Miten lapsesta kasvaa itsekäs, sellainen joka ei osaa asettua toisen ihmisen asemaan?
Jotkut väittää että ainoilla lapsilla helposti tällaisia piirteitä. Itse olen eri mieltä, vaikka toki sellaisia pilalle hemmoteltuja ainoita lapsiakin varmasti löytyy.
Lähipiirin suurperheen aikuiset lapset esim todella itsekkäitä, röyhkeitä, ajattelevat vain itseään, eivät jotenkin osaa huomioida muita ihmisiä ollenkaan. Tällainen perustaito puuttuu vaan kokonaan. Esim jos olemme jonkun luona syömässä, tämä suurperheessä kasvanut nykyisin itsekin isä saattaa syödä jonkun ruokalajin/annoksen yksin kokonaan, vain koska sattuu tykkäämään siitä. Ei tule mieleenkään ajatus, että muut ehkä haluaisivat maistaa tai ylipäänsä se että ruoat on tarkotettu kaikille. Ikää miehellä jo 40v. Tämä vain yksi esimerkki.
Kommentit (29)
Täällä vauvalla on paljon justiinsa tuommoisia ihmisiä. Eivät osaa yhtään asettua aloittajan tilanteeseen, tai saatika tajuta, etteivät näe sitä oikein.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ainoa lapsi, mutta luonteeltani kiltti, ja äiti opetti aina huomioimaan muutkin. Samoin olen yrittänyt omia lapsia opettaa, asettumaan toisen asemaan jne. Lasten luokilla on paljon itsekkäitä tyyppejä. Välillä mietin, miten lapset voivatkin olla niin ilkeitä. Sattumaa varmaan, mutta näistä suurin osa on perheidensä esikoisia. Osalla ihan mukavanoloiset vanhemmatkin. Epäilen, etteivät vanhemmat ole aina edes tietoisia siitä, miten heidän pilttinsä muita kohtelevat.
Suurin osa itsekeskeisistä tapaamistani ihmisistä on kylläkin pienempiä sisaruksia jollekin. Jos asialla nyt on sinänsä väliä, että keitä he ovat sisarusparvissa. Huomaavaisimmat ovat esikoisia, tai ainoita lapsia.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla monta kaveria, jotka yksilapsisesta perheestä ja heistä huomaa sen, että saaneet aina kaiken mitö haluavat. Esim joku uusi ihana mekko tulee kauppaan, niin se on vaan saatava. Sama se onko rahaa vai ei.
Ihanasti osaat asettua tämän ystäväsi asemaan. Vai pitäisikö hänen asettua sinun asemaasi jotenkin ja jättää mekko ostamatta ja ajatella, ettet sinäkään hänenä sitä ostaisi?
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Juurikin yksilapsiset, koska ei tarvitse ajatella sisaruksia, ja nuo suurperheelliset, koska silloin taas pitää aina ajatella kaikkien puolesta ja yksilön tarvetta ei huomioida.
Juuri näin.
Ainoat lapset jotka hemmoteltu pilalle eivätkä ole koskaan joutuneet ajattelemaan sisaruksia tai ylipäätään sitä seikkaa ettei kaikille ole asiat yhtä hyvin ja kaikkia päähänpistoja toteuta.
Ja sitten suurperheiden lapset jotka ovat joutuneet jo pienestä lähtien käyttämään kyynärpäätaktiikkaa jos ovat jotain joskus halunneet saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla monta kaveria, jotka yksilapsisesta perheestä ja heistä huomaa sen, että saaneet aina kaiken mitö haluavat. Esim joku uusi ihana mekko tulee kauppaan, niin se on vaan saatava. Sama se onko rahaa vai ei.
Ihanasti osaat asettua tämän ystäväsi asemaan. Vai pitäisikö hänen asettua sinun asemaasi jotenkin ja jättää mekko ostamatta ja ajatella, ettet sinäkään hänenä sitä ostaisi?
t.kristallikissa
Niin pitäisi ymmärtää että mekko (ei edes mikään halpa) on vaan pakko saada. Sama se riittääkö lapsille ruokaa tai onko jotain laskuja maksamatta.. Jos osaisi edes harkita asiaa, mutta ei. Kun jotain PAKKO saada niin se on saatava. Hän ansaitsee aina kaikki jotenkin jännästi.
Sori kristallikissa, kommenttisi ei ihan aukea. Ei kaikkea tarvitse ymmärtää. Etenkään tuollaista lapsellista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.kristallikissaNiin pitäisi ymmärtää että mekko (ei edes mikään halpa) on vaan pakko saada. Sama se riittääkö lapsille ruokaa tai onko jotain laskuja maksamatta.. Jos osaisi edes harkita asiaa, mutta ei. Kun jotain PAKKO saada niin se on saatava. Hän ansaitsee aina kaikki jotenkin jännästi.
Sori kristallikissa, kommenttisi ei ihan aukea. Ei kaikkea tarvitse ymmärtää. Etenkään tuollaista lapsellista käytöstä.
No, mitä se, miten joku toinen elää, sinulle kuuluu?
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.kristallikissaNiin pitäisi ymmärtää että mekko (ei edes mikään halpa) on vaan pakko saada. Sama se riittääkö lapsille ruokaa tai onko jotain laskuja maksamatta.. Jos osaisi edes harkita asiaa, mutta ei. Kun jotain PAKKO saada niin se on saatava. Hän ansaitsee aina kaikki jotenkin jännästi.
Ai että on pakko ymmärtää voidakseen olla SINUN ystäväsi? Sinusta hänen on pakko ymmärtää, koska sinä ajattelet vain itseäsi koko ajan.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori kristallikissa, kommenttisi ei ihan aukea. Ei kaikkea tarvitse ymmärtää. Etenkään tuollaista lapsellista käytöstä.Ai että on pakko ymmärtää voidakseen olla SINUN ystäväsi? Sinusta hänen on pakko ymmärtää, koska sinä ajattelet vain itseäsi koko ajan.
t.kristallikissa
Sori tipuin jo.. En ymmärrä yhtään mitä selität, mutta samapa tuo.