Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko olleet lapsen mukana 8 luokan lääkärintarkastuksessa?

Vierailija
26.11.2018 |

Terveydenhoitajalta tuli viestiä että erittäin hyvä olisi olla mukana. Poika taas jyrkästi kieltää minua tulemasta. On kai niin noloa... sanoo ettei kenenkään muunkaan vanhemmat ole siellä olleet. Mielellään kyllä menisin, mutta en nyt täysin vasten lapsen tahtoa halua toimia. Mitä tuolla tarkastuksessa yleensä tehdään?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan nyt näin, että tässä pätee sama kuin vanhempainilloissa. Ne tulevat joilla on kaikki asiat kunnossa ja ne eivät jotka sitä eniten tarvitsisivat.

Laaja terveystarkastus on lakisääteinen eikä kolme lääkärintarkastusta yhdeksän vuoden aikana pitäisi olla liian suuri vaatimus vanhemmalle joka haluaa olla osallisena lapsensa asioissa. Vamhemman läsnäolo antaa lapselle viestin, että vanhemmat ovat kiinnostuneita hänen asioistaan. Tämä asia ei ole sellainen mikä lapsen pitäisi itse joutua päättämään.

t. kouluth

Vierailija
22/50 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse tein tarkastuksia, yllättävän monella oli vanhemmat mukana! Menisin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni käy kolmen kuukauden välein sairaalassa erikoislääkärillä tutkimuksissa pitkäaikaissairauden vuoksi ja ohje siellä on että nuorta tavataan erikseen, ilman huoltajaa. Joo...en ole myöskään ängennyt kouluterkkarille teinin asioissa yläkoulussa. Toki olisin mennyt jos sinne minut olisi erikseen pyydetty tai olisi jotain huolen aihetta. Mitä jos nuori haluaa keskustella esim. ehkäisystä? Onnistuuko se jo äiti ja isä istuu vieressä?

Vierailija
24/50 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkastus ensi viikolla ja menen mukaan. Terkkari laittoi kaikille vanhemmille viestiä ja toivoi vanhemmat mukaan lääkärikäynnille.

Vaatteiden riisuminen tutkimuksen ajaksi ei ole ongelma, koska saunotaan kotonakin yhdessä ja alastomuus muutenkin ihan luonnollista.

Vierailija
25/50 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkastus ensi viikolla ja menen mukaan. Terkkari laittoi kaikille vanhemmille viestiä ja toivoi vanhemmat mukaan lääkärikäynnille.

Vaatteiden riisuminen tutkimuksen ajaksi ei ole ongelma, koska saunotaan kotonakin yhdessä ja alastomuus muutenkin ihan luonnollista.

Voi olla luonnollista alastomuus sinulle mutta murrosikään kuuluu eriytyminen omista vanhemmista. Jotenkin vastauksista välittyy että nuorten rajoja ei kunnioiteta. Toki nuorissa on eroja, mutta ihmettelen, että vanhempien pitäisi ehdottomasti paikalla.

Vierailija
26/50 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi erikseen toivoo, ettei tarkastuksessa ole paikalla vanhempia niin silloin toivetta pitää minun mielestäni kunnioittaa. Äitini aina kysyi minulta, että haluanko vanhemman mukaan tarkastukseen ja kun vastasin kieltävästi niin se oli sillä ok. En halunnut silloin murrosikäisenä näyttäytyä vanhemmille alusvaatteissa. Siinä oli ihan tarpeeksi jännitettävää kun joutui riisumaan lääkärin edessä.

Vierailija
27/50 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä taas toivomus on ollut, että vanhemmat ovat mukana nimenomaan 7 lk terveystarkastuksessa. 8 lk tarkastukseen vanhempia ei toivota (tähän oli oikein perustelukin). On siis kuntakohtaista.

Ja kyllä olen ollut mukana kaikissa lasten terveystarkastuksissa, joihin vanhempia on toivottu mukaan.

Miten tuo muka voi olla kuntakohtaista? Valtakunnallisen ohjeen mukaan 5. ja 8. luokalla on ns. laaja terveystarkastus, ei niissä mitään kuntakohtaisia erillisiä päätöksiä voi tehdä, koska THL kerää nimenomaan noiden vuosiluokkien tietoja, ei Iisalmesta 7. luokkalaisilta ja Keravalta 8. luokkalaisilta.

Jos et usko, kopio ao. linkki ja katso sivulta 18:

https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.kangasa…

Outoa.Kuitenkin nuo tiedot on mukana valtakunnallisissa tilastoissa eli jostain kunnista kerätään tiedot vuotta nuoremmista kuin muualla.

Vierailija
28/50 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi erikseen toivoo, ettei tarkastuksessa ole paikalla vanhempia niin silloin toivetta pitää minun mielestäni kunnioittaa. Äitini aina kysyi minulta, että haluanko vanhemman mukaan tarkastukseen ja kun vastasin kieltävästi niin se oli sillä ok. En halunnut silloin murrosikäisenä näyttäytyä vanhemmille alusvaatteissa. Siinä oli ihan tarpeeksi jännitettävää kun joutui riisumaan lääkärin edessä.

Oli mukana, lapsi ei ollut alusvaatteissa koko aikana. Ihan sai pitää vanhemman läsnäollessa kaikki vaatteensa.

Vierailija
29/50 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi nuorinta "on saanut tiedon terveystarkastuksesta vasta ko päivänä", siten ettei ole ollut mahdollista tulla mukaan.

Vierailija
30/50 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nuoret ja vanhemmat ei ehkä tiedä, että sitä riisuutumista ei tehdä vanhemman ollessa paikalla. Älyttömän vastenmieliseltä olisi tuntunut, vaikka kuinka saunassa käydään. Eikä sitäkään kaikki nuoret joka vaiheessa pidä ollenkaan "luonnollisena". Nuorellakin on oikeus intimiteettiin.

Vierailija
31/50 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä koulussa mihinkään housuihin katsottu. Kas kun ei nänniäkin nykyään jo imetä.

Vierailija
32/50 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanotaan nyt näin, että tässä pätee sama kuin vanhempainilloissa. Ne tulevat joilla on kaikki asiat kunnossa ja ne eivät jotka sitä eniten tarvitsisivat.

Laaja terveystarkastus on lakisääteinen eikä kolme lääkärintarkastusta yhdeksän vuoden aikana pitäisi olla liian suuri vaatimus vanhemmalle joka haluaa olla osallisena lapsensa asioissa. Vamhemman läsnäolo antaa lapselle viestin, että vanhemmat ovat kiinnostuneita hänen asioistaan. Tämä asia ei ole sellainen mikä lapsen pitäisi itse joutua päättämään.

t. kouluth

Hiukan nyt liioittelet kouluterveydenhuollon tärkeyttä. Jos ilmenee jotain huolestuttavaa, sitten yhteyttä vanhempiin, muuten nuorella pitäisi olla oikeus keskustella yksityisesti asioistaan, oli sitten murrosikään, henkiseen hyvinvointiin tai vaikka ehkäisyn tarpeeseen liittyvää.

Vierailija
33/50 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työssä yläkoululla, sanoisin että lähes jokaisella on vanhempi mukana.

Missä päin Suomea? 

Helsinkiläisenä terveydenhoitajana kokemukseni on täysin päinvastainen. Vain harvalla on vanhempi mukana, mikä minusta on asiallista. 

Ei 14-vuotiaan terveysasiat kuulu vanhemmille, jos nuori itse ei niin halua. 

Vierailija
34/50 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvalla nuorella taitaa oikeasti olla vanhemmat mukana terveystarkastuksessa. Normaalimpaa ja yleisempää, että nuori kokee vanhempien mukana olon noloksi. Ja kuinka moni vanhempi muutenkaan pystyy saamaan töistä vapaata moisen takia?

Vierailija
35/50 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. kouluth

Eikö se anna lapselle viestiä että on kiinnostunut asioista, jos keskustellaan ja kysytään haluaako että vanhempi tulee. Itse en edes kysynyt vaan ilmoitin että tulen. Lapsi ei kuitenkaan halunnut eikä kokenut tarpeelliseksi että tulen, joten kunnioitan hänen toivettaan. Tuon ikäinen saa muutenkin jo päättää mitä terveysasioita vanhemmat saa tietää, joten miksi ei tätä voisi päättää?

Jos lapselle olisi joku sairaus, ongelma tai vaikeuksia koulussa niin sitten olisi tärkeää että vanhempi on myös kuulemassa ja kertomassa asiasta.

Vanhempainillat on usein tosi turhia. Ja ne ilmoitetaan niin myöhään että moni vuorotyöläinen ei ehdi vuoroihin vaikuttaa. Samat asiat voi käydä läpi Wilman välityksellä ja kuitenkin jokavuosi on ne henk.koht keskustelut. Vanhempainilloissa jossa minä olen ollut on puhuttu lähinnä luokkaretkestä ja rahankeräyksestä.

Näistä et voi päätellä kenenkään vanhemmuudesta yhtään mitään. Kyllä sen nuoresta näkee jos voi huonosti ja silloin sinun tehtäväsi on ottaa yhteys vanhempiin tai muuten edetä asiassa.

Vierailija
36/50 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole. En ikinä olisi omia vanhempiani mukaan halunnut. Esikoinen ja keskimmäinen on käynyt tuon 8. Lk tarkastuksen. Ensi vuonna on kuopuksen vuoro. En ole ollut 5. Luokan tarkastuksessakaan. Toki olenbkysynyt lapsilta haluavatko. Lapsi päättää, ei terveydenhoitaja.

Öö. Vanhempi päättää onko kiinnostunut lapsensa terveysasioista.

Tietenkin olen ollut mukana.

Vierailija
37/50 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti oli 5lk terveystarkastuksessa mukana mutta ei enää yläasteella ollut ikinä mukana missään lääkärireissuilla tai missään tarkastuksissa.

Vierailija
38/50 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On taroeeksi noloa riisuutua terkan edessä saati jos vanhempikin on mukana toljottamassa.

Vierailija
39/50 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole. En ikinä olisi omia vanhempiani mukaan halunnut. Esikoinen ja keskimmäinen on käynyt tuon 8. Lk tarkastuksen. Ensi vuonna on kuopuksen vuoro. En ole ollut 5. Luokan tarkastuksessakaan. Toki olenbkysynyt lapsilta haluavatko. Lapsi päättää, ei terveydenhoitaja.

Öö. Vanhempi päättää onko kiinnostunut lapsensa terveysasioista.

Tietenkin olen ollut mukana.

Mutta lapsi päättää, mitä hänen terveysasioistaan kerrotaan vanhemmille. Siis 8-luokkalainen tietysti, ei 5-luokkalainen. Lapselle terveystarkastus on juuri se hetki, kun on helppo ottaa puheeksi mieltä vaivaavia asioita. Kynnys lähteä erikseen kysymään voi olla aika korkea.

Vierailija
40/50 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. kouluth

Eikö se anna lapselle viestiä että on kiinnostunut asioista, jos keskustellaan ja kysytään haluaako että vanhempi tulee. Itse en edes kysynyt vaan ilmoitin että tulen. Lapsi ei kuitenkaan halunnut eikä kokenut tarpeelliseksi että tulen, joten kunnioitan hänen toivettaan. Tuon ikäinen saa muutenkin jo päättää mitä terveysasioita vanhemmat saa tietää, joten miksi ei tätä voisi päättää?

Jos lapselle olisi joku sairaus, ongelma tai vaikeuksia koulussa niin sitten olisi tärkeää että vanhempi on myös kuulemassa ja kertomassa asiasta.

Vanhempainillat on usein tosi turhia. Ja ne ilmoitetaan niin myöhään että moni vuorotyöläinen ei ehdi vuoroihin vaikuttaa. Samat asiat voi käydä läpi Wilman välityksellä ja kuitenkin jokavuosi on ne henk.koht keskustelut. Vanhempainilloissa jossa minä olen ollut on puhuttu lähinnä luokkaretkestä ja rahankeräyksestä.

Näistä et voi päätellä kenenkään vanhemmuudesta yhtään mitään. Kyllä sen nuoresta näkee jos voi huonosti ja silloin sinun tehtäväsi on ottaa yhteys vanhempiin tai muuten edetä asiassa.

Kasiluokan terveystarkastuksessa keskustellaan mm. ammatinvalinta-asioista, mikäli nuorella on jotain siihen vaikuttavia tekijöitä terveydessä. Soisin, että jokainen vanhempi olisi sen verran kiinnostunut lapsestaan.

Kouluth sen sanoi. Vanhemmat laittavat lapsensa harteille liian ison vastuun, jos antavat lapsen päättää tästä asiasta. Kolme tarkastusta yhdeksän kouluvuoden aikana pystyy jokainen ottamaan vapaata töistä.