoittelu ja varsinkin coren treenaus tuo energiaa, koska kaikki liike perustuu coreen ja lihaskuntoon. Eikä niitä hiilareita minimiin kannata heti laskea, tosin kasviksetkin on lähinnä hiilareita eli jos puhut nyt vaan tyhjistä höttöhiilareista tyyliin vaalea leipä niin sitten jätä pois vaan.
Kysyn sultakin, että siitäkö se motivaatio liikkua lähtee, että joku sanoo, että tuosta sun nykyisestä liikkumisesta ei ole mitään hyötyä?
No mitä helkkaria, ei minua ainakaan ole tänne mitenkään palkattu motivoimaan ketään, kerroin vain terveysliikunnan minimimäärästä. 3 x 3 km viikossa on kyllä aika lailla tyhjän kanssa, vaikka kuinka sohvanpohjamammoja se harmittaisi.
No, sittenhän kannattaa varmasti jättää pois ne vähätkin, jos ei minimimäärä täyty.
Tiedätkö kun mulle on oikeesti ihan sama! En ole motivoimassa ketään eikä minua häiritse jos joku ei liiku senttiäkään. Puhuin ihan tiukoista faktoista siitä, mikä on tutkimusten mukaan riittävä määrä liikuntaa, että siitä olisi terveyshyötyä.
Näytätkö mulle sen tiukan faktan todistavan tutkimuksen, jossa todetaan että 1,5h hengästyttävää liikuntaa viikossa ei tuo mitään terveyshyötyjä suhteessa siihen että se aika maattaisiin lahnana sohvalla?
Ne hyödyt pitää huomioida aina suhteessa lähtötasoon etkä voi mitään väestötason suosituksia soveltaa suoraan yksilöön, urpo. Vuodepotilasmummolle on terveyshyötyjä siitä että se kääntää kylkeä, se on tiukka fakta.
Vierailija kirjoitti:
3 kilsaa on tosi vähän, puolisen tuntia. Tuplaa se.
Jos ap on vasta aloittanut liikkumisen tuo 3 km/3krt viikossa on ihan sopiva. Lissä sitten kun kunto paranee. Aloittelijan ei kannata vetää itsensä piipuun ihan heti, loppuu kuntoilu lyhyeen tai sairastuu.
Kävelylenkki alkaa tuntua virkistävästi vasta tunnin kävelyn jälkeen (mulla ainakin). Tosin tällä hetkellä ei huvita virkistyä tuolla pimeydessä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 3 km lenkki on jo hyvää arkiliikuntaa. Minä olisin onnesta soikea kun saisin edes sen tehtyä:( tsemppiä!
Ikävä sanoa, mutta ei se kyllä oikein ole. Totta kai parempi kuin nolla km, mutta ei se juurikaan terveyttä edistä. Terveysliikuntasuositus on liikkua viikossa vähintään 2,5 h reippaalla tai 1 h 15 min rasittavalla tasolla (lisäksi lihaskuntoa ja liikehallintaa tulisi harjoittaa vähintään 2 kertaa viikossa).
3 km kävely kestää n. 30 minuuttia (ei rasittavalla tasolla, kuten juosten) ja se x 3 = 1,5 h viikossa. Ei täytä terveysliikuntasuositusta. Ap sentään lisäksi tanssii, joten liikuntasuositus saattaa tulla täyteen hänen kohdallaan.
Tämä siis vain kylmää faktaa, ei mitenkään henkilökohtaisesti kenellekään.
Suksi kuuseen!!
Uskomatonta, että tällä palstalla ei kyetä ottamaan tietoa vastaan. Tuollaiset lukemat itsekin muistan, olisiko ollut UKK:n liikuntapiirakka josta ne löytyy. 3 km on tosiaan parempi kuin nolla mutta turha on itseään fuskata väittämällä että se on millään tasolla riittävä terveyden kannalta.
Ja sinä olet varsinainen tampio ellet tajua että liikkumattoman ihmisen on hyvä aloittaa edes vähästä ja lisätä sitten kun kuntoa tulee lisää. Kylmää faktaa, usko pois.
Vierailija kirjoitti:
Taas kerran ilkeitä kommentteja. Ihan hyvää liikuntaa tuo on. Mutta jos olet masentunut/burnoutin partaalla, tarvitset ehkä lepoa nyt eniten.
Juuri näin! Voi olla, että olet masentunut. Käy varmuuden vuoksi lääkärissä. Lääkityksellä saa serotoniinitsason normaaliksi.
Lisäksi raskas liikunta uupuneena on vain haitaksi, keho joutuu ylikierroksille, kun se kaipaisi lepoa ja palautumista.
Toisekseen, noin 10 % ihmisistä ei saa ”liikunnan iloa”, vaikka kuinka yrittäisi. Heille ei tule urheilun jälkeistä euforiaa, koska ei heillä liikunta ei saa aikaan endorfiinien ja dopamiinin eritystä, kuten muilla. Siihen tilaan ei auta urheilevien puhe siitä, miten _heille_ tulee liikunnasta niin hyvä olo, että.
On kyllä outoa aina lukea näistä "salitreenit ja vähintään 10km hölkkä on se ainoa oikea liikunta". Kun ei se ole. Siihen väliin mahtuu vaikka kuinka paljon muuta liikuntaa josta voi löytää oman lajinsa. Ellei kävelylenkki/lenkkeily kiinnosta, vaihda lajia. Itse en mene salille vaikka maksettais, sehän ei tarkoita etten treenaa lihaskuntoa, päinvastoin, mutten tarvitse siihen salitreeniä.
Jos kortisolin tuotanto on sekaisin pitkittyneen stressin vuoksi, raskas liikunta ei piristä vaan uuvuttaa ja palautumiseen (ei mihinkään lihaskipuun vaan on ihan tokkurassa) voi mennä parikin päivää, kun el i mistöstä on kortisolit loppu niin ei jaksa päivän askareita ja jos on vielä vetänyt maitohapoille, elimistö ei jaksa poistaa happoja normaalisti.
Nyt iisisti ja paljon happovapaata c-vitamiinia, antioksidantteja, suoloja (googlaa lisämunuaisstressi/uupumus), b-minivitamiini (extrana ainakin B5 ja ehkä 1, 12, 6).
Tiedätkö kun mulle on oikeesti ihan sama! En ole motivoimassa ketään eikä minua häiritse jos joku ei liiku senttiäkään. Puhuin ihan tiukoista faktoista siitä, mikä on tutkimusten mukaan riittävä määrä liikuntaa, että siitä olisi terveyshyötyä.