Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko olleet lapsen mukana 8 luokan lääkärintarkastuksessa?

Vierailija
26.11.2018 |

Terveydenhoitajalta tuli viestiä että erittäin hyvä olisi olla mukana. Poika taas jyrkästi kieltää minua tulemasta. On kai niin noloa... sanoo ettei kenenkään muunkaan vanhemmat ole siellä olleet. Mielellään kyllä menisin, mutta en nyt täysin vasten lapsen tahtoa halua toimia. Mitä tuolla tarkastuksessa yleensä tehdään?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työssä yläkoululla, sanoisin että lähes jokaisella on vanhempi mukana.

Missä päin Suomea? 

Helsinkiläisenä terveydenhoitajana kokemukseni on täysin päinvastainen. Vain harvalla on vanhempi mukana, mikä minusta on asiallista. 

Ei 14-vuotiaan terveysasiat kuulu vanhemmille, jos nuori itse ei niin halua. 

Sosiaaliluokaerot näkyvät tässäkin. Ne keskiluokkaiset, lapsestaan välittävät vanhemmat ovat mukana, syrjäytyneet eivät. 14v:n terveysasiat nimenomaan kuuluvat vanhemmille, koska harva nuori tietää vakuutuksesa numeroa ja osaa hakea korvauksia,vaikka sen numero tietäisi.

Terveydenhoitajana tiedät tasan tarkkaan, että jokainen nuori on osa yhteisöä, lähimpänä on oma perhe. Sitä perhettä yritetään tukea samalla kuin nuortakin tai toisaalta kannustaa vanhempia jatkamaan aloittamallaan hyvällä mallilla. Jos jonkun terkkarin vastuulla olevien nuorten vanhemmat eivät tule paikalle, niin ihan ensimmäisenä pääset keskustelemaan esimiehesi kanssa siitä, että et hyväksy ohjeita. Odotatko siirtoa kotihoitoon?

Vierailija
42/50 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanotaan nyt näin, että tässä pätee sama kuin vanhempainilloissa. Ne tulevat joilla on kaikki asiat kunnossa ja ne eivät jotka sitä eniten tarvitsisivat.

Laaja terveystarkastus on lakisääteinen eikä kolme lääkärintarkastusta yhdeksän vuoden aikana pitäisi olla liian suuri vaatimus vanhemmalle joka haluaa olla osallisena lapsensa asioissa. Vamhemman läsnäolo antaa lapselle viestin, että vanhemmat ovat kiinnostuneita hänen asioistaan. Tämä asia ei ole sellainen mikä lapsen pitäisi itse joutua päättämään.

t. kouluth

Eikö se anna lapselle viestiä että on kiinnostunut asioista, jos keskustellaan ja kysytään haluaako että vanhempi tulee. Itse en edes kysynyt vaan ilmoitin että tulen. Lapsi ei kuitenkaan halunnut eikä kokenut tarpeelliseksi että tulen, joten kunnioitan hänen toivettaan. Tuon ikäinen saa muutenkin jo päättää mitä terveysasioita vanhemmat saa tietää, joten miksi ei tätä voisi päättää?

Jos lapselle olisi joku sairaus, ongelma tai vaikeuksia koulussa niin sitten olisi tärkeää että vanhempi on myös kuulemassa ja kertomassa asiasta.

Vanhempainillat on usein tosi turhia. Ja ne ilmoitetaan niin myöhään että moni vuorotyöläinen ei ehdi vuoroihin vaikuttaa. Samat asiat voi käydä läpi Wilman välityksellä ja kuitenkin jokavuosi on ne henk.koht keskustelut. Vanhempainilloissa jossa minä olen ollut on puhuttu lähinnä luokkaretkestä ja rahankeräyksestä.

Näistä et voi päätellä kenenkään vanhemmuudesta yhtään mitään. Kyllä sen nuoresta näkee jos voi huonosti ja silloin sinun tehtäväsi on ottaa yhteys vanhempiin tai muuten edetä asiassa.

Kasiluokan terveystarkastuksessa keskustellaan mm. ammatinvalinta-asioista, mikäli nuorella on jotain siihen vaikuttavia tekijöitä terveydessä. Soisin, että jokainen vanhempi olisi sen verran kiinnostunut lapsestaan.

Kouluth sen sanoi. Vanhemmat laittavat lapsensa harteille liian ison vastuun, jos antavat lapsen päättää tästä asiasta. Kolme tarkastusta yhdeksän kouluvuoden aikana pystyy jokainen ottamaan vapaata töistä.

Esimerkiksi nuo ammatinvalintaan vaikuttavat asiat voisi kirjata kotona ylös ja käydä sitten lapsen kanssa lomake läpi tarkastuksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työssä yläkoululla, sanoisin että lähes jokaisella on vanhempi mukana.

Missä päin Suomea? 

Helsinkiläisenä terveydenhoitajana kokemukseni on täysin päinvastainen. Vain harvalla on vanhempi mukana, mikä minusta on asiallista. 

Ei 14-vuotiaan terveysasiat kuulu vanhemmille, jos nuori itse ei niin halua. 

Rukoilen että olet trolli, ettei yksikään lapsi joudu tuollaisen terkkarin kynsiin.

Sosiaaliluokaerot näkyvät tässäkin. Ne keskiluokkaiset, lapsestaan välittävät vanhemmat ovat mukana, syrjäytyneet eivät. 14v:n terveysasiat nimenomaan kuuluvat vanhemmille, koska harva nuori tietää vakuutuksesa numeroa ja osaa hakea korvauksia,vaikka sen numero tietäisi.

Terveydenhoitajana tiedät tasan tarkkaan, että jokainen nuori on osa yhteisöä, lähimpänä on oma perhe. Sitä perhettä yritetään tukea samalla kuin nuortakin tai toisaalta kannustaa vanhempia jatkamaan aloittamallaan hyvällä mallilla. Jos jonkun terkkarin vastuulla olevien nuorten vanhemmat eivät tule paikalle, niin ihan ensimmäisenä pääset keskustelemaan esimiehesi kanssa siitä, että et hyväksy ohjeita. Odotatko siirtoa kotihoitoon?

Vierailija
44/50 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanotaan nyt näin, että tässä pätee sama kuin vanhempainilloissa. Ne tulevat joilla on kaikki asiat kunnossa ja ne eivät jotka sitä eniten tarvitsisivat.

Laaja terveystarkastus on lakisääteinen eikä kolme lääkärintarkastusta yhdeksän vuoden aikana pitäisi olla liian suuri vaatimus vanhemmalle joka haluaa olla osallisena lapsensa asioissa. Vamhemman läsnäolo antaa lapselle viestin, että vanhemmat ovat kiinnostuneita hänen asioistaan. Tämä asia ei ole sellainen mikä lapsen pitäisi itse joutua päättämään.

t. kouluth

Eikö se anna lapselle viestiä että on kiinnostunut asioista, jos keskustellaan ja kysytään haluaako että vanhempi tulee. Itse en edes kysynyt vaan ilmoitin että tulen. Lapsi ei kuitenkaan halunnut eikä kokenut tarpeelliseksi että tulen, joten kunnioitan hänen toivettaan. Tuon ikäinen saa muutenkin jo päättää mitä terveysasioita vanhemmat saa tietää, joten miksi ei tätä voisi päättää?

Jos lapselle olisi joku sairaus, ongelma tai vaikeuksia koulussa niin sitten olisi tärkeää että vanhempi on myös kuulemassa ja kertomassa asiasta.

Vanhempainillat on usein tosi turhia. Ja ne ilmoitetaan niin myöhään että moni vuorotyöläinen ei ehdi vuoroihin vaikuttaa. Samat asiat voi käydä läpi Wilman välityksellä ja kuitenkin jokavuosi on ne henk.koht keskustelut. Vanhempainilloissa jossa minä olen ollut on puhuttu lähinnä luokkaretkestä ja rahankeräyksestä.

Näistä et voi päätellä kenenkään vanhemmuudesta yhtään mitään. Kyllä sen nuoresta näkee jos voi huonosti ja silloin sinun tehtäväsi on ottaa yhteys vanhempiin tai muuten edetä asiassa.

Kasiluokan terveystarkastuksessa keskustellaan mm. ammatinvalinta-asioista, mikäli nuorella on jotain siihen vaikuttavia tekijöitä terveydessä. Soisin, että jokainen vanhempi olisi sen verran kiinnostunut lapsestaan.

Kouluth sen sanoi. Vanhemmat laittavat lapsensa harteille liian ison vastuun, jos antavat lapsen päättää tästä asiasta. Kolme tarkastusta yhdeksän kouluvuoden aikana pystyy jokainen ottamaan vapaata töistä.

No kun ei ole terveydessä mitään erikoista joka vaikuttaisi ammatinvalintaan. Lapsi ei halua että tulen, itse voisin hyvin mennä. 14v saa vaikka päättää ettei vanhemmat saa mitään terveystietoja joten todellakin saa päättää haluaako mennä yksin lääkärintarkastukseen. 5 lk on ihan eriasia, silloin lapsi varmaan haluaakin että vanhempi on mukana. Meillä ainankin.

Ja kai tiedät että on monia ammatteja joista ei noin vaan oteta vapaata? Meille tieto tarkastuksesta tuli edellisenä päivänä. Teini oli "unohtanut" kertoa ja terkka laittoi muistutuksen edellisenä iltapäivänä.

Vierailija
45/50 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut mukana, piti mennä mutta tuli niin kiireellinen työasia etten päässyt. Ei harmittanut. En myöskään toimittanut niitä kyselykaavakkeita koskaan terkalle vaikka kyseli niiden perään. Kyllä 14v osaa käydä tarkastuksessa ilman vanhempaa etenkin kun perussairautensa takia käydään lääkärissä ja hoitajalla säännöllisesti.

Vierailija
46/50 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatinvalintaan vaikuttavat tekijät lienevät enemmän opon kuin terkan toimialaa.

Vierailija
47/50 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammatinvalintaan vaikuttavat tekijät lienevät enemmän opon kuin terkan toimialaa.

Todella moni terveydellinen tekijä vaikuttaa ammatinvalintaan. Opo ei niitä tiedä ellei muori ole käynyt tarkastuksessa ja tieto siirretty opolle. Ei nuori niistä välttämättä edes muista kertoa.

Osoitit juuri sen, että sinun ainakin olisi syytä olla kuulemassa koululääkärin luona.

Vierailija
48/50 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt kyllä aina joko terveidenhoitajan tai lääkärin osuudessa mukana kaikissa lasten tarkastuksissa. Vasta esikoisella on ollut tuo 8-luokan tarkastus ja olin hoitajan osuudessa mukana. Koska ei ollut mitään erikoista huolta mistään niin sovittiin hoitajan kanssa ettei tarvi tulla lääkäri tapaamiseen.

Yhdellä lapsellani 5- luokalla lääkäri esitti alustavan diagnoosin hortonista eli itsemurhapäänsärystä. Onneksi olin paikalla kun vähän turhan rankkaa settiä tuon ikäiselle lapselle yksin käsitellä. Toki lapsen kanssa oli jo aikasemmin käyty oireiden takia noin 5 kertaa lääkärissä ja siältäen magneettikuvauksenkin. Mutta tosiaan aikaisemmin ei ollut edes arvelua noin rankasta diagnoosista.

Vierailija
49/50 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella moni terveydellinen tekijä vaikuttaa ammatinvalintaan. Opo ei niitä tiedä ellei muori ole käynyt tarkastuksessa ja tieto siirretty opolle. Ei nuori niistä välttämättä edes muista kertoa.

Osoitit juuri sen, että sinun ainakin olisi syytä olla kuulemassa koululääkärin luona.

Eiköhän se riitä, että nuori käy tarkastuksessa...

Vierailija
50/50 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yllätyin kuinka monella ei ollut vanhemmat mukana kouluun tulo tarkastuksessa ykkösen keväällä