Eikö Kokoomuksen sosiaaliturvamalli ole täysin epärealistinen?
Eiväthän ne ole tosissaan sen yleistukensa kanssa? Tuohan tulisi hankalaksi, kalliiksi ja loisi valtavasti lisää syrjäytyneitä, apaattisia ihmisiä. Miksi kukaan haluaisi tuollaista?
Kommentit (82)
Mahtaa ihmisiä nyt harmittaa, että itse pilasivat tämän "hyvinvointivaltionsa". Enkä tarkoita tällä todellakaan mitään Sipilän äänestämistä, vaan sitä, että yhä useampi päätti tehdä erilaisilla sosiaalietuuksilla loisimisesta elämäntapansa, ja koko touhu alkaa tästä johtuen kaatumaan omaan mahdottomuuteensa, kuten tälläisille umpisosialistisille kokeiluille aina käy ennemmin tai myöhemmin. Syyttäkää ihan itseänne ja laiskuuttanne ja saamattomuuttanne.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa ihmisiä nyt harmittaa, että itse pilasivat tämän "hyvinvointivaltionsa". Enkä tarkoita tällä todellakaan mitään Sipilän äänestämistä, vaan sitä, että yhä useampi päätti tehdä erilaisilla sosiaalietuuksilla loisimisesta elämäntapansa, ja koko touhu alkaa tästä johtuen kaatumaan omaan mahdottomuuteensa, kuten tälläisille umpisosialistisille kokeiluille aina käy ennemmin tai myöhemmin. Syyttäkää ihan itseänne ja laiskuuttanne ja saamattomuuttanne.
Ai että päätti. Just. Tällaisella ajattelulla ja tiedolla Kokoomuksessa kai päätöksiä tehdään. Kerro vielä, kuinka rahat tulevat riittämään kaikkeen touhun järjestämiseen, valvontaan ja byrokratiaan.
Vierailija kirjoitti:
No just niin. Tuhannet koulutetut työelämässä mukana olleet ihmiset alkavat yhtäkkiä "loisimaan tuilla".
Eikä asialla ole mitään tekemistä YT-neuvotteluiden, konkurssien, yritysten ulkomaille siirtymisen, työpaikkojen vähenemisen, nollasopimusten tai työsuhteiden epätyypillisiksi muuttumisen kanssa.
Ihan vaan tyypit rupeavat yhtäkkiä omasta päästään keksien loisimaan ja kitumaan aktiivimallissa.
Ihme porukkata.
IL:stä luin tämän lauseen kokkarien yleismalliin liittyen: "Jokaisesta tienatusta eurosta jää noin kolmannes käteen."
Siis mitä, tienaat euron ja saat käteen jopa 33 senttiä? Mahtavaa. Kyllä nyt saadaan Suomi nousuun!! Kuka voi vastustaa tuollaista anteliasta lahjoitusta.
Miten tämä edes tukee taloutta, kun firmat pyörittelee orjia ja kukaan ei saa kohta oikeaa palkkaa. Eihän ihmisillä ole varaa mitään ostellakaan. Mutta ei ilmeisesti tajuta ajatella näin pitkälle, elämme tässä hetkessä.
Vierailija kirjoitti:
Suomen sosiaaliturvamalli yhdessä hyvien peruspalvelujen ja vahvan työntekijöiden edunvalvonnan kanssa on luonut yhden maailman turvallisimmista ja hyvinvoivimmista yhteiskunnista. Voi katsoa ihan vapaasti niiden valtioiden tilannetta, joista tällaiset edut puuttuvat.
Lisää kokkarien mallista:
"Yleistuen ehtona on aktiivinen työnhaku sekä osallistuminen työllistymistä edistäviin palveluihin. Laiminlyönnistä tulisi 20 tai 40 prosentin leikkaus tukitasoon."
Käännän tämän suomeksi, kun kokkarien kieli on sen verran oikeasta elämästä vieraantunutta. Siis: yleistuen ehtona on osallistua jonkun kokkaripomon tai tämän sukulaisen tai kaverin omistaman yrityksen järjestämälle pupukurssille tai orjatyöleirille, muuten tulojasi leikataan 20-40%.
Käytännössä siis työtön ei voi vaikuttaa siiheen hyväksytäänkö hänet jonnekin orjatyöhön tai kurssille tai ei edes siihen että järjestetäänkö sellaisia hän alueellaan vai ei. Jos hän ei osallistu, hänen tuestaan leikataan.
Mielenkiintoista on nyt se, että miten suuri on kokkarien suunnittelema yleistuki euroissa. Nythän juuri jokin valtion tutkimuslaitos laski että yhden ihmisen kriittinen tuloraja (pk-seudulla) on 1380 euroa kuussa. Yleistuen olisi siis oltava 2 000 euroa, etteivät ihmiset sen 40% leikkauksenkaan jälkeen joudu elämään köyhinä.
Jos summat määrätään alusta jo alhaisemmiksi, voidaankin sitten todeta, että valtio toimii vastoin tutkittua tietoa ja kyse on poliittisesta toimenpiteestä, joka on suorastaan sodanjulistus työttömiä kohtaan. Tarkoitus on vaan köyhdyttää vähätuloiset ja suunnata säästetyt verorahojen tulovirrat yksityisille yrityksille.
Jos joskus mietit miksi ei pitäisi äänestää kokkareita, eiköhän se tullut viimeistään tässä.
Vierailija kirjoitti:
Lisää kokkarien mallista:
"Yleistuen ehtona on aktiivinen työnhaku sekä osallistuminen työllistymistä edistäviin palveluihin. Laiminlyönnistä tulisi 20 tai 40 prosentin leikkaus tukitasoon."
Käännän tämän suomeksi, kun kokkarien kieli on sen verran oikeasta elämästä vieraantunutta. Siis: yleistuen ehtona on osallistua jonkun kokkaripomon tai tämän sukulaisen tai kaverin omistaman yrityksen järjestämälle pupukurssille tai orjatyöleirille, muuten tulojasi leikataan 20-40%.
Käytännössä siis työtön ei voi vaikuttaa siiheen hyväksytäänkö hänet jonnekin orjatyöhön tai kurssille tai ei edes siihen että järjestetäänkö sellaisia hän alueellaan vai ei. Jos hän ei osallistu, hänen tuestaan leikataan.
Mielenkiintoista on nyt se, että miten suuri on kokkarien suunnittelema yleistuki euroissa. Nythän juuri jokin valtion tutkimuslaitos laski että yhden ihmisen kriittinen tuloraja (pk-seudulla) on 1380 euroa kuussa. Yleistuen olisi siis oltava 2 000 euroa, etteivät ihmiset sen 40% leikkauksenkaan jälkeen joudu elämään köyhinä.
Jos summat määrätään alusta jo alhaisemmiksi, voidaankin sitten todeta, että valtio toimii vastoin tutkittua tietoa ja kyse on poliittisesta toimenpiteestä, joka on suorastaan sodanjulistus työttömiä kohtaan. Tarkoitus on vaan köyhdyttää vähätuloiset ja suunnata säästetyt verorahojen tulovirrat yksityisille yrityksille.
Jos joskus mietit miksi ei pitäisi äänestää kokkareita, eiköhän se tullut viimeistään tässä.
Mutkun mä oon menestyjä ja köyhät vaan naurattaa mua. Musta tulee iso pomo, kun valmistun tradenomiksi. Siksi Kokoomus!
t. Jani-Petteri, 19v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä harmittaa suuresti olla mt-ongelmainen ihan jo näiden hallituksen sekoilujen takia. Toisaalta onneksi olen nuori, joten tiedän (melko varmasti) vielä meneväni kouluttautumaan ja voin jossain vaiheessa lähteä tästä craplandista. Toivottavasti se tapahtuu ennen kuin nuo sekopäät kilahtavat ihan totaalisesti, sääliksi tosin käy kaikkia jotka uhreiksi joutuvat.
Mistäs meinaat sitten löytää loisimispaikan, jossa ei tarvitse panna tikkua ristiin rahansa eteen?
Haloo, miksi kouluttautuisin voidakseni "loisia"? Tällä hetkellä en vain pysty kuin "loisimaan", koska kuntoudun, mutta kun asia muuttuu, en tahdo työlläni ja veroillani tukea tällaista politiikkaa ja maata jossa syyllistetään ihmisiä joilla ei ole vaihtoehtoja. Vaikka turha kai empatiakyvyttömälle wnbrikkaalle on tällaista selittää, ei ole ennenkään mennyt jakeluun.
Onko kukaan kuullut Kokoomus-johdon selitystä, millä perusteilla kannattavat tuollaista kurjistavaa idiotismia Suomeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä hittoa. Entä jos nyt on oikeutettu ainoastaan työmarkkinatukeen eikä mihinkään muuhun? Mitä silloin käytännössä tarkoittaa? Onko tästä jossain tietoa?
Tarkoittaisi sitä, että nykyinen työmarkkinatukikin olisi sitten sitä yleistukea. Ja sitä jos haluaisi, pitäisi olla 35 tuntia viikossa toimenpiteissä tai orjana.
Olen ymmärtänyt, että Kokoomus haluaisi myös ansiosidonnaisen samaan pakettiin, mutta en tiedä, voisiko tuo onnistua.
Just. Kuka hankkii ne orjapaikat? Itse olen työkyvytön eikä ole kovin paljon töitä mitä tällä hetkellä voisin tehdä joten kai työkkäri hankkii ne toimenpiteet?
Täysin epärealistinenhan se on koko puolue, ns.pienen ihmisen todellisuudesta vieraantunut.
Tai vieraantunut on väärä sana, eivät ole koskaan tunteneetkaan sitä todellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan kuullut Kokoomus-johdon selitystä, millä perusteilla kannattavat tuollaista kurjistavaa idiotismia Suomeen?
Ei millään pahalla, mutta kaltaisesi aivotoiminnaltaan rajoittuneet yksilöt eivät vain millään tajua. Kaikki puolueet ovat sitoutuneet 75% työllisyysasteeseen ja myöhemmin 80% työllisyysasteeseen, ja muuten edes nykyisen kaltainen elintaso ei ole ylläpidettävissä. Luuletteko te älykääp....nerot, että se saavutetaan jollain perustulolla tai makuuttamalla ihmisiä kotona erilaisilla muilla tuilla, kuten nyt on tässä nerokkaassa systeemissa päässyt käymään muista kannustinloukuista puhumattakaan? Käyttäkää nyt edes alkeellisella tasolla niitä aivojanne. Tarvitseeko vääntää vielä enemmän rautalangasta, mitä tuo meinaa muiden puolueiden suunnitelmien osalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei millään pahalla, mutta kaltaisesi aivotoiminnaltaan rajoittuneet yksilöt eivät vain millään tajua. Kaikki puolueet ovat sitoutuneet 75% työllisyysasteeseen ja myöhemmin 80% työllisyysasteeseen, ja muuten edes nykyisen kaltainen elintaso ei ole ylläpidettävissä. Luuletteko te älykääp....nerot, että se saavutetaan jollain perustulolla tai makuuttamalla ihmisiä kotona erilaisilla muilla tuilla, kuten nyt on tässä nerokkaassa systeemissa päässyt käymään muista kannustinloukuista puhumattakaan? Käyttäkää nyt edes alkeellisella tasolla niitä aivojanne. Tarvitseeko vääntää vielä enemmän rautalangasta, mitä tuo meinaa muiden puolueiden suunnitelmien osalta?
Nykymalli kieltämättä makuuttaa ihmisiä kotona, koska työn vastaanottaminen ei ole kaikissa tilanteessa yksiselitteisen kannattavaa.
Kokoomuksen malli passivoi ja tyhmistyttää ihmiset, eikä todellakaan nosta työllisyysastetta.
Vain perustulo olisi aidosti aktivoiva ja työllisyysastetta oikeasti nostava. Mutta olen huomannut, että kaikessa selkeydessänkin perustulo on liian vaikea ymmärtää, jos on vitonen matikassa, eikä kirjojen lukemiseen riitä aikaa tai kykyjä.
Miksi kukaan ei selitä, mistä rahat Kokoomuksen malliin tulisivat? Tuleehan tuo, kuten täälläkin on jo todettu, todella kalliiksi, kun ei enää riitä, että ihmiset saavat minimiperusturvan, vaan pitää järjestää myös puuhaa ja valvontaa.
Mä oon ihmetellyt suomalaisten rauhallisuutta. Otetaan vaan kaikki p*ska niskaan. Eikä mennä esim osottamaan mieltä. Jossain muussa eu maassa olisi porukkaa jo eduskuntatalolla.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ihmetellyt suomalaisten rauhallisuutta. Otetaan vaan kaikki p*ska niskaan. Eikä mennä esim osottamaan mieltä. Jossain muussa eu maassa olisi porukkaa jo eduskuntatalolla.
Osaatko sanoa, miksi emme mene? Minä en osaa. Itse menisin, jos joku muu järjestäisi. Miksi en itse järjestä mielenosoituksia? En halua julkisuutta, koska en pysty ottamaan enempää häpäisyä vastaan.
Ehkä tuo on vastaus. Suomalaiset on opetettu häpeämään ja pelkäämään. Aktiivimallin kumoamista vaativa kansalaisaloitekin tuli vasta, kun sen teki Racine, joka ei ole juuriltaan suomalainen. Me emme kehtaa. Hävettää tämä häpeämme. :(
Koko kokoomuksen ideologinen maailmankuva on mennyttä aikaa, sivistysvaltioissa. Siksi heidän agendaan kuuluu sivistyksen ja kehityksen romuttaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole oikein vieläkään ymmärtänyt mikä se yleistuki on. Se ei siis ole sama kuin perustulo?
Ei todellakaan ole sama kuin perustulo. Kokoomuksen yleistukimalli on kopioitu Britannaista. Siinä kaikki tuet, siis työttömyysturva, asumistuki, toimeentulotuki yhdistetään yhdeksi yleistueksi, joka on vastikkeellista.
Jos työtön tai pienipalkkaista osa-aikatyötä tekevä tarvitsee yhtään tukea, hänet velvoitetaan orjatöihin tai esim. työnhakukursseille. Noita toimenpiteitä on valvotusti suoritettava 35 tuntia viikossa. Tai jos teet osa-aikatöitä vaikka 20 tuntia viikossa ja tarvitset tukea päälle, olet velvoitettu olemaan 15 tuntia toimenpiteissä.
Miten systeemi toimii, jos olet eläkkeellä ja saat asumistukea?
Olet valitettavan oikeassa. Mutta mitä on tehtävissä? Auttaisiko meitä sekään, jos ihmiset tajuaisivat olla äänestämättä Kokoomusta?