Oletteko olleet lapsen mukana 8 luokan lääkärintarkastuksessa?
Terveydenhoitajalta tuli viestiä että erittäin hyvä olisi olla mukana. Poika taas jyrkästi kieltää minua tulemasta. On kai niin noloa... sanoo ettei kenenkään muunkaan vanhemmat ole siellä olleet. Mielellään kyllä menisin, mutta en nyt täysin vasten lapsen tahtoa halua toimia. Mitä tuolla tarkastuksessa yleensä tehdään?
Kommentit (50)
Olen työssä yläkoululla, sanoisin että lähes jokaisella on vanhempi mukana.
En ole. En ikinä olisi omia vanhempiani mukaan halunnut. Esikoinen ja keskimmäinen on käynyt tuon 8. Lk tarkastuksen. Ensi vuonna on kuopuksen vuoro. En ole ollut 5. Luokan tarkastuksessakaan. Toki olenbkysynyt lapsilta haluavatko. Lapsi päättää, ei terveydenhoitaja.
No ei kyllä ole vanhemmat jokaisella mukana enää yläkoulussa.
Jos terveydenhoitaja erikseen pyytäisi, niin sitten menisin. Siihen varmasti on jokin syy. Meillä ainakin vain ilmoitettiin, että lääkärintarkastus on tulossa. Joten en mennyt.
Voihan sieltä lähteä kesken pois, että on vain alkukeskustelussa ja mitä ilmi tulee? Ettei ole siinä vaiheessa huoneessa, kun tarkastetaan intiimipaikkojen kehittymistä...
En ollut. Lapsi ei halunnut, enkä olisi luultavasti edes ehtinyt vaikka lapselle olisikin sopinut.
En ollut, kun ei tullut kutsua. Nykyisen kaavan mukaan laajennettu terveystarkastus kasilla, jossa vanhempien toivotaan olevan mukana. Ei tullut kyllä kutsua siihen viidennen luokan laajennettun terveystarkastukseenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos terveydenhoitaja erikseen pyytäisi, niin sitten menisin. Siihen varmasti on jokin syy. Meillä ainakin vain ilmoitettiin, että lääkärintarkastus on tulossa. Joten en mennyt.
Voihan sieltä lähteä kesken pois, että on vain alkukeskustelussa ja mitä ilmi tulee? Ettei ole siinä vaiheessa huoneessa, kun tarkastetaan intiimipaikkojen kehittymistä...
Pyyntö tulee kaikille vanhemmille, ei vaan meille erikseen. Oli ihan yleinen tiedote. Mietin tätä koska itse en todellakaan olisi halunnut että äitini olisi ollut mukana, vaikka ihan hyvät välit olikin.
Olin , vaikka pojan mielestä noloa! Kasvuasian takia halusin olla mukana.
Älä vaan änkeä sinne mukaan.
T: 15v
Muistan miten mulkku terkkari otti äitini sisään ennen kuin olin kerennyt kunnolla puteutumaan. Nykyään ei ongelma, mutta teininä kuuluu kehitysvaiheeseen häveliäisyys. En silloin osannut puolustaa itseäni.
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä ole vanhemmat jokaisella mukana enää yläkoulussa.
Totta. Jos vanhempia ei näy vanhempainilloissa, ei kriisipalavereissa ja jos vanhemmilla on alkoholi- jahuumeongelmia, niin ei heitä näy terveystarkastuksessa. Tosin ei ne narkkarit viitsi edes neuvolassa käydä, joten toimintansa on loogista.
Nuori menee ensin erikseen tarkastukseen ja sitten vanhempi on mukana keskustelemassa. Kyllä siinä terveydenhoitaja aika äkkiä näkee esim. nuoren ja vanhemman vuorovaikutuksesta, onko syytä ottaa nuori erityisen huolen aiheeksi.
Olin todellakin, ja odotustiloissa oli muitakin vanhempia. Hienosti toimivat siellä, ensin nuori oli yksin Th:lla ja lääkärillä, ja sitten kutsuttiin huoltaja mukaan. Hyvä oli keskustella asioita läpi. Vaikkei mitään erityistä edes ollut! Mene ihmeessä mukaan vaikka nuori kieltää.
Meillä taas toivomus on ollut, että vanhemmat ovat mukana nimenomaan 7 lk terveystarkastuksessa. 8 lk tarkastukseen vanhempia ei toivota (tähän oli oikein perustelukin). On siis kuntakohtaista.
Ja kyllä olen ollut mukana kaikissa lasten terveystarkastuksissa, joihin vanhempia on toivottu mukaan.
"8. luokan terveystarkastuksesta puhutaan laajana terveystarkastuksena, koska se sisältää sekä terveydenhoitajan että lääkärin tarkastuksen. Kouluterveydenhuoltoa koskevan asetuksen mukaisesti laajat terveystarkastukset ovat lakisääteisiä eli laki velvoittaa tekemään kouluterveydenhuollossa ainakin laajat tarkastukset. Lisäksi laajaan terveystarkastukseen kutsutaan mukaan ainakin toinen huoltajista, koska tarkastuksen yhteydessä selvitetään myös se, onko jotain terveydellisiä esteitä hakeutua joihinkin tiettyihin ammatteihin.
Yleisesti terveydenhoitajan tarkastukseen kuuluu mittaukset (pituus ja paino), kuulontutkimus, näöntutkimus sekä värinäön tarkistaminen ellei sitä ole aiemmin tehty. Lisäksi tehdään verenpaineen mittaus sekä mahdollisesti skoliometri, jolla tutkitaan onko selkäsi suora. Tarkastuksessa tehdään myös puberteettistatuksen tarkistaminen, eli arvioidaan murrosiän eteneminen karvoituksen ja rintojen kasvun perusteella. Se miten puberteettistatus tarkistetaan, riippuu paikkakuntasi käytänteistä. Toisilla paikkakunnilla näytetään tarkoitukseensa tehtyä kuvataulua, joista oppilas voi osoittaa oman kehitysvaiheensa tai sitten terveydenhoitaja tai lääkäri voi tehdä arvion silmämääräisesti, arvioiden rintojen koon sekä pikaisesti vilkaisemalla alushousuihin karvoituksen määrän.
Laajoissa terveystarkastuksissa on paikkakunnista riippuen käytössä myös esitietolomakkeita joita voi täyttää sekä huoltaja että mahdollisesti oppilas.
Ketään ei koskaan pakoteta riisuutumaan vasten omaa tahtoaan. Voit toki tehdä tutkimukset helpommiksi suorittaa pukeutumalla esimerkiksi narutoppiin tai rintaliivien sijasta käyttää paidan alla toppia, jolloin et olisi alasti. Lääkäri kuuntelee tarkastuksessaan keuhkot ja sydämen. Tutkii ehkä silmät, korvat, nielun sekä ihon kunnon. Suurimmaksi osaksi tarkastuksessa kuitenkin jutellaan ruokailuista, harrastuksista, riittävästä unesta, kuukautisista, kavereista, mahdollisesta seurustelusta, koulunkäynnistä jne. eli tavallisista nuorten arjen asioista.
Valtakunnallisen rokotusohjelman mukaisesti tetanus-hinkuyskä-tehoste rokotetaan 14-15 vuoden iässä, koska tetanus ja hinkuyskä on tehostettu noin neljän vuoden iässä. Rokotusohjelma uudistui vuosina 2004-2005 joten sitä ennen syntyneille tehosteet on saatettu antaa eri iässä kuin nykyisessä ohjelmassa on määritelty. Terveydenhoitajasi tietää rokotustietojesi perusteella tarvitsetko tehosterokotteen nyt vai vasta myöhemmin.
Terveisin, Miia, terveydenhoitaja/seksuaalineuvoja - Nuortenelämä.fi"
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas toivomus on ollut, että vanhemmat ovat mukana nimenomaan 7 lk terveystarkastuksessa. 8 lk tarkastukseen vanhempia ei toivota (tähän oli oikein perustelukin). On siis kuntakohtaista.
Ja kyllä olen ollut mukana kaikissa lasten terveystarkastuksissa, joihin vanhempia on toivottu mukaan.
Miten tuo muka voi olla kuntakohtaista? Valtakunnallisen ohjeen mukaan 5. ja 8. luokalla on ns. laaja terveystarkastus, ei niissä mitään kuntakohtaisia erillisiä päätöksiä voi tehdä, koska THL kerää nimenomaan noiden vuosiluokkien tietoja, ei Iisalmesta 7. luokkalaisilta ja Keravalta 8. luokkalaisilta.
Olin mukana. Parasta tarkastuksessa oli se, kun lääkäri totesi ettei tiedä kumpi tuli tarkastettavaksi, kun ollaan niin kuin kaksi marjaa 👍😁😂 Irtopisteitä ropisi kohteliaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo muka voi olla kuntakohtaista? Valtakunnallisen ohjeen mukaan 5. ja 8. luokalla on ns. laaja terveystarkastus, ei niissä mitään kuntakohtaisia erillisiä päätöksiä voi tehdä, koska THL kerää nimenomaan noiden vuosiluokkien tietoja, ei Iisalmesta 7. luokkalaisilta ja Keravalta 8. luokkalaisilta.
Jos et usko, kopio ao. linkki ja katso sivulta 18:
https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.kangasa…
Oma nuori toivoi etten tule ja ajattelin kunnioittaa toivetta. Mitään ongelmia ei ole terveyden kanssa, joten en koe paikallaoloani välttämättömäksi.
Olin kyllä. Koululta oli se toive, ja pojalle oli ok. Lähinnä sen vuoksi siellä ollaan, että saataisiin myös vanhemman näkökanta siitä millainen terveys on.
SIksi aikaa, kun riisuuntui tutkimuksen ajaksi, menin pois huoneesta.